handdator

Visa fullständig version : Choke på moppe



Linnex
2009-12-17, 10:58
Kanske tveksamt fordon för ett MC-forum men det är ändå en tvåhjuling så jag ställer en fråga här på en moppe.

Jag köpte en ny EU-moppe i våras till frun och grabben. En Kymco 2-taktare Super 9.

Enda sedan jag köpte den har den varit tjurig när den har varit kall. Ibland lite svårstartad och framför allt när man skall köra iväg. Den har nu varit tre ggr inne på garantin. Dock har inte problemet uppstått där men de har skruvat och kollat upp choke och hela förgasaren.

Problemet är att innan motorn blir varm så går den ibland som en kratta. Känns nästan som om den skulle ha en elektronisk hastighets begränsning. Ibland liksom dör motorn och efter man släppt gasen ett par tre ggr så kommer den tillbaka. Ibland direkt vid start och ibland efter 150-200 meter.

I vilket fall så fick jag med på film att när jag körde iväg med moppen så dog den för mig efter några meter.
Firman som sålde moppen har tittat på det och sa att de inte fick den tendensen när de testade men att det är automatchoken som det beror på och att det är helt normalt på en moped. Och man får räkna med att man måste ha igång mopeden någon minut innan man kör iväg med den!!??

Vad säger forumet om det? Är inte tekniken så pass säker att man inte skall acceptera detta på en ny moppe???

Hamre
2009-12-17, 15:36
Min son har en PGO tvåtaktare. Hur kallt det än är så är det bara att köra iväg direkt efter kallstart.
Skitsnack att du skall behöva vänta tills den blir varm.
Det låter som om det är inkompetens som är felet hos meken.

Ove
2009-12-17, 15:56
:confused: Om inte en ny moppe startar på direkten så tycker jag också att det är något som är fel. Framförallt ska den inte stanna när den har gått en bit. Ta tillbaka den och fråga om det finns någon som förstår problemet som kan titta på den. Säkert fråga om justering.

Är det extremt kallt kan det vara lite tjurigt men vad jag förstår handlar det om normal kallstart.

Linnex
2009-12-17, 16:13
Är det extremt kallt kan det vara lite tjurigt men vad jag förstår handlar det om normal kallstart.

uppträder samma oberoende om det är sommar eller vintertemperaturer när motorn är kall

akems
2009-12-17, 17:18
Det finns en ombyggnads sats till manuell choke vore kanske något att prova i stället kolla denna länken http://www.racing-planet.se/scootertuning-manuell-choke-stage6-universal-p-77164-1.html?cPath=1_11_76&sessID=14a0e4a27c267c4a3a635b17acdd7a2

Jan-Olov
2009-12-17, 20:44
Är det inte så att tvåtaktare kall starta lättare. Jag mins när jag körde Saab 96 2takt, när alla andra hade problem med sina bilar så startade min altid.

Linnex
2009-12-21, 11:15
Det finns en ombyggnads sats till manuell choke vore kanske något att prova i stället kolla denna länken http://www.racing-planet.se/scootertuning-manuell-choke-stage6-universal-p-77164-1.html?cPath=1_11_76&sessID=14a0e4a27c267c4a3a635b17acdd7a2

Beställt för test.

Linnex
2011-05-18, 12:22
Yyeeehhhaaa.

I snart två år har vi bråkat med moppen vi köpte ny. Först nu så har de äntligen fått bukt med problemet att den stundvis har gått som en påse nötter. Har varit ett elände.
Den har fungerat tillfredsställande på verkstaden men sedan hemma så :banghead:
Först i höstas kom de fram på verkstaden att "den var lite skum" och relaterade detta till förgasaren och bytte den.
Vi fick tillbaka moppen först efter snön hade kommit så den fick stå under vintern. Hade inne den igen för tre veckor sedan och fick förgasaren finjusterad. Nu äntligen går den som den skall!!!

Det har gått på garantin men det har varit mycket frustrerande. Tror vi hade den inlämnad 6 gg för samma jä... fel. Uppskattar att den har stått på verkstaden ca 3-4 månader totalt under dessa två år.

Nu har t o m jag kört en del moppe för att utvärdera och först nu vågar man dra en lättnads suck.:banana: