handdator

Visa fullständig version : Hondadagar hos Honda City



Mats Liifv
2010-01-31, 15:30
I helgen hade man hos Honda City i Upplands Väsby öppet hus. Det stora dragplåstret var naturligtvis Hondas nya VFR 1200. Det var faktiskt första gången den visades live i Europa.
Kan säga att den drog till sig stort intresse och många blickar där den stod på sitt podium. Tror att den kan bli en riktig succé i sporttouringsegmentet. Det som drog blickarna till sig för min del var enkelsvingen, gillar sådana, samt avgassystemet som såg en aning annorlunda ut. Naturligtvis fanns där lite tekniska nyheter, bland annat hade man en speciell design på kåpan för att dels leda in luft och dels avleda värmen från motorn. Tekniken skulle enligt uppgift vara hämtat från Hondas hojar man tävlar med i MOTO GP . En detalj som förvånade mig vara att kåpglaset inte verkade justerbart. Kommer säkert som en nyhet till nästa år. Gäller att spara lite på förbättringarna. Hursomhelst verkar det vara en riktig kanonhoj.

Mats Liifv
2010-01-31, 15:40
En annan hoj som visades var Hondas nya chopper, som jag skulle vilja kalla den.

Tycker att den var riktigt ball, om än att priset på runt 170.000:- känns lite saftigt.
Den svarta hojen på bilderna, var lite tillfixad med "luft och buller". På begäran var de inte sena att riva igång hojen till allas vår njutning. Den lät riktigt mäktig. Gissar att den i originalskick, som den blåa hojen, inte låter likadant. Den brydde man sig inte ens om att starta....

erkagn
2010-01-31, 17:27
Men var är den nya VTR250 eller vad den hette, dvs den 250 med v-twin.

Mats Liifv
2010-01-31, 19:27
Men var är den nya VTR250 eller vad den hette, dvs den 250 med v-twin.

Fanns inte där i alla fall.

Betvivlar starkt att Honda skulle försöka sälja den i Sverige. Så´na små hojar säljer inte i vårt land. Gissar att den som du verkar ha sett är avsedd för hemmamarknaden eller Asien.
I Japan får du inte köra större hoj än att du kan resa upp den från liggande. Därmed går många större hojar bort på grund av rent fysiska skäl och småhojarna går lätt att sälja.

erkagn
2010-01-31, 19:41
En sådan liten hoj vore ju smidig att ha som pendlarhoj. Men ifall den skulle ha kommit till Sverige, hade den troligen ändå varit alldeles för dyr.

V Saarela
2010-01-31, 20:21
Vad som inte nämnts är att VFR:en får serviceintervaller på 1200 mil. Gissar att alla nya motorer från Honda kommer att få det i framtiden?
Garantin är också ändrad lite. Honda har ju som bekant fem års garanti. Den bygger på 2+3. Nu är den 3+2. Dvs, nu 3 år fabriksgaranti och två från Honda Sverige.

Mats Liifv
2010-01-31, 20:25
Vad som inte nämnts är att VFR:en får serviceintervaller på 1200 mil. Gissar att alla nya motorer från Honda kommer att få det i framtiden?
Garantin är också ändrad lite. Honda har ju som bekant fem års garanti. Den bygger på 2+3. Nu är den 3+2. Dvs, nu 3 år fabriksgaranti och två från Honda Sverige.

Verkar vara en kanonhoj, är det en sådan du beställt i år?

V Saarela
2010-01-31, 20:31
Verkar vara en kanonhoj, är det en sådan du beställt i år?

hehe, nej inte riktigt min grej när det kommer till kritan. Dock så gillar jag ju hojen skarpt.
Dessutom så är den lite för dyr för min börs(förresten, äger inte ens en börs)
För mig blev det en Varadero.....Varadero nummer fyra :)

V Saarela
2010-01-31, 20:40
Ang rutan: Jo, du har nog rätt i att man sparar lite till framtida förbättringar.
Deauvillen tycker jag har en billig(?) lösning på detta. Likaså nu nya CBF:en
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100128/100128-3b3.jpg

Till VFR:en finn ju ett tillbehör, en flärp som man monterar på befintlig ruta och är justerbar. Inte vackert, men vad tusan.....
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100128/100128-4b5.jpg

Mats Liifv
2010-01-31, 20:57
Har funderat på Varaderos ett flertal gånger. Varje gång har det dock blivit något annat. Den här säsongen får det bli "Panna" för min del. Har bokat boende och Autozug till Österrike för en liten stund sedan. Nätet är ett suveränt hjälpmedel. Nu återstår bara färjebokning, som jag tar en annan dag.