handdator

Visa fullständig version : Jethjälm, crosshjälm...



Nina
2009-12-15, 10:42
Jag sitter och kikar på billiga alternativa hjälmar att slå sönder i Älvdalen, jag har ingen lust att förstöra hjälmar för flera tusentals kronor. Jag kanske gråter mindre om hjälmen bara kostat några hundra så därför så kikar jag faktiskt på Biltemas hjälmar.

Ja jag vet, jag skrev att man får vad man betalar för men vem vill lägga ut 5000 kr på en riktigt bra hjälm och slå sönder den det första man gör i Älvdalen på isen?
Nåja, nog om det. Jag hittade faktiskt en crosshjälm för liten peng på Biltema – i glasfiber. Jag tänkte prova och se om jet-hjälm utan visir men med en strut är min grej eller om jag föredrar en crosshjälm med goggles.
Hur man än vrider på det så lär man få imma på insidan av visiret eller glasögonen. Dock så hittade jag ett par billiga goggles med imskydd och dubbla glas, man kan ju alltid prova. Man får inte veta svaren på frågorna förrän man provat och testat!

Oh, i dag snöar det! Det kliar i fingrarna att gå ut i garaget och byta hjul på Husqvarnan och slänga på skidorna redan nu. Dock så har jag för att stilla abstinensen litegrann sladdat med bilen.

DearHunter
2009-12-15, 11:22
Jag sitter och kikar på billiga alternativa hjälmar att slå sönder i Älvdalen, jag har ingen lust att förstöra hjälmar för flera tusentals kronor. Jag kanske gråter mindre om hjälmen bara kostat några hundra så därför så kikar jag faktiskt på Biltemas hjälmar.

Ja jag vet, jag skrev att man får vad man betalar för men vem vill lägga ut 5000 kr på en riktigt bra hjälm och slå sönder den det första man gör i Älvdalen på isen?
Nåja, nog om det. Jag hittade faktiskt en crosshjälm för liten peng på Biltema – i glasfiber. Jag tänkte prova och se om jet-hjälm utan visir men med en strut är min grej eller om jag föredrar en crosshjälm med goggles.
Hur man än vrider på det så lär man få imma på insidan av visiret eller glasögonen. Dock så hittade jag ett par billiga goggles med imskydd och dubbla glas, man kan ju alltid prova. Man får inte veta svaren på frågorna förrän man provat och testat!

Oh, i dag snöar det! Det kliar i fingrarna att gå ut i garaget och byta hjul på Husqvarnan och slänga på skidorna redan nu. Dock så har jag för att stilla abstinensen litegrann sladdat med bilen.

Sladdat med bilen.....hrmpff.....hur var det nu igen det där med att byta till vinterdäck. :D;)

Det är lättare för en tjej att få sladd :D:D:D

Nina
2009-12-15, 11:27
Är själv en sladdis, he he.
Det går bra att sladda med de här däcken, bara det är tillräckligt med snö och fritt från andra.

Mats Liifv
2009-12-15, 13:41
Det är lättare för en tjej att få sladd :D:D:D

Det vill man ju inte ha....;D

Mats Liifv
2009-12-15, 13:54
Nåja, nog om det. Jag hittade faktiskt en crosshjälm för liten peng på Biltema – i glasfiber. Jag tänkte prova och se om jet-hjälm utan visir men med en strut är min grej eller om jag föredrar en crosshjälm med goggles.


Ur alla aspekter skulle jag föredra en crossintegral. Landa på ansiktet är aldrig roligt. Man kan skrapa sig rejält på hårdfrusen snö, också. Ingen mer öppen hjälm för min del, hur skönt det än må vara att känna sommarvinden i ansiktet. Sen har vi den estetiska aspekten också...;D

DearHunter
2009-12-15, 14:55
Jag håller med ovanstående forumist. Skydda tänderna och pussmunnen :)

Se till att hålla imman borta. Mitt pinnlock är det lite si och så med. >:(

Nina
2009-12-15, 17:37
Jo, det lutar åt crosshjälmen och gogglarna, fast det vore skoj att testa en strut också. Jag har pinlock i min Schuberth C3 och den fungerar bra, jag har inte haft problem med den men det är förstås sommartemp ute då.

