handdator

Visa fullständig version : De 15 mest sålda hojarna 2009



pewa
2010-02-04, 21:28
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2010/statistik09.gif
Källa: McRF (http://www.mcrf.se/)

De femton mest sålda hojarna under 2009
2009 är avverkat och vi blickar framåt mot ny mc-säsong. Däremot innebär nytt
år att det blivit dags för sammanställning av en del intressant statistik från det
föregående.

McRF har listat de femton mest sålda motorcyklarna under 2009.

Vinnaren är, än en gång, Kawasaki ER6. Bara att gratulera!
- Kawasaki ER6 är ett mycket bra exempel på en motorcykel som förenar nytta
och nöje, säger Per Johansson, Vd för McRF. Lättkörd, snygg design och låg
bränsleförbrukning är några av de faktorer som gör den attraktiv

Topplistan består främst av hojar under 1000 kubik och endast föra 1000+ har
letat sig in på listan. Framtidens trend eller bara slump, vad tror ni?

Klicka här (http://farm5.static.flickr.com/4004/4321986586_3389ec015d_b.jpg) för större diagram!

Nicke
2010-02-04, 21:43
[QUOTE=pewa;32819]http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2010/statistik09.gif
Källa: McRF (http://www.mcrf.se/)

FJRen på en 4e plats - KUL! ;D

Nina
2010-02-04, 21:49
FJRen på en 4e plats - KUL! ;D
Grattis! :D

Jonas
2010-02-04, 21:53
Grattis Marie "snorkelkompis" till förstaplatsen! Och grattis Nicke till en hedrande fjärdeplats. Vi som kör Trajor är på en helt annan nivå och därför utom tävlan. :D

SportGuzzi
2010-02-04, 22:15
Skit också - ingen Guzzi i topp i år heller.. :D

Molgan
2010-02-04, 22:17
Grattis till mej för en 3e plats! Mycke Yamaha där i toppen.

Å kolla, en Husaberg! =)

Guzzi-Leif
2010-02-04, 22:42
Vi går en lycklig framtid till mötes med sådan modellfördelning!
Men som SportGuzzi så riktigt antyder: Med några Guzzi på topp skulle världen bli en bättre plats!

DearHunter
2010-02-05, 00:05
Topplistan består främst av hojar under 1000 kubik och endast föra 1000+ har
letat sig in på listan. Framtidens trend eller bara slump, vad tror ni?



Det är ingen slump. Det är den disponibla inkomsten kontra kostnaden för hojen som styr.
Höj bensinpriset och skatten och höj alla försäkringspremier så ser vi snart flak-moppar och Epa-traktorer på våra gator. Det finns en anledning till att folk köper miljöbilar i Sverige. Det heter ''skattebefrielse''. :rolleyes:
En annan faktor är att de som tar kortet väljer en prisvärdhoj som de har råd med, efter att ha betalat av alla kostnader associerade med körkortet..

Det är pengarna som styr och det finns idag nästan inga dåliga hojar i de lägre prisklasserna. Det handlar ju ändå om att köra hoj. ER-6:an är en mkt trevlig hoj. Varför betala mer?

En 80-tals hoj är guld värd och visst räcker en effekt under 70 kW :D

Molgan
2010-02-05, 00:41
Det är ingen slump. Det är den disponibla inkomsten kontra kostnaden för hojen som styr.
Höj bensinpriset och skatten och höj alla försäkringspremier så ser vi snart flak-moppar och Epa-traktorer på våra gator. Det finns en anledning till att folk köper miljöbilar i Sverige. Det heter ''skattebefrielse''. :rolleyes:
En annan faktor är att de som tar kortet väljer en prisvärdhoj som de har råd med, efter att ha betalat av alla kostnader associerade med körkortet..

Det är pengarna som styr och det finns idag nästan inga dåliga hojar i de lägre prisklasserna. Det handlar ju ändå om att köra hoj. ER-6:an är en mkt trevlig hoj. Varför betala mer?

En 80-tals hoj är guld värd och visst räcker en effekt under 70 kW :D
Hoppas trenden även fortsätter påverka vilka hojar fabrikerna prånglar ut. Speciellt här i Skandinavien har hojar länge värderats efter den enkla formeln; mer kubikcentimetrar = bättre. Om man istället räknar skojfaktorn så brukar ju skojnivån per kubikcentimeter öka med avtagande cylindervolym, och jag skulle vilja påstå att mina 2 hojar är rullande exempel på detta.

