handdator

Visa fullständig version : GPS i iPhone



Kimmo
2009-12-04, 16:58
Är det någon som har testat Navigons GPS modul till iPhone?
Har blivit sugen på att skaffa mig en iPhone och sedan köra
GPS i den.

http://www.navigon.com/portal/sv/produkte/navigationssoftware/mobile_navigator_iphone_eu.html

Har läst om den på nätet och det verkar fungera bra. Tomtom har oxå en variant till iPhone men den har inte fått lika possitiv kritik.

Tänkte det vore smidigt att ha telefon, gps, musik (går ju att köpa Spottify) i en och samma pryl istället för flera olika.

Nina
2009-12-04, 17:14
Fungerar den där utan internetuppkopplng så kan det vara värt att köpa. Annars tar Telia hela 169 kr i månaden för att GPS ska fungera på en iPhone för all den typen av trafik går över internet.

PatrikAdolfsson
2009-12-05, 16:31
Jag kommer att köpa någon av de 2 som finns idag till iPhone till våren då säsong 2010 startar. Koppar bluetooth lurar till så du hör vad de säger bara :D

I somras köpte jag Sjökort med navigering till iPhone och funkade helt smärtfritt.

De går inte via internetupkopplingen utan via den inbyggda GPSen.

Nina
2009-12-05, 16:48
Aah, för när jag stängde av internet i min iPhone så fungerar ingen GPS i den. Jag testade nån gratisvariant jag hittade i iTunes också men den vill inte koppla upp sig heller.

Jag kanske lyckades avaktivera rubb och stubb i den... ;)

Kimmo
2009-12-06, 12:18
Aah, för när jag stängde av internet i min iPhone så fungerar ingen GPS i den. Jag testade nån gratisvariant jag hittade i iTunes också men den vill inte koppla upp sig heller.

Jag kanske lyckades avaktivera rubb och stubb i den... ;)

Ja, den fungerar då som en "vanlig" GPS dvs du behöver inte vara uppkopplad mot nätet när du använder GPS:en. Undrar om det finns ruttplanering på dessa GPS:er eller om det bara är adressnavigering? Har för mig att jag läste någonstans att det fanns men kan inte hitta på det igen.

PatrikAdolfsson
2009-12-06, 15:11
Så länge de klarar av att importera kml eller gpx format så kan man tex använda Google Earth eller annan programvara att skapa rutter.

Jag har ännu inte satt mig in i vilken jag ska köpa till iPhonen men ett krav är att de ska kunna importera rutter i något välkänt format.

Molgan
2009-12-06, 16:34
Har någon testat eller vet någon nån som har testat att åka långt med en iPhone istället för en riktig GPS? Hur funkar dom när man åker internationellt, hur klarar man regn- och sandproblemet, hur stötåliga är de egentligen osv. Känner mig lite tveksam till att ha allt i en manick oxå, går den sönder eller förloras är man utan allt.

Är trots min späda ålder smått teknikfientlig men om det här skulle va nåt bra å ha på äventyr kanske man skulle skaffa sig en idiotfån.

Kimmo
2009-12-06, 17:32
Lite mer info om Navigons iPhone GPS.
I navigons kartor så ingår det 40 länder och den i TOMTOMs version har 22 länder.
Här är lite FAQ om Navigon till iPhone
http://navigon.com/portal/int/kundenservice/faq.html?faqTopic=iphone

och lite mera info

http://www.navigon.com/site/us/en/mobile_navigator/iphone

Den innehåller ruttplanering men det står inte i vilket format MEN det går inte i nuvarande version
att lägga in egna POI vilket är lite synd. Men i övrigt så verkar den innehålla det mesta som en
vanlig navigator har. Det finns olika lösningar på vattentäta lådor att till den. Otterbox är en variant
R-A-M Mount har en sk Aqua box. Hittade en variant som var gjord för iPhone för att kunna monteras
på styret till en vanlig cykel och det borde även fungera på hon tycker jag. Alla dem här tre olika
varianterna har genomgång för strömkabel och även den delen ska vara vattentät.

