handdator

Visa fullständig version : Vinge på hjälm?



Linnex
2010-03-03, 12:23
Hej,

Jag väljer mellan två olika modeller av Nitro hjälm. F341 och F347. Sistnämnda har en aerovinge den andra inte Se bilder.
Min fråga. Gör vingen något mer än det kosmetiska och priset på hjälmen? Dvs märker man av ljud och/eller balansskillnad i det verkliga livet?

Linnex
2010-03-03, 13:34
Bättre bild på vingen

Mats Liifv
2010-03-03, 16:01
Har svårt att tro att man märker någon skillnad i normala, lagliga farter. Möjligen skulle det kunna ge upphov till lite ljud. Alla detaljer som sticker ut samt skarvar bidrar till olika ljud, som jag upplever det. En öppningsbar hjälm låter alltid mer än en icke öppningsbar. Ju "halare" hjälm desto bättre ur ljudsynpunkt, enligt min erfarenhet. Sen bidrar det även huruvida du kör en naken hoj eller har en med kåpa. Inte alls säkert att den upplevs likadant i båda fallen, snarare tvärsom. Det optimala är naturligtvis att få provköra hjälmen på sin egen hoj. Har själv aldrig råkat på någon handlare som tillåtit detta, men det kanske finns?

Ove
2010-03-03, 16:23
Hej,

Jag väljer mellan två olika modeller av Nitro hjälm. F341 och F347. Sistnämnda har en aerovinge den andra inte Se bilder.
Min fråga. Gör vingen något mer än det kosmetiska och priset på hjälmen? Dvs märker man av ljud och/eller balansskillnad i det verkliga livet?

En rund kula får bättre aerodynamiska egenskaper om den får en ring i bakkanten = går lättare genom luften. Tror nog att det är så vingen är tänkt att fungera, att släppa luften på ett bättre sätt. Kan i så fall minska trycket på skalle/nacke i högre farter men det är bara som jag tror. Någon som vill köra tillräckligt fort får prova och ge ett utlåtande.

Mats Liifv
2010-03-03, 18:47
Har haft en liknande hjälm. Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad med undantag av att den kanske såg lite ballare ut. Körde heller inte fortare än 130km/h med den. Har precis skänkt den till Haninge brandförsvar för övningsändamål. Troligen är det väl tänkt att det ska ge den effekt som Ove beskriver, frågan är om det gör det? Vi får säkert veta när Linnex testat...

Linnex
2010-03-03, 23:04
Vi får säkert veta när Linnex testat...

Nja... då måste jag skaffa en av varje för att kunna ge en rättvis bedömning...

Mats Liifv
2010-03-03, 23:42
Nja... då måste jag skaffa en av varje för att kunna ge en rättvis bedömning...

Vilken lutar det åt då?

Linnex
2010-03-03, 23:52
Jag hittade F347 (med vingen) i England för 61,62 £. Ca 700 kr. I sverige 2300 kr :-/.
Har mailat om frakten och väntar på svar.... Det lär bli mer än en hjälm...

Linnex
2010-03-05, 21:14
Jag hittade F347 (med vingen) i England för 61,62 £

Där fanns det inga kvar i lager...

Dock blir det ett fulltest. Kompisen skall ha samma storlek så vi tar till en början hem en av varje..

veteranmc
2010-03-05, 21:20
Dom modernare hjälmarna har jag inte testat. har hittat en äldre modell som jag är nöjd med. en sk potthjälm även kallad vurpollon

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=264&pictureid=1835

Mats Liifv
2010-03-05, 23:37
Jag hittade F347 (med vingen) i England för 61,62 £. Ca 700 kr. I sverige 2300 kr :-/.
Har mailat om frakten och väntar på svar.... Det lär bli mer än en hjälm...

Det var väldigt billigt. Visserligen en hjälm i poycarbonat men ändå ett mycket bra pris. Ingen större förlust om du inte skulle trivas med den. Hade du sett och provat den i Sverige redan, så att du vet att den passar?

