handdator

Visa fullständig version : Vargjakten?



räven
2010-01-05, 10:37
Vad tycker ni?

Roadking
2010-01-05, 11:41
Känns nästan som man borde vara någon form av expert för att uttala sig i frågan. Lyssnade dock på vår miljöminister som menar att man försöker skjuta av ett dåligt genetiskt bestånd och det är nog i allra högsta grad tvivelaktigt att jägarna har dom psykologiska verktyg med sig på jaktstigen så dom på bråkdelen av en sekund kan fälla ett korrekt avgörande i den frågan.

Jan-Olov
2010-01-05, 11:51
Jägarförbundets repecentant sa något bra på tv i går, att det skulle till en särskild utbildning som det är för björnjägare. Personligen tror jag att det är mycket nerver inblanblat vilket kan få duktiga jägare att missa. Om jaktens vara eller inte är svårt, vi som bor i södra sverige har inte eventuella problen på så påtagligt som lantbrukare i norr. Jag har full förståelse om en bonde som får sina djur rivna, om han skuter utan att fråga, jag skulle nog ta fram bössan.

erkagn
2010-01-05, 11:58
Tycker vargarna är jättefina djur så dem borde då få leva. Är de nå djur som är farligt så är de ju människan som krigar och mördar...

Molgan
2010-01-05, 12:05
Vad tycker ni?
Är du rädd att räven blir nästa måltavla? :p

Ove
2010-01-05, 12:24
Vad tycker ni?

Jag är för att man skjuter av vargstammen, men sättet som tillämpats är nog det sämsta tänkbara - tusentals jägare kastar sig ut i skogen och skjuter på allt som rör sig till kvoten är fylld.

Antalet var kanske rätt men om man inriktat sig på oskygga individer och dom som specialicerat sig på att ta tamdjur så tror jag att det blivit mindre bråk för folk hade sett nyttan med jakten. Man har ju även en viss koll på hur det står till med genetiken så en selektiv utgallring av för svårt inavlade djur vore också en möjlighet.

Roadking
2010-01-05, 12:41
- tusentals jägare kastar sig ut i skogen och skjuter på allt som rör sig till kvoten är fylld.

.
Det känns lite lågt när svenska regeringen går ut och hävdar att det endast är de vargar med dålig genetisk uppsättning som skall skjutas av.

Nina
2010-01-05, 14:10
Känns nästan som man borde vara någon form av expert för att uttala sig i frågan. Lyssnade dock på vår miljöminister som menar att man försöker skjuta av ett dåligt genetiskt bestånd och det är nog i allra högsta grad tvivelaktigt att jägarna har dom psykologiska verktyg med sig på jaktstigen så dom på bråkdelen av en sekund kan fälla ett korrekt avgörande i den frågan.
De har säkert med sig ett frågeformulär som de fyller i när vargen har svarat Ja eller Nej på frågorna om sina genetiska sjukdomar. Blir det för många Ja så skjuter de.

Mats Liifv
2010-01-05, 14:33
Snart är väl enda chansen att få se en varg det sätt, på vilket jag kom i kontakt med en flock. Besökte en vargvisning på Kolmården för några år sedan. Då fick vi komma in i hägnet, funkar bara på vintern eftersom dom delar hägn med björnarna, och bekanta oss med vargarna under en dryg timme.

Vargarna var minst lika nyfikna på oss som vi var på dom. I början var de lite avvaktande och iakttog oss på avstånd men så småningom tog nyfikenheten över. Vår guide som skötte vargarna till vardags berättade precis vad som skulle komma att hända.

Efter en liten stund kom alfahannen fram och nosade på oss. När de övriga såg att det gick bra kom de fram en och en, i rangordning. Det var inte svårt att se vilken varg som var lägst i rang. Han avvaktade länge innan han kom fram, med svansen mellan benen. Han sneglade oupphörligt mot alfahannen för att vara beredd att dra sig tillbaka. Bad nästan om ursäkt för att han fanns till. Mycket intressant att studera det sociala spelet mellan vargarna. Kändes inte som ett så stort steg till att överföra deras beteende till den mänskliga världen. En del tar för sig mer, medan andra hellre håller sig i bakgrunden.

Dom ville gärna bli klappade och slickade mer än gärna sina beökare i ansiktet. Blev väldigt imponerad av deras enormt tjocka päls. Kan gott förstå att dom ligger ute i en snödriva och sover. Med den pälsen är det omöjligt att frysa! Och vilka stora tassar dom har. Något annat som jag fastnade för var deras blick. Dom hade ganska ljusa ögon, omöjliga att avläsa. På en hund kan man på något sätt avläsa hur den känner, så icke på vargen som på något sätt verkade nollställd.

Jag skulle inte på något sätt bli rädd om jag träffade på en varg ute i skogen. Vi fick veta att vargen inte har någon större dådkraft utan hellre flyr. Människor har alltså ingen som helst anledning att vara rädda för sin egen del. Att dom sedan tar en del boskap är en annan sak.

Roadking
2010-01-05, 15:01
Jag skulle inte på något sätt bli rädd om jag träffade på en varg ute i skogen.


Farsan min va ute och gick kvällspromenaden för dryga månaden sedan. Som sällskap hade han sin Rottweiler snyggt kopplad och som gick och snusade i sakta mak. Ca: 15-20 meter framför sig ser han den där vargen som sprungit vilse ända ner till norra skåne. Vargen passerade den grusväg han gick på och han gled på ett smidigt sätt nedför ett dike och försvann in i skogen. Gissa om farsgubben blev orolig över att hunden skulle reagera på vargen, men icke, han va allt för upptagen av de dofter han upptäckte längs grusvägen. Vargen stannade bara till för att ta sig en titt på ekipaget längs vägen, inte det minsta intresserad av vad den såg. Tilläggas kan att farsan är norrlänning och har bott i mer än halva sitt liv i norr. Detta va dock första gången han stött på en varg i livs levande utanför en djurpark:)

akems
2010-01-05, 15:22
Jag tycker det är tråkigt att man lyckats få lov att göra den här jakten för det finns inte så många vargar.Men alla vi som inte stöttar jakten gå in och stötta någon av de olika listor som finns mot vargjakten så kanske den inte upprepas.

Ove
2010-01-05, 16:06
Jag tycker det är tråkigt att man lyckats få lov att göra den här jakten för det finns inte så många vargar.Men alla vi som inte stöttar jakten gå in och stötta någon av de olika listor som finns mot vargjakten så kanske den inte upprepas.

Jag tror att det är lättare att tycka om vargarna när man har dom tillräckligt långt bort. Situationen har länge varit ohållbar i en del områden och de senaste åren har det varit en del kontakt med oskygga djur, hundar och får rivna och markerna verkar döda när det gäller rådjur. Selektiv jakt på ett troligen inplanterat rovdjur tycker jag inte är alls fel.

akems
2010-01-05, 17:35
Det är säkert lättare för oss i söder att vilja ha varg,även om dom hälsar på här också ibland.Alternativet är att skjuta bort alla men det är ju bestämt att vi vill ha varg och det tror jag de flesta vill bara det inte blir på min gård.Så resornerar de flesta som tex fiskare och med sälar,skogsbönder med rådjur och vildsvin och våra bönder i skåne med gässen.Det jag tycker är att det verkar inte vara någon planering i det här skjutandet utan ser man en varg så pang,på det viset får man inte kvar de som skulle vara kvar utan det blir de som lyckats hålla sig undan och där kan ju vara både inavel och andra problem.

Gawriel
2010-01-06, 01:17
Engelsmännen har jagat ihjäl vartenda varg och några arter till på sin ö, ska det bli detsamma här i Norden med?
Varför när det finns knappa 200 vargar? tvåhundra mot 9 miljoner människor i den här landet...
från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj[12]. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar, men inget vuxet djur hade dödats av vargar. Av dessa data kan man dra slutsatsen att vargen främst utgör en konkurrent till jägare och inte ett hot mot tamboskap.

räven
2010-01-06, 11:26
Eftersom det småbrutna landskapet i södra småland har blivit nerlagt för jordbrukspruduktion har många skaffat en liten fårflock , för att hålla hagmark å strandängar öppna. En ung hanvarg har varit på jakt i området, å ställt till sorg å förtvivlan i de små fårflockar han besökt. Om vargen tagit ett lamm för han varit hungrig, skulle han snart varit förlåten. Men att döda å lemlästa upp till 20 djur vid en attack ger vargen dåligt rykte här nere. Det är i mina ögon inte svårt att förstå att man ordnade så kallade "vargskall" på 1800 talet. Man kan förstå att vargjakten delar befolkningen i olika uppfattningar, mest sympati har från min sida drabbade djurägare som ofta lever mycket nära sina djur. Frågan är då = finns det framöver någon som vill värna om de små vackra ängarna när dom riskerar att mötas av ett blodbad vid tillsynen av sina djur. Det är inte så enkelt som det verkar att säga ja eller nej till vargjakt.

tore
2010-01-06, 12:45
Det var en bra sammanfattnig av "problemet"beskrivet av Räven

Ove
2010-01-06, 14:50
Engelsmännen har jagat ihjäl vartenda varg och några arter till på sin ö, ska det bli detsamma här i Norden med?
Varför när det finns knappa 200 vargar? tvåhundra mot 9 miljoner människor i den här landet...
från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg
Citat:
Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj[12]. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar, men inget vuxet djur hade dödats av vargar. Av dessa data kan man dra slutsatsen att vargen främst utgör en konkurrent till jägare och inte ett hot mot tamboskap. Slut citat

:confused: När jag ser vad man kommit fram till i den studien från Grimsö i citatet undrar jag som vanligt:
1. Vad syftar undersökningen till?
2. Vem /vilka har beställt undersökningen?
3. Vem betalar?
4. I detta fallet - var gjordes undersökningen eftersom det bara var med en tamkalv?

96% av biomassan består av älg och resten tydligen av en del andra djur? Har för mig att alla hunddjur käkar en massa växter också vilket bara det visar på att man kan ta citatet med en stor nypa salt.

Räven har fångat situationen på ett väldigt bra sätt!

Hamre
2010-01-06, 17:50
Det märks vem som bor i stan och vem som bor på landet.
Ovanstående åsikt är väl typisk för en stadsbo?

GeCe
2010-01-06, 18:16
Hörde vår miljöminister uttala sig om vargjakten och varför den var nödvändig. Hörde tyvärr inte hela intervjun men hörde detta.

Han hävdade att vargstammen lider av stark inavel då hela stammen härstammar från ett mycket fåtal djur från början, 3-4 stycken. Och många av vargarna är på grund av detta inte friska och många har missbildningar. Det skulle vara en anledning till att hålla efter stammen och sen hoppas man att nytt blod kan komma in utifrån. En annan anledning kan ju vara det räven berättar om ovan om vargar som går in i djurflockar och dödar bara för dödandets skull. En varg som fått smak för det beteendet är ju inte mycket att be för. Det torde väl vara en mänsklig rättighet att värna om sina husdjur.

Sen kan man ju undra hur urvalet gick till i den här jakten. Om var det den enskilda jägaren som fick bestämma det eller delades det ut direktiv för vilka som skulle skjutas och vilka kriterier gick man efter isåfall?
En del hävdar ju att det skulle krävas en speciell utbildning för att få vara vargjägare så att rätt individer blev skjutna.
Tyckte nog att den här jakten var över lite väl snappt så man kan ju undra hur det gick till egentligen.

Ove
2010-01-06, 18:52
Det märks vem som bor i stan och vem som bor på landet.
Ovanstående åsikt är väl typisk för en stadsbo?

:p Eftersom jag står närmast över är det väl jag som avses? Ledsen min vän, men du har fel. :rolleyes:

Hamre
2010-01-06, 22:27
:p Eftersom jag står närmast över är det väl jag som avses? Ledsen min vän, men du har fel. :rolleyes:

Det va Nina som jag mena, men hon måste ha tagit bort sitt inägg. När jag gjorde inlägget så var det på rätt ställe.
Ursäkta Owe om du kände dej träffad,men din åsikt e ganska lik min.

Ove
2010-01-06, 22:35
Det va Nina som jag mena, men hon måste ha tagit bort sitt inägg. När jag gjorde inlägget så var det på rätt ställe.
Ursäkta Owe om du kände dej träffad,men din åsikt e ganska lik min.

OK! :cool::p:D:rolleyes:;)

Nina
2010-01-07, 06:49
Det va Nina som jag mena, men hon måste ha tagit bort sitt inägg. När jag gjorde inlägget så var det på rätt ställe.
Ursäkta Owe om du kände dej träffad,men din åsikt e ganska lik min.
Varför är du alltid så negativ? Mår du inte bra?
I tråden om gps hackade du på Mats (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=31600&postcount=32) pga missförstånd, i denna tråd hackade du på mig (igen pga missförstånd) för att jag tyckte man kan kanske sätta elstängsel runt hagen för att hålla vargen borta och drog också en parallell med ett flygfält (en stor hage) som hade problem med vildsvin. Var lite mer positiv i dina tankar och skriverier istället. Skriv inte om du blir förbannad på mig, Mats eller någon annan.

Ove
2010-01-07, 09:55
:) Såja, lugnt och fint! Inte börja slåss i forumet. ;)

Man pratar en del om utplantering av varg för att förbättra genetiken. Får verkligen hoppas i så fall att man tar in vilda djur som inte haft någon positiv kontakt med människa för då blir det problem. Ett bra exempel är varghonan Ylva som härjade i Värmland strax efter att dom kommit in. En av de första händelserna var när hon kom travande in i en trädgård, mellan två människor som var ute och nappade till sig deras pappillonhund som var bunden vid flaggstången och travade vidare ut i skogen med hunden i gapet. Hon visade alltså upp ett beteende som bara ett svårt stört eller männniskovant djur har. Samma problem som skulle uppstå om man släppte ut gosevargarna på Kolmården i skogen. Snabbt anpassade till det vilda livet men utan normal skygghet. Det senaste dokumenterade dödsfalllet med anfall av varg handlade just om ett djur som varit "tamt" men släppts ut. (1800-talet)

Det är inte lika enkelt som hos människan - sälj ett gäng Husqarna Rödmyra till dom för att minska inaveln.

