handdator

Visa fullständig version : Östergötland med omnejd?



Ove
2010-03-02, 18:39
:) Det ljusnar ute även om snön ligger tjock ännu och då börjar idéerna komma. Tittade i kartan och konstaterade att fyrkanten Askersund - Trosa - Västervik - Jönköping är närmast okänt område för mig. Började fundera på en ca. 3 dagarstur med lätt packning (tandborste och kedjespray) kanske i Maj. Det är faktiskt bara drygt 20 mil bilväg ut till ostkusten så MC-vägen blir väl 40+ :rolleyes:

Min undran är vad som bör ses när man ändå är där och vilka vägar som är lite extra. Min idé om bra MC-väg är att om det finns en vit linje i mitten är den farbar kortare bitar men helst ska det vara mindre vägar. Sevärdheter? Ja vad finns? Färsk strömming med pot.mos och lingon är alltid en höjdpunkt och det hittar man väl längst ut på kanten nänstans. :cool:

Idéer ... någon? :)

Ingemar
2010-03-03, 11:00
Jag bor ju i Västerik och brukar smyga upp längs kusten någon gång varje år. Finns hur många småvägar som helst att leta sig fram på. Chans till avstickare ut mot havsbandet både här och där med fin utsikt över vattnet, då blir det ju ofta att tvingas köra samma väg tillbaka men det gör ju bara att man hinner se dubbelt så mycket.;) När jag åker blir det ungefär så här. Norrlandet Gamleby Loftahammar Valdemarsvik ut mot Gryt vidare mot Stegeborg kort färjtur över Slätbaken vidare mot Arkösund kör mot Norrköping men vid Husby tar jag av mot färjan till Kvarsebo Sen blir det en krokig väg mot Nävekvarn sen vidare mot Oxelösund in mot Nyköping vidare längs kusten mot Studsvik och sen är det bara några mil fram till Trosa. Enda större vägen blir mellan Oxelösund och Nyköping och det är bara ett par mil :) Oftast har vi ju fint väder här ute vid solkusten 8)
Mvh Ingemar

leffa
2010-03-03, 11:14
om det passar så kan jag slå följe med dig från kvarsebo ,sen om du vill åka riktigt krokiga vägar eller som du säger med vita linjer så finns det bägge sorterna sen uppmot trosa sen vidare till skanssundet är det fina vägar eller om du vill vika av mot mariefred-eskilstuna.så hör av dig det är alltid kul att träffa nytt folk med gemensamt intresse

Ove
2010-03-03, 11:54
:) Kul! Mina kartstudier har gjort mig nyfiken på dom vägarna som Ingemar beskriver söder om Bråviken. Kvarsebo ligger vad jag förstår nära en färja över Bråviken? Vore perfekt att ta en sväng NO därifrån och jag tar gärna sällskap på turen av lokalkända så jag tackar leffa för erbjudandet. Sen är det alltid roligt att träffa dom som man annars bara möter på forumet. :) Lite nyfiken blir man på vem som gömmer sig bakom signaturen. :cool:

Vägen Vagnhärad västerut verkar vara OK över centralorterna Hävla och Hjortkvarn.

Boende? Hur är det med vandrarhem o dyl. som har öppet i Maj? Räknar med att jag behöver en natt i Småland och en natt i Sörmland.

leffa
2010-03-03, 13:13
om vi tar svängen förbi rosenhill så kanske fler från hojen sluter upp och gör en gemensam sörmlandsrunda ,kanske skulle passa in det så att du sover över i oxelösund sen en tidig start vidare mot rosenhill,nu är det så också att jag jobbar helger och än så länge vet jag inte vilka eftersom vi ska få en ny turlista att jobba efter men så fort jag vet så hör jag av mig.

Ove
2010-03-03, 15:25
om vi tar svängen förbi rosenhill så kanske fler från hojen sluter upp och gör en gemensam sörmlandsrunda ,kanske skulle passa in det så att du sover över i oxelösund sen en tidig start vidare mot rosenhill,nu är det så också att jag jobbar helger och än så länge vet jag inte vilka eftersom vi ska få en ny turlista att jobba efter men så fort jag vet så hör jag av mig.

:confused: Hmm ... Min tidplanering är att om det blir resa så blir det när SMHI visar sig på sin soliga sida med ett stabilt högtryck som ligger kvar flera dagar + att hälsa och hoj skall vara OK! Därför är det ganska vanskligt att säga när. Det är tre vardagar som är aktuellt att dra iväg, så gänget på Rosenhill är nog inte att tänka på att träffa dess värre.:(
Hade varit kul annars.

Men vem vet förresten, det kanske är fler vardagslediga som vill ta ledigt från tumrullandet och istället komma ut på en tur i vårens grönska. Häng på i så fall! ;)

leffa
2010-03-03, 15:35
vi får väl se hur det blir,hoppas på soligt och vackert väder hela maj-jun-juil-augusti-september:=)

Ingemar
2010-03-03, 15:47
Passar det åker jag gärna med upp till Oxelösund om sen Leffa guidar vidare. Vill du kan jag forska om övernattningsrum här i V-vik Vet att det finns resanderum bl.a. Ska man sen se sig om går nog dagen åt för att ta sig fram till Oxelösund. Det skulle säkert bli en lyckad tur om vädret inte ställer till det eller ålderdomskrämpor sätter käppar i hjulet.
Nu längtar man verkligen efter att ut och lufta av sig lite.:) Du får fundera på det Ove.

Ove
2010-03-03, 16:13
vi får väl se hur det blir,hoppas på soligt och vackert väder hela maj-jun-juil-augusti-september:=)

:confused: + mars, april och oktober!! :p :cool:

leffa
2010-03-03, 16:27
är jag bara ledig så kan jag möta upp i kvarsebo sen kan vi bestämma vilka vägar som ska utnyttjas,det finns ett fint litet cafe på sörmlands sidan där kan vi ta en fika och titta på kartan

Jonas
2010-03-03, 19:04
Vi kan nog möta upp på Rosenhill en vardag om det är eftermiddag/kväll. Dock är vi några som åker söderut (till Skåne) den 21 maj för att återkomma den 27 maj. Vi övernattar eventuellt då den 21:a i Västervik med omnejd. =)

Mats Liifv
2010-03-03, 19:53
Kan inte säsongen börja snart så att vi får komma igång med allt vi planerar för? :)

Nicke
2010-03-03, 20:01
Kan inte säsongen börja snart så att vi får komma igång med allt vi planerar för? :)

Kommer 2010 säsongen att räcka till?;D

Mats Liifv
2010-03-03, 21:43
Kommer 2010 säsongen att räcka till?;D
Nää, det är därför jag måste köra en IronButt, för att även utnyttja natten....:D;D

Tänkte ta en träningsrunda från Hamburg och hem i ett sträck. Bör vara 110 mil ungefär, vilket jag tror att vi ska klara Maud och jag!

Gibson
2010-03-04, 00:10
Passar det åker jag gärna med upp till Oxelösund om sen Leffa guidar vidare. Vill du kan jag forska om övernattningsrum här i V-vik Vet att det finns resanderum bl.a. Ska man sen se sig om går nog dagen åt för att ta sig fram till Oxelösund. Det skulle säkert bli en lyckad tur om vädret inte ställer till det eller ålderdomskrämpor sätter käppar i hjulet.
Nu längtar man verkligen efter att ut och lufta av sig lite.:) Du får fundera på det Ove.

Det ska finnas något ställe utanför Gamleby, jag kommer inte ihåg vad det heter men ska ta redan på det och återkommer. Det ska vara rabatt för dom som är med i SMC.:)

leffa
2010-03-04, 09:00
Det ska finnas något ställe utanför Gamleby, jag kommer inte ihåg vad det heter men ska ta redan på det och återkommer. Det ska vara rabatt för dom som är med i SMC.:)

tror att det står omnämt i smc-kalendern

Ove
2010-03-04, 09:14
Det ska finnas något ställe utanför Gamleby, jag kommer inte ihåg vad det heter men ska ta redan på det och återkommer. Det ska vara rabatt för dom som är med i SMC.:)

:D Rabatt i Gamleby? Låter som ett ställe där knuttar i seniorklassen skulle kunna slå rot ett tag. :cool:

Låter som ett bra tips. Har sökt men inte funnit så jag är tacksam för info.

Mats Liifv
2010-03-04, 09:54
:D Rabatt i Gamleby? Låter som ett ställe där knuttar i seniorklassen skulle kunna slå rot ett tag. :cool:

En retreat för knuttar som uppnått "femtioplus"! ;)

Ove
2010-03-10, 10:42
:) Fick ett tips på boende i Västervik i en annan tråd, www.resanderum.se . Det ser helt OK ut och jag tar gärna ett tips till om något längre norrut, kanske norr om Bråviken?

Allt är på planeringsstadium ännu men det är inte fel att testa om det går att få till det man tänkt sig. Just att bo får inte bli alltför bökigt för jag är inte helt ung och problemfri längre. :mad: :rolleyes:

Ove
2010-08-09, 19:26
:) Jaha! Vårturen i österled så att säga sket sig men nu artar det sig till en tidig hösttur istället och det är väl närmast lika bra. Vädersmästaren får hålla koll på lågtrycken så att det blir fint i nästa vecka. :cool:

Ove
2010-08-12, 08:34
:cool: Avvaktar väderguruns spådomar ... :cool:

Diffus koll på vart det bär iväg men det är ju det som gör MC-liv. Man ska inte planera sönder upplevelsen. Packning? Traveling light låter bra. :D

Ove
2010-08-12, 21:54
:D JA nu är vi på gång. Till en början var det bara jag men nu har Räven anmält intresse och är det någon mer som vill så häng med.

Den ursprungliga iden är en sväng som var tänkt till Västervik och sen norrut till en bit förbi Bråviken. sista etappen rakt västeut via tätorterna Hävla och Hjotkvarn.

Nu kommer nog första anhalten att bli ett besök på Björkenäs moppemuseum. Sen bär det iväg via Malexander ut till ostkusten. Det fanns ett par ställen i Västervik/Gamleby som verkade beboeliga. Få se vad det blir. Ideér mottages och analyseras. :cool:

:) Vi får fundera på träffpunkt. Knohult som är föreslaget ser lite diffust ut på kartan. Vi kanske skulle fundera lite på dag och tid så vi inte missar varandra med några dagar :)

GeCe
2010-08-12, 22:05
Planerar inte mer än en dag i taget beroende på dagsformen och jag kan jag ev.möta upp på slutet en dag om intresse finns och kanske få tillfälle att lotsa er förbi i mina trakter på någon av mina kurviga favoritvägar. Som ni med största sannolikhet inte känt till tidigare. ;) :)

Ove
2010-08-12, 22:27
Planerar inte mer än en dag i taget beroende på dagsformen och jag kan jag ev.möta upp på slutet en dag om intresse finns och kanske få tillfälle att lotsa er förbi i mina trakter på någon av mina kurviga favoritvägar. Som ni med största sannolikhet inte känt till tidigare. ;) :)

:D Jodå! Hittills har du lyckats förvirra mina begrepp om Närkes geografi varje gång vi dykt in i djungler och omarker som jag inte trodde fanns i det landskapet. Tar gärna rygg om det passar dig. ;)

GeCe
2010-08-13, 16:09
:D Jodå! Hittills har du lyckats förvirra mina begrepp om Närkes geografi varje gång vi dykt in i djungler och omarker som jag inte trodde fanns i det landskapet. Tar gärna rygg om det passar dig. ;)

;) Är dock en "glidare" numera och vill inte att pressa motstyrning hela tiden för att inte trasa sönder axeln så jag är rädd att det blir som sist att jag blir en bromskloss vilket man inte vill vara. Har inte fått till styrena på nya hojarna på samma bra sätt som på Transalpen tyvärr. Så vi får se det kanske räcker med en fikaträff här hemma eller någon annanstans om det skulle råka passa in med väder och färdväg. :)

Ove
2010-08-13, 21:09
;) Är dock en "glidare" numera och vill inte att pressa motstyrning hela tiden för att inte trasa sönder axeln så jag är rädd att det blir som sist att jag blir en bromskloss vilket man inte vill vara. Har inte fått till styrena på nya hojarna på samma bra sätt som på Transalpen tyvärr. Så vi får se det kanske räcker med en fikaträff här hemma eller någon annanstans om det skulle råka passa in med väder och färdväg. :)

:) Hmm. Det är väl den som leder gruppen som för dansen öck därmed bestämmer takten. Men visst räcker det bra med en kaffestund, umgås är det viktiga och det gör man inte medan man kör. :) :)

GeCe
2010-08-13, 22:19
:) Hmm. Det är väl den som leder gruppen som för dansen öck därmed bestämmer takten. Men visst räcker det bra med en kaffestund, umgås är det viktiga och det gör man inte medan man kör. :) :)

Får som sagt se hur det utvecklar sig men dagarna jag är i körbart skick tenderar bli allt färre på sistonde. Får jag bestämma takten och jag är i form ställer sig saken i annan dager. Men den dagen den sorgen eller lyckan. :)

räven
2010-08-14, 10:39
Tyvärr lovar min metrolog inte strålande sol i veckan. Så vad äventyret innebär beror väl på vädret kanske?

GeCe
2010-08-14, 13:28
Den väg jag har i första åtanke som jag skulle vilja ta er med på er hemresa om det nu ev. passar in i färden är vägen mot Mariedam genom ett skogs och vackert lantbrukslandskap på en sexig ( kurvig ) väg från riksvägen som går emellan Pålsboda/Hjortkvarn mot Tjällmo/Borensberg. Avfarten ligger bara någon km söder ut om ni ev. skulle komma från 51:an från Finspångshållet. Och c:a 12 km från det söderut belägna Tjällmo. Matställen finns i Borensberg. Och Tjällmo där matserving finns i en krog som härstammar från 1600-talet i samma byggnad från den tiden. Kan ju vara ett trevligt om ni föredrar att färdas vägar österut utefter Göta kanal på återvägen hemåt.
Men telefon finns tack och lov så jag kan bli upplyst om era planer så jag vet var jag kan möta upp om det nu blir så. :)

räven
2010-08-15, 10:13
Just nu ser det ut som det kommer ett kraftigt regn (Tisdag) som diagonalar över sydsverige. Därför får turen flyttas fram en vecka.
Någonstans läste om övernattningar mellan Kisa å östersjön. Men mins inte nu var det va. Tipps motages om ni har några bra sovställe i området.

GeCe
2010-08-15, 10:29
Just nu ser det ut som det kommer ett kraftigt regn (Tisdag) som diagonalar över sydsverige. Därför får turen flyttas fram en vecka.
Någonstans läste om övernattningar mellan Kisa å östersjön. Men mins inte nu var det va. Tipps motages om ni har några bra sovställe i området.


Mellan Kisa-Östersjön dä var långt dä. Måste finnas mycket att välja på men tänker ni verkligen missa Västervik och halvön upp mot Gamleby?
När jag planerade min östkusttur som inte blivit av än pga sjukdom hittade jag ett vandrarhem eller Bed&Breakfast i Gamleby som verkade trevligt vars namn jag tappat bort tyvärr. ;)

Ove
2010-08-15, 17:38
:( Attans! Mera regn på gång så det är att foga sig och köra småturer en vecka till. Men egentligen, vad gör en veckas förskjutning i planering för en pensionär? Snön kommer inte på flera månader(förhoppningsvis). :rolleyes:

Grovplanering: Kommer att träffa Räven vid ett ställe som heter Sund mellan Huskvarna och Aneby. Sticker sen norrut till moppemuseum i Björkenäs. Därefter kurs mot Malexander och dit kommer vi via Hestra och en färja över Sommen. Nästa hållpunkt är Kisa och sen bär det nog mot sydost ut mot kusten. Där någonstans bör vi hitta en säng med frukost. Tips mottages tacksamt. ;)

Vinglar sen norrut på kanten tills vi når Sörmland och söker obefarna vägar västerut. Tätorterna Strängsjö, Hävla och Hjortkvarn låter som värda att besöka. Sen får vi se om Askersundguiden tar över kommandot. :)

:) Som vi sagt tidigare - Vill någon hänga med på hela resan eller bara någon bit så hör av er. Vi ska även ange var vi kommer att bo om möjligt om någon vill hälsa på på kvällen. :)

GeCe
2010-08-15, 22:13
:( Attans! Mera regn på gång så det är att foga sig och köra småturer en vecka till. Men egentligen, vad gör en veckas förskjutning i planering för en pensionär? Snön kommer inte på flera månader(förhoppningsvis). :rolleyes:

Grovplanering: Kommer att träffa Räven vid ett ställe som heter Sund mellan Huskvarna och Aneby. Sticker sen norrut till moppemuseum i Björkenäs. Därefter kurs mot Malexander och dit kommer vi via Hestra och en färja över Sommen. Nästa hållpunkt är Kisa och sen bär det nog mot sydost ut mot kusten. Där någonstans bör vi hitta en säng med frukost. Tips mottages tacksamt. ;)

Vinglar sen norrut på kanten tills vi når Sörmland och söker obefarna vägar västerut. Tätorterna Strängsjö, Hävla och Hjortkvarn låter som värda att besöka. Sen får vi se om Askersundguiden tar över kommandot. :)

:) Som vi sagt tidigare - Vill någon hänga med på hela resan eller bara någon bit så hör av er. Vi ska även ange var vi kommer att bo om möjligt om någon vill hälsa på på kvällen. :)

;) I Hjortkvarn finns den mycket goda "Hjortkvarnglassen" som kan vara värt att prova i samband med en liten rast. Finns annars också i hamnen i Askersund på "Snäckbåten" om det skulle passa bättre. Rekommenderas iallafall hur som helst. :)

räven
2010-08-18, 09:31
Beslutet att ställa inn käns rätt med dom regn som varit i högra sidan om långa sjön.

Ove
2010-08-18, 12:10
Beslutet att ställa inn käns rätt med dom regn som varit i högra sidan om långa sjön.

:D Kan bara hålla med. Dom 110 mm som kom i Trelleborg stänkte väl ända upp i Sörmland. :eek:

Här kom det en hel del igår men först sent på em som tur var. Vi håller koll på nästa vecka. ;)

räven
2010-08-19, 10:30
Jaa, Västervik som ligger i området har oxå fått sin beskärda åska å regn. Nästa vecka tycks regnperioden fortsätta. Sverige tycks ligga i den subtropiska sonen numera,+34 varvat med munsunregn 100 mm per skur. Vi avaktar å ser vad som händer.

Ove
2010-08-19, 11:01
Jaa, Västervik som ligger i området har oxå fått sin beskärda åska å regn. Nästa vecka tycks regnperioden fortsätta. Sverige tycks ligga i den subtropiska sonen numera,+34 varvat med munsunregn 100 mm per skur. Vi avaktar å ser vad som händer.

:( Faaaan också! Har tre dagar i nästa vecka, måste vara hemma Torsdag. Går det inte så blir det väl att flytta ytterligare en vecka. Som sagt långt till snön - men det är väl en del som stänger efter sommaren. Men landskap och vägar finns väl förhoppningsvis kvar. ;)

Ove
2010-08-20, 22:27
:mad: Säger bara!! Jävvvla kissochskitväder! Kan det inte komma stabilt väderläge snart? Spelar ingen roll om det är mulet men se sig om genom ett immigt visir med regndroppar på utsidan är inte alls OK! :mad:

räven
2010-08-20, 23:18
Rätt tänkt ,Ove, Nya vyer förtjänar rent visir.

Ove
2010-08-21, 07:32
Rätt tänkt ,Ove, Nya vyer förtjänar rent visir.

:D Förstår att du gillar det! Det var ju egentligen ditt argument men jag är helt på samma linje. :D ;)

räven
2010-08-24, 15:14
Regnskurarna är täta å blöta i området.

simen
2010-08-24, 15:41
Regnskurarna är täta å blöta i området.

Samma her på västkusten, med en jävla blåst >:(

_________________
simen>

GeCe
2010-08-24, 22:11
Det blir mycket snack men lite verkstad i den här tråden! :rolleyes: Men nästa vecka kanske........:) om bara vädergudarna.......;)

räven
2010-08-24, 23:32
Jag vet, dax att rycka upp sig.

Ove
2010-08-25, 08:31
Jag vet, dax att rycka upp sig.

:p Bra! Ryck upp dig nu och gör något åt vädret! :D

räven
2010-08-25, 11:30
Vädergudarna verkar vara opåverkbara just nu.

GeCe
2010-08-25, 12:14
Vädergudarna verkar vara opåverkbara just nu.

Ja, och denna vecka verkar kunna gå till historien som en av de sämsta denna sommar. Ser ut att bli regn varje dag även om det inte blir rekord i antal mm.
Var har du trollstaven räven? :rolleyes:

Ove
2010-08-25, 12:29
Vädergudarna verkar vara opåverkbara just nu.

:eek: ÄR du inte en av dom?? Det har jag hela tiden trott eftersom du fixat till det så många gånger. :cool: ;)

räven
2010-08-25, 13:47
Nää, det är Regnfält som bestämmer, han är väl upptagen med valrörelsen.

Ove
2010-08-25, 14:03
Nää, det är Regnfält som bestämmer, han är väl upptagen med valrörelsen.

:confused: Finns det ingen Solman med i valet? Skulle hellre rösta på honom/henne. ;)

GeCe
2010-08-26, 22:10
:confused: Finns det ingen Solman med i valet? Skulle hellre rösta på honom/henne. ;)


Gick han Solman inte i pension?

Ove
2010-08-27, 19:01
:mad: Lika bra att ställa in sig på att det inte blir någon resa de närmaste veckorna för varken vädergudarna, SMHI, politikerna eller Räven har positiva besked om bra resväder. :rolleyes:

räven
2010-08-27, 19:06
Jodå, på tisdag å tre dar framåt blir der skapligt väder om det passar.

Ove
2010-08-27, 19:22
Jodå, på tisdag å tre dar framåt blir der skapligt väder om det passar.

:eek: Men .... men .... OJ! OJOJOJ! Bra väder ... flera dagar? :eek: :D :D :cool:

räven
2010-08-27, 19:52
Javist,äntligen respons för ansträngningarna, om lust finnes kör vi på tisdag

Ove
2010-08-27, 22:16
Javist,äntligen respons för ansträngningarna, om lust finnes kör vi på tisdag

:p Oschay som skottarna säger! Låter fint! Hinner dessutom få på nytt drivpaket så jag slipper riskera att få åka sparkcykel 70 -80 mil pga kedjebrott. :eek:

:) Ska packa ner reservfillingar och tandborsten. (:confused: Undrar om jag behöver nåt mer?) Visst ja - långa skohornet! :)

räven
2010-08-27, 22:33
Ok, ska vi ta med kartan ,eller ?

Ove
2010-08-27, 22:41
Ok, ska vi ta med kartan ,eller ?

............... (:confused:) ..jaha! KARTAN! Kan vara kul att veta var vi har varit. :D ;)

Ove
2010-08-29, 10:03
:confused: Provpackar:Kartan memorerad i detalj och kan därmed fraktas i hjälmen. Tandborsten i skoskaftet, Skohornet i ryggskyddsfickan. Attans ... det är en krok i ändan, går inte ner!

:mad: Bara att ge upp! Dessutom att ta på reservkallingarna för att kasta efterhand som dom förbrukas var ingen bra ide. Förstår nu varför ungarna inte gillade nattblöja. Får hänga på en väska! :rolleyes:

räven
2010-08-29, 15:34
Ok, Tisdag i Sund. Vilken tid kan passa ?

Ove
2010-08-29, 16:32
Ok, Tisdag i Sund. Vilken tid kan passa ?

:confused: Jag har runt 20 mil dit, hur ser det ut för dig? Förslag? 11 eller?


Sen är det väl 15 - 20 mil kvar till ostkusten. Kanske vi ska efterlysa vad som finns mellan Kisa och Kusten att bo på? Med tanke på de vägval som brukar bli så är det ju ganska långa mil när vi kommer igång. :D

räven
2010-08-29, 17:57
Liknande för mig över Kännastubba å Sävsjö. Kollade Moppemuseét, öppet 9-19 tom.september ut.
Kan väl räcka med kl 12, så vi slipper "örla i morgonstund" Kommer lilla vägen söder ifrån Nässjö strax väster om Sund. Rätt tänkt, om vi ska kolla mopparna å köra runt Sommen kanske vi inte hinner så långt. Middagsmålet behöver oxå sin tid. Om du vill kan du väl kolla boende.

Ove
2010-08-29, 20:14
:confused: Finns några ställen på väg mot kusten norr om Åsunden. Rimforsa finns ett ställe som ligger fint men det finns vandrarhem i Risebo också. Är jag rätt ute där ungefär? Den vägen verkar vara av det trevliga slaget även om den ser stor ut på kartan. :)

räven
2010-08-29, 21:51
Nja, det blir nog mycket småvägar. Men bra sovställen ligger ofta vid större vägar. Jag föredrar ställen där man får frukust. Tror att turisttrycket inte är så stort nu, så det ordnar sig nog.

Gibson
2010-08-29, 22:44
:confused: Finns några ställen på väg mot kusten norr om Åsunden. Rimforsa finns ett ställe som ligger fint men det finns vandrarhem i Risebo också. Är jag rätt ute där ungefär? Den vägen verkar vara av det trevliga slaget även om den ser stor ut på kartan. :)

Risebo är inget vandrarhem, det är ett jakt och fiskeområde som hyr ut stugor, men det finns ett vandrarhem som ligger utanför Gamleby vid stångeland, dom hyr ut rum billigt, jag tror dom tar 225 kr natten med frukost.

www.tjustaraber.se

0493-12580, 070-8122585

Ove
2010-08-30, 07:21
Risebo är inget vandrarhem, det är ett jakt och fiskeområde som hyr ut stugor, men det finns ett vandrarhem som ligger utanför Gamleby vid stångeland, dom hyr ut rum billigt, jag tror dom tar 225 kr natten med frukost.

www.tjustaraber.se

0493-12580, 070-8122585

:) Tack för tips. Då finns två alternativ med ca 5 mil emellan. Tycker själv att hästgården ser bra ut men vad tycker resten av sällskapet? :)

Men visstja! Vi susar ju omkring i dina trakter. Vi kanske ses.

räven
2010-08-30, 09:33
Bra säng å god frukost så är jag nöjd. Kostar det rimligt är det bra.
Olle har inte hört av sig ?

Ove
2010-08-30, 15:39
Bra säng å god frukost så är jag nöjd. Kostar det rimligt är det bra.
Olle har inte hört av sig ?

:D Ringde och kollade och han körde just in i garaget efter att ha kört från Norrtälje. Men visst, Han kommer med. Hård kille han Olle. :cool:

:) Så långt är vi tre. Är det någon mer på gång eller är det någon som vill haka på efter vägen? :)

Om vi bestämmer var vi kommer att bo så kanske någon vill komma och hälsa på. :) Blir det bra med Tjust Araber vid Gamleby eller är det för långt bort? Kan ringa och kolla om det är öppet och att det finns rum. I så fall - är det idel enkelrum som gäller med tanke på nattliga buller?

räven
2010-08-30, 16:04
Bra, mycket bra. Vi får väl lägga planen lite efter var vi ska bo. Kul Olle ska bli roligt. Passar det med sund? Å vill ni kan vi Träffas 11.

Mats Liifv
2010-08-30, 16:21
Tjust Araber var ett trevligt ställe. Vi var ett gäng härifrån som bodde där på väg ner till Skåne i maj.

Tanten som drev stället gillade att prata och hennes man körde en Kawasaki Drifter, trevligt par!

Ove
2010-08-30, 17:09
Bra, mycket bra. Vi får väl lägga planen lite efter var vi ska bo. Kul Olle ska bli roligt. Passar det med sund? Å vill ni kan vi Träffas 11.

:p 11 - Nej för fanken! Olle får köra 15 mil innan han är hos mig och sen 20 till. 12.00 vid Sund blir nog bra. Därefter blir det väl 15 till innan vi kommer till Gamleby. Du får tänka på att vi är gamla och får ta det lite lugnt på morgonen innan vi ledat upp knotorna. :rolleyes: ;)

Frågan kvarstår skall jag ringa till hästodlingen och kolla om det finns boxar att hyra för en natt?