Linnex
2010-03-06, 00:44
Hade du sett och provat den i Sverige redan, så att du vet att den passar

Japp. Det var den av de öppningsbara hjälmarna som satt bäst på mig när jag var ute och provade förra helgen. Först efter det som jag sökte på nätet...

DearHunter
2010-03-09, 13:32
Japp. Det var den av de öppningsbara hjälmarna som satt bäst på mig när jag var ute och provade förra helgen. Först efter det som jag sökte på nätet...

Pundet är ju dessutom billigt. Man ska ju egentligen passa på att köpa det man behöver, även vissa reservdelar. :)

Du, om du köper den där med vingen så får Du lägga till Asterix i ditt nick. Han har också vinge :D

Linnex
2010-03-09, 13:43
Pundet är ju dessutom billigt. Man ska ju egentligen passa på att köpa det man behöver, även vissa reservdelar. :)

Du, om du köper den där med vingen så får Du lägga till Asterix i ditt nick. Han har också vinge :D


Håller på och förhandlar pris och frakt på 5 hjälmar... Själv kommer jag köra utan vinge.

Fick svaret från en som säljer båda modellerna på min fråga om det fanns någon praktisk skillnad på hjälmarna. "no point paying extra for the F347". Skiljer sig 25-30£ mellan de två modellerna.

Förutom hjälmarna så har jag nu beställt tillbehör från både Tyskland och England. Skiljer sig ungefär 30-40 % inkl frakterna. De har lägre pris, lägre moms och kronan har stärkts bra sista tiden...:-D

Mats Liifv
2010-03-09, 15:17
Fick svaret från en som säljer båda modellerna på min fråga om det fanns någon praktisk skillnad på hjälmarna. "no point paying extra for the F347". Skiljer sig 25-30£ mellan de två modellerna.


Misstänkte det utifrån mina erfarenheter. Ärligt att berätta för dig på din raka fråga!

DearHunter
2010-03-09, 16:26
Håller på och förhandlar pris och frakt på 5 hjälmar... Själv kommer jag köra utan vinge.

Fick svaret från en som säljer båda modellerna på min fråga om det fanns någon praktisk skillnad på hjälmarna. "no point paying extra for the F347". Skiljer sig 25-30£ mellan de två modellerna.

Förutom hjälmarna så har jag nu beställt tillbehör från både Tyskland och England. Skiljer sig ungefär 30-40 % inkl frakterna. De har lägre pris, lägre moms och kronan har stärkts bra sista tiden...:-D

Kanon.... Jag har samma erfarenhet.

Se upp bara så Du inte får en hjälm anpassad till vänstertrafiken. Har hört att det kliar ruskigt i hårbotten annars ;)

Mats Liifv
2010-03-09, 16:43
Se upp bara så Du inte får en hjälm anpassad till vänstertrafiken. Har hört att det kliar ruskigt i hårbotten annars ;)

Just det! Det är därför jag köpt min hjälmar från Tyskland....! :D

Linnex
2010-03-09, 17:06
Kanon.... Jag har samma erfarenhet.

Se upp bara så Du inte får en hjälm anpassad till vänstertrafiken. Har hört att det kliar ruskigt i hårbotten annars ;)

Tänkte inte på det....:eek:

Linnex
2010-03-10, 00:37
Då var det beställt.
Valuta omräknat och med paypals påslag kostar F341: orna 605 kr och F347: orna 935 kr inkl frakt. Totalt 5 hjälmar.
Klart lönsamt att ta det utanför landet.

mongolf
2010-03-15, 20:30
Lägg gärna ut länkadresser var du beställde samt hur deras service var.
:)

Linnex
2010-03-16, 08:38
Jag har ingen direkt lämplig länk mer än till ebay.co.uk (sök på nitro F347 eller F341). Det beror mycket hur många hjälmar men skall ha. Jag har varit i kontakt med flera och de som är har billigare hjälmar har högre frakter än de som är dyrare.
De som var billigast på hjälmarna ville ha 70£ i frakt för 5 hjälmar. De som låg i mitten 25£ oberoende av antal och de som var dyrast fraktfritt för då 5 hjälmar.