Elstängsel fungerar nog men är inte fullt realistiskt när det gäller betande djur i landskapsvård. Att inhägna en lekplats för kapitalstarka - typ en flygplats eller en golfbana är lätt som en plätt, men att göra samma sak ute i "verkligheten"?
Då handlar det om små markägare som har annat arbete för att ha råd att bo på landet och brukar sin jord i månskenet. Anledningen är väl mest att dom inte vill låta åkrarna växa igen eller vara så ekonomiskt förnuftiga att dom planterar gran eller energiskog ända in till vägkanten. Att under såna premisser sätta upp en massa rovdjurssäkra stängsel är en omöjlighet även om några enstaka, särskillt utsatta kan få lite bidrag.

Det enda som kan hålla problemen i styr är selektiv jakt + skyddsjakt tillåts så att rovdjuren håller sig i skogen. Jakten på annat vilt får väl bli som den kan.

Molgan
2010-01-07, 11:56
Elstängsel fungerar nog men är inte fullt realistiskt när det gäller betande djur i landskapsvård. Att inhägna en lekplats för kapitalstarka - typ en flygplats eller en golfbana är lätt som en plätt, men att göra samma sak ute i "verkligheten"?
Då handlar det om små markägare som har annat arbete för att ha råd att bo på landet och brukar sin jord i månskenet. Anledningen är väl mest att dom inte vill låta åkrarna växa igen eller vara så ekonomiskt förnuftiga att dom planterar gran eller energiskog ända in till vägkanten. Att under såna premisser sätta upp en massa rovdjurssäkra stängsel är en omöjlighet även om några enstaka, särskillt utsatta kan få lite bidrag.

Det enda som kan hålla problemen i styr är selektiv jakt + skyddsjakt tillåts så att rovdjuren håller sig i skogen. Jakten på annat vilt får väl bli som den kan.
Det stämmer nog det du säger. Problemet med den senaste avskjutningen är dock att det inte var något selektivt överhuvudtaget utan man släppte helt enkelt ut tusentals skjutglada jägare i skogen och lät dem skjuta på vad dom ville. Röstfiskeri inför riksdagsvalet så det sjöng om det.

Jag är för en stor och framförallt frisk vargstam. De utgör inget hot mot människan och de enda de konkurrerar med är jägarna själva. Problemet med varg som inkräktar och stör får man nog hålla i schack med selektiv jakt + skyddsjakt som du säger, men vad gäller de stackars markägarna som inte har råd och möjlighet att skydda sin boskap tycker jag det är lite väl mycket dalt.

Jag köper inte en bil om jag inte har råd med service, försäkring och bensin. Samma logik borde gälla markägare. Släpper man ut djur i naturen lever de på naturens villkor, vill man skydda sina tillgångar är det upp till markägaren att lösa. Samma sak gäller alla snyfthistorier om vargdödade hundar, släpper man ut sin vovsing på drev (nästan alla hundar som dödats är jakthund) så får man räkna med att den kan ta skada. Tamhund är inte direkt i toppen på näringskedjan om man säger så.

Jag är ju själv landsortsbo (även om jag för tillfället bor i världsmetropolen Luleå) och vill ha en levande landsbygd, men den här debatten om vargens vara eller icke vara är helt irrationell.

Ove
2010-01-07, 12:56
Det stämmer nog det du säger. Problemet med den senaste avskjutningen är dock att det inte var något selektivt överhuvudtaget utan man släppte helt enkelt ut tusentals skjutglada jägare i skogen och lät dem skjuta på vad dom ville. Röstfiskeri inför riksdagsvalet så det sjöng om det.

Jag är för en stor och framförallt frisk vargstam. De utgör inget hot mot människan och de enda de konkurrerar med är jägarna själva. Problemet med varg som inkräktar och stör får man nog hålla i schack med selektiv jakt + skyddsjakt som du säger, men vad gäller de stackars markägarna som inte har råd och möjlighet att skydda sin boskap tycker jag det är lite väl mycket dalt.

Jag köper inte en bil om jag inte har råd med service, försäkring och bensin. Samma logik borde gälla markägare. Släpper man ut djur i naturen lever de på naturens villkor, vill man skydda sina tillgångar är det upp till markägaren att lösa. Samma sak gäller alla snyfthistorier om vargdödade hundar, släpper man ut sin vovsing på drev (nästan alla hundar som dödats är jakthund) så får man räkna med att den kan ta skada. Tamhund är inte direkt i toppen på näringskedjan om man säger så.

Jag är ju själv landsortsbo (även om jag för tillfället bor i världsmetropolen Luleå) och vill ha en levande landsbygd, men den här debatten om vargens vara eller icke vara är helt irrationell.

:confused: Förstår inte? Du vill ha en levande landsbyggd men på rovdjurens villkor? Daltet med de stackars markägarna förekommer nog inte i den här landsändan och vad jag förstått vill man absolut inte ha vargar i norrland av samma skäl som här - dom käkar tamdjur.
Svårt att jämföra en bil med en djurbesättning. Djuren släpps inte lösa utan hålls i en inhägnad hage när dom är ute. Där är dom skyddade för det mesta utom vissa rovdjur som bonden inte ens har haft rätt att skjuta. Dalt?

Molgan
2010-01-07, 14:23
:confused: Förstår inte? Du vill ha en levande landsbyggd men på rovdjurens villkor? Daltet med de stackars markägarna förekommer nog inte i den här landsändan och vad jag förstått vill man absolut inte ha vargar i norrland av samma skäl som här - dom käkar tamdjur.
Svårt att jämföra en bil med en djurbesättning. Djuren släpps inte lösa utan hålls i en inhägnad hage när dom är ute. Där är dom skyddade för det mesta utom vissa rovdjur som bonden inte ens har haft rätt att skjuta. Dalt?
Vadå på rovdjurens villkor? Man kan ju inte tro att man ska kunna leva nära naturen utan att naturen kommer nära. Jag har förståelse för att djurägare skjuter rovdjur som hotar deras boskap, de borde få göra det i "självförsvar" eller vad man ska kalla det. Man kan minimera risken för rov genom bättre inhägnader, övervakning och rutiner för skötseln av boskapen. Att decimera vargstammen istället, eller som nu hindra den från att bli livskraftig, tycker inte jag är ok.

Att vara så svartvit att det bara handlar om antingen liv på rovdjurens villkor eller utrotning är en smula trångsynt.

Tror även du missförstod min liknelse med bilen. Om man skaffar egendom får man räkna med kostnaderna. Kruxet här är väl att många skaffade egendom i tider när vargen inte var ett problem.

räven
2010-01-07, 14:23
Molgan, den va lite tunn. Även om jag öppnar å stänger bildörren efter mig får jag köra med din snygga bil. Men du för vandra genom välbetade hagar om du öppnar å stänger grinden efter dig. Däremot får du inte hugga dig fram i sly med din manchete. Tror att nästan alla beteshagar i dag har elstängsel, som håller djuren inne men bevisligen inte vargen ute.

