handdator

Visa fullständig version : Däck till min FJR



Nicke
2010-02-04, 21:53
Jag ska ha ett nytt framdäck så fort Joe Labero trollat bort det vita utanför fönstret:)

Så jag har googlad en del för att veta vilket däck som passar min hoj bäst. Och nu när jag sitter som bäst och kollar in vilken märke, modell etc som passar min FJR bäst så kom jag på att jag kan ju väcka frågan här och få höra hur ni tänker och tycker? Jag vill inte lägga orden i munnen på er utan nöjer mig så här och hoppas att ni öser ur er tankar och idéer på vad/hur ni skulle gjort?

Nu sätter jag mig med armarna i kors och väntar på era inlägg ;D

Mats Liifv
2010-02-04, 22:45
För min del skulle jag gå in på www.hojdack.se för att läsa om olika däck, välja det som verkar passa mig bäst vad gäller egenskaper och pris. Sedan jämföra med två, tre verkstäder vad dom vill ha för samma däck. Monteringen skulle jag sedan låta utföra på en Vianorverkstad eller hos WheelerDealer, om jag hade valt att handla på Hojdäck.

Jonas
2010-02-04, 23:33
Bra tips! Addar länken till mina favoriter. :)

engström67
2010-02-05, 22:08
Hej jag kan rekomendera michelin pilotroad 2,har haft dom på mina fjr,er,har även provat andra,men dom funkar bäst tycker jag,inte dom billigaste,men man skall ju inte snåla på däck:)

Jonas
2010-02-06, 13:27
Ska du inte ha vita däcksidor, Nicke? :D

Nicke
2010-02-06, 14:00
För min del skulle jag gå in på www.hojdack.se för att läsa om olika däck, välja det som verkar passa mig bäst vad gäller egenskaper och pris. Sedan jämföra med två, tre verkstäder vad dom vill ha för samma däck. Monteringen skulle jag sedan låta utföra på en Vianorverkstad eller hos WheelerDealer, om jag hade valt att handla på Hojdäck.


Hej jag kan rekomendera michelin pilotroad 2,har haft dom på mina fjr,er,har även provat andra,men dom funkar bäst tycker jag,inte dom billigaste,men man skall ju inte snåla på däck:)

Tack Mats och Engström!

www.hojdack.se är en kanonsida som är 'användarvänlig' vilket är superviktigt plus andra små bra finesser.

Precis Engström, jag vill ha det bästa däcket till det bästa pris och service. Väggrepp i både vått och tort är en billig 'försäkring' i sig:eek:

Hur som helst så kom jag fram till samma däck, Michelins Pilot Road 2. Däcket har vunnit tester 3 år på rad (2007-2009) vilket gör att däcket får min uppmärksamhet;)

Nu återstår det bara vem som ger mig bästa pris och service. Kan det vara samma ställe som jag köper bildäck:confused:

Nicke
2010-02-06, 14:02
Ska du inte ha vita däcksidor, Nicke? :D

Nej lilla Jonas! Du har nog fått detta om bakfoten. Tycker det ser ut som om att du ska ha ett par vita månader istället :D

grieg
2010-02-06, 14:11
Själv köper jag mina däck hos Mcdäckonline
http://www.mcdackonline.com/
Kör med Metzler Roadtec Z6 ,kanske inte de billigaste däcken men tycker att
dom fungerar bra.

Nicke
2010-02-06, 14:48
Själv köper jag mina däck hos Mcdäckonline
http://www.mcdackonline.com/
Kör med Metzler Roadtec Z6 ,kanske inte de billigaste däcken men tycker att
dom fungerar bra.

Bra inköpställe ;) och tack för däcktipset! Ska titta närmare på ditt däcktips.

Vad vet du om Michelins däck Pilot Road 2?

grieg
2010-02-06, 15:08
Bra inköpställe ;) och tack för däcktipset! Ska titta närmare på ditt däcktips.

Vad vet du om Michelins däck Pilot Road 2?

Har aldrig provat något annat däck än Metzler Z6 till min FJR

Nicke
2010-02-06, 18:11
Har aldrig provat något annat däck än Metzler Z6 till min FJR

Nu har jag googlat mig fram på olika tester samt användares/konsumenters erfarenheter och kommentarer. Jag klistrar in några av våra 'kompisars' erfarenheter av detta däck:

Kommentar nr 1:

Styrkor: Bakdäcket släpper på ett förutsägbart sätt, utan överraskande kast. Även framdäcket känns tryggt, men jag har bara känt gränsen vid bromsning rakt fram.

Svagheter: Oundvikligt att hamna på korden bak, eftersom däcket saknar slitagevarnare. Framdäcket slits förvånansvärt snabbt. Jag begriper f.ö inte hur någon skulle kunna få ut mer än 1000 mil ur bakdäcket. Jag har en gammal sur sjufemtia och kommer ner på kord vid 900 mil. Framdäcket klarar drygt 1000 mil, men då har det blanka fläckar.

