handdator

Visa fullständig version : Piaggio MP3-åkare söderöver?



ssgt
2010-02-06, 01:40
Hallå!

Jag är ny på forumet, jag är likaså ny inom scooter/mcvärlden.

Som ett led i en något för tidig 40 årskris bestämde jag mig för att ta mckort. I väntan på A-kortet köpte jag i höstas en MP3 250cc. "Kanonfin övningshoj" tänkte jag, efter att ha jämfört den med körskolans Kawasaki 750cc inser jag att jag gillar min MP3 bättre. Jag tänker ändå ta A-kortet, det är en fråga om säkerhet. Om man åter börjar sälja Fuoco 500cc kanske det kan bli aktuellt med en sådan.

Så till min fråga: Finns det någon MP3-åkare som håller till i Skåne här på forumet?

Jonas
2010-02-06, 01:55
Jag började min hojkarriär på en Mp3 400cc sommaren 2009. En helt underbar hoj. Men jag vlle ta mc-kort och i höstas gjorde jag slag i saken. Wow. En skön känsla. Jag sålde min MP3 och skaffade en Triumph America, men om jag haft en bättre ekonomi hade jag behållit MP3:an som var fantastiskt skön att köra. Har läst någonstans att MP3 ska släppa en 500cc och jag blir inte förvånad om det snart finns en 800cc. MP3 har gjort en ofantlig succé i Europa och jag tror det kommer att finnas många av dem i Sveriges större städer snart.

Jonas
2010-02-06, 01:56
Glömde; välkommen till forumet!!

ssgt
2010-02-06, 02:33
Tackar!

Vet allt om dina äventyr med MP3,an, läste din blogg innan jag köpte min och blev stormförtjust. :)

Kul med någon som har lite erfarenhet av MP3,an. Har en del frågor till dig som jag kanske kan ställa vid ett senare tillfälle om det är ok.

500cc finns ju redan men under namnet Fuoco Gilera. Piaggios MP3 500 finns i nuläget endast i USA. Det snackas om en 800cc version men inget är bekräftat. 250,an och 400,an ska tydligen utgå och ersättas av 300cc.

Fuocon såldes ett tag i Sverige men huvudleverantören ansåg att det var för mycket som skulle ändras på den för att det skulle vara lönsamt för den svenska marknaden. Nu har tydligen Harley Davidson (!) tagit över leveranserna så man kan ju hoppas på att de börjar leverera den till Sverige igen. Men med tanke på mina ringa kunskaper räcker 250cc mer än väl så länge.

V Saarela
2010-02-06, 06:56
Jag gjorde väl tvärtom då(som vanligt). Efter många mil på hojar, så utökade jag garaget med en 250MP3. Försöker köra med den så mycket jag hinner. Har nu bl a tagit den på mc-träff i Finland två år i rad.
Ska man toura i makligt tempo i ca 100-110 knyck, så tycker jag 250:n räcker gott och väl till. Men, vi är ju som vi är....vi vill alltid ha mer :)

Grattis till ett sjyst köp!

Gibson
2010-02-06, 07:05
Välkommen till hojen.:)

Jonas
2010-02-06, 13:24
I senaste numret av Allt om MC finns en notis (sid. 14) som säger att MP3 i år släpper en 500cc. Foucon har utgått vad jag hört och tagits över av Piaggio. Personligen tycker jag att 400cc var helt lagom. Störst är inte alltid bäst. :)

ssgt
2010-02-06, 14:33
Du har rätt, störst är inte bäst alltid, särskilt inte om man är nybörjare. Den största anledningen till en 500cc är väl att den ser betydligt fräckare ut än 250 och 400,an. Fåfängt? Visst, men fräckast vinner :)

ssgt
2010-02-06, 14:41
Man kan iofs sätta en 500 front på 250,an men då väger den 15 kilo mer, känns lite onödigt.

Mats Liifv
2010-02-06, 15:11
Trevligt och praktiskt fordon!
Utmärkt pendlingshoj för en storstadsbo skulle jag vilja säga.

Provkörde Jonas moppe, vilket var en överraskande upplevelse. Kan inte begripa hur man trollat bort känslan av att det sitter två framhjul på den. Brukar se några i Stockholms city om dagarna. Nu vet jag att det inte är Jonas, men förr kollade jag alltid lite extra.

ssgt
2010-02-06, 16:01
Jo den är kanon, jag har den inte till att pendla utan uteslutande för nöje/utflykter. Rejäla packutrymmen gör att fickasäcken får plats utan problem.

ssgt
2010-02-06, 16:05
Jag gjorde väl tvärtom då(som vanligt). Efter många mil på hojar, så utökade jag garaget med en 250MP3. Försöker köra med den så mycket jag hinner. Har nu bl a tagit den på mc-träff i Finland två år i rad.
Ska man toura i makligt tempo i ca 100-110 knyck, så tycker jag 250:n räcker gott och väl till. Men, vi är ju som vi är....vi vill alltid ha mer :)

Grattis till ett sjyst köp!Vad glad jag blir när jag hör att någon annan använder 250,an till touring. På de flesta andra forum tycker man att den är för klen för detta och rekommenderar den som pendlarhoj medan 400,an rekommenderas till touring.

Vad kul att så många här har erfarenhet av MP3,an. Var lite sugen att starta en klubb för svenska MP3-åkare på Facebook.

Ove
2010-02-06, 16:39
Vad glad jag blir när jag hör att någon annan använder 250,an till touring. På de flesta andra forum tycker man att den är för klen för detta och rekommenderar den som pendlarhoj medan 400,an rekommenderas till touring.

Vad kul att så många här har erfarenhet av MP3,an. Var lite sugen att starta en klubb för svenska MP3-åkare på Facebook.

:) Jag har inte provat på campingliv med MC men det beror på helt andra saker än hojarna, men jag träffar ofta på folk som är ute på riktiga långresor. Lovar, dom som verkar ha roligast är inte dom med största hojarna.

Några exempel: Träffade på en kille som kom på en moped som knappt syntes under packningen. En holländare som brukar tillbringa sina somrar i skandinavien och just den resan skulle först gå till Dalarna och sen tänkte han nog åka österut, Kanske Finnland eller Estland? Men hans problem för stunden var en plätt att slå upp tältet på, så han fick campa i min trädgård vilket accepterades och han fick även en macka och en kopp kaffe.

En annan man som bara dök upp var en gammal sjöman som var ute på en tur för att solen sken, och han ville gärna prata en stund. Han åkte på en Sym-scooter 150 cc. Han berättade att han föredrog scootern för att han hade bytt alla leder i höft och knä så han hade lite svårt att komma upp på en vanlig hoj, annars hade han tillgång till en 750;a.
Det visade sig att han brukade ta ganska rejäla dagsturer, upp till 50 mil konstaterade jag efter att konsulterat kartan, och han var ofta ute på vägarna. Den mannen var 92 det året, och jag hoppas att träffa honom på vägarna igen!

Sen har vi alla som kommer med veteraner som ska, eller har varit, till Nordkapp.

Visst går det att toura med lite kubik men du kanske får räkna med lite kortare etapper. :cool:

ssgt
2010-02-07, 01:57
:) Jag har inte provat på campingliv med MC men det beror på helt andra saker än hojarna, men jag träffar ofta på folk som är ute på riktiga långresor. Lovar, dom som verkar ha roligast är inte dom med största hojarna.

Några exempel: Träffade på en kille som kom på en moped som knappt syntes under packningen. En holländare som brukar tillbringa sina somrar i skandinavien och just den resan skulle först gå till Dalarna och sen tänkte han nog åka österut, Kanske Finnland eller Estland? Men hans problem för stunden var en plätt att slå upp tältet på, så han fick campa i min trädgård vilket accepterades och han fick även en macka och en kopp kaffe.

En annan man som bara dök upp var en gammal sjöman som var ute på en tur för att solen sken, och han ville gärna prata en stund. Han åkte på en Sym-scooter 150 cc. Han berättade att han föredrog scootern för att han hade bytt alla leder i höft och knä så han hade lite svårt att komma upp på en vanlig hoj, annars hade han tillgång till en 750;a.
Det visade sig att han brukade ta ganska rejäla dagsturer, upp till 50 mil konstaterade jag efter att konsulterat kartan, och han var ofta ute på vägarna. Den mannen var 92 det året, och jag hoppas att träffa honom på vägarna igen!

Sen har vi alla som kommer med veteraner som ska, eller har varit, till Nordkapp.

Visst går det att toura med lite kubik men du kanske får räkna med lite kortare etapper. :cool:Och då kommer här en fråga från en total nybörjare: Varför kan man bara köra kortare etapper?