Ove
2010-01-07, 14:34
Att vara så svartvit att det bara handlar om antingen liv på rovdjurens villkor eller utrotning är en smula trångsynt.

:) Om du läser flera inlägg så kanske det framgår att den trångsynte av oss inte är jag. :p;)

Roadking
2010-01-07, 14:37
Har man inte tappat bort frågeställningen lite grand?
Som jag förstått det hela så är väl problemet inte att man skjutit av en del av vargbeståndet, utan hur man gått tillväga. Att det blev ett koncept som föll jägarna och deras intresseorganissationer på läppen står väl ställt utom allt rimligt tvivel, men va det genomtänkt? Det har ju faktistk resulterat i inreikespolitiskt tjäbbel bland de borgliga, så nog va det hela ganska så ogenomtänkt och klumpigt gjort. Röstfiske, tjaaa kanske det...

pewa
2010-01-07, 15:17
Vargjakt väcker känslor, både i skogen och på forumet :) Håll en vettig diskussion så slipper jag börja rensa bland inläggen!

räven
2010-01-07, 16:00
Pewa finnesen med forum är att man kan läsa å begrunda andras åsikter i en fråga,samt delge sin egen syn på saken. Risken är när det hetta till i ordväxlingen att någon känner personligt påhopp. Stora rovdjur är alltid hett ämne(lite känslan land mot stad). Kanske dumt av mig att öppna ett sådant ämne? Men gillar när det är högt i tak liksom.

Mr.Peter
2010-01-07, 16:42
Vargjakt väcker känslor, både i skogen och på forumet :) Håll en vettig diskussion så slipper jag börja rensa bland inläggen!

Fattar inte varför man skall rensa bland inläggen så fort de inte faller en i smaken?

De ska väl va lite olika åsikter i ett forum annars är det inte nåt o ha?

Ha en bra dag!

Roadking
2010-01-07, 16:47
Fattar inte varför man skall rensa bland inläggen
Fattar inte jag heller. Så länge man följer regelverket så ät det bara berikande:)De ska väl va lite olika åsikter i ett forum annars är det inte nåt o ha?
Så tycker jag också......
Ha en bra dag!.....

pewa
2010-01-07, 19:03
Kanske måste förtydliga mig lite. Har absolut inget emot att det snackas vargjakt eller vad det nu må vara, sen är olika åsikter en direkt nödvändighet för att överhuvudtaget få en diskussion också.

Det jag syftar på är när diskussioner övergår i personliga konflikter som lätt sabbar tråden för övriga intresserade. Till sånt finns en perfekt PM-funktion.

Så, elda på nu! :)

Olle Å
2010-01-07, 21:30
Vill vinkla till det hela ytterliggare. Riksdagen har ju bestämt att vi skall ha ca 200 vargar i Sverige. Det är kanske OK, men då måste det till medel att kunna ge de djurägare som finns i trakterna, rätt att skydda sina djur. Att de stackars jägarna får sina hundar rivna av varg är ju beklagligt i sig, men varför släppa hunden i vargmarker. Är det för att få rätt att jaga varg??? Jägarna är ju en stor och stark skränig grupp som vill framstå som manlig och tuff, men att vara tuff bakom ett gevär?????
Som någon skrev att med en bil följer undehåll osv. , det köper jag, men att djurägare som vill ha en inkomst samtidigt som de vill ha ett öppet landskap, skall behöva betala extra för detta är ju helt fel. Vill konsumenterna betala extra för vad det kostar med extra stängsel osv????
Vill jägarna jaga, så skall de förbaske mig få betala för sitt nöje.
Skall vi hårddra det hela så borde ju älgen bort pga. alla dödsolyckor i trafiken. Egentligen så borde ju jägarna var med och betala älgolyckorna. Många markägarna skulle nog bli glada om älgen försvann. Det stora felet med årets vargjakt var nog till stor del pressens fel. Den lyckades ju haussa upp intresset till den milda grad att vanligt folk helt plötsligt blev nyfikna. Extra lösnummer!!!!!!!!!. Jag har ju djur själv, men har ju ingen möjlighet att kunna ingripa om en varg kommer in i hagarna, så man får hoppas den håller sig borta.

räven
2010-01-08, 12:24
Rakt på sak vill vi väl alla ha en massa olika vilda djur,men ingen vill ha olägenheten det för med sig. Ju säkrare man bor, inga husdjur å åker tåg klarar man sig skapligt.

Olle Å
2010-01-08, 20:21
Som sagt. Jag som djurägare vill inte ha någon varg. Det är väl OK om vargen och älgen kan hålla sig i de djupa skogarna, så slipper vi både skador på tamdjur och trafikanter.
Tyvärr visade det sig att ganska stor del av vargarna blev skadskjutna och fick eftersökas.
Det beror nog på nervositet, att jägarna blivit kalla och stela och dessutom inte övat tillräckligt på rörliga små mål. Att då jaga när man inte har tillräckligt bra förutsättningar ......
Rutinerade och skickliga jägare är väl en sak, men alla de andra...........

Brandis45
2010-01-09, 01:10
Jag förstår inte först ska man rädda dom få vargarna som fanns här och sen ska man plötsligt skjuta bort dom sen är det så att en forskare från USA kom fram till att en jägare har inte störe hjärna än en krokodil som en "ärta" han behöver den bara till 2 saker jaga och äta,jag undrar med också var får vargarna vara bönderna ska ju ha all mark för sina får o renar likadant med björnarna vi är som amerikanarna som körde bort indianerna från sin mark även vi människor är ju också "för många" ialla fall jägare...

Brandis45
2010-01-09, 01:19
Vill vinkla till det hela ytterliggare. Riksdagen har ju bestämt att vi skall ha ca 200 vargar i Sverige. Det är kanske OK, men då måste det till medel att kunna ge de djurägare som finns i trakterna, rätt att skydda sina djur. Att de stackars jägarna får sina hundar rivna av varg är ju beklagligt i sig, men varför släppa hunden i vargmarker. Är det för att få rätt att jaga varg??? Jägarna är ju en stor och stark skränig grupp som vill framstå som manlig och tuff, men att vara tuff bakom ett gevär?????
Som någon skrev att med en bil följer undehåll osv. , det köper jag, men att djurägare som vill ha en inkomst samtidigt som de vill ha ett öppet landskap, skall behöva betala extra för detta är ju helt fel. Vill konsumenterna betala extra för vad det kostar med extra stängsel osv????
Vill jägarna jaga, så skall de förbaske mig få betala för sitt nöje.
Skall vi hårddra det hela så borde ju älgen bort pga. alla dödsolyckor i trafiken. Egentligen så borde ju jägarna var med och betala älgolyckorna. Många markägarna skulle nog bli glada om älgen försvann. Det stora felet med årets vargjakt var nog till stor del pressens fel. Den lyckades ju haussa upp intresset till den milda grad att vanligt folk helt plötsligt blev nyfikna. Extra lösnummer!!!!!!!!!. Jag har ju djur själv, men har ju ingen möjlighet att kunna ingripa om en varg kommer in i hagarna, så man får hoppas den håller sig borta.J

