handdator

Visa fullständig version : Hjälmmärke, passform?



MEHall
2010-01-03, 21:11
Har i över 10 år haft samma hjälm och nu behövs verkligen en ny.:eek:::)
Den typ jag haft är den som syns överst en Nolan n100 alltså.;):rolleyes:

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/img.jpg

Mitt sökande har lett fram till dessa två märken. Nästa modell är en Airoh v55-s:

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/20412157.jpg

Min fråga är alltså hur mycket skiljer sig passformen på dessa?
Jag hoppas att någon vet detta.;)

Ove
2010-01-04, 10:46
Min fråga är alltså hur mycket skiljer sig passformen på dessa?
Jag hoppas att någon vet detta.;)

Finns bara ett sätt - prova. Finns ingen hjälm som passar alla skallar så att ge råd i vilken hjälm som är bäst är omöjligt. Men jag vet att det är få saker som kan förstöra resan som en hjälm som sitter illa.

Jan-Olov
2010-01-04, 11:45
Har du möjlighet så prova den när du kör hojen, då märker du hur mycket den bullrar. Likaså ventilationen är viktig så att det inte slår imma på så fort du stannar i en korsning.

Mats Liifv
2010-01-04, 13:30
Finns bara ett sätt - prova. Finns ingen hjälm som passar alla skallar så att ge råd i vilken hjälm som är bäst är omöjligt. Men jag vet att det är få saker som kan förstöra resan som en hjälm som sitter illa.

Så sant, så sant!

Finns nog få saker som kan driva en till vansinne som en hjälm som trycker på någon punkt, speciellt i pannan. Har hittat hjälmmärket som passar mig och därvid får det nog förbli. Ska mycket till för att jag ska byta märke.
Problemet med hjälmar är att de allra flesta känns helt okay i affären, men hur känns det efter ett par timmars användning? Det är då "agnarna sållas från vetet". Mig veterligen finns det ingen affär som låter kunderna ge sig ut på tvåtimmars provturer om det ens ges möjlighet att testa alls. Blir ofta därför lite av en chansning, om man inte hittat sitt märke som man vet passar ens huvudform. Oerhört viktigt att få till det rätt på den fronten, oval eller rund skalle. En hjälm i fel utförande blir snart en plåga på fler än ett sätt. Man får börja med att ta reda på vilken huvudform man har och sedan låta den, förhoppningsvis, kunniga personalen i affären ta fram hjälmar som passar just dig. Glöm helt att köpa en hjälm i fel utförande, oavsett hur cool, snygg eller billig den är. Du kommer bara att ångra dig!

MEHall
2010-01-04, 18:32
:rolleyes: Ah, då lutar det åt Nolan modellen eftersom det är det enda märke jag någonsin ägt. Nolan modellen vet jag ju hur den passar.;) Båda modellerna kan jag bara köpa på nätet med förmånligaste pris, så att prova innan köp går inte i detta fall.::)
Tackar för informationen i alla fall:;)


:cool:

Jåke
2010-01-11, 08:01
Airoh har en annan form än Nolan, mer oval huvudform och kortare.

MEHall
2010-01-12, 00:08
Ah. då vet jag ;) :cool:


:cool:

Kimmo
2010-02-05, 13:09
Nu har de rea på Louis i Tyskland på Schubert TH C2 för €289 + frakt (€14,95 upp till 50kg)