Ove
2010-02-07, 09:51
Och då kommer här en fråga från en total nybörjare: Varför kan man bara köra kortare etapper?

:) Inte nödvändigt att etapperna blir kortare men av nån anledning väljer man (=jag) mindre och intressantare vägar med mindre hoj och då hittar man en massa saker och vyer som skall tittas på. Sånt tar tid. :)

Sen sitter du inte helskyddad, som i en fåtölj, i 190 på en autobahn och mal på timma efter timma med en mindre maskin.

Menar bara att man inte ska lyssna alltför mycke på dom som har som sport att köra längst på semestern utan du ska finna din egen rytm. :rolleyes: ;)

Jan-Olov
2010-02-07, 10:14
Köra en kortare tur har sin glädje. Att komma till korsningen och inte veta om man ska köra höger eller vänster, det är en särskild glädje, helt utan mål bara för att känna vinden och rensa skallen.

ssgt
2010-02-07, 14:18
Dagen efter mitt köp skrev jag en liten berättelse på scooterklubbens forum om turerna kring mitt MP3köp:


"Den ser ut som en CP-truck", var grannens tuggummituggande tonårings första kommentar. Men nu går jag händelserna i förväg.

Pga av omständigheter jag inte kan råda över kommer jag inte att kunna bli klar med A-kortet i år. Dock så har intresset av scootrar väckts ännu mer och suget efter att åka scooter fortare än 45 km/h känns i hela kroppen. Inte minst pga av alla sköna figurer jag snackat med här på forumet.

Satt således en kväll och slö-googlade på mina favoritmodeller av Vespa då jag av en slump hittade något helt annorlunda, fult men samtidigt häftigt. Ungefär som är man smakade Whisky för första gången, lite äckelgod, ja ni förstår känslan.

En grym kreation på tre hjul, tillverkad av samma snubbar (och snubbor?) som gett mänskligheten Vespan. Jag snackar om Piaggios MP3.

Jag scannade snabbt av forumet efter några som ägde eller kunde ha info om den. Jag hittade stackars Rille. Rille har förmodligen vid det här laget idiotförklarat mig och dödat sitt konto här på forumet, dragit ut sladden till datorn och skickat iväg en adressändring med posten. Vilket fall som: Tack för hjälpen. Samma gäller för DP.

Bestämde mig för att titta på två MP3 250cc. En i närheten av min stad, Malmö, och en i Mjölby/Skänninge. Jag fick vackert be mig flickvän om att hon skulle följa med på båda resorna, man ska ju vara delaktig.

Med bakgrund av de råd jag fått här kunde jag avpolletera den första MP3,an. Dagen efter påbörjade vi en 4 timmars resa uppåt landet, tjejen och jag. Vi hade endast fått med oss två skivor, båda med Elvis och radion fungerade sådar, gissa om vi vart trötta på rocklegenden efter ca 3 timmar.

På vägen upp körde vi förbi ett överskottsbolag där vi (läs jag) gärna ville slå en titt. Jag hittade ett försvarets mc-ställ med foder (jacka + byxa) för 350 spänn. Jag var ytterst tacksam under hemresan att jag köpt detta ställ kan jag upplysa om.

När vi kom fram till slutdestinationen Skänninge fick vi genast kontakt med säljaren, en helskön kille med en genomtrevlig familj. Han tog ut oss i garaget och där stod den: Helt i nyskick, inte en skråma, inte en fläck, nyputsad och grann, svart till färgenoch med endast 180 mil på mätaren.

Jag körde en liten provtur ensam, sedan åkte tjejen med bakpå (hon ville inte provköra). Jag har läst att flera tycker att 250cc modellen är för slö. Nu är jag ju bara en nybörjare, endast med erfarenhet från trafikskolans 750cc men jag håller inte med. Den är väldigt pigg och far upp i 90 på ett kick, efter det blir det lite segare men absolut inga problem. Den gick hur bra som helst med damen där bak på.

Affären gjordes upp i köket, som brukligt är. Jag och säljaren skrev under högtidliga former på köpekontraktet. När det blev dags att räkna kontanterna (Jo, jag valde det sättet att betala på) blev det våra respektives tur att sköta affärerna. Det räknades, dubbelräknades och kontrollerades från båda håll att allt blev rätt.

