handdator

Visa fullständig version : Jobbskatteavdrag



Mc-Bosse
2010-02-18, 12:53
Hej!

Vad säger vi om detta?

Exempel på jobbskatteavdragets storlek:
http://www.regeringen.se/sb/d/10964/a/111000

Hamre
2010-02-18, 21:07
Dom som inte arbetar av olika anledningar, sjuka, arbetslösa, pensionärer omfattas ju inte av denna "fantastiska reform".
Har inte räknat på hur mycket vi vinner eller förlorar på höjda avgifter och dylikt, men jag tvivlar på att "svensson" går plus.
Är du sjuk eller arbetslös ska du straffas genom att få sänkt ersättning på din försäkring och inte få skattesänkningen som vi andra får. Jag tycker det är förjävligt!!!

Vart tog solidariteten och medmänskligheten vägen?

DearHunter
2010-02-19, 02:14
Dom som inte arbetar av olika anledningar, sjuka, arbetslösa, pensionärer omfattas ju inte av denna "fantastiska reform".
Har inte räknat på hur mycket vi vinner eller förlorar på höjda avgifter och dylikt, men jag tvivlar på att "svensson" går plus.
Är du sjuk eller arbetslös ska du straffas genom att få sänkt ersättning på din försäkring och inte få skattesänkningen som vi andra får. Jag tycker det är förjävligt!!!

Vart tog solidariteten och medmänskligheten vägen?

Dom som Du räknar upp har haft fantastiska reformer under 60 ås tid medans vi som jobbar arslet av oss har EUs lägsta disponibla inkomster... Kanske dags att avlasta draghästen lite och börja leva av sitt arbete istället för bidrag? 8)

Jan-Olov
2010-02-19, 08:24
Dom som Du räknar upp har haft fantastiska reformer under 60 ås tid medans vi som jobbar arslet av oss har EUs lägsta disponibla inkomster... Kanske dags att avlasta draghästen lite och börja leva av sitt arbete istället för bidrag? 8)
Låter väll bra men är man sju så är man, den sjuksrivne blir inte friskar för att han förlorar ytterligare pengar, snarast sjuk i sinnet av oro för ekonomin.

Ove
2010-02-19, 09:48
Dom som Du räknar upp har haft fantastiska reformer under 60 ås tid medans vi som jobbar arslet av oss har EUs lägsta disponibla inkomster... Kanske dags att avlasta draghästen lite och börja leva av sitt arbete istället för bidrag? 8)

Har kunnat se båda sidorna.

När jag så att säga kunde vara igång så lyckades jag med tanke på underbetald branch ändå komma upp i hygglig lön. Så avslutades "karriären" i förtid och då sjönk inkomsterna drastiskt vilket i o. fs. är rimligt. Men den minskningen påverkar även min pension livet ut.

Klagar inte, det finns dom som verkligen är fattigpensionärer, men det finns anledning att titta efter billiga alternativ när man handlar. Och katt kan jag inte ha för den är dyrare i maten än jag själv.

Molgan
2010-02-19, 10:02
Hej!

Vad säger vi om detta?

Exempel på jobbskatteavdragets storlek:
http://www.regeringen.se/sb/d/10964/a/111000
Mer pengar kvar är väl aldrig fel?

DearHunter
2010-02-19, 13:11
Låter väll bra men är man sju så är man, den sjuksrivne blir inte friskar för att han förlorar ytterligare pengar, snarast sjuk i sinnet av oro för ekonomin.

Få ställer väl upp på att verkligt sjuka ska drivas från hus och hem. Därför har vi ju ett system som inte ska tillåta det.

Fastighetskatten däremot var fruktansvärt orättvis och drev både pensionärer och sjuka från hus och hem TROTS att de inte hade några skulder!!

Hamre
2010-02-19, 18:30
Dom som Du räknar upp har haft fantastiska reformer under 60 ås tid medans vi som jobbar arslet av oss har EUs lägsta disponibla inkomster... Kanske dags att avlasta draghästen lite och börja leva av sitt arbete istället för bidrag? 8)

Sånt jävla skitsnack! Typisk högerpropaganda.
Man hoppas nästan att såna som du blir sjuka eller arbetslösa. Så att ni får "njuta" av att ha arbetsfri inkomst, och leva livets glada dagar!
Du skriver bidrag? Vem utom "socialfall" och invandrare får bidrag i dagens Sverige? Om jag skulle bli sjuk eller arbetslös så utnyttjar jag min sjuk eller a-kasse försäkring!!!