Därför tycker jag som exempel att Yamaha gjort lite fel med den kommande SuperTeneren, istället för att göra en 1200cc stortourer skulle de ha gjort en mindre och busigare hoj som mer knöt an till ursprunget.

Att er-6, Gladius mfl kallas för nybörjarhojar eller tjejhojar är väl ett tydligt tecken på hur fånig inställning hojkollektivet har till lättare hojar (som enkelt piskar alla 1000+ på serpentinvägarna :)).

DearHunter
2010-02-05, 00:55
Att er-6, Gladius mfl kallas för nybörjarhojar eller tjejhojar är väl ett tydligt tecken på hur fånig inställning hojkollektivet har till lättare hojar (som enkelt piskar alla 1000+ på serpentinvägarna :)).

Känsla och image går inte alltid hand i hand med att vara praktisk.... för visst väljer en del Ferrari på våra 70 vägar istället för Skoda..

Dagens kastrat hojjar (högvarviga) funkar fin-fint och det gör kromslädarna oxå ;D

Ove
2010-02-05, 01:19
.. för visst väljer en del Ferrari på våra 70 vägar istället för Skoda..

:D Jag gjorde tvärtom och fick in en fullträff. En gammal Skoda Felicia som dansar fram på småvägarna. Det är en helt annan känsla än de tunggumpade bilar som jag haft under några decennierna med flera ggr mer motoreffekt. :D

:o Fast det är klart .. på motorvägen blir jag omkörd. :p ;)

Chappy
2010-02-05, 07:35
Fy bäng för alla dessa små japanesiska riskokare. Tacka vet jag en redi jänkare eller engelsman med några år på nacken. Då har man inga sysselsättningsproblem under mörka vinterkvällar.
Tyvärr inte vissa sommarkvällar heller.
Oljebyte har jag bara hört talas om. Här gäller det bara att hinna fylla på.

Jan-Olov
2010-02-05, 07:36
Jag tycker att bensin förbrukningen får större betydelse, både när det gäller priset och miljön. Det är massor av hojar som drar samma som en bil i dag och ofta följer förbrukningen med kubiken. Det vore ju attan om det inte gick att få ner förbrukningen på hojarna, det beror nog på att vi ser oftast till stuket och känslan när vi köper. Jag såg nu på det nya Hondabladet att det redovisades bränsleförbrukningen på vissa maskiner och det har jag inte sett tidigare så kanske det är något på gång.

räven
2010-02-05, 08:44
Fy bäng för alla dessa små japanesiska riskokare. Tacka vet jag en redi jänkare eller engelsman med några år på nacken. Då har man inga sysselsättningsproblem under mörka vinterkvällar.
Tyvärr inte vissa sommarkvällar heller.
Oljebyte har jag bara hört talas om. Här gäller det bara att hinna fylla på.

Eller en rejäl TYSK. (De ä bare te å åk). Två vuxna semesterpack =220 kg , Gott om plats. Sen blir man inte så jäkla trött i vänster Fladder fot. En liten motor som pressas drar ofta mer bränsle än en går som går på 50%
Min övertygelse är orubblig i ärendet, vrid år roligare än varvhästar.

Ove
2010-02-05, 09:31
:confused: Nåt konstigt med den listan. Det finns med ett gäng cyklar som får köras på väg men även endurohojar som inte får vara ute på gatan. Ett par fyrhjulingar finns också med. Men var finns alla scooters. Det måste ha sålts många såna i storlekarna 100 - 200cc. Dom är mer mc än fyrhjulingarna och en del märken måste sålt massor? :confused:

V Saarela
2010-02-05, 10:32
Håller med, vrid är roligare. :)

Jag reagerade också på vissa hojar men man har kanske tagit med alla modeller oavsett deras egenskaper?