När det var klart så följde hela familjen med ut och det blev en hjärtskärande ceremoni där ett av barnen faktiskt grät för att deras trehjuliga familjemedlem skulle lämna. Säljaren var så tagen att han faktiskt pussade scootern farväl. Jag krängde på mig mitt gröna ställ och iväg bar det.

Vi hade bestämt oss för att åka landsväg hem, damen som har ett fantastiskt lokalsinne åkte framför mig och jag puttrade på i 90 bakom henne. Hon hade foreslagit att vi skulle ta en bensträckare var 45,e minut. Jag tyckte att det var för ofta men tänkte storsint att det var för hennes skull. Efter tre timmar tackade jag (och min rygg) denna förutseende ängel för hennes klokhet.

De två första timmarna förflöt i dagsljus och var fantastiskt vackra, jag njöt av landskapet, ljudet av motorn och det faktum att jag faktiskt äger en scooter. Tjejen "njöt" av tonerna till Elvis.

Resan ner tog ca 7 timmar från dörr till dörr och idag kan jag knappt sitta, men det var det värt. Det enda jag negativa jag kan säga är att ena framljuset immat igen på insidan, jag vet inte vad det beror på men annars gick scootern som en fröjd.

Så även om jag "bara" har B-kort och kör en trehjuling får jag väl räkna mig till scooteristernas tappra skara nu...

Så lät det i september, kan bara säga att jag älskar min MP3,a och längtar till att det blir väder för att köra igen.

För övrigt får jag säga att jag är positivt överraskad över att maxiscooter forumet här är så levande. Det brukar vara Vespa för hela slanten.

Jonas
2010-02-07, 15:06
Tack för att du delar med dig! Mycket trevlig läsning och det är alltid skoj med människor som har en postiv inställning. Jag rekommenderar dig att gå med i SMC som har en massa matnyttigt godis. Där kan du också säkert hitta andra att åka tillsammans med vilket gör, anser jag, hojupplevelsen ännu trevligare.

Hos SMC kan du också gå en dagskurs i broms- och kurvteknik som jag gjorde med min MP3. Mycket lärorikt och nyttigt.

Lägg gärna upp lite bilder på hojen.

"Bara" några veckor kvar nu... :D:D:D

ssgt
2010-02-07, 15:58
Tack för att du delar med dig! Mycket trevlig läsning och det är alltid skoj med människor som har en postiv inställning. Jag rekommenderar dig att gå med i SMC som har en massa matnyttigt godis. Där kan du också säkert hitta andra att åka tillsammans med vilket gör, anser jag, hojupplevelsen ännu trevligare.

Hos SMC kan du också gå en dagskurs i broms- och kurvteknik som jag gjorde med min MP3. Mycket lärorikt och nyttigt.

Lägg gärna upp lite bilder på hojen.

"Bara" några veckor kvar nu... :D:D:DTackar, alltid kul med lite positiv feedback. Jag ska definitivt gå med i SMC, skulle behöva lära mig lite basic skruvande/mekande.

ssgt
2010-02-07, 16:13
http://i679.photobucket.com/albums/vv152/skrevspark/Mp3/011.jpg
En liten tur på landsbygden
http://i679.photobucket.com/albums/vv152/skrevspark/Mp3/013.jpg
"Mupp-trucken" som jag kärleksfullt kallar henne

Jonas
2010-02-07, 17:08
Ah, nostalgi. Gillade verkligen min MP3. Det är inte alls omöjligt att jag återigen skaffar en "mupptruck". Om inte annat när man blir äldre och kanske får svårt att svinga benet över hojen. :)

Ove
2010-02-07, 17:42
Dagen efter mitt köp skrev jag en liten berättelse på scooterklubbens forum om turerna kring mitt MP3köp:.

:D En härlig beskrivning av scooteråkandets "vedermödor".

Har själv en del erfarenhet av att göra 20 milaresor i sena och svinkalla höstkvällar på 70-talet. Min Hulda, Vespa Touring -63;a, som står som pensionär i garaget var det som fick slita med fullgas hela vägen, helst i lä bakom en långtradare. Då var det ingen tanke på raster utan det var bara att frysa och stå på så jag kunde komma in i värmen så kvickt som möjligt.

