handdator

Visa fullständig version : Hur en Schuberth-hjälm blir till



Mats Liifv
2009-12-07, 16:35
Här (http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/allmaent/2171-en-schuberthjaelm-blir-till) kan ni läsa om hur man tillverkar Schuberths hjälmar.

Det är inte svårt att förstå att dom kostar en aning mer än hjälmen man hittar på BILTEMA eller Lidl. Ligger rätt mycket jobb bakom produktionen av kvalitetshjälmar. Om man är beredd att betala för det eller anser att BILTEMAS, i Plus så hyllade, hjälm är lika bra men till ett mycket bättre pris är "den resandes ensak"!

Nina
2009-12-07, 16:53
Här kan ni läsa om hur man tillverkar Schuberths hjälmar.

Det är inte svårt att förstå att dom kostar en aning mer än hjälmen man hittar på BILTEMA eller Lidl. Ligger rätt mycket jobb bakom produktionen av kvalitetshjälmar. Om man är beredd att betala för det eller anser att BILTEMAS, i Plus så hyllade, hjälm är lika bra men till ett mycket bättre pris är "den resandes ensak"!
Det brukar oftast vara så, att man får vad man betalar för. Jag är kanonnöjd med min Schuberth C3. :)

Ove
2009-12-07, 18:17
Här (http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/allmaent/2171-en-schuberthjaelm-blir-till) kan ni läsa om hur man tillverkar Schuberths hjälmar.

Det är inte svårt att förstå att dom kostar en aning mer än hjälmen man hittar på BILTEMA eller Lidl. Ligger rätt mycket jobb bakom produktionen av kvalitetshjälmar. Om man är beredd att betala för det eller anser att BILTEMAS, i Plus så hyllade, hjälm är lika bra men till ett mycket bättre pris är "den resandes ensak"!

:) Snygg reklam med lite info om test och tillverkning i stora volymer! :)

Men, men... Priset är högt på dom hjälmarna. Vad säger att priset står i proportion till kvaliten? Som du säger det är den resandes sak att avgöra efter egen bedömning och plånbok.

Nina
2009-12-07, 18:46
Jo, det jag tyvärr noterat är att många tycks tro de ska få en knäpptyst hjälm pga reklamen. Tyvärr är den inte riktigt såå tyst men den är tystare än de jag hittills använt. :)

räven
2009-12-07, 18:51
Vi har olika huvudform,därför bör en hjälm ha en bra å påkostad inredning som sluter tätt spec.om öronen.
Provkörning av hjälmar rekomenderas. Den goa hjälmen i butiken kan bli riktig visselpipa i 100 km. Min Schuberth S1 är bäst hitils. Men en rackare att forma efter mitt huvud de första timmarna.

DearHunter
2009-12-07, 19:17
Jag är dundernöjd med min Shoei. Helt riktigt så är det oerhört viktigt att välja hjälm efter sitt huvud, dvs passformen (i det här fallet). Det tror jag är bland det viktigaste. Köpte en öppningsbar och sedan så kan vi ju dividera in på småtimmarna över en pilsner vad som är bäst. ;)

Jag testade nästan samtliga vanligt förekommande hjälmar på den svenska marknaden och ingen satt så bra som Shoei. Araien var för trång. Gick jag upp en storlek så satt den inte bra, Schubert kändes okej. Tack vare de hårda krav som vi ställer, olika testinstitut som redovisar sina resultat och konkurrens mellan tillverkarna så börjar det bli mer och mer sällsynt med dåliga krukor på huvet.

Tillsist så slog jag till och köpte min på nätet och sparade in ca 1700 ;D
Självklart så köper man en vit hjälm, eller hur Nina ;)

Jo ett tips. Prova gärna med tunn huva på knoppen så slipper Du få löss OM ngn pajsare testat krukan innan dig......inge kul när 52 olika kulturer från närr och fjärran möts i samma hjälm under flera veckors tid.... :eek:

DearHunter
2009-12-07, 19:19
Här har vi tester:


http://sharp.direct.gov.uk/

klaus
2009-12-08, 07:33
Jag har också Shoei Multitec,öppningsbar
mycket nöjd med mitt val,provade också flera hjälmar innan jag bestämde,dock ej i 100km/tim
Tyckte att jag fick vad jag betalade,allt som jag ville ha ingick,även matchande färg med hojen :)
Har ett par billigare hjälmar i olika storlekar som reserv för eventuella passagerare,testat även dom men dom kommer inte ens i närheten av klassen på min Shoei
Dom borde ändå skydda mina passagerare ifall nåt skulle hända

Nina
2009-12-08, 09:55
Mm, det man får tänka på vid köp av hjälm är också hur vissa hjälmar kan studsa som studsbollar vid ett slag mot marken, det studsandet tål inte våra nackar. En glasfiberhjälm studsar inte lika många gånger som en plasthjälm från Biltema, Lidl t ex.
Ju hårdare skal desto mjukare stoppning inuti, ju mjukare material på utsidan desto hårdare måste stoppningen vara för att uppnå kraven. Jag har hellre glasfiber och hårdare skal med mjukare stoppning innanför. Schuberth tillverkar även hjälmar för F1 och BMW. Och vita hjälmar syns bäst i trafiken men inte i vinterkörning av förklarlig anledning. ;)

Roadking
2009-12-08, 10:26
Och vita hjälmar syns bäst i trafiken men inte i vinterkörning av förklarlig anledning. ;)

Åtmistone i skåneland funkar det bra med vit hjälm även vid denna årstiden. Inte ofta vi bråkar med ogästvänlig snö här inte;-/