Och javisst är det nåt speciellt med gamla hojar. Min BSA från 1944 verkar ha ett eget liv. 2008 var det laddrelät som la av, då köpte jag ett elektroniskt och satte på. 2009 var det dags för generatorn som nu inte laddar. Får nog linda om den misstänker jag. Så visst har man lite mer att göra med gamla hojar men man lär sig också mycket. :)

Vad ska man med vrid till när det finns växellåda?!? :)

räven
2010-02-05, 10:39
Håller med, vrid är roligare. :)

Jag reagerade också på vissa hojar men man har kanske tagit med alla modeller oavsett deras egenskaper?

Och javisst är det nåt speciellt med gamla hojar. Min BSA från 1944 verkar ha ett eget liv. 2008 var det laddrelät som la av, då köpte jag ett elektroniskt och satte på. 2009 var det dags för generatorn som nu inte laddar. Får nog linda om den misstänker jag. Så visst har man lite mer att göra med gamla hojar men man lär sig också mycket. :)
Du vet att det va Lukas som uppfann mörkret

Ove
2010-02-05, 10:55
Vad ska man med vrid till när det finns växellåda?!? :)

:D Håller med! Ett bra sätt att undvika blodpropp är att vicka på fötterna så dåligt vrid är bra för hälsan. :rolleyes:

Mats Liifv
2010-02-05, 11:02
Yamaha verkar ha haft ett guldår!

Dom kanske inte är ledsna över att inte ha förstaplatsen när dom har så många hojar med på listan! Imponerande!

räven
2010-02-05, 11:20
:D Håller med! Ett bra sätt att undvika blodpropp är att vicka på fötterna så dåligt vrid är bra för hälsan. :rolleyes:
Seninflamationer i vänsterfoten är inte å leka med,jäkligt att få ner gipset i Mcstövlar. Rekomenderar Trombyl.

erkagn
2010-02-05, 11:31
Yamaha verkar ha haft ett guldår!

Dom kanske inte är ledsna över att inte ha förstaplatsen när dom har så många hojar med på listan! Imponerande!


Men går inte så bra för Yamahas glidarhojar. Förr så dominerade Dragstar, men de nya modellerna är int lika populära. Jag tror dem är alldeles för dyra. Eller så kanske gliarhojar inte är inne längre.

Mats Liifv
2010-02-05, 11:56
Men går inte så bra för Yamahas glidarhojar. Förr så dominerade Dragstar, men de nya modellerna är int lika populära. Jag tror dem är alldeles för dyra. Eller så kanske gliarhojar inte är inne längre.

Man kan "bevisa" mycket med statistik. Beror på vad man väljer att visa.
Hade gärna sett en annan, mer komplett uppdelning. Varje märke för sig och hur många dom sålt av varje modell skulle varit bra anser jag.

Det kan ju faktiskt säljas en hel del glidare utan
att det avspeglas i listan. Det finns en hel massa olika modeller i olika storleksklasser. Blir svårt då att få väldigt många sålda av just en modell. Vore intressant att veta hur många sporthojar det säljs jämfört mot glidare. Med tanke på kollektivets genomsnittsålder och hårfärg borde det inte säljas så många sporthojar totalt sett. ;)

DearHunter
2010-02-05, 12:09
Man kan "bevisa" mycket med statistik. Beror på vad man väljer att visa.
Hade gärna sett en annan, mer komplett uppdelning. Varje märke för sig och hur många dom sålt av varje modell skulle varit bra anser jag.

Det kan ju faktiskt säljas en hel del glidare utan
att det avspeglas i listan. Det finns en hel massa olika modeller i olika storleksklasser. Blir svårt då att få väldigt många sålda av just en modell. Vore intressant att veta hur många sporthojar det säljs jämfört mot glidare. Med tanke på kollektivets genomsnittsålder och hårfärg borde det inte säljas så många sporthojar totalt sett. ;)

Nyregistreringar är väl en sak.
En annan kul grej vore ju att kolla upp begagnadmarknaden och vilka hojar som INTE säljs vidare utan stannar kvar hos köparen. Tex äldre hojar... som min kära ...min fina...min trogna...min ända....ehh . :eek: jag menar: min enda..my preciousssss,,,,:D;)

Chappy
2010-02-05, 12:21
Det är helt klart mest silverryggar man möter på vägarna, men jag tror nog ägarstatistikens medelålder ljuger rätt bra. Hur många äldre som aldrig suttit på en hoj är nu ägarregade på någon dyrförsäkrad sporthoj? Tant Ebba 94 år i höst osv.

