handdator

Visa fullständig version : Nu har de skitit i det blå skåpet...



Linnex
2010-02-17, 20:05
... och då syftar jag på det här med riskutbildningen.
Långsiktigt så får man hoppas att det kan bli bra men kortsiktigt.... gisses.

Alltså frun blev inte klar med sitt kort förra året och måste då genomför utbildningen... ja så långt är det lugnt.
I vilket fall så tänkte jag igår att vi kanske skulle vara tidigt ute och boka utbildningen så att inte det blir riskutbildningen som gör att tiden för kortet drar iväg. Så jag surfade runt lite på nätet samt ringde par samtal... och så här har det blivit.

Pga av omkostnaderna att hålla i riskutbildningen så väljer många trafikskolor att lägga ner MC utbildningen helt och hållet. I kronobergs län är det EN enda trafikskola som har kvar MC utbildning:eek:. Davidsson i Växjö. Och när jag ringe dit och sa lite på skoj jag kanske är lite tidigt uta så fick jag till svar... "Näää du är sen. Som enda som har MC utbildning i kronoberg är vi fullbokade 2011 ut" !!!??? "Vi kan inte sätta upp fler på kö"
När det gällde riskubildningen så vet de inte idag vad de har för möjligheter att ta in elever som inte är inskrivna i skolan utan hänvisar både för vanliga körutbildningen och riskutbildningen till Halmstad/Kalmar.

Då skola var mindre intressant utan det är riskutbildningen frun skall ha så surfade jag vidare på nätet och ringde till Gbg (rötter finns där så då kan man göra två flugor på smällen)... Jodå. De hade öppnat listan dagen innan och spikat datum i april ut. Några hade redan ringt men det fanns gott om platser.
Jag tog ett snack med frun på kvällen och vi bestämde två datum som skulle bli bra... men idag när vi skulle boka så hade betydligt fler fått ur tummarna och det var bara att glömma önskade datum och vi fick ta vad som var över...

Alltså hur har de tänkt !!! De har satt ett krav på utbildning som ställer krav och kostnader för skolor så de väljer bort denna utbildning. Vilket kommer som jag ser det i a f kortsiktigt medföra att det blir betydligt fler privatister.
Även om jag själv valde den banan så tror jag inte att det medför större säkerhet på vägarna om den storra massan väljer att gå denna vägen.


Sedan så har man ännu inte börjat utbilda/godkänna instruktörerna som kommer hålla i riskutbildningen...

Som sagt de har skitit i det blå skåpet. Jag tycker synd om de som vaknar i april/maj med tanke på att ta kort i år...:(

Guzzi-Leif
2010-02-17, 20:42
Det finns en övertro på att Den Heliga Marknaden ska fixa allt på ett kick och till underbart låga priser. Det brukar ju liksom snarare handla om att suga ur varenda krona ur möjligheterna som öppnas. Endera genom de facto-monopol eller också genom karteller. Fy fan!
Tycker synd om er samt oroar mig för hur det ska gå med dotterns mellanklasskort...

leffa
2010-02-17, 20:54
frugan sitter i samma båt ,hon ringde till sin körskola för ett litet tag sedan och dom kunde varken säga bu eller bä nu är det bara ca 45 dagar till säsongen börjar !!!!!!!!!!!!!!!!.dom kanske också väljer att lägga ner sin mcdel.

Molgan
2010-02-18, 00:13
Kommer att göra underverk för tillväxten av nya hojåkare. Borde inte ÅF börja muttra snart?

Jåke
2010-02-18, 07:35
De har tänkt att de ska bli av med hojarna, helst utan att göra det alltför uppenbart att det är dit man vill. För det är ju inte ens hojåkarna som främst behöver denna riskutbildning utan bilisterna...

Ove
2010-02-18, 08:43
... och då syftar jag på det här med riskutbildningen.
Långsiktigt så får man hoppas att det kan bli bra men kortsiktigt.... gisses.
Sedan så har man ännu inte börjat utbilda/godkänna instruktörerna som kommer hålla i riskutbildningen...

:) Föreslår att du beskriver problemen och ställer frågan direkt till Transportstyrelsen. SMC arbetar också med frågan och jag har hejat på lite den vägen.

Vi kan nog vara överens om att våra beslutsfattare i trafikfrågor har en tendens att inte tänka längre än näsan räcker. :mad:

Linnex
2010-02-18, 08:59
Tycker synd om er samt oroar mig för hur det ska gå med dotterns mellanklasskort...

För vår del så är det ingen fara. Frun fick tid 14/4:e.
Då vi har 25 mil enkel resa så vill man ju helst sno ihop så man får både 1:an och 2:an samma dag vilket de bara gör på onsdagar. Annars blir det tvådagars.

Ja inte är det billigt. Utbildningen kostar 750+2900 kr. Ca 50 mils resa + en semesterdag :cool:

DearHunter
2010-02-18, 17:44
De har tänkt att de ska bli av med hojarna, helst utan att göra det alltför uppenbart att det är dit man vill. För det är ju inte ens hojåkarna som främst behöver denna riskutbildning utan bilisterna...


Nästa steg blir att alla ska förnya sin riskutbildning vart tredje år ;) .

Nollvisionen i all glans. :D

Maestro
2010-03-01, 14:17
Det luktar genomtankt av myndigheterna som antagligen vill reducera antalet mc=trafikanter pa vagarna. Jag ser dock en kraftig okning av korkortslosa forare bakom styret i framtiden..... inte bra.

Figurehead
2010-03-01, 22:02
Verkar lite knepigt det där... Det finns i alla fall fyra skolor här i stan som kör MC-utbildning, och ingen har lagt ner det. Alla verkar köra på som förr. Kanske blir annorlunda framöver.
Men när jag hör era exempel är jag oerhört glad att jag blev klar med mitt kort i sommras! =)

namn
2010-03-02, 19:33
men det fylls stadigt på med "godkända riskutbildare"
så sommaren kanske kan bli god ändå trots allt.

http://www.korkortsportalen.se/upload/dokument/Riskutbildare/godkanda_utbildare_risk_A_A1_100301.pdf

Kret
2010-05-03, 21:42
Håller på att ta mc-kort just nu med förhoppning att vara klar till midsommar, men det verkar bli svårt.
Ringde runt till de inom 30-mils radie hemifrån (3 stycken) som har risktvåan och den snabbaste tiden jag kunde boka upp mig på var mitten av juli. Imorgon blir det en utökad sökning inom 40 mil, och då borde det gå lite bättre.
Enda fördelen är väl att jag hinner få mina handledare godkända innan dess. Tar ju "bara" 2 månader för den delen och det borde bli klart i slutet av maj (efter att ha ringt och bett dom skynda på det). Eget tillstånd gick däremot fort, det tog bara 2 veckor.
Nej, det är uppenbart att det inte är populärt med MC-förare.