Gurrag
2009-12-15, 22:24
Jag sitter och kikar på billiga alternativa hjälmar att slå sönder i Älvdalen, jag har ingen lust att förstöra hjälmar för flera tusentals kronor. Jag kanske gråter mindre om hjälmen bara kostat några hundra så därför så kikar jag faktiskt på Biltemas hjälmar.

Ja jag vet, jag skrev att man får vad man betalar för men vem vill lägga ut 5000 kr på en riktigt bra hjälm och slå sönder den det första man gör i Älvdalen på isen?
Nåja, nog om det. Jag hittade faktiskt en crosshjälm för liten peng på Biltema – i glasfiber. Jag tänkte prova och se om jet-hjälm utan visir men med en strut är min grej eller om jag föredrar en crosshjälm med goggles.
Hur man än vrider på det så lär man få imma på insidan av visiret eller glasögonen. Dock så hittade jag ett par billiga goggles med imskydd och dubbla glas, man kan ju alltid prova. Man får inte veta svaren på frågorna förrän man provat och testat!

Oh, i dag snöar det! Det kliar i fingrarna att gå ut i garaget och byta hjul på Husqvarnan och slänga på skidorna redan nu. Dock så har jag för att stilla abstinensen litegrann sladdat med bilen.

Om du vet att du kommer slå i huvudet satsa på hjälmar som är bra! ta hjälmar som är mindre bra när du vet att du inte kommer slå i huvudet. Det är insidan som räknas!

Nina
2009-12-16, 06:11
Om du vet att du kommer slå i huvudet satsa på hjälmar som är bra! ta hjälmar som är mindre bra när du vet att du inte kommer slå i huvudet. Det är insidan som räknas!
Nja, det var med glimten i ögat jag formulerade mig så ang att slå sönder hjälmar i Älvdalen. ;)

Gurrag
2009-12-16, 22:15
Nja, det var med glimten i ögat jag formulerade mig så ang att slå sönder hjälmar i Älvdalen. ;)

Vill inte att du ska slå dig sönder och samman. Det kommer en vår med många roliga aktiviteter.

Ha det gött

Mats Liifv
2009-12-16, 22:19
Vill inte att du ska slå dig sönder och samman. Det kommer en vår med många roliga aktiviteter.

Ha det gött

Tror att det kommer att gå kanonbra med en vinters erfarenhet av den ädla konsten att köra med skidor...;)

Nina
2009-12-17, 06:38
Det var faktiskt inte så svårt, bara man kommer ihåg vilken skida som ska ner. Och så är det så förbaskat roligt, man får körsjuka när snön kommer!

Nina
2009-12-17, 06:38
…och tänka på vilken sida växlarna sitter och i vilken ordning.

Mats Liifv
2009-12-17, 08:51
Att sätta ner rätt skida skulle jag klara, men aldrig i livet att jag skulle klara av att ha växlarna på fel sida. Det beteendet skulle vara svårt att lära om efter 30.000 mil. Lär sitta riktigt djupt rotat....

DearHunter
2009-12-17, 09:08
Att sätta ner rätt skida skulle jag klara, men aldrig i livet att jag skulle klara av att ha växlarna på fel sida. Det beteendet skulle vara svårt att lära om efter 30.000mil. Lär sitta riktigt djupt rotat....

WoWw....30000 mil :eek::)
Här snackar vi inte musarm. Här snackar vi gashandled ;)



Nina: Det låter helkul faktiskt. Skulle vara kul att testa vinterkörning på det sättet någongång. Återkom gärna med bilder:)

Nina
2009-12-17, 09:43
Ha ha, det är faktiskt inte så svårt att byta sida mellan broms och växling. Det är som när man ska börja köra mc för första gången, man sitter fullt upptagen innan korsningar etc och tänker på vad man ska göra. Ganska snart går det på rutin. Jag blev så van med min Husvarna i Älvdalen att när jag sen satt på min BMW var jag tvungen att tänka ”Bromsa med höger”. Men ganska snart blev det rutin på det också.