Mats Liifv
2010-02-05, 13:30
Det är helt klart mest silverryggar man möter på vägarna, men jag tror nog ägarstatistikens medelålder ljuger rätt bra. Hur många äldre som aldrig suttit på en hoj är nu ägarregade på någon dyrförsäkrad sporthoj? Tant Ebba 94 år i höst osv.

Det är förvisso sant att det fanns en hel del gamla tanter och farbröder som "ägde" hojar. Gissar att de kommit tillrätta med detta numera. Tror försäkringsbolagen är ganska restriktiva med att betala ut försäkringspengar till Ebba om någon annan kraschat hennes nya sporthoj. Mycket tuffare villkor numera.

Dom man möter på olika hojfik etc. är ofta femtio år eller mer. Få ungdomar. Kommer att bli problem med återväxten på sikt. Vi Dinosaurier kommer att dö ut.

DearHunter
2010-02-05, 15:06
Det är förvisso sant att det fanns en hel del gamla tanter och farbröder som "ägde" hojar. Gissar att de kommit tillrätta med detta numera. Tror försäkringsbolagen är ganska restriktiva med att betala ut försäkringspengar till Ebba om någon annan kraschat hennes nya sporthoj. Mycket tuffare villkor numera.

Dom man möter på olika hojfik etc. är ofta femtio år eller mer. Få ungdomar. Kommer att bli problem med återväxten på sikt. Vi Dinosaurier kommer att dö ut.


Tyvärr så är kostnaden för körkort + bil/Mc inte kompatibla med studentens budget.
En hoj är idag mestadels en leksak för farbröder och tanter som kommit in i andra andningen (40+).

C.a. Merkostnad:
Körkort 10-20kkr, beg Mc 15-30kkr, kläder: 3kkr, kruka 2kkr, soppa 7kr/milen, försäkring 10kkr (?), div rep,

Studentens visa, melodi hej tomtegubbar:

Mitt lilla lån det räcker inte
det går till öl och till brännvin

Mitt lilla lån det räcker inte
det går till öl och till brännvin,

Till ööl och brääännvin går det åt och söta flickor emellanåt. ;)

Mitt lilla lån det räcker inte
det går till öl och till brännvin, Tjohejj! :D

Molgan
2010-02-05, 16:35
Dom man möter på olika hojfik etc. är ofta femtio år eller mer. Få ungdomar. Kommer att bli problem med återväxten på sikt. Vi Dinosaurier kommer att dö ut.
Ja hojkort har blivit något ganska exklusivt på senare tid, och man lyckas hela tiden göra det dyrare och krångligare. Många av mina studenter drömmer om hoj men de flesta har vant sig vid tanken att det aldrig kommer att inträffa. Eller ja, kanske när de närmar sig 40 men det är = aldrig från deras perspektiv sett. =)

Mats Liifv
2010-02-05, 16:52
Ja hojkort har blivit något ganska exklusivt på senare tid, och man lyckas hela tiden göra det dyrare och krångligare. Många av mina studenter drömmer om hoj men de flesta har vant sig vid tanken att det aldrig kommer att inträffa. Eller ja, kanske när de närmar sig 40 men det är = aldrig från deras perspektiv sett. =)

Är nog rätt glad över att vara så gammal att jag hade förmånen att kunna ägna mig åt detta sedan sexton år ålder! :)

Jonas
2010-02-05, 17:17
Är nog rätt glad över att vara så gammal att jag hade förmånen att kunna ägna mig åt detta sedan sexton år ålder! :)

Sluta nu. Jag blir deprimerad över att jag var så sen och har så kort tid kvar... :(

Men jag är glad över att jag till slut kom till skott. Bättre sent än aldrig passar in här. :)

räven
2010-02-05, 17:43
Sluta nu. Jag blir deprimerad över att jag var så sen och har så kort tid kvar... :(

Men jag är glad över att jag till slut kom till skott. Bättre sent än aldrig passar in här. :)

Fördelen är att du har den farligaste tiden bakom dig.

Mats Liifv
2010-02-05, 17:46
Fördelen är att du har den farligaste tiden bakom dig.

Inget ont som inte har något gott med sig. Se fram mot allt kul du kommer att vara med om framöver, inte minst redan denna sommar!

