handdator

Visa fullständig version : Algarve juni 2010



Jonas
2009-12-15, 20:55
Jag har några vänner i Gbg som ska köra ned till Algarvekusten Portugal i juni. Jag har tillfrågats om att hänga på, men har inte hunnut fundera på saken närmare ännu. De är vana hojåkare och har gjort några Europaturer tidgare. De kör alla lite större HD (glidare). Verkar förslaget nedan rimligt? Skulle det vara för tufft för min Triumph America? Skulle det vara för tufft för mig som knappt har några mil bakom mig på två hjul? Om någon annan här skulle vara intresserad av att hänga på så är det säkert inga som helst problem. Kan absolut rekommendera deras sällskap. :)

Kom gärna med synpunkter!

Här är det preliminära förslaget (kopierat ur mail):

10/6-11/6 Tysklandsbåten Gbg - Kiel Vi kör lite drygt 90 km på motorväg till Hamburg

11/6-12/6 (ca 24 timmar) Autozug Hamburg - Narbonne (Frankrike nära spanska gränsen)

12/6-3/7 Vi kör Iberiska halvön runt, lite drygt 4000 km (snacka om läderarslen!!)Narbonne - San Sebastian - La Coruna - Lisabon - Lagos (algarve)- Cadiz - Malaga - Alicante - Barcelona - Narbonne

3/7-4/7 Autozug Narbonne - Hamburg Vi kör 90 km motorväg till Kiel

4/7-5/7 Färjan Kiel - Gbg

Ca priser/pers (kanske i överkant, men det är ju dyrt att vara på topp):Färjan t.o.r inkl hytt och Mc-plats 3 400 kr

Autozug t.o.r inkl sov & MC-plats 6 500 kr

Bensin för ca 4500 km 4 500 kr

Logi 21 nätter del i dubbelrum 6 300 kr

Totale 20 700 kr

Ove
2009-12-15, 21:24
:) Ett råd från en som missat en massa åka: Åk pojk och ha kul! :)

Vad hojen beträffar, du får väl vänta in dom om dom inte hänger med! :p ;)

NeXTer
2009-12-15, 22:06
Vad sugen man blev! De planerade resorna SMC Travel har uppe verkar också himla trevliga.

Jag vill ha vår, sol och tio grader varmt!

Panoka
2009-12-15, 22:22
:) Åk pojk och ha kul! :)

Vad hojen beträffar, du får väl vänta in dom om dom inte hänger med! :p ;)

Det stämmer du åker på en Triumph :D:D

leffa
2009-12-15, 22:43
ta chansen och häng med låter som en drömresa för mig ialla fall:)

Jonas
2009-12-15, 22:55
Okej, tack för pepp, men jag önskar lite mer konstruktiva reflektioner från er som gjort längre turer. Är turen verkligen lämpad för mig som är rookie och på en Bonnie som är betydligt mindre än deras hojar? Typ hälften med kubik. Antar att jag får det betydligt jobbigare under de många milen på Autobahn, tex. Så gärna råd från erfarna touringbikers... :-)

Hamre
2009-12-15, 23:21
Jag körde från Lysekil till Italienska alperna ca. 250mil en väg med en Yamaha SR 500. Marchfart ca. 120-130 km/h inga problem. Endast "vibrationsskador" men det hör ju till på en stånka.
Hur många kubik du har är inte så noga i sammanhanget, men det har dom mesta svenskar inte fattat. Dom tror att "ju mer desto bättre"
Det va ju HD dom andra kör, då får du vänta på dom!

PS. Det är inte 700 km mellan Kiel- Hamburg, det är 100 km.

Jonas
2009-12-16, 00:00
Jag körde från Lysekil till Italienska alperna ca. 250mil en väg med en Yamaha SR 500. Marchfart ca. 120-130 km/h inga problem. Endast "vibrationsskador" men det hör ju till på en stånka.
Hur många kubik du har är inte så noga i sammanhanget, men det har dom mesta svenskar inte fattat. Dom tror att "ju mer desto bättre"
Det va ju HD dom andra kör, då får du vänta på dom!

PS. Det är inte 700 km mellan Kiel- Hamburg, det är 100 km.

Jag är ingen kubikälskare, men antar att 1600-2000cc är skönt att ha mellan benen på längre pass. Eller?

Och du har helt rätt angående avståndet mellan Kiel och Hamburg. Både Leif som skrev mailet till mig och jag som kopierade det har haft en blackout. Leif har ju kört sträckan otaliga gånger med mc och jag med bil ett par gånger. :) Och tio mil på motorväg borde jag även klara med en trimmad Puch Dakota. :D Där nere blir det dagsetapper på runt 20 mil vad jag förstått.

