handdator

Visa fullständig version : Custom chopper?



Cr4all
2009-12-23, 00:37
Tja,

Jag klarade mc kortet i höstas och till våren är det (äntligen:p) dax att köpa hoj. :D
Tänkte börja så smått med en fråga som troligen kommer få många svar. :rolleyes:

Jag undrar helt enkelt vad det finns för custom hojar som rör lite på sig för ett begrensat pris?
Jag väger endå 115kg 185cm och ganska bred.
Så småningom vill jag modda lite åt chopper hållet, så någon förebild vore inte fel. ;)

Nu borde jag sova, börjar jobba om 7timmar. Måla en bmw innan middag. hellack.. :o

Mvh Mats o god jul

klaus
2009-12-23, 07:00
Delvis beror var du sätter begrensningen på priset,ska de vara nytt,eller duger begagnat.

Kan väl säga att min rör på sig oavsett hur tungt lastad den är :)
Har sett flera chopper byggen av den,beror på förstås hur lång gaffel du vill ha mm
Ha det gott o välkommen i gänget :)

Jan-Olov
2009-12-23, 07:28
Hej välkommen, du har nog rätt i det du säger att det lär nog bli lika många åsikter som svar du får. Som jag tänker, vill du mecka eller köra? En tillförlitig men bra hoj är Dragstar 1100, funkar jättebra och det finns möjigheter att ändra till en personlig stil. Den är vanlig finns hur många som helst och vettig i pris, ge den ett år så får du chans att veta vad du vill och ge dig körvana. Är Dragstaren för liten så har du Wildstar, det är nästa samma med den, finns många. Lycka till.

Mats Liifv
2009-12-23, 08:37
Välkommen hit!

Dragstar var under några år en riktig storsäljare. Känns som ett klart vettigt alternativ att börja sin tvåhjuliga bana med, om det är customstilen man gillar.
Bör finnas gott om både hojar och tillbehör, så att hitta just "ditt" exemplar bör inte vara alltför svårt.

GasseLurra
2009-12-23, 09:36
Visst, Japanska cyklar är ju lite billigare i inköp, och det finns ett bra utbud på beg marknaden. MEN om det går sönder något och du måste ha en originalreservdel då blir det inte billigt längre. Yamaha, ta tex Wildstar, 1st cylinder och 1st topplock, kostar lika mycket som en komplett kromad "Ultima EL BRUTO" på 113 kubik tum. Reservdelspriserna på originaldelar till Japanska hojar är brutala. Det finns ett större utbud av s.k pirat delar till HD än till japs knarrar. Det handlar lite om hur mycket man vill investera till och börja med. HD = dyr investering - stort utbud av delar och leverantörer till mycket humana priser. Japs knarr = förhållandevis human investering, men dyra reservdelar.
Fundera hur du vill göra, jag tycker att man inte kan råda i denna fråga, utan det är lite tycke o smak.

NOTHING BEATS CUBIC INCHES

Jan-Olov
2009-12-23, 12:09
Jag vet aldrig att jag hört att en Dragstar har pajat i motorn. Sedan finns det begagnade delar att köpa.

PatrikAdolfsson
2009-12-23, 12:25
Lite snygga choppers finns här:
http://www.custombykent.com/index.php?sida=start

PatrikAdolfsson
2009-12-23, 12:29
Metric choppers:
http://www.coyotecustoms.com/tabid/56/Default.aspx

Starrider_Johnny
2009-12-23, 12:37
Grejen är att Japanska hojar går aldrig sönder :D

GasseLurra
2009-12-23, 13:31
Min kompis på Yamaha, har en helt annan åsikt om japanska knarrar. Det kan även "falla" sig så att du går omkull med hojen, och behöver byta en del saker, då kan det bli spännande grepp i plånboken.
vad sägs om en original framskärm för 13000 pengar, startmotorer som inte greppar i pga ett fabrikationsfel = repkostnad 12000 riksdaler. Om olyckan är framme så kostar det fläsk.

Mats Liifv
2009-12-23, 13:44
Min kompis på Yamaha, har en helt annan åsikt om japanska knarrar. Det kan även "falla" sig så att du går omkull med hojen, och behöver byta en del saker, då kan det bli spännande grepp i plånboken.
vad sägs om en original framskärm för 13000 pengar, startmotorer som inte greppar i pga ett fabrikationsfel = repkostnad 12000 riksdaler. Om olyckan är framme så kostar det fläsk.

Det var saftiga pengar, vill till att vara försäkrad....:rolleyes:

Starrider_Johnny
2009-12-23, 13:55
Dessutom så skiljer det över 100.000 i pris om jag skulle köpa en motsvarande HD så det finns ju lite att ta av om det skulle bli något fel efter att den 5 år långa garantin har gått ut.

erkagn
2009-12-23, 14:06
Min kompis på Yamaha, har en helt annan åsikt om japanska knarrar. Det kan även "falla" sig så att du går omkull med hojen, och behöver byta en del saker, då kan det bli spännande grepp i plånboken.
vad sägs om en original framskärm för 13000 pengar, startmotorer som inte greppar i pga ett fabrikationsfel = repkostnad 12000 riksdaler. Om olyckan är framme så kostar det fläsk.

Min förra hoj var en Dragstar 1100 -04. Den startmotorn strula. Verkstan kunde inte hitta felet. Blev så less över hojen, så fick byta in den mot en Yamaha XVS 950A demohoj till bra pris. Ångrar inte bytet.

GasseLurra
2009-12-23, 14:25
Dessutom så skiljer det över 100.000 i pris om jag skulle köpa en motsvarande HD så det finns ju lite att ta av om det skulle bli något fel efter att den 5 år långa garantin har gått ut.

Ja det är klart, att för 100 papp får man mycket reparationer.

Idag binder ju tex HD upp köparen med sin förlängda garanti (3år), men om du inte servar den på auktoriserad verkstad gäller inte garantin, och servicen är inte billig heller.
Jag tror att man kommer undan billigast om man kan skruva lite själv eller har duktiga kompisar som kan.

En annan kompis till mig köpte 2008 en Suzuki 1800MR tror jag den hette, den maskinen hade en serviceintervall på 800 mil och kostade 2700 pengar per gång. Det hann nog bli 2st servicar på den innan han blev less och bytte till en lite äldre Kawa 1700 som han kan skruva med själv, och han är helnöjd med den.

Cr4all
2009-12-25, 22:43
tackar för alla välkommnanden, ;)

Kanske borde ha nämnt att det är beg jag är ute efter. priset är än så länge inte bestämmt.

måste ju tacka patrik adolfsson lite extra, när jag öppna länken han lämna börjar metallica ljuda och den blonda heta bruden från noshame.se dyker upp på första bilden.
Beställde kläder därifrån när jag var yngra, bland annat en tröja där det stog, "if you can read this the bitch fell of" över ryggen på en munk jacka.. ;) haha

drömmen är väl HD!! och jag ska bygga den själv. Men knappast som första hoj..

Jag ska bruka med min framtida hoj på motorvägen till jobbet mellan lund och hörby. ~10mil tur och retur 6 dagar i veckan. ska försöka köra på våren och hösten. i ur och skur..

Dom tidigare bekanta jag hört med har haft delade uppfattningar på den frågan. Jag vågar påstå att det är ungefär 50/50.
Hälften vägrar öppna portarna till garaget och det inte är 25+ med strålande sol.
Dom andra säger att bilar är till för "socker moms" och storhandlare på willys..

Jag tillhör (kanske) den senare hälften av de två. Jag ska försöka köra så mkt i regen och skur. Eller det är i alla fall planen nu. Må hända att det är den värsta mardrömm jag kan tänka mig, det vet inte innan jag provat. ;)

Tackar för allas tips och funderingar, komm gärna med fler. Jag uppskattar alla tankar och delade erfarenheter i frågan.
/Mvh Mats