PatrikAdolfsson
2009-12-06, 17:44
Ser helt ok ut :D
http://www.ram-mount.com/Gallery/ipodmount2/tabid/328/Default.aspx


Eller varför inte
http://www.likecool.com/Gear/Apple/iBike%20Rider%20iPhone%20Case/iBike-Rider-iPhone-Case.jpg

Molgan
2009-12-06, 17:54
Tack för infon. Ska kanske svälja stoltheten och ta en ordentlig funderare, uttryckte mig nån gång i banorna "över min döda kropp" eller nåt liknande när makapären kom på tal.. =)

Den innehåller ruttplanering men det står inte i vilket format MEN det går inte i nuvarande version att lägga in egna POI vilket är lite synd.
Det stod i länken du gav; "Quick access to user-defined POIs in the area and along the route", så det borde funka enligt Navigon.

Kimmo
2009-12-06, 18:04
Tack för infon. Ska kanske svälja stoltheten och ta en ordentlig funderare, uttryckte mig nån gång i banorna "över min döda kropp" eller nåt liknande när makapären kom på tal.. =)

Det stod i länken du gav; "Quick access to user-defined POIs in the area and along the route", så det borde funka enligt Navigon.

Så här står det i FAQ frågorna.

Is it possible to add my own POI's to the MobileNavigator Software for my iPhone?
Answer:
At the present time this is not possible.

This entry was last updated on: Thursday, July 9, 2009 12:42 PM

Så jag vet inte vilket som är sant. Ver bra om det fungerar.

Kimmo
2009-12-21, 14:13
Nu kostar MobileNavigator till iPhone 74.99€ mot tidigare 99.95€
Passande (h)julklapp kanske.

PatrikAdolfsson
2009-12-25, 16:28
Jag har köpt Navigon nu och provat lite.

Funkar riktigt bra. Man kan lägga upp rutter mha adresser eller koordinater vilker ät grymt bra.

Du kan välja att inte visa motorväg.

Nackdelar:
- Drar mycket batteri så uttag krävs.
- Bara engelsk tal


Jag är nöjd!

Kimmo
2009-12-25, 21:37
Jag har köpt Navigon nu och provat lite.

Funkar riktigt bra. Man kan lägga upp rutter mha adresser eller koordinater vilker ät grymt bra.

Du kan välja att inte visa motorväg.

Nackdelar:
- Drar mycket batteri så uttag krävs.
- Bara engelsk tal


Jag är nöjd!

Hur skapar man dessa rutter? I vilket program skapar du rutterna? Vad blir det för filformat på de? Mycket frågor blir det har försökt hitta svar på dessa på nätet men inte lyckats.

PatrikAdolfsson
2009-12-25, 23:50
Hur skapar man dessa rutter? I vilket program skapar du rutterna? Vad blir det för filformat på de? Mycket frågor blir det har försökt hitta svar på dessa på nätet men inte lyckats.

Rutterna skapas i iPhone. det verkar inte gå att exportera eller importera något.

PatrikAdolfsson
2009-12-26, 02:03
Har nu läst på mer. Fick sätta om hela min iPhone till svenska för att få svenskt tal. Borde vara möjligt att ändra i programmet. Hoppas det kommer vid en uppdatering.

PatrikAdolfsson
2009-12-26, 13:00
Det enda som saknas nu är möjlighet att importera/exportera rutter i något välkänt format, tex GPX eller KML.

Kan ju bara hoppas det kommer :D

Tror jag kommer att satsa på en Aqua Box från RAM (http://www.ram-mount.com/Products/AquaBoxMounts/tabid/125/Default.aspx) till våren. Tyvärr verkar det inte gå att klicka på ikonerna genom plasen men funkar nog bra i alla fall.

Patrik

Kimmo
2009-12-26, 19:32
Det enda som saknas nu är möjlighet att importera/exportera rutter i något välkänt format, tex GPX eller KML.

Kan ju bara hoppas det kommer :D

Tror jag kommer att satsa på en Aqua Box från RAM (http://www.ram-mount.com/Products/AquaBoxMounts/tabid/125/Default.aspx) till våren. Tyvärr verkar det inte gå att klicka på ikonerna genom plasen men funkar nog bra i alla fall.

Patrik

Går det inte att komma åt den mapp där de lagras när man skapar rutterna i programmet?
På så vis borde det går att göra egna rutter i datorn och hitta något som kan konvertera till det format de ska ha.

PatrikAdolfsson
2009-12-26, 23:12
Går det inte att komma åt den mapp där de lagras när man skapar rutterna i programmet?
På så vis borde det går att göra egna rutter i datorn och hitta något som kan konvertera till det format de ska ha.