Jonas
2010-02-05, 18:19
Inget ont som inte har något gott med sig. Se fram mot allt kul du kommer att vara med om framöver, inte minst redan denna sommar!

Klart jag ser framåt! Det är inte så att jag sitter och skär mig i förtvivlan över att ha missat 30 år på hoj. Och Räven har antagligen rätt. Jag hade varit livsfarlig på vägen när jag var 20 år ung. Om jag utnyttjar tiden väl och planerar väl samt får behålla hälsan, så lär jag ändå hinna upptäcka mycket under åren. Det ska bli väldigt skoj! :D

turbo
2010-02-05, 19:17
skoj med en sporthoj på topplistan iaf!:) lågkonjukturen gynnar säkert det billigare segmentet också.

jag måste erkänna att er6-an är förbaskat fin, mycket hoj för pengarna!

V Saarela
2010-02-05, 21:06
Med statistik kan man få till det mesta :)

Intressant hur det kan se ut. Att ER-6:an ligger i top var väl inte oväntat. Det som förvånar dom flesta är väl att Yamaha ligger i listan med så mycket modeller.

Varför?(nu en speculation) Jo, japshojarna har olika förutsättningar. Yamaha har ett centrallager i europa som dom plockar hojar ur. Honda Sverige och Suzuki Sverige är småttingar i sammanhanget, dvs det dom har köpt på sig tidigare, det är också bara det dom har tillgång till. Ska dom köpa på sig mer, så är det bara att förhandla priser igen. Vet inte hur Kawa jobbar, men gissar att dom har samma förutsättningar som Honda och Suka.

Suzuki har väl inte gått så bra. Dom har en massa 09or kvar sen tidigare(och en del 08or kvar). Det dom säljer nu är ett lager från ifjol och dom säljs förmodligen med knappa marginaler. Honda sålde bort i princip allt vad gäller 09or och kör inte med speciella rabatter på kvarvarande, så jag tror att reg.statistikmässigt kommer dom vara dom stora förlorarna i år. Synd att kronan blev en Kalle Anka peng, Honda har ju ett antal intressanta modeller som kommer detta år och jag tror dom kommer vara vinnare i japsklassen vad gäller årsmodell 2010.

Alltså, regstatistiken bygger på äldre årsmodeller av 08 och 09. Skulle vara intressant och se hur statistiken såg ut om det var bara modeller av årsmodell 2010. Gissar att(förutom ER:6) så skulle inte japanska hojar knappt finnas med på listan ens?

Mats Liifv
2010-02-05, 23:35
......Alltså, regstatistiken bygger på äldre årsmodeller av 08 och 09. Skulle vara intressant och se hur statistiken såg ut om det var bara modeller av årsmodell 2010. Gissar att(förutom ER:6) så skulle inte japanska hojar knappt finnas med på listan ens?

Visst är det som du säger, det finns lögn, förbannad dikt och statistk. Allt är avhängigt av hur materialet presenteras.... :rolleyes:

V Saarela
2010-02-06, 06:50
Visst är det som du säger, det finns lögn, förbannad dikt och statistk. Allt är avhängigt av hur materialet presenteras.... :rolleyes:

Jo, fast det är ju fakta och bygger på registrerade nya motorcyklar...oavsett årsmodell :)

Märkligt är YFM350R. Vad gör den där och hur har den hamnat där? Vad jag vet så har inte japanerna(importörerna) några vägregistrerade fyrhjulingar.

Molgan
2010-02-06, 08:12
Förut ingick quadricycles i statistiken, här är registreringen för enbart 2-hjulingar (per märke, inte modell): http://www.mcrf.se/documents/MCRF-1001-Hemsidan-ej-quads.xls

Fördelningen på hojtyp visar ju att 4-hjulingarna säljer bra med custom som god tvåa:

http://img709.imageshack.us/img709/4391/hojtyper.png

Uppdelat på märken så är det yamaha, honda och HD som ligger bäst till:

http://img708.imageshack.us/img708/7264/hojbrand.png

Statistik är vackert.

Nina
2010-02-06, 08:17
Förut ingick quadricycles i statistiken, här är registreringen för enbart 2-hjulingar (per märke, inte modell)
{klipp}
Statistik är vackert.
BRA Molgan! http://www.hojen.nu/forum/images/icons/icon14.gif

räven
2010-02-06, 11:08
Snyggt, färggrann statestik.

