handdator

Visa fullständig version : Norge i augusti 2010



Kimmo
2010-01-13, 22:26
Ska ta och uppfylla en dröm som jag haft i många år nu när jag äntligen skaffat mc koret. Som synes i rubriken så blir det en semester tripp till Norge. Efter att läst och tittat om mc vägar i Norge i flera år så ska jag föra slag i saken.

Här finns en liten Rutt (http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=60.682783,15.093498&daddr=Mora,+dalarna+to:Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g+to:Rutt +71+to:Rutt+26+to:Rutt+215+to:Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g+ to:E6+to:Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g+to:E39+to:Rutt+64+to: E136+to:Rutt+63/Trollstigen+to:Rutt+63+to:Rutt+55+to:Skjerdalsvege n+to:Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g+to:Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g+to :Valdres+Folkemuseum+to:Rutt+25/Hamarvegen+to:Rutt+239+to:Rutt+246+to:Villav%C3%A4 gen&hl=sv&geocode=%3BFdjiogMdUtPdACmlaaB5RNtnRjH5xSWQBBT5FA% 3BFe-VpAMdPrrXAA%3BFbqDpQMdLDXGAA%3BFdYKpwMd5Ha7AA%3BFQ 6gqAMd0ry2AA%3BFZ75rQMdfyujAA%3BFTiYrgMdHKKRAA%3BF YclsAMdx3qVAA%3BFfTLvgMd8PpzAA%3BFeR-wQMdqCVzAA%3BFad1ugMdA01xAA%3BFf0JuQMdNwZ1AA%3BFVi bswMdAvRtAA%3BFe4WpwMd0lFtAA%3BFWWSoQMduhBuAA%3BFd pdowMdJj93AA%3BFQ-BowMdyzd3AA%3BFad_ogMdBdmMACkjjg7vQwBARjHAe3lOouUA HQ%3BFVr3oAMdjDuwAA%3BFXB5lQMdiqvEAA%3BFWynkwMdSlj QAA%3BFdLxnQMd2E3mAA&mra=dme&mrcr=0&mrsp=0&sz=15&vps=59&jsv=198a&sll=60.682783,15.106802&sspn=0.012167,0.041199&num=10) att beskåda.

Nu saknas det bara en del saker att inhandla till Tigern så att det blir en nice upplevelse. Packlista ska oxå göras så att man får med det som behövs. Ska bli intressant eftersom jag inte har gjort någon längre tripp med hoj tidigare. Men det
kommer att hinnas med lite dags tripper under sommaren.

PatrikAdolfsson
2010-01-13, 22:44
Härligt. Var på en Norgetur i somras och vill tillbaka. Kanske lånar din rutt :)

Kimmo
2010-01-13, 22:45
Det är bara att ta för sig.

Mats Liifv
2010-01-13, 23:45
Du får säkert en trevlig resa. Gott om tips på utrustning att ha med sig, boendeformer med mera lär du kunna hitta i tråden Jonas startade.

Kimmo
2010-01-14, 00:54
Du får säkert en trevlig resa. Gott om tips på utrustning att ha med sig, boendeformer med mera lär du kunna hitta i tråden Jonas startade.

Jopp har spanat i den så det är en bra början. Som sagt planering är skoj.
Hittade dessa filmer på Youtube i dem så är det far och son som är
i Norge på resa kul att se (http://www.youtube.com/view_play_list?p=493C269FDEF1C4AC&search_query=Long+Way+Round%2C+Up+and+Over+Norway) . Kommer nog att se dem ett antal gånger innan det är dax.

Nina
2010-01-14, 07:22
Ska ta och uppfylla en dröm som jag haft i många år nu när jag äntligen skaffat mc koret. Som synes i rubriken så blir det en semester tripp till Norge. Efter att läst och tittat om mc vägar i Norge i flera år så ska jag föra slag i saken.

Här finns en liten Rutt att beskåda.

Nu saknas det bara en del saker att inhandla till Tigern så att det blir en nice upplevelse. Packlista ska oxå göras så att man får med det som behövs. Ska bli intressant eftersom jag inte har gjort någon längre tripp med hoj tidigare. Men det
kommer att hinnas med lite dags tripper under sommaren.
Aah, du har köpt en Triumph Tiger? Triumph hade nåt erbjudande att om man köper en Tiger så hänger man med ut på en Norge-resa. I alla fall min lokala återförsäljare här. Här är deras reklambroschyr (pdf) (http://www.triumphstockholm.se/upload/NorwayTigerTour.pdf).

Kimmo
2010-01-14, 08:53
Aah, du har köpt en Triumph Tiger? Triumph hade nåt erbjudande att om man köper en Tiger så hänger man med ut på en Norge-resa. I alla fall min lokala återförsäljare här. Här är deras reklambroschyr (pdf) (http://www.triumphstockholm.se/upload/NorwayTigerTour.pdf).

Nej, jag har inte köpt en Triumph Tiger men jag har döpt min Deauville till Tigern se avataren :cool: har en motivlackad Tiger på framskärmen.

Nina
2010-01-14, 09:50
Nej, jag har inte köpt en Triumph Tiger men jag har döpt min Deauville till Tigern se avataren :cool: har en motivlackad Tiger på framskärmen.
Ja okej, det var lustigt nära deras senaste kampanj dock. Och att du ska resa till Norge just detta år sammanföll också med deras kampanj, hi hi.
Du får köpa en lott i dag. :)

Kimmo
2010-01-14, 16:49
Ja okej, det var lustigt nära deras senaste kampanj dock. Och att du ska resa till Norge just detta år sammanföll också med deras kampanj, hi hi.
Du får köpa en lott i dag. :)

Synd att det inte är någon Lotto dragning idag :D

Olle Å
2010-03-06, 11:37
Vi är några stycken som åker till Norge vecka 22. Startar i Värmland och sedan går färden mot Bergen och norrut till Åndalsnäs och sedan vidare över Trollstigen och hemåt. Den färden kommer att ta 6 dagar och vi kommer att ha förbokade hytter som nattkvarter.
Det finns några platser kvar, så om du är intresserad så maila mig
olle.borgvik@swipnet.se

Ironhorse
2010-04-06, 11:03
Hej. Jag skall åka till NOrge mellan den 12 - 20 Juni. Jag bor i Thailand och har inte kört i Europa på 20 år. Jag undrar över någontng som jag hört: Att man behöver ha någon form av reflexväst på sig enligt lag i Norge. Är det någon som vet om det stämmer ?

Mats Liifv
2010-04-06, 11:20
Reflexväst obligatoriskt i Norge
Måndag 29 januari 2007 11:05
Den första mars i år blir det obligatoriskt att det ska finnas minst en reflexväst i varje bil i Norge.

Regeln gäller enbart norskregistrerade bilar, alltså inte bilar registrerade i Sverige, men Finn Harald Amundsen sektionschef på det Norska vägverket säger till SR Värmland att även svenskregistrerade bilar bör ha en reflexväst tillhands. Orsaken till den nya regeln om reflexväst är att det skett några allvarliga olyckstillbud i Norge, där bilister blivit påkörda i mörkret när de stannat och skiftat däck vid punktering. Reflexväxt är obligatoriskt även i andra länder i Europa, bland annat i Spanien, Portugal och Österrike.

Ironhorse
2010-04-06, 11:44
Hej igen

Jag skall ju åka hoj och det påstås att man då behöver bära reflexväst. Någon som vet ?

Mats Liifv
2010-04-06, 12:06
Kan inte tro att det är andra regler än för bilarna, alltså att den ska användas i samband med nöduppställning av fordonet. För att vara på den säkra sidan skaffar du dig en väst och har med dig, vilket du ändå verkar vara tvungen till. Sen lär du märka om du skulle vara tvungen att använda den i dagsljus. Tycker att vi skulle hört talas om det här i Sverige om det hade varit en lag att bära på dagtid.