handdator

Visa fullständig version : Handledare för privat körning sökes



William
2010-02-02, 12:50
Hejsan, är ny på forumet och har ett stort intresse för MC i allmänhet och Triumph i synnerhet :-). Har alltid velat att ta MC kort och nu i år skall det äntligen bli av, hoppas jag.
Rookie som man är, så tänkte jag att jag skulle chansa och kolla om det finns någon i Boråstrakten som kan tänka sig att vara min handledare vid privat körning i år? I nuläget har jag ingen som jag kan öva på fritiden med och det hade varit kanon om man inte hade behövt ta alla lektioner på körskola. Någon som vill köra lite och dela med sig av sina kunskaper?
Hör gärna av er i så fall. Med vänlig hälsning/W

Mats Liifv
2010-02-02, 13:36
Välkommen hit!

Kul med ännu en Triumphåkare i gänget. Hoppas att det ska kunna finnas någon i din hemtrakt som ska kunna hjälpa dig. Här kan du nog hitta svar på många av dina kommande frågor om körkort. Det var aktuellt för många under förra året så det finns en hel del samlad kunskap här, inte minst i gamla trådar. Gör en sökning så kommer du nog att hitta mycket du kan ha nytta av!

William
2010-02-02, 14:22
Ja, det vore kul om det fanns någon som kan tänka sig att köra lite med en nybörjare. Forumet verkar toppen med massor av info. MVH/W

Jonas
2010-02-02, 15:02
Välkommen William! Jag gick med i hojen.nu i våras och har lärt mig otroligt mycket här. Folk är väldigt vänliga och hjälpsamma och svarar gärna på frågor, men jag rekommenderar varmt att du först läser trådarna under "Mc-kort" här ovanför. Det mesta finns besvarat/förklarat där. Om du ändå skulle ha någon fråga, så tveka inte att fråga. Du får garanterat svar.

Själv gick jag som sagt med i våras och har under sommaren och hösten lärt känna många här när vi kört turer ihop. Fixade mitt körkort i oktober efter att ha funderat i nästan trettio år. Förmodligen inte det smartaste jag gjort. Att ha väntat så länge alltså. Hann köpa en Triumph America som jag körde 40 mil med innan vintern slog till. Det har sedan dess varit mina längsta dagar i livet. Blir det bara fem plusgrader och torrt på vägarna, så drar jag ut med hojen bums!

Lycka till med lappen och hoppas du hittar någon seriös och erfaren förare som du kan lära av. När du sen står där med lappen i hand kommer du snabbt komma på att du måste skriva här i forumet att du fixade det! Så gjorde vi andra! :)

Jonas
2010-02-02, 15:09
Vill bara lägga till att forumet för närvarande befinner sig i någon slags vinterdvala, så aktiviteten är låg. Men så snart hojsäsongen (snart hoppas jag) drar igång, så kickar säsongen igång även här. Så den där Boråsaren du söker efter kanske dyker upp om några veckor. ;)

William
2010-02-02, 15:33
Hej Jonas, och tack för svar. Alltid roligt och intressant att höra synpunkter och ideér från andra som delar ens intresse. Ja, jag ser verkligen fram emot att börja köra ivår....har väntat länge nog nu :-) Vi hörs. MVH/W

Molgan
2010-02-02, 17:30
Säsongen är på G, jag hörde snön smälta och droppa på fönsterblecket i dag för första gången.
Här är snön meterdjup och våren är nog ett par månader bort. Hoppas på fina vinterdagar framöver! =)

Hej och välkommen William, du gör helt rätt i att skaffa A-lappen. Livet blir sig inte likt från den dan man får pinna iväg på egen hand. ;)

erkagn
2010-02-02, 18:28
Välkommen till vårt trevliga forum! Hoppas du hittar någon privat handledare! Hur är det, måste även handledaren gå någon risk- eller teorikurs? Eller är det bara för bilkörkort det gäller?

Jonas
2010-02-02, 21:39
Säsongen är på G, jag hörde snön smälta och droppa på fönsterblecket i dag för första gången.

Ja här på Södermalm också. Solen sken, snön smälte och jag tittade på hojklipp på Tuben. Nu börjar det i alla fall närma sig! :D

William
2010-02-02, 21:54
Tack Molgan och Erkagn för trevligt välkomnande.
Ang risk och teorikurs för handledare - tja, jag vet inte faktiskt, måste ta reda på det. Det behövdes inte innan risk-kursen var ett krav för MC kortet, kanske har det ändrats men jag tror inte det. Gäller nog bara bil.
Köra hoj känns avlägset just nu....snöar för fullt och det väntas ytterligare 20 cm inatt.
Ha det bra i snöyran :-)
MVH/W

Lucifer
2010-02-16, 11:06
Behövs förnuvarande ingen terori kurs för handledare i MC, men därimot för bil. Min son skall ta bägge korten nu till våren. (förhåppnings vis)
Så än en gång, välkommen och lycka till med lappen

William
2010-02-18, 09:17
Behövs förnuvarande ingen terori kurs för handledare i MC, men därimot för bil. Min son skall ta bägge korten nu till våren. (förhåppnings vis)
Så än en gång, välkommen och lycka till med lappen

Hej, och tack för det. MVH/W