Gawriel
2009-12-16, 00:26
körde ner till Rumänien och upp till Sverige igen på min lila Shadow 600, 500 mil totalt, cruise speed på 110-120, ingen brådska och jag var ensam på köpet.
Om du har råd, ÅK!!!!

NeXTer
2009-12-16, 00:47
Jag är ingen kubikälskare, men antar att 1600-2000cc är skönt att ha mellan benen på längre pass. Eller?

Närå, det är inte hur många kubik du sitter på som är det viktiga, utan hur bekväm sadeln och sittställningen är efter ett par timmar på vägen. Spelar ingen roll om du har 500 eller 2000 kubik om det känns som du sitter som en märla på en gråsten efter en timme! :)

Det bästa är ju att ge dig ut och köra slut på en tank med din maskin. Om du känner att du kunde tagit ett par mil till när du kliver av för att tanka är det inga problem alls.

Jan-Olov
2009-12-16, 07:29
[quote=NeXTer;31122]Spelar ingen roll om du har 500 eller 2000 kubik om det känns som du sitter som en märla på en gråsten efter en timme! :)
quote]

Det beror på hojen, i somras körde jag mer än 2,5timmar i stäck utan att kliva av, inte tillstymlse till träsmak, men det var en varadero förståss.;)

Ove
2009-12-16, 08:42
Okej, tack för pepp, men jag önskar lite mer konstruktiva reflektioner från er som gjort längre turer. Är turen verkligen lämpad för mig som är rookie och på en Bonnie som är betydligt mindre än deras hojar? Typ hälften med kubik. Antar att jag får det betydligt jobbigare under de många milen på Autobahn, tex. Så gärna råd från erfarna touringbikers... :-)

:) Det verkar ju inte vara några riktigt långa etapper när 70-milabiten föll bort. Kamraterna har varit ute förut och dom åker på tunga HD;ar.

Kubiken över lagomnivån är inte till nån fördel, bara en massa metall att släpa på.

Autobahn? Om dom andra har Megaskooters med kåpor, rutor och fotplattor och hela kittet så får du det lite blåsigare en stund, men det är ju sommar.

Jag är ingen erfaren touringåkare men jag tror att i all galenskap gömmer jag lite sunt förnuft. Ser bara fördelar att åka med ett erfaret gäng. Om du ska dra öronen åt dig så är det om dom andra kommer på offroadhojar eller extrema sporthojar. HD, inga problem. Dom väljer inga vägar som kan ställa till det för dig.

Åk pojk och ha kul! :D

PatrikAdolfsson
2009-12-16, 10:42
Håller me de övriga!

Åk om du har möjlighet. Du kommer att klara att åka med din hoj utan problem. Bara du känner dig trygg med den.

Patrik

Kimmo
2009-12-16, 15:08
Låter som en nice resa så de ä bara å åk som någon sa.
Vi åkte Europa runt med husvagn en sommar och vi hade ett par bekanta med oss.
Han hade åkt ca 15 mil innan vi drog Europa runt med vagn men det gick bra det med.

Gibson
2009-12-16, 15:40
Ta chansen och åk, det blir inga problem bara för att du har få mil bakom dig på din nya hoj.
Själv så packade jag min tankväska 1985 på min kawa 750 och åkte ner till Jugoslavien och det gick hur bra som helst och då hade inte jag mycket erfarenhet i bagaget och jag har aldrig ångrat mig.:D

Mats Liifv
2009-12-16, 15:50
Det är bara att åka!

Smart idé med tåget. Funkar skitbra, man kommer fram utvilad och slipper en massa tråkig motorvägskörning. Hade varit tufft att åka sjuttio mil på Autobahn med Bonnien, inget jag skulle vilja göra. Visst går det men det är inte skönt att ligga i hundratrettio km/h timme efter timme.

Du behöver inte oroa dig för någonting vad gäller körningen Tror nästan att du har mer kraft i din hoj än dom i sina. Dagsetapper på tjugo mil kan inte vara ansträngande. Det är ju bara vad man kör mellan två tankningar, kanske tre till fyra timmars körning. Gott om tid att kolla på saker och att umgås alltså.

Tveka inte, åk pöjk!

DearHunter
2009-12-16, 16:07
Hej!

Det låter som ett utmärkt sommaräventyr. Om jag hade haft möjlighet så hade jag följt med.