Som kontrast mot dom resorna har jag hemresan inför sommarledigheten. Startade från Göteborg i tidig gryning en Junimorgon -73. Möter soluppgången mellan Alingsås och Vara ock det blir varmt och skönt så att det är snart läge att börja plocka av kläder efterhand. Som ett extra + börjar det blåsa åt rätt håll så att fartvinden minskar.
Minns ff hur gott det doftade från blommor och faktiskt även från en och annan dynghög efter vägen. Stannade när det föll mig in för att sträcka lite på benen.
Sent på resan fick jag en överraskning - Hulda bara rusar iväg så hastighetsmätarn går i botten och luften är full av blårök omkring mig. Det dröjde en stund innan jag kom på vad som hänt, en tromb som svepte förbi och vinden träffade för en stund klockrent i ryggen. :eek: :rolleyes: Nåja! trots påskjutet tog den resan 7 - 8 timmar mot drygt 2 när jag pinnade på allt vad jag orkade motsatta vägen. :rolleyes: ;)

foten
2010-06-30, 15:08
Hej, heter Bosse å sitter i Hässleholm. Har nyligen köpt en Fuoco 500. Kört otroliga 350 mil sedan 1:a Maj.

Bosse

Linnex
2010-06-30, 20:49
Måste säga det att jag är lite smyg på den.. Funderar på sikt byta ut V3:an mot en MP3.
Framför allt om det blir positivt svar på min fråga enligt nedan.

Är det någon som har erfarenhet av vägegenskaper vid vinterkörning? Vi pratar om att köra i samhälle med lugn fart istället för EU-moppe. Håller den sig som trehjuling bätte på "fötterna" när det är lite halt/moddigt eller uppträder den som en tvåhjuling och lägger sig om man inte har tungan rätt i mun?

KEA
2011-03-03, 21:31
Hej.

Jag är också ny, både i forumet, mc-världen och på scooter (min erfarenhet är körlektioner och lite privat övningskörning på en Yamaha 600). Har precis skaffat en MP3 400 och varit ute och åkt lite grann. Kanontrevligt. Och precis den känslan jag hade när jag körde Yamahan.

Det blev inget A-kort då jag hade för lite möjlighet till privat övningskörning men jag älskadfe känslan. Så jag sparade alla mina kläder osv och sparade till MP3-an. Och det känns kanon att få köra vart jag vill när jag vill.

Jag såg att ssgt undrar om det finns fler i Skåne? Jag finns och undrar detsamma.

Stiftet
2011-10-05, 21:40
Jodå visst finns det fler MP3-åkare här och dessutom i skåne, vill du ha kontakt så maila eller gå in på min hemsida och kontakta mig genom hemsidans e-post adress!
Försöker själv samla MP3-åkare och andra 3-hjulingar i Skåne, för gemensamma utflykter i vårt mc sällskap!

Vi har mc körande medlemmar bl.a från Helsingborg, så går du med i vårt sällskap så får du medlems kontakt direkt
och kan köra tillsammans till samlings punkten då vi har våra rideout's

Stiftet
2011-10-05, 21:53
Hallå!

Jag är ny på forumet, jag är likaså ny inom scooter/mcvärlden.

Som ett led i en något för tidig 40 årskris bestämde jag mig för att ta mckort. I väntan på A-kortet köpte jag i höstas en MP3 250cc. "Kanonfin övningshoj" tänkte jag, efter att ha jämfört den med körskolans Kawasaki 750cc inser jag att jag gillar min MP3 bättre. Jag tänker ändå ta A-kortet, det är en fråga om säkerhet. Om man åter börjar sälja Fuoco 500cc kanske det kan bli aktuellt med en sådan.

Så till min fråga: Finns det någon MP3-åkare som håller till i Skåne här på forumet?

Visst finns det MP3-åkare söderöver, närmare bestämt i Skåne.
Vill du ansluta dig så kontakta mig, lättast genom min hemsida.

Stiftet
2011-10-10, 23:04
Konstigt?
Här efterlyses MP3-åkare i Skåne med tolkning att man kanske vill ha kontakt eller i bästa fall köra tillsammans.......trots svar inget livstecken..besöker man inte forumet längre eller har man helt enkelt sålt MP3'n?

Ove
2011-10-11, 11:29
Konstigt?
Här efterlyses MP3-åkare i Skåne med tolkning att man kanske vill ha kontakt eller i bästa fall köra tillsammans.......trots svar inget livstecken..besöker man inte forumet längre eller har man helt enkelt sålt MP3'n?

:confused: Kollade, frågeställaren skrev frågan men har sen dess inte varit inne på forumet.....