Servicen verkar bra hos de jag har varit i kontakt med. Dock är inte min affär klar ännu då det visade sig att de jag ville köpa ifrån inte har vad jag ville ha i storlek, modell och färg...

Mats Liifv
2010-03-16, 11:23
Härifrån (http://www.fc-moto.de) har jag handlat tre hjälmar.

Har sparat i runda slängar 1.500:-/hjälm när frakten är betald. Snabba leveranser, direkt i handen. Har funkat klockrent varje gång!

Linnex
2010-03-16, 12:31
Härifrån (http://www.fc-moto.de) har jag handlat tre hjälmar.


De har inte Nitro hjälmarna.

Men som sagt man kan tjäna en hel del att handla utomlands. För 10 minuter sedan fick jag en ny ruta till Deauvillen levererad till jobbet. Kom från Tyskland. 700 kr billigare inkl frakten än om jag hade tagit den hos "lokala" MC-butiken... och då har jag 3 mil enkel resa för att hämta...

Linnex
2010-03-16, 12:49
Lägg gärna ut länkadresser var du beställde samt hur deras service var.
:)



Servicen verkar bra hos de jag har varit i kontakt med. Dock är inte min affär klar ännu då det visade sig att de jag ville köpa ifrån inte har vad jag ville ha i storlek, modell och färg...

Kontakten fungerat bra med. www.msgbikegear.co.uk. Dock köpte jag på deras ebay butik
Det blev problem med två F341: or men jag fick bättre pris på F347 om jag bytte till den modellen så jag tog erbjudandet. Så det blir att jag åker med Vinge trots allt.:cool:
Och så blir det även möjlighet att testa båda modellerna:D

mongolf
2010-03-16, 22:26
Härifrån (http://www.fc-moto.de) har jag handlat tre hjälmar.

Har sparat i runda slängar 1.500:-/hjälm när frakten är betald. Snabba leveranser, direkt i handen. Har funkat klockrent varje gång!

Okej, tack. En kompis har just beställt där. Måste nog fundera på att byta ut gamla hjälmen. Men hjälmar är sanslöst dyra och det finns dålig konkurrens i Sverige på priserna.

Har kollat runt mycket och tester visar att priset inte ger en säkrare hjälm alltid. Får fundera lite mer, Nitro-hjälmarna ligger bra till tycker jag. Någon som har kontrollvägt en Nitro-hjälm?

Linnex
2010-03-23, 20:02
Då har jag fått hem hjälmarna. Det är enbart vingen och tryckt text som skiljer de två modellerna. Allt annat är identiskt.
Till påsk gör jag test om vingen gör någon praktisk nytta. Testar både på cykel med resp utan kåpa.

Har kontroll vägt hjälmarna. Det står på dem att de skall väga 1600±50g F-347 medium väger 1846g, F-341 utan vingen något mindre och F-347 small något mer. Är väl mer stoppning i small.
Så jag undrar vad de baserar viktuppgifterna på?

Mats Liifv
2010-03-23, 22:38
Då har jag fått hem hjälmarna. Det är enbart vingen och tryckt text som skiljer de två modellerna. Allt annat är identiskt.
Till påsk gör jag test om vingen gör någon praktisk nytta. Testar både på cykel med resp utan kåpa.

Har kontroll vägt hjälmarna. Det står på dem att de skall väga 1600±50g F-347 medium väger 1846g, F-341 utan vingen något mindre och F-347 small något mer. Är väl mer stoppning i small.
Så jag undrar vad de baserar viktuppgifterna på?

Det var en ganska avsevärd skillnad! Känns trist när det fuskas så där. Precis likadant som när man anger vikter på motorcyklar, utan batteri, olja, bensin etc. Jag vill veta vad en fulltankad, körklar hoj väger inte något annat!