Jag har hört att skogs ägerna vill ha älggen på sin mark bra för skogen och att det är jägar förbundet som vill ha bort älgen....

veteranmc
2010-01-09, 13:05
har en fundering sen jag läst inläggen är nån av er jägare å har erfarenhet av jakt

veteranmc
2010-01-09, 13:28
Vill vinkla till det hela ytterliggare. Riksdagen har ju bestämt att vi skall ha ca 200 vargar i Sverige. Det är kanske OK, men då måste det till medel att kunna ge de djurägare som finns i trakterna, rätt att skydda sina djur. Att de stackars jägarna får sina hundar rivna av varg är ju beklagligt i sig, men varför släppa hunden i vargmarker. Är det för att få rätt att jaga varg??? Jägarna är ju en stor och stark skränig grupp som vill framstå som manlig och tuff, men att vara tuff bakom ett gevär?????
Som någon skrev att med en bil följer undehåll osv. , det köper jag, men att djurägare som vill ha en inkomst samtidigt som de vill ha ett öppet landskap, skall behöva betala extra för detta är ju helt fel. Vill konsumenterna betala extra för vad det kostar med extra stängsel osv????
Vill jägarna jaga, så skall de förbaske mig få betala för sitt nöje.
Skall vi hårddra det hela så borde ju älgen bort pga. alla dödsolyckor i trafiken. Egentligen så borde ju jägarna var med och betala älgolyckorna. Många markägarna skulle nog bli glada om älgen försvann. Det stora felet med årets vargjakt var nog till stor del pressens fel. Den lyckades ju haussa upp intresset till den milda grad att vanligt folk helt plötsligt blev nyfikna. Extra lösnummer!!!!!!!!!. Jag har ju djur själv, men har ju ingen möjlighet att kunna ingripa om en varg kommer in i hagarna, så man får hoppas den håller sig borta.

måste säga att du har en snedvriden syn på jägare. Skränig grupp, manlig å tuff, tuff bakom ett gevär. du tar då verkligen i. har du nånsin varit ute på jakt å träffat jägare ock skaffat dej en uppfattning vad det är för människor det verkar då inte så.

att älgjägare ska betala älgolyckorna vars får du det ifrån. tänk efter om inte älgjägarna skulle jaga älg så skulle det ju finnas många fler å älgolyckorna öka rejält.

Brandis45
2010-01-09, 13:45
Trafik olyckorna har ju minskat säger vägverket,och sänker vi hastigheten hinner vi nog att se älgarna och dom trafikolyckorna med djur som jag har varit med på undet mina 27 år inom räddningtjänsten är på grund av hög hastighet, jag åkte med en kompis en gång hem från jobbet där han körde i 140 på en 90 väg och rakt in i en flock
rapphöns han hade inte tid att stanna fast han skulle bara hem, och många sitter med sin mobil och är uppe i samtalet
och har ingen koll på vägen detta är ju bevisat med sen när det gäller jakt varför ska tex en stadsbo ut och jaga
eller danskarna o tyskarna hit och jaga vi det kallas ju för jakt vård alltså tycker jag att markägaren ska jaga
själv på sin mark och ta bort sjuka eller svaga djur jakt ska inte vara en lyx hobby och att stå bakom en bössa
är ju fegt med nä på med ett par boxhandskar när ni har björn jakt då får vi se vem som jagar vem
jag har läst att dom som söker sig till att bli jägare har i bakgrunden något psykiks problem och ska hävda sig
mot dom som inte kan försvara sig mot ett vapen och jag tror det stämmer för dom jägarna jag känner har
det nä folket vi ska göra en gräns där djuren får leva och under den gränsen kan dom ha sina får som jäaernas
hundar river(förstår inte varför man har hund med i jakten när man har en bössa)

Ove
2010-01-09, 13:46
har en fundering sen jag läst inläggen är nån av er jägare å har erfarenhet av jakt

Jodå jag jagar och tar av överflödet. Denna säsongen har jag varit ute i skogen ett par timmar. Finns just inget att jaga annat än ekorre. Älg finns en del men den är redan skjuten.

Förstår att du undrar över debatten om jakten. Själv är jag för selektiv jakt och skyddsjakt. De vargkontakter som varit i mina trakter har inte varit så positiva. oskygga individer som inte gått undan för människa. Inga attacker, men närgången nyfikenhet vid några tillfällen. Så nära att dom som var med om det uppfattat det som direkt obehagligt.

Sen har det gått åt hundar och får som jag känner till.

Jag har ingen förståelse för den form av jakt som det blev när ett visst antal vargar bara skulle skjutas av. Med största säkerhet fick man inte tag på "rätt" djur. Antalet vargar som skulle får skjutas har jag inga synpunkter på - men sättet.

Chappy
2010-01-09, 18:16
Trafik olyckorna har ju minskat säger vägverket,och sänker vi hastigheten hinner vi nog att se älgarna och dom trafikolyckorna med djur som jag har varit med på undet mina 27 år inom räddningtjänsten är på grund av hög hastighet, jag åkte med en kompis en gång hem från jobbet där han körde i 140 på en 90 väg och rakt in i en flock
rapphöns han hade inte tid att stanna fast han skulle bara hem, och många sitter med sin mobil och är uppe i samtalet
och har ingen koll på vägen detta är ju bevisat med sen när det gäller jakt varför ska tex en stadsbo ut och jaga
eller danskarna o tyskarna hit och jaga vi det kallas ju för jakt vård alltså tycker jag att markägaren ska jaga
själv på sin mark och ta bort sjuka eller svaga djur jakt ska inte vara en lyx hobby och att stå bakom en bössa
är ju fegt med nä på med ett par boxhandskar när ni har björn jakt då får vi se vem som jagar vem
jag har läst att dom som söker sig till att bli jägare har i bakgrunden något psykiks problem och ska hävda sig
mot dom som inte kan försvara sig mot ett vapen och jag tror det stämmer för dom jägarna jag känner har
det nä folket vi ska göra en gräns där djuren får leva och under den gränsen kan dom ha sina får som jäaernas
hundar river(förstår inte varför man har hund med i jakten när man har en bössa)

Jag hoppas Du inte tror på allt Du läser Brandis!! Jag gör det iallafall inte :)

veteranmc
2010-01-09, 18:26
Trafik olyckorna har ju minskat säger vägverket,och sänker vi hastigheten hinner vi nog att se älgarna och dom trafikolyckorna med djur som jag har varit med på undet mina 27 år inom räddningtjänsten är på grund av hög hastighet, jag åkte med en kompis en gång hem från jobbet där han körde i 140 på en 90 väg och rakt in i en flock
rapphöns han hade inte tid att stanna fast han skulle bara hem, och många sitter med sin mobil och är uppe i samtalet
och har ingen koll på vägen detta är ju bevisat med sen när det gäller jakt varför ska tex en stadsbo ut och jaga
eller danskarna o tyskarna hit och jaga vi det kallas ju för jakt vård alltså tycker jag att markägaren ska jaga
själv på sin mark och ta bort sjuka eller svaga djur jakt ska inte vara en lyx hobby och att stå bakom en bössa
är ju fegt med nä på med ett par boxhandskar när ni har björn jakt då får vi se vem som jagar vem
jag har läst att dom som söker sig till att bli jägare har i bakgrunden något psykiks problem och ska hävda sig
mot dom som inte kan försvara sig mot ett vapen och jag tror det stämmer för dom jägarna jag känner har
det nä folket vi ska göra en gräns där djuren får leva och under den gränsen kan dom ha sina får som jäaernas
hundar river(förstår inte varför man har hund med i jakten när man har en bössa)
Det här är klart det mest korkade inlägg hittills. du vet nog knappast vad du pratar om .