Tyvärr måste man, vad jag vet, jailbreaka telefonen för att kunna browsa den. Det vill jag inte göra.

Gert
2009-12-27, 07:38
Får man lov att fråga varför inte köpa en GPS avsedd till att mc`n och göra rutter i och en telefon avsedd för att ringa i ? ;)

Nina
2009-12-27, 08:01
Får man lov att fråga varför inte köpa en GPS avsedd till att mc`n och göra rutter i och en telefon avsedd för att ringa i ? ;)
Precis, jag har en GPS avsedd för mc som tål vatten och bensinspill, UV-ljus etc och en mobil att ringa med. ;)

PatrikAdolfsson
2009-12-27, 11:40
Får man lov att fråga varför inte köpa en GPS avsedd till att mc`n och göra rutter i och en telefon avsedd för att ringa i ? ;)

En iPhone är inte bara att ringa i. Det är en multimediaenhet där man även kan ringa i :)

Men visst är en gps anpassad för mc en bättre gps till hojen. Jag gillar att testa nya prylar.

Nina
2009-12-27, 12:22
He he, jag ringer mest med min iPhone. Och spelar spel. Nyss hittade jag ett spel som heter Skies of Glory, tjusiga gamla flygplan från andra världskriget man ska flyga med och skjuta. Det spelet var gratis.
Och ett annat spel där tomten ska släppa ner julklappar i skorstenar, husen är i olika färger så det gäller att släppa ner rätt paket i rätt skorsten. Det spelet var också gratis. Sims 3 har jag däri också men det spelet kostar.
Vad mer använder jag min iPhone till? Jo, att räkna med. Kalkylatorn är bra samt SMS:a gör jag. Och facebookar i den. ;)

Men gps? Nä, inte i den. :)

Kimmo
2009-12-29, 19:55
Får man lov att fråga varför inte köpa en GPS avsedd till att mc`n och göra rutter i och en telefon avsedd för att ringa i ? ;)

För att slippa ha en massa olika mojänger sittandes på styret och hålla reda på. Vore nice att ha allt i en makkapär istället. Det är ändock nog med grejor man har med . Därav iaf min nyfiken het på funktionerna i en iPhone.

Gert
2009-12-29, 20:05
Det jag också menar är att i alla tider har multifunktioner oavsett var det har funnits i så har det blivit "Inte riktigt bra på något"

Mats Liifv
2009-12-29, 20:41
Det jag också menar är att i alla tider har multifunktioner oavsett var det har funnits i så har det blivit "Inte riktigt bra på något"

Instämmer till fullo!

För min del har jag en Garmin Zûmo 550 navigator som jag använder i både bil och på motorcykel. Funkar jättebra. Har även en Iphone, som jag använder till mycket. Skulle dock aldrig komma på idén att använda den som navigator, annat än om jag promenerade. Vill kunna lägga upp rutter och dela rutter med andra. Vill även kunna ha en tydlig display och kunna använda pekskärmen på ett smidigt sätt under färd. Har svårt att tänka mig att den lilla skärmen på telefonen skulle kunna fungera i samband med hojåkning. Finns det möjlighet att få talade instruktioner i hjälmen? I så fall skulle det till nöds kunna fungera. För min del är det viktigt att kunna se i förväg vart jag ska ta vägen framöver. Känns osannolikt att det skulle fungera med telefonen, för min del.

Berätta gärna om era erfarenheter när ni testat på hojen. Det kanske är en alldeles utmärkt lösning för en del, beroende på vad man vill ha ut av det hela.

Hamre
2009-12-29, 21:41
Jag kör med Nokia 5800 mobil med GPS. Bara att ange adress, stoppa den i fickan koppla in bluetoothen till hjälmen. Fungerar helt utan problem, även i bilen där du faktiskt kan köra efter kartbilden.
Varför skall man kunna se vart man skall köra när man får köranvisningar i örat?
För min del är det helt ointressant att lägga rutter och att dela med andra! Det räcker med att bli lotsad dit man ska av en röst i örat.

PatrikAdolfsson
2009-12-29, 22:16
Jag tittar sällan på kartan när jag kör hoj. Det räcker bra med rösten i örat. Vilket funkar utmärkt med iPhonen.