Chappy
2010-02-06, 12:26
[QUOTE=DearHunter;32876]Tyvärr så är kostnaden för körkort + bil/Mc inte kompatibla med studentens budget.
En hoj är idag mestadels en leksak för farbröder och tanter som kommit in i andra andningen (40+).

C.a. Merkostnad:
Körkort 10-20kkr, beg Mc 15-30kkr, kläder: 3kkr, kruka 2kkr, soppa 7kr/milen, försäkring 10kkr (?), div rep,

Gösses! Säger som Palme om mjölken - Är det så dyrt Hade jag ingen aaning om!

Tur att man fick A,et som gratis bihang på lappen då.

Finns det inget EU-bidrag för ungdomarna att söka?:rolleyes::rolleyes:

Det är inte alltid roligt att bli äldre, men för 10kkr Har jag två hojar o en V70 Helförsäkrade

Soppa 7kr?? Får jag snart gratis på hemmet!

Guzzi-Leif
2010-02-06, 14:55
Jag tycker att bensin förbrukningen får större betydelse, både när det gäller priset och miljön. Det är massor av hojar som drar samma som en bil i dag och ofta följer förbrukningen med kubiken. Det vore ju attan om det inte gick att få ner förbrukningen på hojarna, det beror nog på att vi ser oftast till stuket och känslan när vi köper. Jag såg nu på det nya Hondabladet att det redovisades bränsleförbrukningen på vissa maskiner och det har jag inte sett tidigare så kanske det är något på gång.

En försvårande grej är att en naken mc har avsevärt sämre luftmotstånd än de flesta bilar så snart man kommit över sisådär 100 km/h.
Jäkla fysik att ställa till det!

namn
2010-02-06, 23:37
vilket kanon läge, det kommer finnas massor av er6:or beg. på marknaden om ett par tre år!!! uch jag som vill ha en fjr 1300, det finns minst 166 st till på begagnat marknaden om några år...

men en intressant sak som faktiskt gjorde att jag registrerade mig för att på det sättet ha rätt att delge en åsikt. är:
på första plats er6, 73900kr *274=20 248 600kr, på andra plats yfm350r " en fyhjuling"(kallas även raptor 350) 72900kr* 190= 13 851 000kr, 3dje plats yamaha xt660 71 900kr *187= 13 445 300kr och på fjärde plats yamaha fjr 1300, 184 900kr*166= 34 391 400

vart tog lågkonjukturen vägen,man har alltså köpt er6:or för ca 20mille raptor 350 or för 14 mille offroad/motard för 14 mille men FJR:er dvs sporttourer för nära på 35 svenska miljoner...

forsätt att sälja/köpa som aldrig förr för då har jag kanske råd att byta upp mig om några år...

Guzzi-Leif
2010-02-07, 11:47
vilket kanon läge, det kommer finnas massor av er6:or beg. på marknaden om ett par tre år!!! uch jag som vill ha en fjr 1300, det finns minst 166 st till på begagnat marknaden om några år...

men en intressant sak som faktiskt gjorde att jag registrerade mig för att på det sättet ha rätt att delge en åsikt. är:
på första plats er6, 73900kr *274=20 248 600kr, på andra plats yfm350r " en fyhjuling"(kallas även raptor 350) 72900kr* 190= 13 851 000kr, 3dje plats yamaha xt660 71 900kr *187= 13 445 300kr och på fjärde plats yamaha fjr 1300, 184 900kr*166= 34 391 400

vart tog lågkonjukturen vägen,man har alltså köpt er6:or för ca 20mille raptor 350 or för 14 mille offroad/motard för 14 mille men FJR:er dvs sporttourer för nära på 35 svenska miljoner...

forsätt att sälja/köpa som aldrig förr för då har jag kanske råd att byta upp mig om några år...

När mc-boomen viker och de som åker för att det är trendigt väljer ett annat intresse, då kommer det att finnas så mycket begagnade, osäljbara bågar att vi får en situation som liknar slutet på 50- och början på 60-talet d.v.s. fräscha mc undanställda både högt och lågt.
Köparens marknad så det stänker om det!