Här är en länk till Rob Davis hemsida. Han har lite smått och gott om mc och touring. En hel del praktiska tips och sunt förnuft. Du vet en sådandärna pulande å fixande Engelsman

http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/deauville/touring/

Gissa vilken hoj han har tourat med....no comments... :D

http://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=en-GB&v=R4QMlSV-AG8

Eller som Stenmark sa. Dä ä ba å åk..8)

Jonas
2009-12-16, 19:48
Tack alla för råd, tips och pepp! För några av er är det säkert lite av piece of cake att packa hojen och rulla iväg, men för mig som senast åkte på charterresa till Kreta 1995 och inte gjort något äventyrligt (!) sedan dess är det ett gigantiskt kliv ut på den berömda plankan. ;)

Jag är inte särskilt orolig för etapperna som verkar lagom tilltagna. Bävar mest för praktiska saker som hojstrul och att dela rum med snarkande män på spartanska motell. Sist jag levde så var typ i Roskilde 1979... Och det var inte någon räkmacka då heller! :o

Men jag inser också att det säkert blir en härlig resa med fantastiska upplevelser. I princip hela resan följer ju kustremsan runt hela Spanien och Portugal. Utsikten lär man inte tröttna på i första taget.

Ska bestämma mig efter helgerna, så jag ska fundera, googla och räkna på ekonomin i jul. Sen får vi se. Annars är det inte helt fel med en kaffe på Rosenhill eller en våffla i Sigtuna heller... :)

leffa
2009-12-16, 20:08
pengar är bara pengar om 2 år kostar bensinen kanske 25kr/liter

Mats Liifv
2009-12-16, 21:35
Jag har gjort några svängar runt i europa genom åren, i olika konstellationer.
Den optimala sammansättningen är, som jag ser det, att åka två till tre hojar i varje grupp. Det ger sig snart vilka som trivs tillsammans. Kan vara en god idé att träffas till kvällen på det i förväg bokade hotellet om sådant finnes. Brukar kunna vara svårt att hålla ihop grupper som är för stora. Någon vill stanna och titta på det ena eller andra medan andra har helt andra preferenser.

Den här gruppen är väl om jag förstår det rätt, samkörd på alla sätt och vis och känner varandra. Då blir det naturligtvis på ett annat sätt, plus att era dagsetapper verkar vara minst sagt måttliga vad gäller längd.

Om du vill kan vi träffas någon lämlig dag och diskutera lite europaresande. Ladda upp med frågor så ska jag svara så gott jag kan utifrån mina erfarenheter. Har ett visst begrepp om hur man kan lägga upp det hela för att det ska gå så smärtfritt som möjligt.

Resa med motorcykel har för mig blivit ett sätt att leva. Har svårt att tänka mig en annan form av semester. Det är minst sagt beroendeframkallande!

Jonas
2009-12-16, 21:49
Om du vill kan vi träffas någon lämlig dag och diskutera lite europaresande. Ladda upp med frågor så ska jag svara så gott jag kan utifrån mina erfarenheter. Har ett visst begrepp om hur man kan lägga upp det hela för att det ska gå så smärtfritt som möjligt.



Tack Mats, det ser jag fram emot. Litar till 100% på dina råd. Du har kommit att bli min mentor i hojåkarkulturen. :)

Mats Liifv
2009-12-16, 22:03
Tack Mats, det ser jag fram emot. Litar till 100% på dina råd. Du har kommit att bli min mentor i hojåkarkulturen. :)

Bara kul om jag kan bidra med några erfarenheter. Alla misstag behöver man inte göra själv utan det kan vara smart att lära av andras.
Hade ingen i min bekantskapskrets som jag kunde fråga till råds när jag började ge mig iväg utomlands på två hjul för trettio år sedan utan jag fick lära mig med tiden och av de erfarenheter jag gjorde under resans gång så att säga....

Jag är ledig från julafton och börjar inte jobba förrän den tredje januari så om du skulle känna för att träffas däremellan någon gång så är det bara att höra av dig. Vi kan alltid fixa till nå´t käk också.

klaus
2009-12-17, 07:46
Vill inte tränga mig på,men har en undran om man fick göra sällskap,har ju min Tysklandsresa veckan efter midsommar,så jag säger inte nej till råd heller :o

Mats Liifv
2009-12-17, 08:45
Vill inte tränga mig på,men har en undran om man fick göra sällskap,har ju min Tysklandsresa veckan efter midsommar,så jag säger inte nej till råd heller :o

Självklart, Klaus!

