handdator

Visa fullständig version : Debut som skridskoåkare



Mats Liifv
2010-02-08, 11:43
Var ute tillsammans med Klaus och åkte långfärdsskridskor på sjön Trekanten. Har aldrig någonsin prövat på denna aktivitet tidigare. Åkte skridskor vintern -76 sedan ingenting, tills jag för fyra år sen prövade att åka i Kungsan en stund. Nu var det dags at...t pröva på det jag alltid velat pröva, men aldrig ...kommit till skott. Fick låna utrustning av Klaus så nu fanns det inget att skylla på längre. Pjäxorna jag fick låna var ett halvnummer för små, men va´tusan det fick gå ändå. Ut på isen bara! Efter första varvet på femtonhundrametersbanan var jag väldigt trött i fötterna. Ovan som jag var spände jag mig förmodligen. Men snart gick det bättre. Med lite träning så...
Det kom snart något som liknade lite flyt i det hela. Snart nog hade vi kört tiotusen meter. Verkligen skön träning, inte jobbigt på något sätt. Tror att jag utan problem skulle kunna köra både den dubbla och tredubbla distansen. Hade en tanke om att det skulle kunna passa mig bra med tanke på min bakgrund som cyklist och därmed starka lårmuskler. Mina förhoppningar kom inte på skam. Här har jag verkligen hittat en ny vinteraktivitet. Till nästa säsong ska jag skaffa mig utrustning och sätta igång på allvar. Stort tack till Klaus som mycket vänligt ställde upp med lån av utrustning och såg till att jag slutligen kom ut och prövade!

http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs193.snc3/20044_293892317963_539537963_3336232_6462236_n.jpg http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs173.snc3/20044_293898022963_539537963_3336238_6042398_n.jpg

Molgan
2010-02-08, 14:50
Huu skridskor, går det inte att få på nån drivning på dom? V8?

leffa
2010-02-08, 14:52
ser ut att vara en kul grej ,har gått i sådana tankar men det har aldrig blivit av ( har ju bara nån kilometer till marsviken och den är ju ganska lång) kanske till nästa säsong.

Mats Liifv
2010-02-08, 15:29
Huu skridskor, går det inte att få på nån drivning på dom? V8?
Ska lyssna med Klaus, den mannen fixar allt, med en Schweizisk armékniv! ;D

Mats Liifv
2010-02-08, 15:31
ser ut att vara en kul grej ,har gått i sådana tankar men det har aldrig blivit av ( har ju bara nån kilometer till marsviken och den är ju ganska lång) kanske till nästa säsong.

Kunde vara nå´t att starta "Grillan.nu" för dom som gillar fruset vatten! Vore rätt kul om vi kunde åka lite skridskor tillsammans under Klaus sakkunniga ledning!

Gibson
2010-02-08, 18:01
Ska lyssna med Klaus, den mannen fixar allt, med en Schweizisk armékniv! ;D

Det fixar han ju skalman med armekniv.:D

Han hade ju grejerna som behövdes när min gick sönder i somras.;)

DearHunter
2010-02-08, 23:00
Långfärdskriskor är helt underbart. Drevviken är min hemmaplan och så fort jag får tillfälle så står jag där på isen drägglandes likt en hund som ser ett mammutben framför sig.

Att susa fram på blankis och sedan sätta sig i solen med en varm kopp choklad är mumma.

När man kommer hem så drar man igång kaminen, sätter sig i fåtöljen fortfarande iklädd superunderstället och smuttar på jägerteet och tänker: Undrar hur alla som jobbar helg har det just nu ? :D

leffa
2010-02-08, 23:21
Kunde vara nå´t att starta "Grillan.nu" för dom som gillar fruset vatten! Vore rätt kul om vi kunde åka lite skridskor tillsammans under Klaus sakkunniga ledning!

han verkar vara kunnig inom många områden,undrar om det skiljer sig mycket från att åka vanliga grillorför det gjorde jag mycket i ungdomens dar sen med barna men när dom blev tonåringar så blev det inte mycke till åkning längre ,har inte stått på grillor dom senaste 5 åren så nu får man väl ont i fötterna efter 5 minuter.

Mats Liifv
2010-02-08, 23:36
han verkar vara kunnig inom många områden,undrar om det skiljer sig mycket från att åka vanliga grillorför det gjorde jag mycket i ungdomens dar sen med barna men när dom blev tonåringar så blev det inte mycke till åkning längre ,har inte stått på grillor dom senaste 5 åren så nu får man väl ont i fötterna efter 5 minuter.

Bara fem år sen, det var ju alldeles nyss! Själv hade jag inte åkt sedan -76 med undantag av en kort lunchtur i Kungsträdgården för runt fem år sen. Blev trött i fötterna första varvet, sen gick det bättre...:)

klaus
2010-02-09, 04:31
jo,skall åka min årliga Vikingarännet,80km,mellan Uppsala o Stockholm med långfärdsskridskor :) nästa söndag 14/2
bygger om vanliga långfärdsskridskor till den nya modellen med skidbindning
Det är lättare att åka långfärd än vanliga hockeyrör

Mats Liifv
2010-02-17, 09:58
Blev en vända till med skridskoåkning igår kväll. Maud och jag åkte på Östermalms IP tillsammans med Klaus och hans fru. Vilken härlig känsla det är att skrinna, trist bara att jag inte börjat tidigare. Nu vet jag i alla fall vilken träningsform som kommer att gälla nästa vinter, om den blir lika kall som denna.

Än en gång ett stort tack till Klaus som introducerat mig till denna härliga aktivitet!

Där kan man se vad ett inlägg här på forumet kunde leda till. Lade in ett inlägg i somras med en förfrågan om det var någon eller några som ville följa med på en fikatur. Det var det!
Är verkligen glad över alla trevliga, positiva människor jag lärt känna genom forumet. Hoppas vi träffas snart igen, över lite käk och en eller annan öl!