handdator

Visa fullständig version : Olika?



räven
2010-02-10, 10:25
Engelsmän å lustigheter? utmed kustvägen i västra england stod på en rastplats en mindre buss. Såg att folk vandrade dit med en mugg i handen. Det visade sig att vara en tevagn för resande, För 50 p. kunde man välja mellan ca 10 olika teer å kombinationer. Första frågan när jag beställde två the, va om jag hade min mugg med mig. Fick låna två muggar å valde två Eng.stand. med varm mjölk å brunt socker + någon liten skorpa. Något egentligt tilltugg fans inte utan det va en varm mugg te som va det vesentliga. Detta te va nog det godaste te jag druckit. Disigt väder å lite småruggigt. Detta hände sig under BMW R75/5 tiden på väg upp till färjan till Irland 1977.

Nina
2010-02-10, 10:58
Vi hade kaffestugor förr i tiden. Precis innan Sorundakorsningen på väg 257 på vänster sida, står en liten stuga på krönet. Det var en kaffestuga förr där man stannade till och kokade kaffe innan man körde vidare mot målet.

DearHunter
2010-02-10, 11:37
På en camping i Inverness (Skottland) där jag låg över i tält så dök det upp en svart elegant blankpolerad bil av äldre modell.

Ut kliver två äldre herrar iklädda mörka kostymer och vita skjortor. Den ene börjar ställa upp tältet medans den andre tar fram porslin som han ställer på ett utfällt bord. Och just det mina vänner.......han börjar göra the.... he, he...

Och där satt jag bredvid i fjällrävenkläder och t-shirt och smuttade på kaffe i en plastmugg...
Faktum var att de tog av sig kavajerna när de började pumpa madresseran med en vanlig däckspump... Alla fördomar om Britter slog in.... he, he...

räven
2010-02-10, 15:19
Du menar Nina att man kunde gå in i stugan å göra eld i spisen å koka sig kaffe där ?

Mats Liifv
2010-02-10, 15:33
Du menar Nina att man kunde gå in i stugan å göra eld i spisen å koka sig kaffe där ?

Låter trevligt och som något vi borde återinföra!

För en del år sedan när jag åkte hoj på Öland stannade jag till vid en mjölkpall som tilldrog sig mitt intresse. Där hade någon ställt ut frukt och potatis som man kunde köpa. Priset bestämde man själv och betalade gjorde man genom att lägga pengar i en plåtburk.

Funkade uppenbarligen på landet, funderar över hur det skulle gå i Stockholm...?

räven
2010-02-10, 15:52
Gamla DDR mellan Berlin å polska gränsen stod en handmålad skylt"grillranch" å en pil in vänster. Följde pilen in på en bondgård. På ett skul va det målat GRILLRANCH, Frun hoppade av å jag ställde 1150GSen på sidostodet å kikade in i boden. Mitt i stod 1.5 meters cementring med ett galler ovanpå, där det låg korvar för grillning. Utmed väggen satt det folk å väntade på sina korvar. Grillen sköttes av en frodig svettig kvinna med klut på huvudet å måttligt rent förkläde. Hon hälsade oss välkomna å undrade vad vi ville ha för korv. Vi hälsade å sa vi var från Sverige å undrade vad hon hade för korv? Då berättade hon att alla Wurstarna va hemfabrikat med råvaror från gården, det fans bää,muu, å nöff + alla typer av blandning. Allt 98 kött%. Jag tog en blandning mellan bää å nöff, frun tog en ren muu.

Mats Liifv
2010-02-10, 16:06
Härligt Räven!

Ser hela scenen framför mig med lukter, ljud, miner och alltihopa. Så´nt där minns man för livet!

räven
2010-02-10, 16:11
Ärliga är vi på landet Mats. Vid blekingegränsen är en liten grönsaksodlare som ställer ut påsar på kvällen med grönsaker som man kan köpa. I en låda bredvid ligger pengarna.

Mats Liifv
2010-02-10, 16:47
Ärliga är vi på landet Mats. Vid blekingegränsen är en liten grönsaksodlare som ställer ut påsar på kvällen med grönsaker som man kan köpa. I en låda bredvid ligger pengarna.

Önskar mer av den kulturen även i storstan, men så´n är dessvärre inte verkligheten!

Ove
2010-02-10, 16:56
Gamla DDR mellan Berlin å polska gränsen stod en handmålad skylt"grillranch" å en pil in vänster. Följde pilen in på en bondgård. På ett skul va det målat GRILLRANCH, Frun hoppade av å jag ställde 1150GSen på sidostodet å kikade in i boden. Mitt i stod 1.5 meters cementring med ett galler ovanpå, där det låg korvar för grillning. Utmed väggen satt det folk å väntade på sina korvar. Grillen sköttes av en frodig svettig kvinna med klut på huvudet å måttligt rent förkläde. Hon hälsade oss välkomna å undrade vad vi ville ha för korv. Vi hälsade å sa vi var från Sverige å undrade vad hon hade för korv? Då berättade hon att alla Wurstarna va hemfabrikat med råvaror från gården, det fans bää,muu, å nöff + alla typer av blandning. Allt 98 kött%. Jag tog en blandning mellan bää å nöff, frun tog en ren muu.

