handdator

Visa fullständig version : Vilken GPS



Jonas
2010-02-04, 00:24
Våren närmar sig även om det går med snigelfart och det är svårt att tro när man ser ut genom fönstret. Har funderat på att skaffa en gps till säsongen 2010, men vet inte om jag verkligen behöver någon. Men det kan säkert vara bra att ha.

Jag ska montera intercom Scala Rider G4 så det måste fungera till det. Jag kör inte offroad utan håller mig till det befintliga landsvägsnätet i Sverige. Planerar att resa i Europa om ett par år.

Jag vill ha en enkel gps som inte kräver teknisk högskola, men som går att kopiera rutter till från Google maps eller andra liknande sajter.

Vad rekommenderar ni? Funderar på Zumo 550 som de flesta verkar rekommendera. Har ingen erfarenhet av gps tidigare.

Tack på förhand!

klaus
2010-02-04, 04:50
har GPS bara bluetooth så passar den på scala ridern
Har tittat lite på garmins senaste med storbilds skärm,men den är kanske dyr,har inte kollat det än
annars har jag gps när jag paddlar,men den kanske inte är optimal för hojåkande

räven
2010-02-04, 08:41
Jag har ibland tänkt något enkelt som man har i tankväskan för att kolla vart vägarna tar vägen.

Mats Liifv
2010-02-04, 08:47
Jag har en Garmin Zümo 550 som jag är väldigt nöjd med. Funkar bra till mitt behov, grusvägskörning och Europasemester och allt däremellan. Går utmärkt att lägga upp och importera rutter. Kul att kunna byta med varandra. Har även inbyggd MP3spelare. Har flera hundra låtar inlagda. När jag körde min senaste IronButt hade jag musik i lurarna. Inte en enda gång spelades samma låt under nitton timmars körning. Du kan ju kika på den nästa lördag.

Jonas
2010-02-04, 10:48
Det får bli en 550. Finns en nyare och mer slimmad modell (660), men har sett att många som köpt den blivit besvikna och återgått till 550. Ska se vad jag hittar för priser på nätet idag. :)

Mats Liifv
2010-02-04, 13:34
Min har fungerat klanderfritt, är mycket nöjd med den. Stor skillnad mot min Garmin Quest som gärna strulade, hängde sig, tappade kontakten etc. Tror att du blir nöjd med en 550. Enkel att sköta på alla sätt och vis. Bra även med pekskärm. De små pillriga knapparna på Questen var ett elände att hålla på med.

klaus
2010-02-04, 16:19
Bra,då kan vi kolla på Mats gps,eftersom det står även på min lista,ska ju till både Tyskland o Finland nästa sommar

Jonas
2010-02-04, 17:12
Har nu beställt min från Webhallen (http://www.webhallen.com/prod.php?id=102911).

Klaus, vill du ha pengarna för intercomen nästa lördag?

pewa
2010-02-04, 20:49
Tror du gör ett grymt bra val i Zumo 550!

Här finns en till tråd på samma ämne: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2841

Jonas
2010-02-04, 21:09
Sökte på GPS men hittade ingen tråd fast jag visste att den fanns någonstans. Letade nog inte tillräckligt noga. Tror också jag blir nöjd med Zumon efter allt som jag läst om den. :)

Nicke
2010-02-05, 12:14
Såg ett inlägg av ADARA på ett annat forum där hon länkade till denna som släpps i mars för massa mindre pengar.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=65210&ra=true

Jonas
2010-02-05, 13:15
Den har ju inte ens Mp3! ;)

Jan-Olov
2010-02-05, 13:40
För min del så räcker det med att höra motorn och oljudet från vinden inte lägga till mer. När jag kör bil har jag oftast inte radion på, det är sällan det är tyst och de få tillfällen får man passa på att njuta.

Jonas
2010-02-05, 13:44
För min del så räcker det med att höra motorn och oljudet från vinden inte lägga till mer. När jag kör bil har jag oftast inte radion på, det är sällan det är tyst och de få tillfällen får man passa på att njuta.

När jag kör bil älskar jag att spela musik, men när jag kör hoj vill jag bara vara ett med hojen, vägen och naturen. Inget behov av Mp3 då. Konstaterade bara att Garmins nya saknar Mp3. :)

Mats Liifv
2010-02-05, 14:01
När jag kör bil älskar jag att spela musik, men när jag kör hoj vill jag bara vara ett med hojen, vägen och naturen. Inget behov av Mp3 då. Konstaterade bara att Garmins nya saknar Mp3. :)

Jag trodde att det var likadant för mig, tills jag testade. Nu vill jag inte vara utan musiken. Det var kanon på min tjugofyratimmars resa. Aldrig samma låt utan nya hela tiden, riktigt mysigt. Vi får se vad du tycker själv när du fått testa. Gissar att du inte kommer att ha något emot att höra dina favoritlåtar när du rullar fram genom det skånska landskapet....;)

Gibson
2010-02-05, 14:22
När jag kör bil älskar jag att spela musik, men när jag kör hoj vill jag bara vara ett med hojen, vägen och naturen. Inget behov av Mp3 då. Konstaterade bara att Garmins nya saknar Mp3. :)

Jag kan bara hålla med dig, jag vill höra hojen och vindbruset när jag åker.:)

Jonas
2010-02-05, 14:32
Det känns inte lika säkert att lyssna på musik när man cyklar eller kör hoj, tror jag, eftersom det kräver en helt annan koncentration på omgivande trafik. Men visst, på en glest trafikerad landsväg/motorväg funkar det säkert att lyssna på lite musik. :)

Mats Liifv
2010-02-05, 14:38
Det känns inte lika säkert att lyssna på musik när man cyklar eller kör hoj, tror jag, eftersom det kräver en helt annan koncentration på omgivande trafik. Men visst, på en glest trafikerad landsväg/motorväg funkar det säkert att lyssna på lite musik. :)

Precis vad jag trodde också, men det var inte ett dugg annorlunda än att lyssna på musik i bilen. Vet inte om det har med rutinen att göra. Själva framförandet kräver inte någon större insats utan går per automatik. Kanske känns annorlunda för den som inte är lika van att köra just hoj. När du känner att du behöver koncentrera dig extra är det bara att stänga av. Självklart ska du testa om det passar dig!

Jonas
2010-04-06, 22:53
Efter mycket kliande i skallen har jag lyckats synka intercomen med telefon och GPS. Har också hittat rätt läge för högtalarna i hjälmen som satt typ en dm för högt tidigare. Nu är det plötsligt betydligt bättre ljud. :D

Nu ska jag bara lära mig att göra rutter och så i datorn, men när jag öppnade Map Source för första gången ikväll fattade jag ingenting. Får väl ägna några timmar åt det imorgon.

Hur som helst ska det bli riktigt skoj att testa intercomen på tre personer på söndag. Nu vet jag också hur man stänger av och sätter på radion... :D

DearHunter
2010-04-07, 08:52
Hmmm...ni rubbar mina cirklar mina vänner. :confused:

Jag börjar bli sugen på en gps....;D :rolleyes:

oban
2010-04-07, 17:31
Den har ju inte ens Mp3! ;)

Borde väl passa dig utmärkt, du har ju sålt din :D

(sorry, kunde inte låta bli :rolleyes:)

Jonas
2010-04-07, 19:40
Borde väl passa dig utmärkt, du har ju sålt din :D

(sorry, kunde inte låta bli :rolleyes:)

Den bjuder jag på! :)

Mats Liifv
2010-04-07, 23:04
Borde väl passa dig utmärkt, du har ju sålt din :D

(sorry, kunde inte låta bli :rolleyes:)

Förstår...var ju lite av öppet mål... du hann före Nicke, grattis!

pewa
2010-04-13, 18:46
GPS är riktigt trevligt att ha på styret!

Här finns en äldre tråd på samma tema: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2841
Och en bra artikel: http://resmark.se/gps/gpstips.pdf (PDF)