handdator

Visa fullständig version : Vinterrusta hojen



Evavind
2009-12-06, 09:29
Hej!
Om man som jag inte har ett varm-garage och har lite för lite tid att super-putsa och feja hojen, vad ska man då satsa på när hojen ska sova sin vintersömn? Jag har tankat fullt, och laddat batteriet. Funderar dock på om batteriet ska tas in? Någon föreslog att jag skulle spraya 5-56 över motorns utsida. Varför det?
Visst är det bra om jag kan rengöra, för smutsen håller ju fukten kvar längre, så det blir nog nästa steg. Min hoj är ju så fin med hyfsat välbehållet krom.
Ha en skön dag!

Nilsson
2009-12-06, 10:02
ta in batteriet annars riskerar du att det fryser sönder , är sen hojen rengjord vaxar och fin så räcker det långt

Jan-Olov
2009-12-06, 12:22
Ja gör som föregående sa ta in batteriet och underhållsladda det, skaffa gärna en smartladdare som sköter sig själv.

Hamre
2009-12-06, 16:48
Om du sätter på en underhållsladdare så behöver man inte plocka ur batteriet som Nilsson påstår.

Fredd
2009-12-06, 16:52
Finns redan ett par trådar på ämnet, står en hel del nyttigt där så ta en titt :)

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1914&highlight=vinterf%F6rvaring
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=774&highlight=vinterf%F6rvaring

Mats Liifv
2009-12-06, 17:50
Ett fulladdat batteri mår inte dåligt i kyla, tvärsom. I min ungdom, långt innan de smarta laddarna kom, brukade jag ladda batteriet fullt för att sedan lägga in det i frysen över vintern. Funkade alldeles utmärkt. Ska nog till en ganska extrem kyla för att batteriet ska frysa sönder, om det är fulladdat. För min del kopplar jag alltid in mina smarta laddare när jag ställer hojarna för några dagar. Med snabbkopplingar går det på några sekunder att koppla in och ur. En bra förebyggande åtgärd för att få ett batteri med lång livslängd och slippa problem med urladdade batterier.

Nilsson
2009-12-06, 19:50
som jag uppfattade saken var det inget snack om att ha en laddare kopplad , sen vad det beträffar att ett batteri inte fryser jo de nya gör det om de ej e full laddade men en blyack tål mera , jag tycker det är tråkigt att man snart inte vågar skriva något utan att folk ska vrida och vända på allt . med andra ord tack för mej jag kommer ej att göra flera inlägg

DearHunter
2009-12-06, 20:08
som jag uppfattade saken var det inget snack om att ha en laddare kopplad , sen vad det beträffar att ett batteri inte fryser jo de nya gör det om de ej e full laddade men en blyack tål mera , jag tycker det är tråkigt att man snart inte vågar skriva något utan att folk ska vrida och vända på allt . med andra ord tack för mej jag kommer ej att göra flera inlägg

Äsch seså. Nu tar vi och sjunger Baloo:

Var nöjd med... allt som lifvet ger och allting som Du kring dig ser glöm bort bekymmer sorger och besvär...

Det finns värre problem ;)

Hamre
2009-12-07, 21:25
som jag uppfattade saken var det inget snack om att ha en laddare kopplad , sen vad det beträffar att ett batteri inte fryser jo de nya gör det om de ej e full laddade men en blyack tål mera , jag tycker det är tråkigt att man snart inte vågar skriva något utan att folk ska vrida och vända på allt . med andra ord tack för mej jag kommer ej att göra flera inlägg

Oj va känsligt de va att kritisera dej!

pewa
2009-12-07, 23:14
Låter gjorda inlägg vara, men håll er till ämnet. Eventuella personliga diskussioner får tas via PM!