handdator

Visa fullständig version : Skattekvittot



erkagn
2009-12-06, 21:30
Har ju nyligen bytt bil. Och eftersom den är köpt på en bilaffär så var den avställd. Nu har jag betalat in skatten och väntar på skattekvittot. Men är det någon vits klistra dit det? Visst behöver man inte ha det från den 1 januari? Eller är man tvungen klistra dit det om man får det strax innan årsskiftet?

Nicke
2009-12-06, 22:51
Du kommer att få ett kvitto (klisterlapp) på posten. Den ska ju monteras på skylt eftersom den nya lagen gäller från årskiftet. Men jag skulle knappast tro att 'dom' säger ngt om du inte gör det.

Jag fick båda mina (bil & mc) för en vecka sedan, och dom har jag klistrat upp på skylten:)

erkagn
2009-12-06, 23:04
Du kommer att få ett kvitto (klisterlapp) på posten. Den ska ju monteras på skylt eftersom den nya lagen gäller från årskiftet. Men jag skulle knappast tro att 'dom' säger ngt om du inte gör det.

Jag fick båda mina (bil & mc) för en vecka sedan, och dom har jag klistrat upp på skylten:)

Jo, jag misstänker också att dem inte skulle bry sig. Jag har inget emot att klistra dit det. Men samtidigt kunde de vara kul att spara det som ett kuriosa 8)

klaus
2009-12-07, 04:22
Jag fick också min skattekvitto och eftersom jag har en olaglig skylt så tyckte jag att det var passande att klistra dit märket

Kimmo
2009-12-07, 11:35
Är inte helt säker men jag tror att du inte behöver klistra dit det idag heller men du måste ha det med i bilen.

stefanistockholm
2009-12-07, 11:46
Jag fick båda mina (bil & mc) för en vecka sedan, och dom har jag klistrat upp på skylten:)


På skylten? :eek: I singularis?? 2 märken - 1 skylt ? ??
Det tror jag "dom" kommer att ha synpunkter på.... :D

Mats Liifv
2009-12-07, 11:49
Kvittot har spelat ut sin roll. Känns inte troligt att man skulle bli straffad med böter om man inte har det med sig. Om man blir stoppad görs alltid en slagning på ditt fordon och då syns det direkt om du betalt skatt, besiktigat och försäkrat ditt fordon. Men, men säker kan man aldrig vara...

Nicke
2009-12-07, 12:24
På skylten? :eek: I singularis?? 2 märken - 1 skylt ? ??
Det tror jag "dom" kommer att ha synpunkter på.... :D

Japp, ett klistermärke = en skylt. Det går bara att montera ett klistermärke på en skylt:D

Så du är vaken Stefan?! Trodde du gått i ide:rolleyes:

erkagn
2009-12-07, 12:39
Förresten har hört många som kallar skattekvittot för "Uggla". Är det nåt speciellt för här uppe i norr, eller kallas den för uggla även söderut?

Linnex
2009-12-07, 13:31
Förresten har hört många som kallar skattekvittot för "Uggla". Är det nåt speciellt för här uppe i norr, eller kallas den för uggla även söderut?

Aldrig hör det uttrycket.

Molgan
2009-12-07, 13:49
Så skattemärket ska bort? Var en nyhet för mig. Får man använda sig av mindre nummerplåtar då?

Mats Liifv
2009-12-07, 15:58
Förresten har hört många som kallar skattekvittot för "Uggla". Är det nåt speciellt för här uppe i norr, eller kallas den för uggla även söderut?
Dom gamla skattemärkena som vi hade tidigare, satt i en rund hållare om jag inte minns fel, kallades för "Uggla". Har aldrig hört det uttrycket om de nya. Tyvärr vet jag inte varifrån benämningen kom.

Jodå, visst slipper vi skattekvittot från den 1/1 2010. Det skulle sparas en oherrans massa miljoner / år på att inte trycka och skicka ut dessa klisterlappar. Tänk bara på portot till alla dessa miljoner skattepliktiga fordon.

pewa
2009-12-07, 18:08
Dom gamla skattemärkena som vi hade tidigare, satt i en rund hållare om jag inte minns fel, kallades för "Uggla". Har aldrig hört det uttrycket om de nya. Tyvärr vet jag inte varifrån benämningen kom.

Jodå, visst slipper vi skattekvittot från den 1/1 2010. Det skulle sparas en oherrans massa miljoner / år på att inte trycka och skicka ut dessa klisterlappar. Tänk bara på portot till alla dessa miljoner skattepliktiga fordon.

Precis, från och med 1/1 2010 är det ingen skyldighet att ha märket kvar. Skickas heller itne ut några nya efter det datumet, säger sig självt kanske ;)

Kontrollmärken avskaffas (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3174&highlight=skatte)

Linnex
2009-12-08, 09:20
Det skulle sparas en oherrans massa miljoner / år på att inte trycka och skicka ut dessa klisterlappar. Tänk bara på portot till alla dessa miljoner skattepliktiga fordon.

Det var väl runt 80 milj som de räknade att det skulle sparas...

Roadking
2009-12-08, 09:27
Det var väl runt 80 milj som de räknade att det skulle sparas...

Undrar i vilka hål dom pengarna kommer att hamna;-)

DearHunter
2009-12-08, 11:56
Undrar i vilka hål dom pengarna kommer att hamna;-)

Subventioner för alkohål i tanken ? ;D

Roadking
2009-12-08, 11:58
Subventioner för alkohål i tanken ? ;D
Ha ha, den va bra den. Tror nog att vissa klimatforskare skulle gilla den (tanken):)

Nina
2009-12-08, 12:01
Subventioner för alkohål i tanken ? ;D
Jamen de säger ju att det inte är lämpligt att köra med alkohol. Lär bli svårt att uppnå en Nollvision… ;) ;) ;)

DearHunter
2009-12-08, 13:36
Jamen de säger ju att det inte är lämpligt att köra med alkohol. Lär bli svårt att uppnå en Nollvision… ;) ;) ;)

Får man inte tunnelseende och sedan nollvision om man får för mycket ?? :D


Systembolaget - om ''tanken'' får välja!

akems
2009-12-08, 14:23
Det ända som är lite tråkigt är väl att man nästan får skaffa ny skylt för den gamla är avskrapad där märket suttit

DearHunter
2009-12-08, 14:36
Det ända som är lite tråkigt är väl att man nästan får skaffa ny skylt för den gamla är avskrapad där märket suttit

Snygg hållare som kompensation finns att köpa i webshoppen här på siten:

http://www.hojen.nu/bilder/webshop/webshop_skylthallare.gif



(pewa, nu när jag jagar in kunder så blir 40% i provision ok ;D)

akems
2009-12-08, 17:10
Annars kan man kanske klistra på ett hojen märke där skattemärket suttit,har nog något kvar

stefanistockholm
2009-12-09, 01:00
Undrar i vilka hål dom pengarna kommer att hamna;-)

Är detta den RoadKing jag tror att det är?

Roadking
2009-12-09, 06:47
Tror jag nog att det skulle kunna vara.........

Linnex
2009-12-09, 17:04
Skattekvitto till Deauvillen med posten idag. Skall alltså den vara det sista för kvittot min del?

DearHunter
2009-12-10, 15:15
Undrar om man kan sälja märket på blocket? ;D

erkagn
2009-12-10, 15:17
Undrar om man kan sälja märket på blocket? ;D


Tänkte just på det om de blir nå värde om man sparar det för framtiden. Men det är väl så många kvitton i omlopp :)

DearHunter
2009-12-10, 15:22
Tänkte just på det om de blir nå värde om man sparar det för framtiden. Men det är väl så många kvitton i omlopp :)

Tro mig! Den bli mer värd än 3 skilling Banco om hundra år....Den sista synliga resten av skattediktaturens fotboja... ;D

pewa
2009-12-11, 09:01
Skattekvitto till Deauvillen med posten idag. Skall alltså den vara det sista för kvittot min del?

Ja, fick även jag mitt "sista" idag.

Man ska väl aldrig säga aldrig, politiker har ändrat sig förr...