Jan-Olov
2010-01-09, 18:47
Mycket av det som sägs nu här så bottnar det i om man är för eller emot jakt. Jag har fått lära mig och jag anser att det är riktigt, jakt är nödvändigt sedan vi mäniskor har förändrar landskpet till det är i dag. Om inte vi håller koll på vissa arter genom jakt tex. älgen så skulle varken skogsbruket eller trafiken klara av de skador som skulle bli. Jakten är en mycket viktig källa till rekreation och en inkomst för många personer. Misstag som nu med allmän jakt av vargen kommer alltid att ske, om det skall vara selektiv jakt så måste det göras av den eller de som känner sitt djurbestånd och därigenom kunna välja ut rätt avskutning.

räven
2010-01-09, 19:31
Hmm. mänskan är predator (äter andra djur) å varit med i ekosystemet ganska länge. Vi som är uppväxta å bor på landsbygden ser det som naturligt att beskatta viltstammarna. Frågan är vad är alternativet ?

Brandis45
2010-01-09, 20:12
Det här är klart det mest korkade inlägg hittills. du vet nog knappast vad du pratar om .

kom inte med något påhopp jag vet nog fanken vad jag pratar om och vågar att stå för det med förstår att det kom från en jägar....så läg av med sånt...

Brandis45
2010-01-09, 20:21
Det här är klart det mest korkade inlägg hittills. du vet nog knappast vad du pratar om .

förstår ju att du tillhör dom som hatar djur och jag som du får ha åsikter eller
det är bara ni jägare som får det

Brandis45
2010-01-09, 20:40
I Afrika är där en vit man som föder upp lejon och ser till att det blir proper djur för att sedan bedriva jakt på dom bara det säger jo att det ligger något sjukt bakom och det tror ni mej inte ta då kontakt med wwf, nu hopar jag av det med jakt ser bar en massa skit här det kommer en tid då mäniskan kommer att ångra att har utrota alla våra vilda djur...förstår nu den röda texten

Jan-Olov
2010-01-09, 20:45
Jakt skall vara jakt, här i sverige föds det upp fasaner och gräsänder som bara skall skjutas av de som betalar, sånna avarter finns det över allt. Men jag vidhåller att i dag kan vi inte sluta att jaga efter som det skulle bli aldeles för kostsamt för sammhället.

Ove
2010-01-09, 20:51
:confused: Undrar om det är folk bland jagarna som har lika onyanserade åsikter om MC-folket? :(

Att man skjuter ett djur som gått i frihet kan knappast vara värre än att avliva ett som levt i ett djurstall. Har svårt att förstå att vissa har så extrema fördomar mot jägare.

Jag är ingen tuffing men jag jagar med bössa i hand, åker MC, har seglat och gjort en massa saker som vissa av okänd anledning tycker är tufft. En del blir dryga i attityden och skaffar sig en massa attribut för att visa vilken kaxe man är men det är dessvärre nån liten klick i varje bransch som ska ställa till för andra. Vet inte och förstår inte vad jägarhatarna har stött på som gett den avoga inställning som framkommit i den här tråden.

DearHunter
2010-01-09, 21:16
Det gamla vanliga. Den svenska avundsjukan blandad med missunnsamhet. Om inte jag vill eller får så ska ingen annan heller få det och tro att de är bättre. Så det så!

Ibland så undrar man om inte Disney har haft ett alltförstarkt inflytande på våra ungdomar som identifierar sig själva med Bambi och Snurresprätt. Man tillskriver mat mänskliga värden.

Naturligtvis så är det en helt annan sak att köpa fiskpinnar på ICA. ...

veteranmc
2010-01-09, 21:20
:confused: Undrar om det är folk bland jagarna som har lika onyanserade åsikter om MC-folket? :(

Att man skjuter ett djur som gått i frihet kan knappast vara värre än att avliva ett som levt i ett djurstall. Har svårt att förstå att vissa har så extrema fördomar mot jägare.

Jag är ingen tuffing men jag jagar med bössa i hand, åker MC, har seglat och gjort en massa saker som vissa av okänd anledning tycker är tufft. En del blir dryga i attityden och skaffar sig en massa attribut för att visa vilken kaxe man är men det är dessvärre nån liten klick i varje bransch som ska ställa till för andra. Vet inte och förstår inte vad jägarhatarna har stött på som gett den avoga inställning som framkommit i den här tråden.

Mycket bra skrivet. håller med dig

DearHunter
2010-01-09, 21:44
Anldeningen till att INTE ha varg är flera.


Det finns gott om varg öster om Finland. Den är INTE utrotningshotad!

Vi har inte haft varg i Sverige på ca 150 år. Landsbygden, bönderna är inte vana att hantera varg. Vargen attackerar boskap och ställer till stora skador för den enskilde bonden. Många ute på landsbygden får sin näring hotad. Den tar sig även in i mindre samhällen, gårdar och tar djur. Dessutom så visar visssa individer ingen skygghet för människan.

I Sverige så har vi ca 350 tusen jägare. Jakten är i det närmaste en folkrörelse. Nästan som att köra mc. Varg förstör denna hobby, eftersom den ger sig på hundar. När man bedriver jakt så gör man det med hjälp av hundar som dels söker upp bytet och dels driver det mot passkyttar.

Att skjuta av marginalen, vilket man gör när man jagar, medför att vi kan hålla en jaktbar stam som vi själva kontrollerar. Där det finns varg så finns det snart inget jaktbart vilt. Lägg även till lo-djuret och räven.

Listan kan göras lång, men det allra viktigaste för att inte ha varg i Sverige enligt min åsikt, är att om vi ska ha en frisk vagstam i Sverige så behövs det många, många fler vargar än vad vi har idag för att de ska vara genetiskt friska. Det kommer att meföra ännu värre problem.

Tillsist så bör man även påpeka att vargen, isynnerhet en sjuk varg, är farlig för människan. Vargen, liksom räven sprider parasiter tex dvärgbandmasken som kan leda till dödsfall om Du får den i dig via tex blåbär, svamp eller via din hund som kan bli smittad.

Man skulle aldrig ha låtit vargen få bre ut sig i Sverige. Vargen hör inte hemma här i Sverige lika lite som kackerlackor i era lägenheter! ;)

DearHunter
2010-01-09, 22:06
Som sagt, sjuka vargar är inga bra vargar.

Det här hittade jag via en sökning via google. Finns hur mycket som helst av den varan


http://www.skogsland.com/dvargbandmask-i-finska-algar/2009-12-03

http://abc.gov.au/news/stories/2005/08/07/1432143.htm

Brandis45
2010-01-09, 22:15
Bara detta nu har dom med skjutit vargarna i Skånes djurpark och varför står där presis en jägar där
när dom rymde under alla år jag har bot i Skåne har dom alldrig rymt??????????????

Ove
2010-01-09, 22:18
Bara detta nu har dom med skjutit vargarna i Skånes djurpark och varför står där presis en jägar där
när dom rymde under alla år jag har bot i Skåne har dom alldrig rymt??????????????

Ärdu säker på att det var en jägare, det kanske var en sk. djurrättsaktivist?

veteranmc
2010-01-09, 22:46
Har varit in å läst på aftonbladet om skåne djurpark. där står det ju klart å tydligt att PERSONALEN sköt vargarna som rymt. så inte var det ju nån JÄGARE som sköt dom.

Jan-Olov
2010-01-09, 22:58
Som någon skrev tidigare en varg som inte skyr mäniskan är en farlig varg.
Personalen hade nog inget val om de inte gick att fånga.

Brandis45
2010-01-10, 01:27
OCH DET TROR NI PÅ BJÖRNARNA SKJUTER DOM JU VARJE ÅR FÖR ATT SEN FÅ NYA DIT
JAG HAR BOT I HÖÖR I SÅ MÅNGA ÅR OCH KÄNNER NÅGON SOM JABBAR DÄR....

Diversion
2010-01-10, 03:54
Själv har jag hört att vi inte har någon svensk vargstam genetiskt sett, att den var utrotad redan i början på 1900-talet och att de vargar vi nu har dels är inplanterade, dels naturligt invandrade vargar från Finland/Ryssland. Någon som vet hur det förhåller sig med den saken?

Är det så faller ju argumentet om att det är viktigt att bevara stammen då den ju måste ha varit i det närmaste obefintlig under de första decennierna.

Jan-Olov
2010-01-10, 09:34
OCH DET TROR NI PÅ BJÖRNARNA SKJUTER DOM JU VARJE ÅR FÖR ATT SEN FÅ NYA DIT
JAG HAR BOT I HÖÖR I SÅ MÅNGA ÅR OCH KÄNNER NÅGON SOM JABBAR DÄR....
Jag vet inte vad dom skulle göra med halvtama björnar, det är svårt att bli av med dem till andra djurparker och släppa ut dem går inte så vad göra annat än att avliva dem, vilken skilnad på att slakta grisen hoss bonden på att slakta björnen i djurparken. En djurpark är ett företag som har stora omkostnader och småbjörnar drar folk viket de måste ha för att gå runt. Vi kan inte lägga ett mänskligt perspektiv på ett djur.

Ove
2010-01-10, 10:34
:rolleyes: Ja Jösses! Den här tråden har kommit att handla om vilken dålig människa man är om man är jägare eller dödar djur överhuvudtaget. Skulle i och för sig vara intressant - men hemskt att se hur det såg ut om vi vore helt utan jägare.
Viltolyckor till max, veterinärer springer omkring i skogen och försöker gipsa påkörda älgar, vargar, vildsvin och grävlingar. (vart ska dom skicka räkningen? brukar inte vara billigt.)
Polis kan inte avliva skadade djur för deras små pickadolvrar duger inte till annat skjuta på folk med. Jägarna är dom som har riktiga jaktvapen och kallas ut om det varit en viltolycka. Jag tillhör inte dom som drabbats så hårt men att spåra ett skadat djur i svinkalla vinternatten som gått in i slyskog som man helst inte går in i ens i dagsljus och där ska djuret avlivas och tas omhand. Det är inte kul, jag lovar! Inte ens om man framställs som något slags lustmördare av försvarslösa djur, för försvarslös är just vad en älg är som släpar sig fram på trasiga benstumpar och dessutom har inre skador som man ser först när man tar hand om "bytet". Utbytet i kött för att man tar hand om ett trafikskadat vilt brukar oftast bli magert - Det mesta måste destrueras på lämpligt sätt. Läggs det kvar i skogen kommer det någon friluftstyp och anmäler till miljö- och hälsoskydd.

:mad: Osakligt gnäll på jägarkåren tycker jag är j - a lågt. särskilt i ett MC-forum! :mad:

Jan-Olov
2010-01-10, 10:44
Ja Räven viste inte vad han drog igång när han skapade tråden, eller kanske ändå?:rolleyes:

Jan-Olov
2010-01-10, 11:17
Om inte jag missminner mig så har vi skyldighet enligt lag att anmäla alla vilolyckor till polisen detta från årskiftet 2010. Jag mins ett tillfälle för jättemånga år seda att polisen kom upp till arbetet jag jobbade på, det var en av gubbarna som hade kört på ett rådjur utan att stanna eller rapportera till polisen, hans förklaring var at han var försent ute till jobbet så att han hann inte. Vet inte vilket straff han fick men böter blev det.

veteranmc
2010-01-10, 11:39
:rolleyes: Ja Jösses! Den här tråden har kommit att handla om vilken dålig människa man är om man är jägare eller dödar djur överhuvudtaget. Skulle i och för sig vara intressant - men hemskt att se hur det såg ut om vi vore helt utan jägare.
Viltolyckor till max, veterinärer springer omkring i skogen och försöker gipsa påkörda älgar, vargar, vildsvin och grävlingar. (vart ska dom skicka räkningen? brukar inte vara billigt.)
Polis kan inte avliva skadade djur för deras små pickadolvrar duger inte till annat skjuta på folk med. Jägarna är dom som har riktiga jaktvapen och kallas ut om det varit en viltolycka. Jag tillhör inte dom som drabbats så hårt men att spåra ett skadat djur i svinkalla vinternatten som gått in i slyskog som man helst inte går in i ens i dagsljus och där ska djuret avlivas och tas omhand. Det är inte kul, jag lovar! Inte ens om man framställs som något slags lustmördare av försvarslösa djur, för försvarslös är just vad en älg är som släpar sig fram på trasiga benstumpar och dessutom har inre skador som man ser först när man tar hand om "bytet". Utbytet i kött för att man tar hand om ett trafikskadat vilt brukar oftast bli magert - Det mesta måste destrueras på lämpligt sätt. Läggs det kvar i skogen kommer det någon friluftstyp och anmäler till miljö- och hälsoskydd.

:mad: Osakligt gnäll på jägarkåren tycker jag är j - a lågt. särskilt i ett MC-forum! :mad:
Mycket bra skrivet håller fullständigt med dig

DearHunter
2010-01-10, 12:07
Japp, bra skrivet Ove.

Gnället på oss jägare beror i stor utrsträckning på okunskap.

leffa
2010-01-10, 13:58
kan bara hålla med dig ove ,bra skrivet

Chappy
2010-01-10, 14:39
Håller både med Ove och Vargen

räven
2010-01-10, 15:23
Jodu Ove eftersöksjakt är ett skitjobb. Nu har vi nya vilt som ska eftersökas som försvarar sig där inne i slyet. Grisen är lifsfarlig om den inte kan fly undan, förmodar att vargen också försvarar sig. Som tur är har vi inte björnar här nere. Jag har slutat att vara med på eftersöksjakter nu för tiden, skyller på åldern. Men om jag för en gångs skull ska vara riktigt ärlig ,är jag livrädd för grisarna

erkagn
2010-01-10, 17:42
Så tragiskt de fick skjuta alla vargarna på djurparken idag. Att de inte har bättre säkerhet, ju...

