handdator

Visa fullständig version : Kvaliten på våra vägar.



Gibson
2007-07-02, 20:33
Vägkvaliten har sjunkit i Sverige. På 70-talen så var det Sverige och Västtyskland som hade dom bästa vägarna i Europa men nu har Sverige tyvärr rasat långt ner på den listan, man undrar vart pengarna som vi betalar i vägskatt tar vägen. Det är faktiskt jäkla tråkigt ibland när man kommer på en väg och får hålla på och veja för tjälskott och hål hela tiden och man ser mindre av omgivningen.

pewa
2007-07-03, 00:26
Tänkte faktiskt exat samma tanke idag.. varför börjar Sverige få allt sämre vägar?

Jag antar att trafiken ökar allt jämt men kanske inte pengar till att underhålla vägarna i samma takt?
Många andra länder i Europa har betydligt finare vägar än Sverige, trots att vi är ett "rikt" land. Kan tänka mig att vårat klimat förstör ganska mycket, varma somrar och kalla vintrar. Sen försvinner en del pengar till snöröjning och annat.

Jag vet flera vackra vägar som jag undviker för att asfalten där är alltför dålig, sånt är trist..

turbo
2007-07-04, 09:32
mer trafik+mindre pengar=sämre vägar

sverige har rättså kassa vägar om man kollar mot många andra länder

pewa
2007-07-04, 18:09
mer trafik+mindre pengar=sämre vägar

sverige har rättså kassa vägar om man kollar mot många andra länder


Det är rätt stor skillnad bara inom Sverige också.. inlandsvägarna i norrland har mer eller mindre förfallit på sina håll, där beror det nog inte på ökad trafik heller ;)

Fredd
2007-07-10, 16:32
Tänkte faktiskt exat samma tanke idag.. varför börjar Sverige få allt sämre vägar?

Jag antar att trafiken ökar allt jämt men kanske inte pengar till att underhålla vägarna i samma takt?
Många andra länder i Europa har betydligt finare vägar än Sverige, trots att vi är ett "rikt" land. Kan tänka mig att vårat klimat förstör ganska mycket, varma somrar och kalla vintrar. Sen försvinner en del pengar till snöröjning och annat.

Jag vet flera vackra vägar som jag undviker för att asfalten där är alltför dålig, sånt är trist..


Klimatet gör sin del men det mesta handlar om pengar kontra slitage helt nekelt.

Gibson
2007-07-10, 22:49
Tycker att det borde finnas mer pengar idag än på 70-talet, det är ju mer fordon idag än vad det var då och dyrare skatt. :(

pewa
2007-07-16, 00:26
Tycker att det borde finnas mer pengar idag än på 70-talet, det är ju mer fordon idag än vad det var då och dyrare skatt. :(


Det kan man ju tycka, men pengarna går väl till mycket annat.. ökade antalet olyckor och annat kostar ju en hel del. Sen finns det så många fler vägar att underhålla nu än för 50 år sen.

En grusväg förr räckte väl med att sladda en gång per år? Asfaltsvägar ska lagas varenda liten spricka för att blir riktigt bra, nu görs det tyvärr väldigt sällan.. :-\

duboisi
2007-07-25, 10:22
tyvärr måste jag säga att underarbetet på dagens vägar inte är vad det borde vara.. man lägger i stället ett jättetjockt lager med asfalt som sedan sätter sig o det är heller inte så trevligt! men visst finns det pärlor även i dag

turbo
2007-07-26, 04:24
tyvärr måste jag säga att underarbetet på dagens vägar inte är vad det borde vara.. man lägger i stället ett jättetjockt lager med asfalt som sedan sätter sig o det är heller inte så trevligt! men visst finns det pärlor även i dag


jag tycker det borde bli bra mycket dyrare i längden?

Gibson
2007-07-26, 11:08
Dom har ju börjat med att laga småvägar med oljegrus som dom måste lappa varje år istället för att lägga ny asfalt och det fattar jag inte hur det kan bli billigare. Asfalten borde ju bli billigare i längden.

pewa
2007-07-28, 17:41
Dom har ju börjat med att laga småvägar med oljegrus som dom måste lappa varje år istället för att lägga ny asfalt och det fattar jag inte hur det kan bli billigare. Asfalten borde ju bli billigare i längden.


Håller med! Vägen till våran stuga går knappt att köra längre.. den lappas med oljegrus varje sommar så nu ser den mest ut som ett ojämt och dåligt sytt lapptäcke ;)

Gibson
2007-07-28, 18:57
Dom har ju börjat med att laga småvägar med oljegrus som dom måste lappa varje år istället för att lägga ny asfalt och det fattar jag inte hur det kan bli billigare. Asfalten borde ju bli billigare i längden.


Håller med! Vägen till våran stuga går knappt att köra längre.. den lappas med oljegrus varje sommar så nu ser den mest ut som ett ojämt och dåligt sytt lapptäcke ;)


Vägen mellan Dalhem och Gamleby är för bedrövlig, åkte där idag och fick parera hela tiden.

GeCe
2007-07-29, 16:15
Tycker nog i största allmänhet att det asfalteras för mycket i Sverige. Jag menar som någon påpekade, att underlaget inte håller i längden och då blir en asfalterad väg dyrare och besvärligare att underhålla.

Föredrar då hellere en grusväg som är underhållen. Det behöv ju bara en vägskrapa och lite grus.
Men det är kanske bara vi som åker offroad som tycker.

pewa
2007-07-29, 18:24
Så länge vägarna är väl underhållna skulle jag inte ha nått emot fler grusvägar, hellre det.
På så sätt kanske man kan spara pengar där och lägga på de asfaltsvägar som finns.. då skulle både grus- och asfaltsåkare bli gladare!

Gibson
2007-07-29, 19:08
Tycker nog i största allmänhet att det asfalteras för mycket i Sverige. Jag menar som någon påpekade, att underlaget inte håller i längden och då blir en asfalterad väg dyrare och besvärligare att underhålla.

Föredrar då hellere en grusväg som är underhållen. Det behöv ju bara en vägskrapa och lite grus.
Men det är kanske bara vi som åker offroad som tycker.


Jag som åker sporthoj är inte så förtjust i grusvägar, hojen blir hur ostadig som helst. ;D

GeCe
2007-07-29, 22:03
Jag förstår om en sporthojsåkare inte gillar grusvägar. Men när vägen efter grusning blir tillkörd och lösgruset hamnar vid sidan om vägbanan kan den nog bli riktigt acceptabel för de flesta. Och ev. gropar på en grusväg får sällen så hårda kanter som ett motsvarande hål på en asfaltsväg.

turbo
2007-07-30, 00:27
eftersom de mindre vägarna blir allt sämre kanske man får skaffa sig en offroad nästa gång?

på tal om grus har jag inget emot fler grusvägar, så länge det finns schyssta asfalterade vägar också för oss som kör sporthojar och liknande

pewa
2007-07-30, 19:19
Om man tänkter efter, vad är alternativet? De görs nerskärningar överallt, inklusive pengar till vägarna. Då måste det prioriteras och då kommer stora motorvägar med en massa yrkestrafik före sköna små landsvägar.

Tråkigt men sant, man kan ju inte direkt lägga pengarna på småvägar istället och sen skita i E4:an? :-\

turbo
2007-07-31, 20:24
Om man tänkter efter, vad är alternativet? De görs nerskärningar överallt, inklusive pengar till vägarna. Då måste det prioriteras och då kommer stora motorvägar med en massa yrkestrafik före sköna små landsvägar.

Tråkigt men sant, man kan ju inte direkt lägga pengarna på småvägar istället och sen skita i E4:an? :-\


du har tyvär rätt.. :-\