handdator

Visa fullständig version : Tur 5/12 till Rosenhill



Jonas
2009-12-05, 01:00
Funderar på att ta en tur imorgon, lördag. Har sådan abstinens och såg på Yr.no nu att det ska vara fem-sex plusgrader och uppehåll. Någon annan som är sugen på en macka och kaffe på Rosenhill? Eftersom klockan är sen och vi inte ska göra någon längre tur så föreslår jag träff på Rosenhill 11.00 och förträff på Gullmarsplan 10.00 för de som åker norrifrån.

Hoppas få med mig någon kaffekompis i alla fall :)

Jonas
2009-12-05, 12:34
Ingen kaffekompis mötte upp i Gullmarsplan, så jag skippade Rosenhill eftersom ingen heller svarat här. Tog en kort tur på en timma bara för att rasa av mig den värsta abstinensen. Hade dock klätt mig för varmt, så det var gott att få av sig kläderna nu. Men gu vad jag längtar till säsongen 2010!!

Nu ska jag strax sätta igång med en planerad storstädning. Ha det!

Nina
2009-12-05, 16:52
Jag har tvättat av min Triumph ända in i minsta detalj, jag hade ingen lust att ta ut den och skita ner den igen för asfalten var blöt. Nu när det saltas på vägarna får man se till att tvätta noggrant varje gång hojen varit ute.

DearHunter
2009-12-05, 18:05
Aj!

Då missade jag dig. Skulle ha kollat på siten. :eek:

Var själv ute och snurrade i ca 2h. Åkte sedan hem i regnet sjöblöt om fötterna. Konstaterade att imma/utandningsluften kröp in innanför immskydet.
På Rosenhill var det ont om hojjar. Ca 4st fick jag det till.

Rukka stället höll tätt i duggregnet :)

Nina
2009-12-05, 18:59
När jag kom på att jag kunde tagit hundkojan till Rosenhill var klockan 11:45. Just då fönade jag håret och hade ungdomsporträttet kvar att göra, jag hade aldrig hunnit dit i alla fall.

klaus
2009-12-06, 02:25
Nu när det är saltat så blir det inget mc åka,även om du tvättar så gör saltet för mycket skada.Blir inget abstinens för mig,har väldigt mycket att göra på skruva fronten,nytt bakdäck är bytt men inte balanserad än

Danne
2009-12-06, 14:47
Ajdå, synd att jag missade det - jag hade gärna hängt på. Men vi kan ta en sväng senare i december.
:)

DearHunter
2009-12-06, 18:28
Var ute en sväng idag. Vilket tråkigt väder.. :mad:
Ok att det är kallt och att det kan regna i november december. Men då och då vill jag faktiskt SE SOLEN..

Snart får man ju införa solkunskap i grundskolan på schemalagd tid..... >:(

Mats Liifv
2009-12-06, 19:48
Var ute en sväng idag. Vilket tråkigt väder.. :mad:
Ok att det är kallt och att det kan regna i november december. Men då och då vill jag faktiskt SE SOLEN..

Snart får man ju införa solkunskap i grundskolan på schemalagd tid..... >:(

Det är inte alltför länge sedan folk gick man ur huse för att inte se solen. Solförmörkelse inträffar någon gång i bland, med långa mellanrum. Gången före den som var nyligen skedde 1954 och nästa kommer 2126, enligt dom som vet.

Själv tycker jag det känns som solförmörkelse mest hela tiden under vintern. Hur många soltimmar hade vi i Stockholm under november? Hörde någon uppgift om tre!

DearHunter
2009-12-06, 19:57
No comments ;)

Mats Liifv
2009-12-06, 19:59
No comments ;)

Så där ska det se ut, mer i min smak!! ;D:D

erkagn
2009-12-06, 20:12
Det är inte alltför länge sedan folk gick man ur huse för att inte se solen. Solförmörkelse inträffar någon gång i bland, med långa mellanrum. Gången före den som var nyligen skedde 1954 och nästa kommer 2126, enligt dom som vet.

Själv tycker jag det känns som solförmörkelse mest hela tiden under vintern. Hur många soltimmar hade vi i Stockholm under november? Hörde någon uppgift om tre!

Här i Umeå tror jag det var 10 timmar sol i november:eek:

DearHunter
2009-12-06, 20:15
Här i Umeå tror jag det var 10 timmar sol i november:eek:

Inte illa
Och dessutom så går ju solen upp kl 11.59 och ner 12.02 där uppe i nörr.

erkagn
2009-12-06, 20:32
Fast på sommarn är den uppe desto längre :-)

räven
2009-12-06, 20:34
Just det vackert på sommaren

DearHunter
2009-12-06, 20:48
Fast på sommarn är den uppe desto längre :-)

Så är även myggen...:D

Jan-Olov
2009-12-06, 21:06
Det är inte alltför länge sedan folk gick man ur huse för att inte se solen. Solförmörkelse inträffar någon gång i bland, med långa mellanrum. Gången före den som var nyligen skedde 1954 och nästa kommer 2126, enligt dom som vet.

Själv tycker jag det känns som solförmörkelse mest hela tiden under vintern. Hur många soltimmar hade vi i Stockholm under november? Hörde någon uppgift om tre!

Jag mins solförmörkelsen 54, det var en märklig upplevelse far skulle komma hem och äta middag som vi sa på den tiden och mor och jag satt och väntede. Det mörknade otroligt fort fåglarna tystnade det blev som en sen kväll, det tog några minuter innan ljuset återvände och allt blev som vanligt. Jag såg inte solen men känslan mins jag änn i dag.

DearHunter
2009-12-06, 22:09
Som gammal amatörstronom så minns jag en solförmörkelse (1999) när jag var ute på landet där jag snabbt som attan riggade min gamla kikare och projicerade solen och månens rörelse mot ett vitt papper. Man kunde se det hela riktigt bra på det sättet.

Det var en märklig upplevelse. :)

pewa
2009-12-07, 18:18
Vidare diskussion kring solen och månen får ni ta i chatten eller egen tråd :)