Ove
2010-01-10, 18:55
Så tragiskt de fick skjuta alla vargarna på djurparken idag. Att de inte har bättre säkerhet, ju...

Lätt att förklara varför. Varg är flockdjur och lär sig direkt att ta efter vad som sker i flocken. Ett par av dem tog sig ut genom att gräva sig under stängslet. Dom andra har sett att det fungerar och kommer att gräva sig ut så fort möjlighet finns och då måste man få ned stängsel till berggrunden snabbt som attan om det skall gå att hålla dom inne.

Vad som skedde var tydligen att dom direkt angrep djur utanför hägnet vilket inte alls förvånar mig. Gissa bara vad som hänt om några av dem kommit undan.

Sorry! Förstår att det svider, särskilt för djurparken, men det fanns säkert ingen annan möjlighet. Om dom plcerats på annan djurpark hade dom tagit med sig sitt nya beteende dit.

erkagn
2010-01-10, 19:45
Ja, de förklarar saken.

Brandis45
2010-01-10, 21:07
och som en jägare säger ska man inte ha djurparkar och jag håller med när det gäller vilda djur (djurplågari)
eller har jag fel där med..

räven
2010-01-10, 22:19
Nja, djurparken är ju till för oss, inte djuren.

Jan-Olov
2010-01-10, 23:09
Jag vet inte varför folk är arga för att de avlivade djuren, vad jag förstår så ägde parken sina vargar liksom bonden sina grisar så det är väll upp till ägaren att bestämma vad som skall göras, inte vi.

klaus
2010-01-11, 06:37
jo,om dom hade låtit hela flocken fly så hade den kunnat skada den inavlade svenska stammen,katastrofalt
man ska vara djurskötare,dom hade bättre utdelning än resten av landet,12 fällda på en gång
det är bra att den skånska djurparken värnar om svenska rovdjursstammen,vi får väl se om flera djurparker apar efter

har man inte tillräckligt att skruva så här vintertid så kan man ju delta i olika vettiga diskussioner :)

hade vi inte en tråd till om bönder,grisar o djurvänner

Ove
2010-01-11, 07:55
har man inte tillräckligt att skruva så här vintertid så kan man ju delta i olika vettiga diskussioner :)
hade vi inte en tråd till om bönder,grisar o djurvänner

:D Är väl aldrig fel att vidga sina vyer? :):D;)

Brandis45
2010-01-11, 16:17
Hörde en sa att jorden är djurens hälvete ,jag förstår inte varför att det är så popolär att döda i kina föder dom upp hund valpar och flår dom levande sen får dom hänga där tills dom dör och det tror jag här på forumet är det nog någon som tycker det är ok.
läste om inavel det borde vi tänka på när vi väljer politikar där har det ju redan inavel dom vi har i dom patierna som finns idag har ju varit där så länge jag kan minas...jag är en djur vän MEN kan
ochså förstå en vis jakt och men jag tycker stt det sättet vi jagar på idag är fel tex nu varg jakten
13,000 hade anmält sig till den om mark ägaren hade plockat fram några i varje län där dom skulle bort behövs ju inte så många mark ägaren har väl koll på unge fär var och hur många dom har i
sit län...

Molgan
2010-01-11, 16:53
Till skribenten ovan: Tänk efter lite innan du trycker på "Skicka svar". Hur man tillreder hundar i Kina (framför allt din förutfattade mening om vad andra här inne anser om det) och politikernas inbördes släktskap har inte så mycket i diskussionen att göra tycker i alla fall jag.

räven
2010-01-11, 17:52
pewa, det börjar nog bli dax att ingripa, det är på väg att balla ur totalt ?

Ove
2010-01-11, 19:59
pewa, det börjar nog bli dax att ingripa, det är på väg att balla ur totalt ?

Instämmer för nu är urspårningen total.

veteranmc
2010-01-11, 20:16
håller med nu har det verkligen spårat ut totalt.

Olle Å
2010-01-11, 21:26
För att återgå till Rävens fråga. Vargjakten då talar jag inte om Skånes Djurpark utan den tidigare.
Den jakten utlöste något slags fenomen beträffande deltagandet. Verkar som om pressen har haussat upp det hela till onormala proportioner. så att alla som hade en chans att deltaga, ville vara med. Tydligen var det en del jagare som inte hade tillräckliga nerver eller rutin på att skjuta snabba djur, som var med. Tydligen var antalet skottskadade vargar väl högt, varför många eftersök behövdes.
Riksdagen har ju beslutat att vi skall ha ungefär 200 vargar i landet och de finns ju i begränsade områden. Då borde det väl räcka att kunniga jägare tar sig an problemet och att slippa släppa ut amatörer i skogen. Själv bor jag ju i kanten av vargrevir och är djurägare, varför jag inte vill ha någon varg i närheten. Om trots allt vargen angriper och skadar något djur är det ju sorgligt i sig, men då får man hoppas på att man slipper ekonomisk förlust. Jag som inte är någon jägare får ju inte ha något eget gevär.

Brandis45
2010-01-11, 22:23
TYDLIGEN ÄR DET BARA VISSA SOM FÅR SÄGA VAD DOM TYCKER MEN VI ÄR JU I SVERIGE GLÖMTE JAG...OCH NU SKITER JAG ATT VARA MED I DETTA SAMTAL

Molgan
2010-01-11, 23:00
TYDLIGEN ÄR DET BARA VISSA SOM FÅR SÄGA VAD DOM TYCKER MEN VI ÄR JU I SVERIGE GLÖMTE JAG...OCH NU SKITER JAG ATT VARA MED I DETTA SAMTAL
Det är en rättighet att få säga vad man tycker men inte att vara otrevlig. Tycker jag iallafall.

Jan-Olov
2010-01-11, 23:37
Det är en rättighet att få säga vad man tycker men inte att vara otrevlig. Tycker jag iallafall.
Det skriver jag under på.

Boven
2010-01-12, 20:17
Fattar inte varför man skall rensa bland inläggen så fort de inte faller en i smaken?

De ska väl va lite olika åsikter i ett forum annars är det inte nåt o ha?

Ha en bra dag!

Instämmer!!

http://mcforallavuxna.egetforum.se

Roadking
2010-01-13, 11:52
I dagens nätupplaga av Aftonbladet finner man en hel del intressant läsning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6419070.ab

pewa
2010-01-13, 21:05
Jag undiver in i det längsta att låsa trådar, men då denna utvecklats till att handla om allt annat är just vargjakt och även innehåller en massa irrelevanta inlägg kommer den låsas. Det har dessutom påpekats tidigare i tråden att den innehåller en massa onödigt tjafs som bara blir jobbigt att läsa.

Är det någon som känner att ämnet vargjakt inte var uttömt går det givetvis bra att starta en ny tråd och göra ett nytt försök.

Ev. synpunkter kring moderering eller annat tas via PM.