Bilder från feb -09:
Här är jag på väg att åka (bandvagn fick vi köra också men jag blev så hiskeligt åksjuk):
http://blog.k-mart.se/wp-content/uploads/2009/03/avfaerdsdax.jpg

Hela gänget på väg ut:
http://blog.k-mart.se/wp-content/uploads/2009/03/avfaerdsdags2.jpg
(Jag var den enda med blå kläder...)

Och här mekas det koppling på 258 (inte min hoj):
http://blog.k-mart.se/wp-content/uploads/2009/03/mekande.jpg

Tyvärr var det en som körde omkull och bröt sex revben och skadade höften, jag slog sönder en hjälm men det är sånt som kan hända.

http://blog.k-mart.se/wp-content/uploads/2009/03/olycka.jpg

En hade med sig en hjälmkamera men det var glappkontakt så den hade sitt eget liv, tyvärr. Annars hade det varit skoj att få se lite film också.

Jag fattade inte vad det var för skoj att köra hoj på vintern annat än tossigt. Sen provar jag en gång och blir helfrälst, jag blir körsjuk så fort snön kom. Gissa om det har kliat i fingrarna här sista dagarna, det är samma känsla som när våren kommer och solen kikar fram för andra. Så just nu går jag runt och är lite smågrinig för att jag ännu inte kunnat köra.
Måste byta olja, filter, hjul, måla de nya fjädrarna jag köpte i går, leta fram 258-skidorna och jag har tänkt fråga en om han vill följa med ut i helgen. Då blir det också lite stressigt att hinna få ihop hojen... :rolleyes:

Mats Liifv
2009-12-17, 09:45
WoWw....30000 mil :eek::)
Här snackar vi inte musarm. Här snackar vi gashandled ;)


Låter mer än det är. Har ändå haft körkort i trettiotre år och i början körde jag inte lika mycket som på senare år. Blir bara runt tusen mil per år i snitt över åren. Numera kör jag mellan sjuttonhundra och tvåtusen mil per år.

DearHunter
2009-12-17, 11:48
Låter mer än det är. Har ändå haft körkort i trettiotre år och i början körde jag inte lika mycket som på senare år. Blir bara runt tusen mil per år i snitt över åren. Numera kör jag mellan sjuttonhundra och tvåtusen mil per år.

Asså...det var ju en annan femma. Då har Du ju knappt vant dig vid att det lutar i kurvorna ha, ha..:D

DearHunter
2009-12-17, 11:50
Ha ha, det är faktiskt inte så svårt att byta sida mellan broms och växling. Det är som när man ska börja köra mc för första gången, man sitter fullt upptagen innan korsningar etc och tänker på vad man ska göra. Ganska snart går det på rutin. Jag blev så van med min Husvarna i Älvdalen att när jag sen satt på min BMW var jag tvungen att tänka ”Bromsa med höger”. Men ganska snart blev det rutin på det också.


En hade med sig en hjälmkamera men det var glappkontakt så den hade sitt eget liv, tyvärr. Annars hade det varit skoj att få se lite film också.

Jag fattade inte vad det var för skoj att köra hoj på vintern annat än tossigt. Sen provar jag en gång och blir helfrälst, jag blir körsjuk så fort snön kom. Gissa om det har kliat i fingrarna här sista dagarna, det är samma känsla som när våren kommer och solen kikar fram för andra. Så just nu går jag runt och är lite smågrinig för att jag ännu inte kunnat köra.
Måste byta olja, filter, hjul, måla de nya fjädrarna jag köpte i går, leta fram 258-skidorna och jag har tänkt fråga en om han vill följa med ut i helgen. Då blir det också lite stressigt att hinna få ihop hojen... :rolleyes:


Jo jag vet att det är sköj. Vet inte hur många ggr som hemvärnet varit på mig att gå med, men man har väl inte tid för allt. Man måste ju hinna med att vara ledig ;D