:D Konstigt att det ska fungera så bra utomlands! Här hemma skulle både f-n och hälsovårdsmyndigheterna ta en om man försökte nåt liknande. Men det är tur att "utomlands" finns, så man kan så man får prova på även lite kulinariska äventyr! :p ;)

räven
2010-02-10, 18:17
Har hojat omkring lite i gamla DDR efter murens fall,underbart att se vilken företagsanda som blommat upp där. Skilnaden är stor fortfarande mellan öst å väst. Trafiken lugnare färre bilar folket mindre stressat,fint jordbrukslandskap.
EU livsmedelsförordning kollas nog inte lika noga överallt i småorter i övriga europa som här Ove.

GeCe
2010-02-10, 19:32
Av någon anledning börjar musikalika toner ljuda i min skalle stolli som man är och det är Ove Thörnkvists gamla slagdänga.

"Per Olsson han hade en bondagård, ia, ia, å. Å på den gården fanns det en ko, ia, ia, å. Dä va mu, mu här å de va mu, mu där..............och bää och nöff också. :)

räven
2010-02-10, 20:21
Underlättar att djuren snacka samma språk världen över.

GeCe
2010-02-10, 22:28
Underlättar att djuren snacka samma språk världen över.


Måste vara praktiskt med sådana där internationella språk! ;) Vi människoapor har inte kommit lika långt ännu! :o

Mats Liifv
2010-02-11, 01:00
:D Konstigt att det ska fungera så bra utomlands! Här hemma skulle både f-n och hälsovårdsmyndigheterna ta en om man försökte nåt liknande. Men det är tur att "utomlands" finns, så man kan så man får prova på även lite kulinariska äventyr! :p ;)

Håller med dig fullt ut.
Vi går i många fall till överdrift i vår iver att via olika myndigheter reglera allt in i minsta detalj! Som sagt, "Tur att utomlands finns!" :)

räven
2010-02-11, 08:34
Om svensk länstyrelse hade sett dena Grillranch tror jag att verksamhetsförbud utfärdats. Å vi fått en upplevelse mindre att skriva om i vinteruppehållet.

Mats Liifv
2010-02-11, 08:40
Om svensk länstyrelse hade sett dena Grillranch tror jag att verksamhetsförbud utfärdats. Å vi fått en upplevelse mindre att skriva om i vinteruppehållet.

En anledning så god som någon att ge sig ut och upptäcka världen på två hjul, att ha något att delge varandra under vinteruppehållet! :)

räven
2010-02-11, 10:10
Därmed inte sagt att vi inte behöver en tillsyn i Sverige. Stora livsmedelkedjor som sätter i system att ändra datummärkning, stora djurgårdar med ständigt djurplågeri å liknande måste det till en myndighet.

Ove
2010-02-11, 10:35
Därmed inte sagt att vi inte behöver en tillsyn i Sverige. Stora livsmedelkedjor som sätter i system att ändra datummärkning, stora djurgårdar med ständigt djurplågeri å liknande måste det till en myndighet.

Jupp! Stordrift är ingen garanti! Tror helt säkert att tanten i DDR hade djur som mådde bra även sen dom hamnat i korven. Det är enda möjligheten för dom riktigt små ställena att ta hand om djuren på bästa sätt för att det ska gå ihop. :)

räven
2010-02-11, 12:23
Just så Ove, Hon skulle stå å sälja sin egen prudukt,det var förmodligen gårdens inkomst. Längtar tillbaka om det fins kvar? Tror det va 2001 vi var där. Ska leta lite bland våra bilder.

Ove
2010-02-12, 20:00
Just så Ove, Hon skulle stå å sälja sin egen prudukt,det var förmodligen gårdens inkomst. Längtar tillbaka om det fins kvar? Tror det va 2001 vi var där. Ska leta lite bland våra bilder.

:D Just sett och hört på ett par "Fat Ladies" som drar omkring i England på en Triumph med sidvagn och lagar mat på en massa olika ställen. Skön engelsk humor från ett par sköna tanter. Dom lyckas finna anledning att vara lite småfräcka t.o. m. i persiljan. Sköna typer. :D

räven
2010-02-12, 20:20
Var hittade du damerna Ove?

Mats Liifv
2010-02-12, 21:32
Var hittade du damerna Ove?

Så här ser dom ut, "The two fat ladies"! Tror programmet går någon gång kring lunchtid på TV8, om jag minns rätt!

http://2.bp.blogspot.com/_f9J-uSGSbJc/St9BAD7I6aI/AAAAAAAAAPU/HyM4m2mL48Y/s400/fat_ladies440.jpg

leffa
2010-02-12, 21:36
har sett på eras program några gånger och dom får gärna laga mat åt mig någon gång:)

räven
2010-02-12, 23:27
Jäklar missat dom

räven
2010-02-19, 18:16
Även vintrarna är olika, denna vinter är ganska tuff om man tänker tillbaka några år. Så gubbar å gummor hoppas ni har ordning på snöskottar för ni kommer det vist ett riktigt oväder. Fick 10 cm i natt å nu vräker det ner mer. Snöskotten stog på vila hela förra vintern.

Ove
2010-02-19, 18:54
Snöskotten stog på vila hela förra vintern.

:cool: Han, skotten, kunde väl roat sig och omgivningen med att dansa reel! :p ;)

:confused: Undrar lite över skottarna: Blir det inte kallt under kilten? :eek:

räven
2010-02-19, 20:38
Skottar år duktiga skottare om dom får öl å malt.

Ove
2010-02-20, 10:06
Skottar år duktiga skottare om dom får öl å malt.

:eek: Hördu Jan skicka hit några stycken, för nu j - ar är jag insnöad nåt fruktansvärt och det ska inte sluta än. Skit samma, det får kosta goa festwhiskeyn! Kommer jag bara ut så kan jag nog hitta öl också. :cool:

räven
2010-02-20, 10:25
Jadu, Ove nu är man riktigt innnnsnöaad!!!!. Här är nära nollan oxå, blöt å tung snö som yrt omkring i natt. Det snöar ymnigt nu å ska väl göra hela dagen.

DearHunter
2010-02-20, 16:25
Skottar år duktiga skottare om dom får öl å malt.

:D:D

Måste vara jobbigt att skotta i kjol. Därför så måste de intaga ngt stärkande och värmande.. ;)

räven
2010-02-21, 10:15
:D:D

Måste vara jobbigt att skotta i kjol. Därför så måste de intaga ngt stärkande och värmande.. ;)

Tror jag oxå nu när snön ligger påsahögt .

veteranmc
2010-02-21, 12:25
tanten tycker inte att jag ska byta namn till STEN, hon har tydligen ingen humor. vi heter SKOTT i efternamn.

Ove
2010-02-21, 13:37
tanten tycker inte att jag ska byta namn till STEN, hon har tydligen ingen humor. vi heter SKOTT i efternamn.

:confused: Kan man tänka sig att du byter förnamn till Snö? ;)

räven
2010-02-21, 13:46
tanten tycker inte att jag ska byta namn till STEN, hon har tydligen ingen humor. vi heter SKOTT i efternamn.

Nja, Sten Skott? inget vidare med din kruka. Snö Skott, har man ledsnat på för länge sedan. Själv är jag just nu sugen att heta Ville Tö .

veteranmc
2010-02-21, 15:14
Nja, Sten Skott? inget vidare med din kruka. Snö Skott, har man ledsnat på för länge sedan. Själv är jag just nu sugen att heta Ville Tö .

:D ni har ju inte uppmärksammat fördelarna. jag är ju arbetslös, då kan jag ju söka jobb på glasmästeriet. dom gillar ju STENSKOTT det skapar ju arbete :D

Ove
2010-02-21, 15:47
:D ni har ju inte uppmärksammat fördelarna. jag är ju arbetslös, då kan jag ju söka jobb på glasmästeriet. dom gillar ju STENSKOTT det skapar ju arbete :D

:D Då är ju mitt förslag helt rätt! Snö Skott skulle för tillfället få hur många jobb som helst här i södern. Kom - möt våren och skotta dig norrut så är du hemma när säsongen börjar. ;)

veteranmc
2010-02-21, 19:46
:D Då är ju mitt förslag helt rätt! Snö Skott skulle för tillfället få hur många jobb som helst här i södern. Kom - möt våren och skotta dig norrut så är du hemma när säsongen börjar. ;) :D min mc säsong är året om. jag kör även på vintern. om det inte är för kallt. förr var man mer en hårding då åt man kätting å sket taggtråd. numera är man en vekling nu äter man taggtråden å skiter kättingen istället. det är lättare att skita då. förr spela temperaturen ingen roll bara motorcykeln starta, men numera har man ju blivit mesigare med åren :D

Mats Liifv
2010-02-21, 20:40
:D min mc säsong är året om. jag kör även på vintern. om det inte är för kallt. förr var man mer en hårding då åt man kätting å sket taggtråd. numera är man en vekling nu äter man taggtråden å skiter kättingen istället. det är lättare att skita då. förr spela temperaturen ingen roll bara motorcykeln starta, men numera har man ju blivit mesigare med åren :D

Så var det när man var ung, 125:an fick gå året runt. Inga vettiga kläder hade jag heller. Jeans med ett par långkalsonger under och skinnjacka med ett par tröjor under. Frös som tusan...men va´gjorde det? Inga problem, det viktiga var att man var tuff...;D