Vi försöker få till en träff för att snacka lite hoj och resande. Det blir trevligt att snacka lite hoj så här i vintermörkret...:)

DearHunter
2009-12-17, 12:25
En sådan här kanske om man vill stanna till och ta sig en tupplur ;)

klaus
2009-12-17, 20:07
ledig den 28, annars börjar mina jobb ca 20.30 normalt,lite osäkert nu när det blir massa julhelger,men spika dag så får vi se

Jonas
2009-12-17, 22:33
Bra idé. Jag är tillgänglig nästan när som helst efter 16.00. Eftersom vi är spridda över stan föreslår jag en träff centralt i stan. St Clara i Gamla Stan har några bås där vi kan sitta och snacka samtidigt som vi tar en pils. Ett av mina stamlokus. Om någon annan känner till något relaxat ställe närmare centralen funkar det ju också.

klaus
2009-12-18, 07:13
passar ok för mig,träffas vi nån annan dag än 28 så får jag gå runt 20 om det är ok
16 är ok för mig,eller lite senare om det passar er bättre

Mats Liifv
2009-12-18, 08:20
Då tycker jag att vi kör på Jonas förslag om den 28:e klockan 16:00 på St Clara!

Jonas
2009-12-18, 17:03
Då tycker jag att vi kör på Jonas förslag om den 28:e klockan 16:00 på St Clara!

16.00 St Clara, Lilla Nygatan. Från T-banan rakt fram till första tvärgatan som är Lilla Nygatan. St Clara ligger till vänster ca 7 meter bort. Enkelt att hitta. :)

Väl mött!

Mats Liifv
2009-12-18, 19:42
16.00 St Clara, Lilla Nygatan. Från T-banan rakt fram till första tvärgatan som är Lilla Nygatan. St Clara ligger till vänster ca 7 meter bort. Enkelt att hitta. :)

Väl mött!

Det blir jättebra.

Om någon annan är intresserad av att snacka lite resande på hoj och skölja ner "resdammet" med en eller annan pilsner är ni naturligtvis välkomna att hänga på!

Jonas
2009-12-18, 19:45
Det blir jättebra.

Om någon annan är intresserad av att snacka lite resande på hoj och skölja ner "resdammet" med en eller annan pilsner är ni naturligtvis välkomna att hänga på!

Absolut! Och Nicke, du hittar ju redan dit... :)

Nicke
2009-12-21, 00:32
Absolut! Och Nicke, du hittar ju redan dit... :)

Japp! :);D

DearHunter
2009-12-21, 11:24
Ska försöka dyka upp och lyssna på era ''fiskehistorier ''.. .:D
Blir säkert kul ..

pewa
2009-12-21, 16:23
La denna tråd under "Touring" istället

DearHunter
2009-12-28, 00:42
Har tyvärr fått förhinder. Next time....8)

Mats Liifv
2009-12-28, 00:48
Har tyvärr fått förhinder. Next time....8)

Synd, men det kommer fler tillfällen!

Jonas
2009-12-28, 00:49
Har tyvärr fått förhinder. Next time....8)

Okej, det blir fler tillfällen! Vi kanske spikar en ny träff i slutet av januari och en i slutet av februari. Återkommer i frågan.

Mats Liifv
2009-12-28, 01:18
Okej, det blir fler tillfällen! Vi kanske spikar en ny träff i slutet av januari och en i slutet av februari. Återkommer i frågan.

Har en idé där som vi diskutera i eftermiddag...

Mats Liifv
2009-12-29, 12:28
Vi fick en trevlig kväll på S:ta Clara i Gamla Stan.

Fem timmar bara försvann medan vi satt och snackade om allt mellan himmel och jord vad gäller motorcyklar. Många skratt blev det. Gillade speciellt Nickes innovativa språkbruk. Han kallade Jonas för en "Nyföding" vad gäller hojåka. Inte så dumt uttryckt egentligen. "Alla är vi ju barn i början".

Tack för trevligt sällskap. Det här gör vi om ett par gånger till under vinteruppehållet!

Blev ett par bilder tagna också.

1) Klaus i sitt nya, skägglösa, utförande.
2) Jonas
3) Nicke svingar en bägare, blev ett par stycken av den sorten.
4) En schnitzel som smakade alldeles utmärkt till ölen.

leffa
2009-12-29, 17:30
det finns tillfällen när man önskar att man bodde närmare stockholm och detta var nog ett som man gick miste om,har beställt en gps så att man kan börja hitta lite i stora stan:)

Jonas
2009-12-29, 22:06
Ja, det var trevligt igår. Hoppas på fler träffar innan snön töar. Gärna med fler hojenåkare. Tjejer som killar! Håll utkik efter ny träff... Bifogar en bild på Mats och Klaus.

1593

DearHunter
2009-12-30, 00:26
Ni hade det trevligt, ser det ut som. Jag håller utkik efter nästa ''pilsner - stopp''.

pm:a till och hojta med stora bokstäver :cool: