handdator

Visa fullständig version : Slagit på stort i dag



Nina
2010-02-06, 15:57
Jag har köpt en skyddsjacka samt en crosshjälm. :)

Jan-Olov
2010-02-06, 16:59
Jag har också funderat på det men mest på en crosshjälm att använda på korta turer när det är varm. Jag saknar vinden i ansiktet, en helöppen är inte att tänka på.

Mats Liifv
2010-02-08, 12:19
Jag har också funderat på det men mest på en crosshjälm att använda på korta turer när det är varm. Jag saknar vinden i ansiktet, en helöppen är inte att tänka på.

Att tänka på är att ha en neoprenmask eller liknande med sig för att täcka ansiktet med, om det börjar regna. Det gör annars rejält ont och känns som någon skjuter hagel i ansiktet.

DearHunter
2010-02-08, 23:08
Jag säger bara en sak..... get-in-gar... regnet i alla ära.
I somras så blev jag kränkt och misshandlad av 3 kamikaze-getingar vid 3 av varandra statistiskt sett oberoende tillfällen. ;D

Fast jag fasar mest för hackspettar.... :D.

Gawriel
2010-02-09, 00:02
jethjälm med visir

Mats Liifv
2010-02-09, 00:26
Jag säger bara en sak..... get-in-gar... regnet i alla ära.
I somras så blev jag kränkt och misshandlad av 3 kamikaze-getingar vid 3 av varandra statistiskt sett oberoende tillfällen. ;D

Fast jag fasar mest för hackspettar.... :D.
Vissa risker med att köra öppet som synes. Fick en gång in en geting som studsat via bröstet upp och in under hjälmen. Detta var på det glad sjuttiotalet och jag hade den coolaste hjälmen som fanns vid tiden, en AGV Agostini. Problemet var bara att visiret satt fast med två rejäla tryckknappar. Lät sig svårligen öppnas i motorvägsfart eftersom det nästan krävdes två händer för manövern. Slutade med ett stick i kinden.

Har även råkat ut för samma sak en gång till på senare år. Då var det lättare att öppna visiret och vi kunde skiljas som vänner, jag och getingen!

Jan-Olov
2010-02-09, 11:11
Jag krockade men en fågel för måga år sedan, tänk att få in den i hjälmen. Fågeln träffade på benet och det kändes reält, in i hjälmen..........

Mats Liifv
2010-02-09, 12:06
Jag krockade men en fågel för många år sedan, tänk att få in den i hjälmen. Fågeln träffade på benet och det kändes reält, in i hjälmen..........

Med lite otur kan det nog vara dödligt att krocka med en fågel. Träff på hjälmen och det är "Game over!". Har fått en humla som träffade handen när jag dumt nog körde utan hanskar, har blivit förståndigare med åren. Det gjorde riktigt ont. Trodde nästan att jag fått en stenskott på mig. När jag tittade ner på handen var det en enda sörja av blod och något annat obestämbart. Var övertygad om att jag var skadad innan jag kunde stanna och identifiera resterna av vad jag åtminstone tror var en stor humla.

På hjälmen har man ju ibland fått diverse flygfän av lite grövre kaliber. Det kan knacka till rätt bra ibland. Att få en sådan rakt i ansiktet eller ögat kan säkert ge obehagliga skador.

Gibson
2010-02-09, 12:13
Jag krockade men en fågel för måga år sedan, tänk att få in den i hjälmen. Fågeln träffade på benet och det kändes reält, in i hjälmen..........

Fick en skata på hjälmen i ca 110 km/h för massor med år sedan och det var som om någon slog till med en hammare, men som tur var så klarade jag mig utan att åka omkull, den tog väll inte klockrent som tur var.:o

Mats Liifv
2010-02-09, 12:29
Fick en skata på hjälmen i ca 110 km/h för massor med år sedan och det var som om någon slog till med en hammare, men som tur var så klarade jag mig utan att åka omkull, den tog väll inte klockrent som tur var.:o

Tar den mitt på lär man väl bryta nacken...huvva!

DearHunter
2010-02-10, 09:52
Fick en skata på hjälmen i ca 110 km/h för massor med år sedan och det var som om någon slog till med en hammare, men som tur var så klarade jag mig utan att åka omkull, den tog väll inte klockrent som tur var.:o

Auchh...kunde slutat riktigt illa :eek:

En vindruta har sina fördelar. Man kanske skulle satsa på en sådan..
Sedan så finns det ju ligister som slänger ner skit från broar.