Ove
2010-08-30, 17:14
Tjust Araber var ett trevligt ställe. Vi var ett gäng härifrån som bodde där på väg ner till Skåne i maj.

Tanten som drev stället gillade att prata och hennes man körde en Kawasaki Drifter, trevligt par!

:) Låter bra. Fanns det enkelrum med tanke på nattliga, individrelaterade störkällor typ snark, kissrundor, radiolyssnande för att störa ut tinnitus o.s.v.? :rolleyes:

Olle Å
2010-08-30, 17:25
Undrar just vad jag gått med på för något. Verkar nästan vara ett skumraskprojekt. Ändå värre blir det nog om det handlar om att mörka Småland är inblandat Då kanske jag måste avslöja mina rötter.

räven
2010-08-30, 17:55
Kul att du kommer med Olle, efter vi träffas kör vi småvägar norrut till ett moppe museum, å lätta mc mm. Sen kan vi nog lyckas få åka båt över sommen osv.

Ove
2010-08-30, 18:06
Undrar just vad jag gått med på för något. Verkar nästan vara ett skumraskprojekt. Ändå värre blir det nog om det handlar om att mörka Småland är inblandat Då kanske jag måste avslöja mina rötter.

:eek: Å, huvva! Det blir intressant! Anar det värsta... :cool:

Hur som helst, första övernatt på Tjusts Araber.

Funderar på sträckan Ålberga, Sandvik, Strängsjö och Hävla bruk. Finns det något boende längs det stråket? Naturligtvis kan man göra avsteg från den raka linjen för det är ju faktiskt resans mål, cruising. :cool:

:) Och grabbar! Väst på gäller så ni syns. ;)

Mats Liifv
2010-08-30, 19:22
:) Låter bra. Fanns det enkelrum med tanke på nattliga, individrelaterade störkällor typ snark, kissrundor, radiolyssnande för att störa ut tinnitus o.s.v.? :rolleyes: Det går garanterat bra, vi hade egna rum när vi var där!

Ove
2010-08-30, 19:42
Det går garanterat bra, vi hade egna rum när vi var där!

:confused: Bara ett problem, jag får ingen kontakt per telefon. Får väl fortsätta att ringa + att jag lämnat meddelande. Annars får vi kanske titta på reservplan. Med tanke på Olles minst 50 mil i ryggen är det inte kul att leta för länge. :confused:

GeCe
2010-08-30, 22:27
Kul att det äntligen blir av grabbar. Men räkna inte med mig denna gång.
Men ser framemot en liten reseberättelse etteråt!
Lycka till! :)

räven
2010-08-31, 07:47
Solen skiner från molnfri himmel, klar höstluft. Ystra gubbar ska på utflykt.

Ove
2010-08-31, 08:27
:D Rum bokat på Tjusts Araber. :D

Mats Liifv
2010-08-31, 08:51
Go´tur gubbar! :)

Ove
2010-09-02, 20:51
Go´tur gubbar! :)

:) Tack Mats!:)

Hemma i Sjötorp igen. Räven med och övernattar. Olle försvann redan igår p.g.a. att västanvinden förde med sig en doft av hustruns kanelbullar så han fick jättebråttom hem. Senaste natten trotsade vi vädrets makter genom att bo i Regna. Asch, skriver mer när vi sovit ut. :rolleyes:

GeCe
2010-09-02, 21:58
[QUOTE=Ove;43917] Olle försvann redan igår p.g.a. att västanvinden förde med sig en doft av hustruns kanelbullar så han fick jättebråttom hem.

Hm.....måste vara bullar av sällan skådat slag! :D

Mats Liifv
2010-09-02, 22:18
Blev ni väl onhändertagna på hästgården?

Vi kunde inte klaga på nå´t i den vägen. Fick bland annat en suverän frukost!

Ove
2010-09-03, 10:31
:) Morgon, sovit i egen säng. Var faktiskt skittrött i gårkväll av all frisk luft så det blev ganska tidig nattning.

Jo, resan: Olle kom i Tisdags orse och vi åkte tillsammans till mötesplatsen Sund, en bro mellan Husskvarna och Aneby. Kommer dit med bara någon minuts försening och Räven har redan placerat sig i gräset och har liten fikastund.

Norrut mot moppemuseum som har det mesta jag sett upp till 50 cc + även en del MC. En sidhängd puttapåmotor från början av förra seklet tyckte jag var värstingen på stället.

Ett hungrigt gäng drar vidare mot Tranås. Thailänsk buffé och bensin fylldes på där det passade, och resan gick vidare. Bockade för stupade poliser i en vägkrök utanför Malexander. Kom lite snett efter Kisa = på för stor väg men det gick att rätta till efter någon mil så vi kom på vägen mellan från Drabo upp mot Tyllinge och sen vidare mot Stångeland och Tjusts Araber. (Gibson är en lycklig man som har fina vägar på sin hemmaplan! :D )

Sov gott och frukosten var som utlovat bra och vi orkade inte förbruka allt. :) Tankning i Gamleby och jag gjorde misstaget att fråga om vägen till Loftahammar så vi körde en onödig mil på E22, för jag ser nu i kartan att det finns en fin väg direkt från stan. :o Nåja, kompenserade mig med att lura ut kanraterna på några mil liten grusväg som slutade i havet så den fick vi köra 2 ggr! :D Därefter lite slapp asfaltskörning till Valdemarsvik innan det blev kurvigt igen upp mot Stegeborg. Färja över Slätbaken mot Ö Husby där vi återigen tankade och träffade en man på Virago som sen lotsade oss mot Björkvik. Satt och fikade en stund när doften av nybakt kanelbulle i Borgvk nådde Olles näsa och han meddelade att nu bär det hemåt, och så var vi bara två. :eek:

Räven och jag letade oss på nyvattnade grusvägar förbi Strångsjö och Hävla för att så småningom börja leta logi. Vi hamnade i en ort som heter Regna och provade med det för säsongen stängda vandrarhemmet. Blev hänvisade till Ekotur en halv mil västerut. Sov gott där också och smörfrästa kantareller ingick i frukosten - dä ni! :D ;)

Ut på gruset igen och ett studiebesök på Bo kyrkogård där vi studerade gravstenar i megaformat. Konstaterade att medelåldern inte var så väldigt hög på 17- 1800 talen.
Kaffesugan kamrat börjar bli grinig av kaffeabstinens i Närkesberg och vi letar fik. Finns inte, inte heller i Rönneshyttan. Iltransportkörning till Askersund där det istället blir raggmunk med fläsk. Halvljummet med smakade OK. :rolleyes:

Ja sen är det bara hemmabanan för mig. Kaffestopp i Åtorp + stopp vid S. Råda kyrka och sen hem.

Resan blev väl totalt 95 mil varav kanske 25 % gick på grus. Härligt krokiga vägar hittade vi utefter hela turen.

Säger bara: Tack Kamrater! Det var en trevlig tur. ;)

Mats Liifv
2010-09-03, 12:10
Låter som att ni haft en trevlig resa!
Finns det bilder så är det alltid trevligt om de läggs ut här.

Ove
2010-09-04, 09:23
Låter som att ni haft en trevlig resa!
Finns det bilder så är det alltid trevligt om de läggs ut här.

:confused: Hmm? Bilder? Hinner icke skråen fundera över som dom busar på,... dom andra alltså. :rolleyes:

räven
2010-09-04, 10:02
Njöt i 4 dagar, mycket lyckad tur på delvis nya vägar. Hade bra flyt på boendet med bra frukostar. Tur med vädret,lagom temp runt 15+. Någon regnskur varit före oss, grusvägen blir något halare med mina Pilot road. Hoppas Ove kan få inn bilden på två använda offrodare. Allt funkade bra, två förlorade skor som jag har lite koll var dom kan vara. Hoppas kanelbullarna va värda det du missade dag tre Olle. Många av vägarna kommer jag nog att försöka hitta igen. Gruppen va lagom stor å väl fungerande (liknande tempo). Demokratisk ordning passar inte på en grupp på tre, Därför byttes vi om att vara Diktator. Mycket bra styrelseskick på tredagarstur.

GeCe
2010-09-04, 15:42
:confused: Hmm? Bilder? Hinner icke skråen fundera över som dom busar på,... dom andra alltså. :rolleyes:

Verkar som om ni missat den halvan av utflykten som inte är minst väsentlig enligt min smak. Men å andra sidan har jag ju fel hoj nu förtiden för det här gänget. :rolleyes:

räven
2010-09-04, 16:22
Denna gång va det tre hojar som funkar på alla vägar som vi körde. Enda gången det muttlades lite va om vägen blev ren transportsträcka. Det va gott om roliga vägar både grus å asfalt i området. Å Ove vi busade inte! Vi höll bara styrfart.

Ove
2010-09-06, 21:49
Denna gång va det tre hojar som funkar på alla vägar som vi körde. Enda gången det muttlades lite va om vägen blev ren transportsträcka. Det va gott om roliga vägar både grus å asfalt i området. Å Ove vi busade inte! Vi höll bara styrfart.

:) OK! Styrfart. :)

:) Egentligen förvånas jag hur mycket väg det finns som inte har den där linjen i mitten som betyder tråkig MC-väg. Det lilla som var E- märkt blev väl högst ett par mil på hela resan och "transportväg" för mig 10 - 15 mil totalt, men det mesta berodde på iltransport till mötesplatsen. På dom vägar vi använde var det också väldigt lite trafik. :cool:

Ove
2010-09-07, 07:26
:confused: Hmmm? Verkar inte ha fastnat några bilder i min dator? :confused: