handdator

Visa fullständig version : Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR!



Jåke
2010-02-11, 23:14
Eftersom mc-olja är ett mytomspunnet och känsligt ämne där alla har åsikter, sanningar och religioner tänkte jag vara så osympatisk att jag erbjuder en källa av tekniska fakta och besvarade frågeställningar.

Inte nog med det, jag tänker inte skriva det själv utan hänvisa till extern källa där allt redan finns nerskrivet. Om admin misstycker kan jag inte göra annat än att rätta in mig i ledet och fortsätta lika glad. Det kommer dessutom inte förpackat i ett enkelt litet paket med röda snören, för att citera skaparen av de trådar jag tänkte länka till. Man måste läsa allt själv ;)

Varsågoda:
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

Mats Liifv
2010-02-12, 00:08
Jättebra läsning!

Frågan är ändå om de som är övertygade om att deras maskin bara går på "Dyra Oljan" törs testa Biltemas? "Brukar vara svårt att lära gamla hundar nya tricks!" För egen del är jag övertygad om att inte köpa för dyr olja till ingen praktisk nytta.

DearHunter
2010-02-12, 00:52
Jättebra läsning!

Frågan är ändå om de som är övertygade om att deras maskin bara går på "Dyra Oljan" törs testa Biltemas? "Brukar vara svårt att lära gamla hundar nya tricks!" För egen del är jag övertygad om att inte köpa för dyr olja till ingen praktisk nytta.

Japp! Vad jag saknar i alla dessa diskussioner är följande:
Hur pass många fler mil håller en motor med super-duperolja jmfrt med oljan som tillverkaren rekomenderar. UPPMÄTT för en medelsvensson !

Teoretiskt sett så är det inget snack om att vissa oljor är bättre än andra. Men behöver man det? Å andra sidan så kostar det inte speciellt mycket mer att köpa super-duperoljan (500 kr/år?)


Biltemas häxbrygd görs av Statoil... :eek:

Mats Liifv
2010-02-12, 09:50
Många ägnar verkligen stor omsorg om sina hojar. Servar dom regelbundet och sover illa om det inte skvalpar den "rätta" oljan i tråget. Sen säljer dom den efter tvåtusen mil.... ;)

räven
2010-02-12, 10:27
Frågan kvarstår? vad behöver just din motor?

Mats Liifv
2010-02-12, 11:20
Min behöver en syntetolja som uppfyller tillverkarens specifikationer. Märket är egalt för min del.

räven
2010-02-12, 12:08
BMW R1200 motorn rekomenderas att inte använda syntetisk olja de första 1000 milen.
API SF, vilket dom flesta oljor har i dag. Har oxå noterat att oljeförbrukningen är minimal på 1000 mil mellan oljebytena med mineral SAE 15-40 å SAE 20-50