Sammanfattning: Känns tryggt och lätt att köra på, men håller ganska dåligt (även på en gammal gixer-sjufemtia).

KOMMENTAR NR 2

Styrkor: Bra grepp, stabilt vid nedlägg även med passagerare, bra komfort.

Svagheter: Slits alltför snabbt, svårt att se när det är dax att byta.
Slut efter 540 mil !!! akutbyte. Normalt är mellan 900-1000 mil på min BMW 1200 gs innan däckbyte bak

Sammanfattning: Ett trevligt och bra däck om man bortser från ekonomi/slitage
Framdäcket verkar slitas mer normalt.

KOMMENTAR NR 3:

Styrkor: Riktningsstabilt.

Svagheter: Som skrivits tidigare, med tillägget att däcket inte klarar högt touringtempo...heller. Jag körde 106 mil med en snittfart av 136 km/t...de 106 milen slet av 2,5 mm slitbana!

Sammanfattning: Ett bra däck för den som kör en motorsvag mellanklassare i lugnt tempo i subtropiskt klimat.
Motorad uppskattade däcket till att klara 1300 mil. Jag fick bara ut knappa 800!

Att Motorad är lyriska över däcket har att göra med att de testar däcket i just subtropiskt klimat...

KOMMENTAR NR 4:

Styrkor: nada

Svagheter: alla....

Sammanfattning: Mitt höll 300mil sen vart det sprickor på tvären mitt på där det ska vara så slitstarkt å bra.....Beggade rennsport håller bättre ju!!*tummen ner*

obs...bakdäck......fram håller det bättre!!!

Tycker att våra 'kompisar' ger detta däck ett mindre bra betyg i mina ögon sett. Så valet av däck ligger just nu på Michelins vinnare. Men jag har inte bestämt mig än ..... :)

Mogens
2010-02-06, 18:30
Hej på er.
Har presis bytt bakdäck på min Honda Deauville hadde Pilot road 2 Mycket bra däck fick 1400 mil ( cirka 1 mm kvar ) Testar nu Michelin Anakee C / Mogens

Mats Liifv
2010-02-06, 19:11
Mäktigt att snitta 136 km/h i 106 mil. Låter mer än otroligt skulle jag vilja säga. Alla verkar dock överens om att det inte håller speciellt länge. Så´n varierar så oerhört mellan olika förare att det kan vara svårt att dra säkra slutsatser. Ett däck som jag kör 1200 mil på kan någon annan köra slut på med halva körsträckan. Ungefär där brukar jag få byta bakdäck någonstans runt 1200-1400 mil.

Mats Liifv
2010-02-06, 19:14
Vet inte om det var här (http://bike.se/review/category.php?id=11) du hittade recensionerna. Annars kan du kanske få lite vägledning där?

engström67
2010-02-06, 19:31
Tack Mats och Engström!

www.hojdack.se är en kanonsida som är 'användarvänlig' vilket är superviktigt plus andra små bra finesser.

Precis Engström, jag vill ha det bästa däcket till det bästa pris och service. Väggrepp i både vått och tort är en billig 'försäkring' i sig:eek:

Hur som helst så kom jag fram till samma däck, Michelins Pilot Road 2. Däcket har vunnit tester 3 år på rad (2007-2009) vilket gör att däcket får min uppmärksamhet;)

Nu återstår det bara vem som ger mig bästa pris och service. Kan det vara samma ställe som jag köper bildäck:confused:

Hej igen skall du ha däcken till en fjr kom ihåg att du skall ha dom som är förstärkta.

Nicke
2010-02-06, 19:38
Hej igen skall du ha däcken till en fjr kom ihåg att du skall ha dom som är förstärkta.

Förstärkta?:) *kliar mig på bulan mellan axlarna* Pratar du om Pilot Road 2 nu?

Nicke
2010-02-06, 19:39
Vet inte om det var här (http://bike.se/review/category.php?id=11) du hittade recensionerna.


Jo, det var det.

Nicke
2010-02-06, 19:41
Hej på er.
Har presis bytt bakdäck på min Honda Deauville hadde Pilot road 2 Mycket bra däck fick 1400 mil ( cirka 1 mm kvar ) Testar nu Michelin Anakee C / Mogens

SKOJ! Hör gärna av dig igen när du gjort slut på däcket:)

engström67
2010-02-06, 19:51
Förstärkta?:) *kliar mig på bulan mellan axlarna* Pratar du om Pilot Road 2 nu?

yes. prata med däckhandlaren så vet han vad det skall vara,det gäller även metzler och bridgestone,har bridgestone på min nya kawwa och dom är märkta med u,jag kommer inte ihåg vad michelins hette,men som sagt däck firmorna vet.