handdator

Visa fullständig version : Saab läggs ner



Nina
2009-12-18, 17:03
Tyvärr läggs Saab ner efter besked i dag. Nu kommer sossarna skylla detta på borgarna med att påstå de orsakat en massa arbetslösa men faktum är; det var länge sen Saab var svenskt.

Det är GM som äger Saab, GM ligger i USA, GM är ett amerikanskt företag med flera bilmärken. Sverige har lite med Saab och USA att göra, annat än att fabriker finns i Sverige (och då slipper GM EU:s straffavgifter på delar etc). Men, det var länge sen Saab var svenskt, det får vi inte glömma för media tycks inbilla oss att Saab är svenskt. Fortfarande. Fast Saab såldes ut från Sverige.

Svenska regeringen kunde därför inte göra så mycket, och svenska regeringen ska inte syssla med företagande vilket innebär att de inte kan låna ut pengar för att köpa hem Saab.

Men det är synd att GM och jänkarna inte kunde sköta om märket och företaget Saab.

Gurrag
2009-12-18, 17:54
Se Alla Avundsjuka Blickar
Eller
Sälj Aset Annars Byt

Välj själv

Per Larsson
2009-12-18, 20:00
Tyvärr läggs Saab ner efter besked i dag. Nu kommer sossarna skylla detta på borgarna med att påstå de orsakat en massa arbetslösa men faktum är; det var länge sen Saab var svenskt.

Det är GM som äger Saab, GM ligger i USA, GM är ett amerikanskt företag med flera bilmärken. Sverige har lite med Saab och USA att göra, annat än att fabriker finns i Sverige (och då slipper GM EU:s straffavgifter på delar etc). Men, det var länge sen Saab var svenskt, det får vi inte glömma för media tycks inbilla oss att Saab är svenskt. Fortfarande. Fast Saab såldes ut från Sverige.

Svenska regeringen kunde därför inte göra så mycket, och svenska regeringen ska inte syssla med företagande vilket innebär att de inte kan låna ut pengar för att köpa hem Saab.

Men det är synd att GM och jänkarna inte kunde sköta om märket och företaget Saab.

Visserligen sant! Men det är mest Svenskar som är sysselsatta med att tillverka delar och sätta ihop de förlustbringande bilarna. Sveriges skattebetalarna får notan trots GM:s ägande.

Mr.Peter
2009-12-19, 16:14
Nu blir det "svenska" Volvos tur,blir nog en betydligt större krasch för Sverige?
Försvinner kanske inte som bilmärke men hamnar som det ser ut nu kanske i Kina?

Men det är ju länge sen även Volvo var svenskt.(personbilar iallafall)

GeCe
2009-12-19, 22:17
Visst känns det vemodigt och trist att SAAB läggs ned men bygger man inte bilar som folk vill ha är det inte så konstigt egentligen.
Har själv kört SAAB men det har enligt mitt tycke saknats modeller att välja på och framförallt en mindre modell som de hade i den gamla SAAB 96:an. Känner flera som slutade med SAAB på 90-talet i avsaknad av en mindre billigare modell. De drogs också med en del kvalitetsproblem som inte japanerna haft som fick bl.a min far att sluta med märket efter att ha varit trogen i över trettio år.
Utveckligen får man kanske tacka en självbelåten ledning för som kanske tyckte att de byggde världens bästa bil utan att kolla vad kunderna tyckte.

Ove
2009-12-19, 22:50
Visst känns det vemodigt och trist att SAAB läggs ned men bygger man inte bilar som folk vill ha är det inte så konstigt egentligen.
Har själv kört SAAB men det har enligt mitt tycke saknats modeller att välja på och framallt en mindre modell som de hade i den gamla SAAB 96:an. Känner flera som slutade med SAAB på 90-talet i avsaknad av en mindre billigare modell. De drogs också med en del kvalitetsproblem som inte japanerna haft som fick bl.a min far att sluta med märket efter att ha varit trogen i över trettio år.
Utveckligen får man kanske tacka en självbelåten ledning för som kanske tyckte att de byggde världens bästa bil utan att kolla vad kunderna tyckte.

:( Tråkigt men väntat. Saab har eg. inte byggt bilar med egen karaktär sen gamla 96;an.

Hade en 900 en kort period men gick sen över till Nissan som hade väl så goda egenskaper och kvaliten var i en helt annan division. Hade kanske varit bättre att satsa vidare med en efterföljare till 96;an med 4 dörrar och bättre komfort i litet format. Hade man dessutom fortsatt med samma robusta och lättmekade stil tror jag att det fungerat. Men nu är det som det är. Alltid lätt att tycka efteråt. :(

räven
2009-12-19, 23:16
Kanske ni har rätt, ägt två saabar. En 93 tvåtakt å en V4, då tyckte man rattväxel va trist. Någon mindre bil kaske hade höjt säljsiffrorna. Mycket svårt att säga vad som kunde räddat Saaben. Hoppas inte Volvo åxå försvinner.

Nina
2009-12-20, 07:31
Jag tycker att Volvo blev sämre när den såldes ut till Ford. Delarna blev dyrare och bilen fick sämre kvalitet. Tänk er gamla trotjänaren modell 240, den överlevde länge genom åren och så populär bland folk. Jag har en kompis med en V70 -03:a, den har rullat drygt 8000 mil och hon har redan fått byta både det ena och det andra i framvagn och bakvagn samt i motorn. En 240 med 8000 mil på mätaren var bara inkörd.

Vår Volvo 960 -96:a vi hade gick handbromsvajern av på när bilen bara hade rullat drygt 4000 mil. Vi tänkte vi skulle byta den själva men Volvo hade byggt in den i rambalken (där den så klart rostar sönder för man kan inte smörja in den med fett som motskydd) så vi fick lämna in den. Det innebar att de fick ta ner bakaxeln för att kunna byta handbromsvajer. Kostnad: 12000 kr.

SAAB kanske tittade på Volvo i den här vägen och då gick kunderna till andra märken istället?

Mats Liifv
2009-12-20, 16:14
Tråkigt, men ganska väntat att det skulle gå den vägen. Går inte att driva ett företag som går med enorma förluster år efter år. Snarare konstigt att de klarat sig så länge som de gjorde. Fattar inte varför GM köpte in SAAB överhuvudtaget. Återstår att se hur det går med Volvo...

Gibson
2009-12-20, 16:42
Funderar över nedläggningen av SAAB och lider med dom som blir av med jobbet tro mig men det var väll väntat att det skulle läggas ner tycker jag. Förstår inte alla skriverier om att regeringen skulle ha skjutit till pengar och att dom har hanterat det hela fel.

För det första så är det ju ett Amerikanskt företag så då skulle väll USA gått in med pengar som dom redan har gjort till dom stora biltillverkarna i staterna.

SAAB är ett företag som har förlorat pengar 29 år av 30 sa dom igår på nyheterna men jag har också hört en siffra 39 av 40, jag minns när jag började på SAAB i Linköping 1981 då hörde vi ihop och redan då hörde man att dom aldrig gick med vinst och det är ju 29 år sedan, och jag kan inte fatta hur man har kunnat tro att det skulle gå att ändra på under överskådlig framtid. Min granne ( har sommarstuga här hos oss) jobbar inom bilindustrin i Tyskland, han säger att man bör tillverka och sälja runt 500 000 bilar om året för att gå med vinst, det är en tuff marknad och dom sa igår att i år har SAAB tillverkat 30 000 bilar så det håller ju inte på långa vägar. Förra året så hade dom visst sålt 94 000 bilar tror jag, vet inte den exakta siffran men det låg däromkring.

Det kan ju ha funnits andra företag som har velat köpa SAAB för att komma åt teknik som dom har men jag tror aldrig att det hade gått att rädda det sjunkande skeppet.

Sen skriver dom i tidningarna att det är GM:s fel men då undrar jag varför det gick dåligt redan i svenskt ägande.

Det är en motorjournalist som tydligen har avgudat SAAB och jag tycker att det har blivit lite patetiskt det han har skrivit, ungefär som han inte har förstått hur läget har varit, ska inte påstå att jag kan allt om den så kallade affären men tycker att det har varit solklart i mina ögon men jag är ingen affärsman så jag säger bara mina tankar.

Nu tycker jag jävlig synd om alla dom drabbade och dom som kommer att bli drabbade i framtiden och vi får se om regeringen har någon bra plan och gör någonting bra för dom, man kan alltid hoppas.

Tänk bara på alla familjer med hus och barn, det är inte så lätt att bara packa och flytta om det skulle dyka upp ett jobb i en annan del av landet. Det kommer nog att splittra många familjer är jag rädd för.

Molgan
2009-12-20, 18:56
Hur ägarstrukturen för SAAB än sett ut så kommer det bli en tung smäll för Sverige. Förhoppningsvis kommer nya företag att täcka upp något av de arbetstillfällen som kommer att gå förlorade, men med tanke på alla underleverantörer mfl som haft inkomst från SAAB så blir det lite tomt i tanken ett tag framöver. Tror dock att det här var oundvikligt med tanke på hur företaget skötts de senaste decenierna.. Obegripligt att man inte lyckats få snurr på ett så pass starkt varumärke.

Tror varken Volvo eller SAAB mått dåligt av utländska ägare dock, finns ingen bil som utvecklas på plats med varje skruv och mutter. Plattformstänket gör det möjligt att utveckla bilar på ett helt annat sätt till betydligt lägre kostnader. Problemet har varit marknadsanpassning och modellframtagning. SAAB har byggt fel typ av bilar och aldrig hittat sin nisch.

pewa
2009-12-21, 16:42
Historien verkar inte riktigt vara slut än.. såg att Spyker lämnat nytt bud.

Kan inte bara Kamprad gå in och köpa allt, så är problemet löst sen.

DearHunter
2009-12-21, 16:56
Här har vi Kamprads förslag på hur man vill rädda SAAB :D



http://lists.apagnu.se/hypermail/humor/att-0580/IKEA1.jpg