Jan-Olov
2010-02-19, 18:32
Få ställer väl upp på att verkligt sjuka ska drivas från hus och hem. Därför har vi ju ett system som inte ska tillåta det.!!
Men det är precis vad som hände när den nya försäkringen trädde i kaft. Det var canser sjuka som krävdes att att de skulle stå arbetmarknade till förfogande. Detta enligt vad som TV och tidningarna sa. Som jag förstår så har ansvaret för dem som inte kan försörja sig flyttat från staten till komunerna som får betala socialhjäl till dem.

Jan-Olov
2010-02-19, 18:37
När jag var ny i arbetslivet så drogs det en summa från mitt lönekonto varje månad till sjukförsäkringen. Sedan efter förhandlingar med facken så skulle vi inte stå för det själva men det var genom uterbliven löneökning som detta kom till stånd.

DearHunter
2010-02-19, 20:12
Sånt jävla skitsnack! Typisk högerpropaganda.
Man hoppas nästan att såna som du blir sjuka eller arbetslösa. Så att ni får "njuta" av att ha arbetsfri inkomst, och leva livets glada dagar!
Du skriver bidrag? Vem utom "socialfall" och invandrare får bidrag i dagens Sverige? Om jag skulle bli sjuk eller arbetslös så utnyttjar jag min sjuk eller a-kasse försäkring!!!


Vad gäller ditt påstående att bara invandrare och socalfall får bidrag så föreslår jag att Du ägnar lite tid åt att tex gå in på SCB, istället för att filosofera med hjälp av rödvinsglaset och vara så förbannad över att ni förlorade förra valet. Ett litet exempel:

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0001_2009K04_TI_11_A05TI0904.pdf

Vad kan man se ur detta?
Som jag skrev. Ingen vill att människor som är sjuka lämnar allt de äger och har. Men jag vill heller inte att människor som jobbar och sliter inte kan få utdelning för sitt slit. Man måste hitta en balans som inte är baserad på klasskamp och ideologi.

Vad jag pratar om i det här fallet är bidragsberoendet som den röd-gröna röran hade ansvaret för:

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____277728.aspx

Sedan att Du hoppas på att sådana som jag blir sjuka och din argumentation dessutom, visar ju bara att de övriga forumisterna (och alla fördomar om dig slår in) har rätt beräffande dig. Sorry!

Mc-Bosse
2010-02-19, 20:39
Mer pengar kvar är väl aldrig fel?

Precis.

Jag som frisk och arbetsför vill ju gärna betala 6,8% mindre i skatt. Det gör en del i rena pengar. Och en viss uppskattning känner jag ju också som svensk arbetare som jobbar 40 timmar/ vecka. Att en del arbetslösa inte har en egentlig tanke på att försöka skaffa sig ett arbete kan göra mig sur. Gå och slå dank och tjäna gott om pengar. Gott om pengar med tanke på att de inte bidrar till samhället på något sätt. Lite mindre för att inte göra någonting kan nog få en del att få tummen ur arslet och söka ett jobb, även då ett jobb som inte är drömyrket. Vissa kommer i kläm jovisst, men nog ska jag som lönearbetare ha betydligt mer i lön än någon som inte jobbar?

Solidariteten då? Jämfört med andra länder så tycker jag att jag solidariskt bidrar till både det ena och det andra genom min skatt. Som singel utan barn så ser jag dock mest till mig själv av naturliga skäl.

Maestro
2010-03-01, 14:32
Du skriver bidrag? Vem utom "socialfall" och invandrare får bidrag i dagens Sverige?

Hans Majestat Konungen!

Hasse i Kristianstad
2010-03-01, 22:22
Politik...... då tar det aldrig slut.
Jobbskatteavdraget tycker jag är ok. Det minskar skattebördan för de som drar lasset. Min far är av samma uppfattning som andra pensionärer att även de skall ha sänkt skatt.
Han tänker rösta på sossarna i valet.
En tillbakablick på sossarnas politik visar att skattehöjning för vissa (läs alla) ger skattesänkning för låginkomsttagarna. Det hände för ca 10 år sen att alla fick en skattehöjning på tusenlappen och skattesänkningen var 125 kronor. Med denna erfarenhet så säger man att det skall vara samma skatt för pesionärer som för arbetare........ vilket betyder att jobbskatteavdraget slopas och alla har samma skatt.
En annan sak som skall slopas är husavdraget. Jag jobbar mycket med just rotavdrag och hushållsnära tjänster. Vilka är då dessa som åtnjuter denna förmån? Jag har inte blivet anlitad av en enda förmögen kund men många änkor, ensamstående och andra som inte har råd att betala skyhöga hantverkarpriser.
Ni alla får rösta som ni vill men jag är en Rainfältsuporter:rolleyes:

Gurrag
2010-03-02, 00:08
Hur gör jag för att få ut dessa fantastiska pengar?

Molgan
2010-03-02, 00:15
Hur gör jag för att få ut dessa fantastiska pengar?
Ingenting, det sköts ajtomatiskt.