handdator

Visa fullständig version : 1:a turen 2010



Jonas
2010-03-05, 17:39
Enligt prognoser är våren på väg nu och jag antar att skåningarna är de som först kommer att ta ut hojarna. Lyckos dem!

Skulle vara kul att följa, här i forumtråden, när alla tar första turen för säsongen. Vem är först ut? :)

Gibson
2010-03-05, 18:15
Enligt prognoser är våren på väg nu och jag antar att skåningarna är de som först kommer att ta ut hojarna. Lyckos dem!

Skulle vara kul att följa här i forumet när alla tar första turen för säsongen. Vem är först ut? :)

Det blir nog du.:D

veteranmc
2010-03-05, 18:53
jag har redan varit ute å kört flera gånger i år.för mig finns inget som heter mcsäsongen. jag kör året runt.

Mats Liifv
2010-03-05, 20:23
Så fort det blir lite bättre väglag och temperatur kommer jag rulla ut min KTM för en premiärtur. Vill minnas att det var i mitten på mars förra året som jag tog jungfruturen upp till Café Våfflan i Sigtuna...

johnny xvs
2010-03-05, 20:45
i söndags den 28 feburari va det premiär för mej, behöver jag säga att jag bor i skåne ! :) det va +5 grader men torra vägar,

Jonas
2010-03-05, 22:50
i söndags den 28 feburari va det premiär för mej, behöver jag säga att jag bor i skåne ! :) det va +5 grader men torra vägar,

Det är precis vad jag väntar på. Fem plusgrader och hyfsat torra vägar. Då är jag on the road. :)

Jag tror att många skåningar får en god chans att köra en sväng redan i nästa vecka. Även jag hoppas kunna ta en kortare tur innan mars utgång.

leffa
2010-03-05, 23:16
så fort isen är borta från vägarna så tar jag hem xjn ,förhoppningsvis inom 14dar:=)

oban
2010-03-05, 23:58
De senaste två åren har jag haft både skid- och mc-premiär för året inom samma vecka... men i år blev det inte så, var för fint skidväder för hojåkning :-)

fast körde ju upp hojen på kärra för att köras till service den veckan .. räknas det? ;-)

Jan-Olov
2010-03-06, 00:27
De senaste två åren har jag haft både skid- och mc-premiär för året inom samma vecka... men i år blev det inte så, var för fint skidväder för hojåkning :-)

fast körde ju upp hojen på kärra för att köras till service den veckan .. räknas det? ;-)
NÄ....

leffa
2010-03-06, 11:28
De senaste två åren har jag haft både skid- och mc-premiär för året inom samma vecka... men i år blev det inte så, var för fint skidväder för hojåkning :-)

fast körde ju upp hojen på kärra för att köras till service den veckan .. räknas det? ;-)

NÄ!:=)

Jonas
2010-03-06, 13:31
fast körde ju upp hojen på kärra för att köras till service den veckan .. räknas det? ;-)

Glöm det! ;)

oban
2010-03-06, 14:27
Glöm det! ;)

precis vad jag anade... då väntar fortfarande på första turen för året, nu har i alla fall snö på ena halvan av taket (det södra) försvunnit, bara vänta på resten... men en knapp meter smälter väl snabbt?? ;D

Jonas
2010-03-06, 17:37
Inga skåningar som varit ute på premiärtur idag? Kollade in www.trafiken.nu och det ser ut att vara torra fina vägar hos er. :)

nonne
2010-03-06, 18:17
Kom precis hem efter premiärturen, det blev 3 mil i trakterna av Kristianstad i Skåne.

leffa
2010-03-06, 18:36
GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!! nu är alla hojåkare ganska sotis på dig:=)

Jonas
2010-03-06, 18:42
Kom precis hem efter premiärturen, det blev 3 mil i trakterna av Kristianstad i Skåne.

Härligt!! Blir väldigt avundsjuk! Och grattis till förstaplatsen! :D

Molgan
2010-03-06, 19:00
Härligt!! Blir väldigt avundsjuk! Och grattis till förstaplatsen! :D
Vanu, jag har ju kört i flera veckor. Kom just hem från en 2-dagarstripp med damen ute i skärgården. Lyckades dock tappa bort framskärmen:

http://img638.imageshack.us/img638/4140/dscn19711607211.jpg

Jonas
2010-03-06, 19:22
Vanu, jag har ju kört i flera veckor. Kom just hem från en 2-dagarstripp med damen ute i skärgården. Lyckades dock tappa bort framskärmen:

http://img638.imageshack.us/img638/4140/dscn19711607211.jpg

:p Ledsen Molgan, men med första turen 2010 menade jag barmarksåkning på asfalt. Skulle varit tydligare, men din bild är fantastiskt härlig! :)

Molgan
2010-03-06, 19:28
:p Ledsen Molgan, men med första turen 2010 menade jag barmarksåkning på asfalt. Skulle varit tydligare, men din bild är fantastiskt härlig! :)
Aha, i så fall: Grattis nonne! =)

Mats Liifv
2010-03-07, 13:31
Vanu, jag har ju kört i flera veckor. Kom just hem från en 2-dagarstripp med damen ute i skärgården. Lyckades dock tappa bort framskärmen:

http://img638.imageshack.us/img638/4140/dscn19711607211.jpg

Det är ju väldigt lätt hänt att skärmen blåser av, bara så där, utan att man märker något...;)

Molgan
2010-03-07, 17:04
Det är ju väldigt lätt hänt att skärmen blåser av, bara så där, utan att man märker något...;)

Ja det är lurigt. =)

(Det var isbildning + att det blev trångt under skärmen med dubb, det small till och sen var den i flisor. Beställer en hög skärm på måndag..)

Mats Liifv
2010-03-07, 17:11
Ja det är lurigt. =)

(Det var isbildning + att det blev trångt under skärmen med dubb, det small till och sen var den i flisor. Beställer en hög skärm på måndag..)

Det är alltid en bra idé med hög skärm. Om man har riktig otur kan man annars få in en en sten eller liknande mellan skäm och hjul med tvärstopp som följd!

Molgan
2010-03-09, 10:22
Det är alltid en bra idé med hög skärm. Om man har riktig otur kan man annars få in en en sten eller liknande mellan skäm och hjul med tvärstopp som följd!

Ja det var nog tur att det var billig plast i skärmen som blev skör i kylan, hellre en smulad framskärm än en kullerbytta med passagerare.

stefanistockholm
2010-03-11, 06:50
Jag körde "Bulten" häromdan... med bil alltså... och tog en bild på serveringen vid Rosenhill

Nicke
2010-03-11, 08:21
Jag körde "Bulten" häromdan... med bil alltså... och tog en bild på serveringen vid Rosenhill

Svårt att tro att det är där vi sitter om ett par veckor ???:)

Mats Liifv
2010-03-11, 08:41
Svårt att tro att det är där vi sitter om ett par veckor ???:)

Om ett par veckor??
Jag vill vara där redan i helgen....kanske lite optimistiskt? :D

Nicke
2010-03-11, 08:56
Jag körde "Bulten" häromdan... med bil alltså... och tog en bild på serveringen vid Rosenhill


Om ett par veckor??
Jag vill vara där redan i helgen....kanske lite optimistiskt? :D

Jag ville vara där för en månad sedan:D

Mats Liifv
2010-03-11, 09:17
Jag ville vara där för en månad sedan:D
Ska det vara så här får vi skaffa snöskotrar till nästa säsong...;)

leffa
2010-03-11, 09:23
Ska det vara så här får vi skaffa snöskotrar till nästa säsong...;)

ingen dum ide:=)

leffa
2010-03-11, 09:25
Jag körde "Bulten" häromdan... med bil alltså... och tog en bild på serveringen vid Rosenhill

hoppas det vita eländet försvinner med en j-kla fart:=o

Jonas
2010-03-11, 18:58
Jag körde "Bulten" häromdan... med bil alltså... och tog en bild på serveringen vid Rosenhill

Kul med en annorlunda bild från Rosenhill! Dock ser jag ett problem med var jag sätta ned brickan med kaffet och köttbullemackan... ;)

Bajon1
2010-03-14, 22:09
Förra helgen blev det 2010 års premiärtur.
Igår,lördag blev det även en tur.
Och så idag......
Strålande väder.
Solen lyste på och värmde gött mellan de få molnen som fanns.
Perfekt för en tur idag också.
På med stället och ut i garaget för att rulla ut hojen.
Har haft igång hojen ett antal gånger detta året,och aldrig har det varit något problem.
Förutom idag.
Då va de lögn i helvete att få igång den.
Envisades med att sura igen hela tiden.
Till slut blev jag trött på fanskapet och rullade in den i garaget igen och gick in.
Ca en halvtimme senare tittar jag ut och ser att det kräksnöar ute.
Så om nu inte hojen envisats med att inte starta,så hade man hamnat mitt i snöovädret.
Så.........Visste hojen att det skulle bli snö ???
Man kan ju undra.

DearHunter
2010-03-14, 23:14
Förra helgen blev det 2010 års premiärtur.
Igår,lördag blev det även en tur.
Och så idag......
Strålande väder.
Solen lyste på och värmde gött mellan de få molnen som fanns.
Perfekt för en tur idag också.
På med stället och ut i garaget för att rulla ut hojen.
Har haft igång hojen ett antal gånger detta året,och aldrig har det varit något problem.
Förutom idag.
Då va de lögn i helvete att få igång den.
Envisades med att sura igen hela tiden.
Till slut blev jag trött på fanskapet och rullade in den i garaget igen och gick in.
Ca en halvtimme senare tittar jag ut och ser att det kräksnöar ute.
Så om nu inte hojen envisats med att inte starta,så hade man hamnat mitt i snöovädret.
Så.........Visste hojen att det skulle bli snö ???
Man kan ju undra.

Typiskt. Idag så drog jag igång min förknasade best. Slirade iväg ca 1m och lät den gå varm. Nu står den på laddning så att det inte blir några problem när det blir dags för premiären.

Självklart är det så att vi i Stockholm ska få göra premiärturen.
Vi 08-or har en tyst överenskommelse med SMHI som bestämmer vädret på samma sätt som storken bestämmer antalet barn... :D

Attans otur Bajon. Det är bara att försöka på nytt. Glöm inte att öppna soppakranen + tänka på Murphys lag;)

leffa
2010-03-15, 10:43
tittade just på yr.no om allt slår in så kan nog premiären ske i helgen (,det kan bli en liten smygpremiär):=)

Mats Liifv
2010-03-15, 12:05
tittade just på yr.no om allt slår in så kan nog premiären ske i helgen (,det kan bli en liten smygpremiär):=)

Dom brukar vara pålitliga. Då kanske det kan bli en liten runda ner till Rosenhill för min del, med grushojen naturligtvis! :)

Linnex
2010-03-15, 13:04
tittade just på yr.no om allt slår in så kan nog premiären ske i helgen (,det kan bli en liten smygpremiär):=)

Japp. Så skall det bli. Förra veckan beställde jag grejor till hojarna för service och uppgradering. Nu befinner sig paketen på rull, så till helgen blir det skruvande samt testturer.

Dock siktar jag på premiär med V3:an redan under veckan då jag har jouren. Bara jag vågar lite på väglaget så...:D

leffa
2010-03-15, 17:58
Japp. Så skall det bli. Förra veckan beställde jag grejor till hojarna för service och uppgradering. Nu befinner sig paketen på rull, så till helgen blir det skruvande samt testturer.

Dock siktar jag på premiär med V3:an redan under veckan då jag har jouren. Bara jag vågar lite på väglaget så...:D

då var det bestämt och det går ej att rucka på:=)

leffa
2010-03-15, 17:59
Dom brukar vara pålitliga. Då kanske det kan bli en liten runda ner till Rosenhill för min del, med grushojen naturligtvis! :)

vi andra kommer snart bakefter:=)

Danne
2010-03-17, 09:31
-Jaha då var hojsäsongen igång. Idag åkte jag hoj till jobbet för första gången i år!!
Men det är sent - det brukar normalt ske i februari. Vägarna idag var helt okej men eftersom det var minusgrader så fick man ta lite lugnt.

Danne
;D;D;D

klaus
2010-03-17, 22:35
Stockholmsnyheterna idag: en motorcykel hade krockat med en bil :mad:
var försiktiga där ute,bilisterna är inte vana än

Nicke
2010-03-17, 22:39
Stockholmsnyheterna idag: en motorcykel hade krockat med en bil :mad:
var försiktiga där ute,bilisterna är inte vana än

TRIST! Var det på tv eller radio du hörde det? Jag har kollat på TV4 men hittade inget.

klaus
2010-03-18, 04:19
på radio ca 17,kanske det står i dagens tidning

Danne
2010-03-18, 09:23
Eftersom almanackan visar att det är vår nu så åkte jag hoj till jobbet idag med. Men man börjar undra - när jag kom ut i morse så låg det snö på hojen, men har man bestämt sig så...

Men eftersom temperaturen var 2 grader plus i Tyresö så hade snön smält på vägarna så det var lugnt.

Några andra som har åkt hoj till jobbet denna vecka?
- Det är inte många andra hojar man möter än så länge....
;)

Daniel

Linnex
2010-03-18, 15:30
Det blev V3:an till jobbet idag. Inte många km med dock premiär!

Ingemar
2010-03-18, 16:34
:) Så var det gjort. Affe startade snällt och jag susade iväg till macken för luftning,vidare till mc-affären och beställde ett bakdäck.
Härligt att ha suttit i sadeln igen (att man lyckades komma upp även iår)
Nu vill jag att vägarna torkar upp snarast så åkturerna kan bli betydligt längre.

DearHunter
2010-03-18, 17:41
Härligt.

Själv så skottade jag fram brevlådan.....:mad:

Danne
2010-03-18, 18:38
Men visst är det härligt att åka hoj igen...

Jonas
2010-03-18, 20:27
Inte så lite sugen på att ta en sväng på lördag då prognosen säger att det ska bli 5-7 plusgrader och sol. :)

Mats Liifv
2010-03-18, 22:42
Inte så lite sugen på att ta en sväng på lördag då prognosen säger att det ska bli 5-7 plusgrader och sol. :)

Siktar på en tur till Rosenhill för säsongens första fika och macka...:)

Jonas
2010-03-19, 19:11
Någon annan från hojen.nu/Sthlm som funderar på att ta en tur till Rosenhill imorgon?

Under förutsättning att solen skiner, temperaturen är över fem grader och vägarna är torra, så funderar jag på att ta årets premiärtur imorgon. :)

Jonas
2010-03-19, 20:42
Sover ni? Eller har ni gett upp säsongen 2010? VAKNA!!! :D

Jan-Olov
2010-03-19, 21:10
Nej inte, jag var ute och kollade både hoj och kläder i kväll så regnar det inte i morgon så skall jag åka en sväng . Det är fantastiskt vad snön har minskat i dag. Dimma och småregn samt flera plussgrader det gillar inte det gråvita eländet som täcker marken. Sopor och massor av hundskit kommer fram.

Danne
2010-03-19, 21:59
Jag kan gärna haka på...

Men det är konstigt hur relativt man känner av tempen - idag var det 7 plusgrader och det kändes varmt, hade det varit 7 grader en sommardag så hade man tyckt att det var jättekallt!

Danne

Ove
2010-03-19, 22:01
Sover ni? Eller har ni gett upp säsongen 2010? VAKNA!!! :D

:p Ärremärre Jonas? Kom med och titta på fåglar så ska du se vilka som är vakna. :p

Jonas
2010-03-19, 22:04
Okej, Danne, vi känner efter imorgon. Hade jag haft Mp3:an hade jag inte tvekat, men med Bonnie vill jag ha torra vägar. Och det är tveksamt om det blir så. Enligt uppdaterad prognos blir det inte särskilt mycket sol imorgon. Men jag hoppas in i märgen! :)

Danne
2010-03-19, 22:05
Jag är vaken, kom precis hem från en hojsväng på Värmdö.

Danne

Jonas
2010-03-19, 22:05
:p Ärremärre Jonas? Kom med och titta på fåglar så ska du se vilka som är vakna. :p

:D Hade jag gärna gjort om det bara legat lite närmre. Typ vid Gröna Lund... Men jag önskar er en god tur! :)

Danne
2010-03-19, 22:15
Men vi kan ta en fika vid Gröna lund om du vill, det är alltid trevligt att träffas...


Danne

Ove
2010-03-19, 22:29
:D Hade jag gärna gjort om det bara legat lite närmre. Typ vid Gröna Lund... Men jag önskar er en god tur! :)

:confused: Hmmmm...... går inte dom där Triumpharna längre än så?? :confused: ;)

Jan-Olov
2010-03-20, 07:46
:confused: Hmmmm...... går inte dom där Triumpharna längre än så?? :confused: ;)
Nu ska du inte vara taskig Ove, Jonas vill inte smutsa ner maskinen.:(

räven
2010-03-20, 08:25
Nu ska du inte vara taskig Ove, Jonas vill inte smutsa ner maskinen.:(

Det begränsar användningen en del har jag upplevt.

Ove
2010-03-20, 08:31
Nu ska du inte vara taskig Ove, Jonas vill inte smutsa ner maskinen.:(

:) Nejdå, jag vill inte vara taskig. Tyckte bara biten Stockholm till Gröna Lund verkar väldigt kort. ;)

Åsså hoppas jag att alla vägar är rena och torra om en vecka eller två! Jippiiiiiiiiiiii !! :D

Nicke
2010-03-20, 10:41
Stockholm bjuds på en fantastisk morgon så man NÄSTAN skulle kunna ta en premiärtur idag. Men så bra så man kan lufta FJRen är det inte då jag ställer högre krav än så. Kanske nästa helg ...?

Jonas
2010-03-20, 10:48
Nu ska du inte vara taskig Ove, Jonas vill inte smutsa ner maskinen.:(

haha :D

Men nu ska vi reda ut saker och ting. Att jag inte vill ut och åka på blöta och smutsiga vägar ute på vischan har ingenting med fåfänga att göra, då jag är den förste att förespråka att motorcyklar ska användas flitigt och inte bara betraktas.

Mitt försvar är en ren säkerhetsaspekt. Jag har ett nytt A-kort, har bara kört 40 mil på glidare och det med Bonnie. Jag kan henne inte ännu. Har inte ens hunnit testa bromsarna ordentligt. Och känner inte för att behöva testa dem i skarpdrift på en smutsig (grusig) och blöt väg. :)

Men när jag känner Bonnie bättre och har rostat av mig med henne, så ska det mycket till innan vi stannar hemma.

Men tack för gliringarna. Sånt gillar jag! ;)

Jonas
2010-03-20, 10:54
Stockholm bjuds på en fantastisk morgon så man NÄSTAN skulle kunna ta en premiärtur idag. Men så bra så man kan lufta FJRen är det inte då jag ställer högre krav än så. Kanske nästa helg ...?

Jag bestämmer mig senare. Just nu fem grader i Sthlm, vilket är en helt okej temp. För övrigt samma temperatur som när vi gjorde sista turen 2009 till Rosenhill.

Men det måste torka upp bättre. Just nu är det fortfarande vått på gatorna på södermalm. Kan då föreställa mig att det kan vara ordentligt vått på vägarna utanför stan. Men jag får se hur det ser ut framåt tolvtiden. :)

Danne
2010-03-20, 10:57
Jag tar en sväng i alla fall och kör förbi Rosenhill så får vi se om nån är där...
Men Jonas jag väntar till lite före 12 om du ändrar dig..

Danne

leffa
2010-03-20, 11:03
på onsdag om vädret håller i sig så blir det premiär ,så man får hoppas att vädergudarna är goda

Jan-Olov
2010-03-20, 13:44
I dag gjord jag premiären ca.fyra mil på blöta vägar men det var fantastiskt att få sitta i sadeln igen. Det var en och annan som tittade långt efter mig, de undrade nog vad det var för en dåre på mc så här års.
Jag frös inte endast lite kallt på ovansidan av låren precis som vanligt altså. Jonas det var bara hetts som jag avsåg.

Mats Liifv
2010-03-20, 16:14
http://www.nogg.se/upload/7211/151008/Photo_7211_1345351.JPG

Så var året första tur avklarad för min del!

Blev "Slingerbulten" ner till Café Rosenhill. Till min förvåning var jag ensam hojåkare på plats. Vädret var så bra att det gick utmärkt att nyttja uteserveringen. Vägarna var bitvis blöta och på andra ställen helt torra. Inga som helst problem att köra i alla fall. Känns mycket bra att vara igång igen.

Jonas76
2010-03-20, 16:37
Jag och tjejen var förbi Rosenhill och tog en fika i solen runt 12.30 tiden, då var det en del hojar där. Nu vart det bilen dit men det var helt ok ändå att sitta i solen med en latte och bara jäsa :D

Jonas
2010-03-20, 18:54
Jag fegade ur. Vill lära känna hojen först innan jag drar ut på tveksamma vägar som kanske är blöta och grusiga. Men lite ångrar jag mig nu när jag hör er andra som varit ute.

Tog en promenad på Söder och såg bara en mc ute. På Götgatan kom han glidandes på en... Triumph America! :)

Men grattis ni som fått känna på det idag. Imorgon väntas 0 grader och snö. :(

Mats Liifv
2010-03-20, 18:59
Det var inga som helst problem att köra idag! Inte ens kallt. Låter trist med mer snö, men så är det alltid i början på säsongen gäller att nyttja tillfällena som ges!

Nicke
2010-03-20, 19:12
Härligt Mats! Hade jag haft en KTM eller liknande så hade jag också rundat ner till Rosen 8)

Jonas
2010-03-20, 19:49
Härligt Mats! Hade jag haft en KTM eller liknande så hade jag också rundat ner till Rosen 8)

Snickesnack! Eller ska jag säga nickesnack... FJR´n står väl emot 8 plusgrader och solsken? :D

Mats Liifv
2010-03-20, 19:50
Härligt Mats! Hade jag haft en KTM eller liknande så hade jag också rundat ner till Rosen 8)
Perfekt med en "dirtbike" som man inte ska putsa alltför mycket på, när det är lite skitigt ute. Känns så djäkla bra att äntligen fått komma ut på vägarna igen...:):)

DearHunter
2010-03-20, 19:52
Perfekt med en "dirtbike" som man inte ska putsa alltför mycket på, när det är lite skitigt ute. Känns så djäkla bra att äntligen fått komma ut på vägarna igen...:):)

Instämmer. Det var inte ens kallt. . Och vicket väder med all snö runtomkring..... Om man tittade åt sidorna så trodde man att man fortfarande åkte slalom.. :D

Nicke
2010-03-20, 19:54
Perfekt med en "dirtbike" som man inte ska putsa alltför mycket på, när det är lite skitigt ute. Känns så djäkla bra att äntligen fått komma ut på vägarna igen...:):)

Visst är det så Mats. Vissa föredrar en extrahoj andra ett extrahjul=)

Danne
2010-03-20, 20:04
Andra föredrar två extra hjul....:):):)

Mats Liifv
2010-03-20, 20:09
Vissa föredrar två extra hjul....:):):)
Kallas visst bilister....;)

Danne
2010-03-20, 20:13
;Jo bekvämt ska det vara, - extra hjul, stereo och fönsterhissar..;)

Jonas76
2010-03-20, 20:20
Undrar om pikarna e riktade mot mig ???
Jag kan bjuda på det i såna fall 8)

Danne
2010-03-20, 20:29
Det är lugnt, vi kör väl alla en plåtburk i bland. Men visst passade vädret in denna dag då det är vårdagjämning idag! i varje fall Stockholm var det guldväder...

Sen om man får åka på 2 (3) hjul i detta väder så är det inte fel...

Skål!!!

Danne

Nicke
2010-03-20, 21:20
Undrar om pikarna e riktade mot mig ???


Absolut inte! Mina pikar är riktade åt ett annat håll :D

Mats Liifv
2010-03-21, 14:32
Absolut inte! Mina pikar är riktade åt ett annat håll :D

Men nu kör han i alla fall tvåhjuling...har vuxit ur trehjulingen sedan i höstas!;)

Den var en intressant upplevelse att testa. Tog du nå´nsin chansen till det Nicke?

Nicke
2010-03-21, 14:39
Den var en intressant upplevelse att testa. Tog du nå´nsin chansen till det Nicke?

Japp, men inte i vuxen ålder :D

Mats Liifv
2010-03-21, 16:24
Japp, men inte i vuxen ålder :D
Blir inte tillfälle så väldigt ofta precis!
För mig var det fyrtiosex år mellan tillfällena. Gången innan var det en röd med flak som gällde...

Mc-Bosse
2010-03-21, 16:40
Kopierar från bloggen:

Hej!

Trots bara +6 grader så är våren här för de första 5 milen är nu körda med Kawasakin. Det sista som hände i höstas var att jag körde på en upphöjd sten så lagningen i avgassystemet gick upp. Den lagade jag idag och sen fick mc:n stå på tomgång ett tag så lagningen härdade.

Och sen bar det iväg med blicken efter all grus på vägarna... Härligt med en mc som bara fungerar utan att jag gjort något sedan i höstas bortsätt från lite svets och ljuddämparbandage då. Jag bara ställde den på altanen fulltankad men ovättad. Laddade batteriet en halv timme för någon vecka sedan men annars ingenting. Den fungerar som sagt utan något strul.

engström67
2010-04-03, 20:34
Igår fredag tog jag ut min nya på en premiärtur på 6mil,den gick riktigt bra'1752

Mats Liifv
2010-04-03, 20:41
Igår fredag tog jag ut min nya på en premiärtur på 6mil,den gick riktigt bra'1752

Kan tro att den gick "riktigt bra"! Är bilden tagen någonstans i närheten av Djurmo och Touringbutiken? Tycker mig känna igen mig på något sätt.

Kimmo
2010-04-03, 21:47
Bilden är tagen vid Rastastugan mellan Borlänge och Djurmo. Rastastugan har stängt iväntan på nya ägare. Finns en låt om Rastastugan (http://www.youtube.com/watch?v=SjNj50Psa2c)som är gjord av Peter Karlsson och blå grodorna.

Mats Liifv
2010-04-03, 23:04
Bilden är tagen vid Rastastugan mellan Borlänge och Djurmo. Rastastugan har stängt iväntan på nya ägare. Finns en låt om Rastastugan (http://www.youtube.com/watch?v=SjNj50Psa2c)som är gjord av Peter Karlsson och blå grodorna.

Kul med låten du länkade till, gillar Peter Carlsson och hans musik. Samma tanke med "Rastastugan" har slagit även mig när jag åkt förbi. Gillar reggae, så det låg nära till hands. Har aldrig stannat där men som sagt passerat många gånger genom åren.

engström67
2010-04-04, 11:22
Kan tro att den gick "riktigt bra"! Är bilden tagen någonstans i närheten av Djurmo och Touringbutiken? Tycker mig känna igen mig på något sätt.

Hej det stämmer bra det.Åkte upp till touringbutiken och vände,och det var ju stängt:mad:,fast det var långfredag8). Jag måste faktiskt erkänna att det där med antispinn är kanon på motorcykel,jag har det på tradaren och det är då värdelöst och lika på bilen (s60t) i alla fall med stort flyttsläp på kroken och nya hojen i och snöoväder>:( i december månad,ja ja skitdetsamma det går ju att koppla ur även på hojen.Faktum är att jag testade riktigt när jag var ute och åkte,asfalt fullt med grus vet ju alla hur kul det är,men jag testade och dra på för fullt och vad händer?jo hojen bara sticker utan hjulspinn inga ryck eller något annat som man känner i bilen,suveränt.Det var som att hojen satt fast i vägen,högsta beröm.Men nu får man ju aldrig förlita sig på elektroniken,man måste ju ha respekt för underlaget i allafall.Har en kompis som har tävlat i roadracing och han tycker det är löjligt med antispinn på mc,men jag är då övertygad att det kommer på fler och fler hojar.Bmw,ns nya rr har ju det och jag är då ganska säker på att när folk lärt sig köra med systemet och åker dom fortare på banan än utan.Det tror då jag.Det blir nog en tur i dag med tycker jag det ser ut som.Ha det.

Mats Liifv
2010-04-04, 13:48
Har faktiskt antispinn på min "Panna" också. Den är från -98 så Honda var tidigt ute där. Den är utrustad även med ABS. Har faktiskt inte testat någon av funktionerna på den i verkliga livet ännu. Ska göra det så fort jag börjar köra med den. Självklart är det bra tillbehör. Det finns naturligtvis alltid dom som anser sig vara mycket skickligare än alla sådana här system. Den skaran tillhör inte jag så för min del anser jag att det är bra med all hjälp jag kan få för att korrigera eventuella misstag från min sida. Numera är det endast få som ännu inte inser nyttan av ABS och alltfler hojar säljs med det. Snart är det ingen som vill köpa en hoj utan. Tror att det så småningom kommer att gå samma väg med antispinn, att det kommer att anses som standard i framtiden.

simen
2010-04-04, 14:16
Har precis kommet hem efter 10nya mil:) åkte väg163 från Tanum til bullarebygden,vidare inn på 165an "blågröna vegen" mot Uddevalla,hadde tenkt å fika på Simons värdshus,men straks före Håby var vägen stengt, olycka blåljus helikopter,snudde och åkte tilbaka forbi Dingle mot Hamburgsund Kville och163an hem til Tanum skönt väder men litt för mycke blåsväder efter fruns smak.temp+6.

Mvh
Simen:cool:
Yamahadriver
Tanumshede

engström67
2010-04-04, 19:22
Har faktiskt antispinn på min "Panna" också. Den är från -98 så Honda var tidigt ute där. Den är utrustad även med ABS. Har faktiskt inte testat någon av funktionerna på den i verkliga livet ännu. Ska göra det så fort jag börjar köra med den. Självklart är det bra tillbehör. Det finns naturligtvis alltid dom som anser sig vara mycket skickligare än alla sådana här system. Den skaran tillhör inte jag så för min del anser jag att det är bra med all hjälp jag kan få för att korrigera eventuella misstag från min sida. Numera är det endast få som ännu inte inser nyttan av ABS och alltfler hojar säljs med det. Snart är det ingen som vill köpa en hoj utan. Tror att det så småningom kommer att gå samma väg med antispinn, att det kommer att anses som standard i framtiden.

Hej ja det måste man ju säga att dom var tidigt ute med atispinn,men det är ju konstigt att det var antispinn då och inte på dom nya pannorna,inte ens på guldwingen:confused:

Mats Liifv
2010-04-04, 19:43
Hej ja det måste man ju säga att dom var tidigt ute med atispinn,men det är ju konstigt att det var antispinn då och inte på dom nya pannorna,inte ens på guldwingen:confused:

Undrar också varför man tog bort det. Kanske tyckte man att kunderna inte var beredda att betala för det och vill pressa priset. Penningen brukar få styra. Volvo dröjde länge med krockkudde i sina bilar. Man ansåg i början att kunderna inte ville betala för det och att man inte sålde fler bilar på säkerhetsdetaljer! Annat nu. Går inte attt sälja en enda bil utan all tänkbar utrustning.

Ofta svårt att vara pionjär med säkerhetsfunktioner, ingen fattar vad det är bra för och vill inte betala några tusen extra. Många tänker väldigt kortsiktigt i det fallet. Har man bara nytta av det en enda gång så har det betalat sig!

Danne
2010-04-04, 22:22
Har faktiskt antispinn på min "Panna" också. Den är från -98 så Honda var tidigt ute där. Den är utrustad även med ABS. Har faktiskt inte testat någon av funktionerna på den i verkliga livet ännu. Ska göra det så fort jag börjar köra med den. Självklart är det bra tillbehör. Det finns naturligtvis alltid dom som anser sig vara mycket skickligare än alla sådana här system. Den skaran tillhör inte jag så för min del anser jag att det är bra med all hjälp jag kan få för att korrigera eventuella misstag från min sida. Numera är det endast få som ännu inte inser nyttan av ABS och alltfler hojar säljs med det. Snart är det ingen som vill köpa en hoj utan. Tror att det så småningom kommer att gå samma väg med antispinn, att det kommer att anses som standard i framtiden.

Det låter inte dumt med antispinn, framför allt på hojar med lite kusar i så kan det vara till stor hjälp. Instämmer ABS och antispinn borde vara standard. Var ute och åkte på min VFR-750 från -89 ikväll och märkte snabbt hur jag saknade ABS:en som jag har på min andra hoj.

Danne

veteranmc
2010-04-05, 08:40
:DAntispinn å abs. då har man för mycket att åka med. sånnt behöver inte jag. knappt man får dom att spinna å nå farter kommer jag inte upp i :)

Mats Liifv
2010-04-07, 15:37
http://4.bp.blogspot.com/_xVyISrtsejg/S7yE1Q-A1TI/AAAAAAAAAB0/c0pKrP5bieg/s400/100_1352.

Tog säsongens första tur med Hondan! Blev traditionsenligt en tur till "Våfflan" i Sigtuna. En lagom tiomilatur för att se att allt funkar som det ska, vilket det gjorde. V4:an spinner som en katt, går verkligen mjukt och avstressat. Står inte min gamla BMW efter i det avseendet. Märks inte på något sätt hur fort det i verkligheten går, där jag sitter skyddad bakom kåpan. Tror att det kommer att bli en perfekt hoj att toura med. Mycket hoj för lite pengar.

leffa
2010-04-07, 16:13
blir det hondan på söndag?

Mats Liifv
2010-04-07, 16:48
Troligen blir det så, har inte Triumphen hemma och hinner förmodligen inte hämta hem den i helgen heller. Hondan är verkligen bekväm att åka på, speciellt nu innan den rätta värmen infunnit sig. Dessutom tycker Maud att den är mycket bättre, om hon åker med.

Mats Liifv
2010-04-07, 16:52
:DAntispinn å abs. då har man för mycket att åka med. sånnt behöver inte jag. knappt man får dom att spinna å nå farter kommer jag inte upp i :)

Nää, det är väl så det är, lär inte spinna med mindre än att det är is under hjulen. Däremot kan jag tänka mig att du har den tidens ABS, låsningfria bromsar....;D:D

M@rie
2010-04-09, 19:47
Nyss hemkommen från en första tur till Rosenhill. Jag har ingen känsel i fingrarna men har ändå leendet upp till öronen. Det blir till att åka till MC-varuhuset och införskaffa varmare handskar imorgon :)

Nicke
2010-04-09, 19:48
Handelsboden då?

M@rie
2010-04-09, 20:08
Ah, just ja. Den hade jag glömt :) Kan hända att det blir en tripp dit också.

Jonas76
2010-04-09, 22:29
Kolla mc-boden på lindhagensplan, mycke trevliga människor där.
För övrigt kom jag hem för en stund sen efter drivpaket och kamrems byte på monstret, +4 grader o regn e inte min grej!!!

M@rie
2010-04-09, 23:24
Njae, vädret kanske inte är det bästa.... men det snöar åtminstone inte :)

Och Lindhagensplan lär det bli också... vi blir ju trots allt nästan grannar med dem snart :D

Mats Liifv
2010-04-09, 23:39
Kolla mc-boden på lindhagensplan, mycke trevliga människor där.
För övrigt kom jag hem för en stund sen efter drivpaket och kamrems byte på monstret, +4 grader o regn e inte min grej!!!
Värmehandtag är "Guds gåva till hojåkarna"! Saknar det på två av mina hojar, bör nog fixa sådana på Pannan i varje fall!

Guzzi-Leif
2010-04-10, 11:41
Korttur igår och lite längre blir det idag.
Och kanske i morgon...

swischmc
2010-04-10, 17:23
I Stockholmstrakten bjöds på finfint hojväder under påsken, så några mil blev det. Fösta svängen blev 2 mil lång och mest ett test att allt verkade ok. Andra svängen togs i norra Vallentuna på små, krokiga och grusiga vägar. Blev 5 mil och jag var totalt slut när jag kom hem. Så mycket att tänka på samtidigt! pju...
Tredje turen blev på något större vägar, bla Bogesund. I i sjöar och vikar (kallt!!) men 10 mil fick vi ihop och njöt av varje sekund. :) Tog en sväng till stan också i torsdag, tur det, för sedan dess har det inte gått att köra en meter. :(

SMHI lovar bättre väder, men verkar förskjuta det längre bort ju närmare den utlovade dagen vi kommer...:confused:

Molgan
2010-04-12, 10:05
Nu har man tagit första odubbade repan! 5-6 plusgrader och sol samt isfria vägar igår, många hojar ute. Skyndade mig till hojförvaringen och släpade upp SV'n (teneren är fortfarande dubbad) och noterade snopet att man nog borde ha laddat batteriet.. På med laddaren och efter en stund spann den igång. Weee va skoj!

På väg till jobbet idag stod polisen med fartkameran men skötsam som man är kunde man glatt vinka till konstaplarna när man rullade förbi (stort tack till bilen som förvarnade med ljustutan hehe). Stod 2-3 andra hojar på parkeringen, livet leker igen. =)

Nina
2010-04-12, 10:30
(stort tack till bilen som förvarnade med ljustutan hehe).
…fast jag tror inte han/hon är inne på detta forum.

Skoj att du kunde ta en runda i går. Visst är det härligt med en första riktiga tur på asfalt? =)

Maestro
2010-04-13, 10:31
Premiärturen togs i söndags i det fina vårvädret. Mycket trevligt!
Man har ju väntat på det här i några månader.....

http://i39.tinypic.com/2ilotqx.png

http://i41.tinypic.com/2n0ni8j.png

DearHunter
2010-04-13, 10:35
Tjusigt. Alltid kul att se det från en annan vinkel ;D

Kimmo
2010-04-13, 12:31
Idag blev det första riktiga turen då det blev hojen till jobbet. Har slitit med
servíce på Tigern under hela helgen fick dit alla kåpor igår kväll så det blev
Tigern till jobbet idag. Nu ska det fixas till ett 12v uttag så är det klart för nu iaf.
Ska byta bromsolja oxå vad det lider.

Nina
2010-04-13, 14:25
Apropå kåpor, såg en skitfrän Triumph Daytona 675 bland bilderna från bulten, den hade Union Jack över sidokåpan. =)
Kan vara samma som finns på Facebook, han nämnde att förse den med svart tank.

http://lh5.ggpht.com/_FgEdO-lB5pA/S8IAwqzIFpI/AAAAAAAAELo/n3uTWg4egu0/s640/066.JPG

Maestro
2010-04-13, 15:55
Snyggt

Kameran ovan är monterad på en 675:a ;)

Nina
2010-04-13, 16:14
Snyggt

Kameran ovan är monterad på en 675:a ;)
På din 675:a förmodar jag? :)

Maestro
2010-04-14, 07:51
Nej, jag önskar jag hade en sån ;)

Nina
2010-04-14, 12:40
Nej, jag önskar jag hade en sån ;)
Hi hi hi, kan inte låta bli att skoja lite nu men menar du 675:an eller kameran…? ;)

Maestro
2010-04-15, 12:34
Hi hi hi, kan inte låta bli att skoja lite nu men menar du 675:an eller kameran…? ;)


Bägge!