Mats Liifv
2009-12-29, 23:21
Som jag skrev tidigare är det en sak om man bara vill ta sig från A till B på snabbast möjliga sätt och det är allt man vill ha ut av det hela. Då kan vilken enkel navigator eller telefon med GPS som helst göra jobbet.

Mina och många andras krav sträcker sig lite utanför det. För oss är det viktigt att kunna göra upp en rutt vi ska följa, antingen det nu är en grusvägskörning med ett virrvarr av olika alternativa vägar eller en landsvägskörning. Vi vill kunna dela med oss av rutten till varandra för att alla i gruppen ska veta vart vi ska åka. Viktigt är även att kunna se var vi åkt när vi varit ute och rekat vägar för en kommande körning. Då kan vi redigera och skapa en rutt för den kommande körningen.

Självklart tittar varken jag eller någon annan på kartan mer än mycket korta ögonblick. Det fina här är att jag vid körning på grusvägar i god tid kan se hur vägen ser ut och hur långt det är till jag ska svänga, långt innan rösten säger till. Kommer du i god fart på en grusväg och får veta att du ska svänga om femtio meter och det finns ett par alternativa vägar hamnar du snart i problem. Betydligt enklare då om du i god tid vet vad som ska hända. Man kan planera körningen på ett helt annat sätt när ingenting blir en överraskning.
Samma sak gäller när du kommer till en stor Autobahnkorsning. Du har redan långt innan det är dags att välja rätt avfart klart för dig vart du ska ta vägen. Väldigt lätt att köra fel om informationen kommer bara någon sekund försent när det går i mer än hundra km/h.

För mig är kombinationen av att kunna både höra och se informationen det optimala. Skulle jag bara ha möjlighet att använda ett sätt att få informationen skulle det tveklöst vara den jag får från skärmen. Vet att många även stänger av ljudet och uteslutande förlitar sig på informationen på skärmen.

Vi är alla olika och har varierande behov. Det gäller att komma på vad man vill ha ut av sin GPS. Har förstått att det finns en del som har en dyr GPS och egentligen är fullt nöjd med att hitta till en adress på ett enkelt sätt. Kan inte annat än se det som ett stort slöseri.

Ni verkar vara helt rätt ute som hittat den GPS som fyller era behov på ett utmärkt sätt.

Jan-Olov
2009-12-30, 00:25
Jag äger ingen GPS har inte heller någon erfarenhet av en sådan, min fråga är om man skall titta på skärmen när man kör är inte det en trafikfara i sig själv.

Mats Liifv
2009-12-30, 12:18
Jag äger ingen GPS har inte heller någon erfarenhet av en sådan, min fråga är om man skall titta på skärmen när man kör är inte det en trafikfara i sig själv.

Nej, det är ingen fara!
Man monterar GPS:en så att den sitter bra till i siktfältet. Du behöver bara slänga en kort blick på skärmen, vid lämpliga tillfällen. Inte värre än när du tittar på hastighetsmätaren. Med en snabb blick kan jag se hur långt jag har kvar till nästa sväng. Det räknar ner hela tiden så jag har full koll, dessutom får du reda på vilket nummer det är på avfarten. Väldigt smidigt att veta det i förväg. Vet jag att jag ska svänga in på avfart xxx kan jag glömma navigationen och bara titta efter rätt nummer på skyltarna. Om man bara har talade anvisningar kan dom ibland komma lite sent och man kanske ligger i fel fil på någon motorväg, med en långtradare bredvid sig. Mycket lätt hänt att man missar en avfart på det viset. Vet jag att jag ska svänga om en kilometer ger jag mig inte till att göra omköningar etc.

Kan säga att det är helt suveränt att lägga in adressen till ett hotell i Rom, Berlin eller annan storstad och bara åka direkt till målet, utan felkörningar. Kräver en del tillvänjning för att veta hur just din GPS funkar, kan skilja lite mellan olika modeller hur navigationsanvisningarna ges. Att det sedan är inbyggd MP3-spelare i min är bara en bonus. Musiken bryts när köranvisningarna kommer. Via blåtandsteknik kan jag dessutom koppla in min telefon, om jag skulle vilja. Vidare kan jag naturligtvis hitta till närmsta bensinmack, hotell, restaurang etc. För det allra mesta funkar allting utan problem, men helt utan karta klarar man sig inte. Fallerar navigationen och man inte har karta med sig blir det riktigt jobbigt.

För mig är GPS:en ett ovärderligt hjälpmedel. Risken är att man blir lat och helt förlitar sig på tekniken. Man slutar plötsligen att läsa på skyltar och kan få för sig att om verkligheten och GPS:en inte stämmer överens så är det "fel på verkligheten". Finns åtskilliga exempel på sådant...

Om man lär sig att använda sin GPS på rätt sätt är det ett hjälpmedel man inte vill vara utan.

Hamre
2009-12-30, 15:53
Som jag skrev tidigare är det en sak om man bara vill ta sig från A till B på snabbast möjliga sätt och det är allt man vill ha ut av det hela. Då kan vilken enkel navigator eller telefon med GPS som helst göra jobbet.

Mina och många andras krav sträcker sig lite utanför det. För oss är det viktigt att kunna göra upp en rutt vi ska följa, antingen det nu är en grusvägskörning med ett virrvarr av olika alternativa vägar eller en landsvägskörning. Vi vill kunna dela med oss av rutten till varandra för att alla i gruppen ska veta vart vi ska åka. Viktigt är även att kunna se var vi åkt när vi varit ute och rekat vägar för en kommande körning. Då kan vi redigera och skapa en rutt för den kommande körningen.

Självklart tittar varken jag eller någon annan på kartan mer än mycket korta ögonblick. Det fina här är att jag vid körning på grusvägar i god tid kan se hur vägen ser ut och hur långt det är till jag ska svänga, långt innan rösten säger till. Kommer du i god fart på en grusväg och får veta att du ska svänga om femtio meter och det finns ett par alternativa vägar hamnar du snart i problem. Betydligt enklare då om du i god tid vet vad som ska hända. Man kan planera körningen på ett helt annat sätt när ingenting blir en överraskning.
Samma sak gäller när du kommer till en stor Autobahnkorsning. Du har redan långt innan det är dags att välja rätt avfart klart för dig vart du ska ta vägen. Väldigt lätt att köra fel om informationen kommer bara någon sekund försent när det går i mer än hundra km/h.

För mig är kombinationen av att kunna både höra och se informationen det optimala. Skulle jag bara ha möjlighet att använda ett sätt att få informationen skulle det tveklöst vara den jag får från skärmen. Vet att många även stänger av ljudet och uteslutande förlitar sig på informationen på skärmen.

Vi är alla olika och har varierande behov. Det gäller att komma på vad man vill ha ut av sin GPS. Har förstått att det finns en del som har en dyr GPS och egentligen är fullt nöjd med att hitta till en adress på ett enkelt sätt. Kan inte annat än se det som ett stort slöseri.

Ni verkar vara helt rätt ute som hittat den GPS som fyller era behov på ett utmärkt sätt.

Då måste de va en kass GPS du har som inte varslar i tid när du skall svänga! Min "enkla" mobil GPS varslar Först 5 km innan sen 1 km, 500m, 100m, sen svänger du. Skulle man inte hänga med då, skall man nog inte köra hoj.
Det är väl lite av nöjet att bara köra iväg nån stans, sen när man vill hemåt är det bara att knappa in hemadressen!

Nina
2009-12-30, 16:15
Samma sak gäller när du kommer till en stor Autobahnkorsning. Du har redan långt innan det är dags att välja rätt avfart klart för dig vart du ska ta vägen. Väldigt lätt att köra fel om informationen kommer bara någon sekund försent när det går i mer än hundra km/h.

Då måste de va en kass GPS du har som inte varslar i tid när du skall svänga! Min "enkla" mobil GPS varslar Först 5 km innan sen 1 km, 500m, 100m, sen svänger du. Skulle man inte hänga med då, skall man nog inte köra hoj.
Det är väl lite av nöjet att bara köra iväg nån stans, sen när man vill hemåt är det bara att knappa in hemadressen!
Hamre, du missförstod helt vad Mats menade. Mats skrev inte ”Väldigt lätt att köra fel när informationen kommer bara någon sekund försent när det går i mer än hundra km/h.”, han skrev ”Väldigt lätt att köra fel om informationen kommer bara någon sekund försent när det går i mer än hundra km/h.”, det är lite skillnad på när och om.