handdator

Visa fullständig version : Fördelar med enkelsving?



Fredd
2009-12-04, 09:50
Jag har sett att många tillverkare har börjat presentera modeller med enkelsving, jag såg även en vanlig cykel häromdagen som hade enkelgaffel fram :)

Ni som är lite haj på teknik, vad är skillnaden prestandamässigt? Finns det nån anledning att köra med enkelsving förutom att det ser häftigt ut?

Exempel på vanlig sving:

http://bikereview.files.wordpress.com/2009/11/ducati-monster.jpg

Exempel på enkelsving:

http://www.encyclomoto.com/wp-content/uploads/2007/09/2007_ducati_monster_s4r_testastretta.jpg

räven
2009-12-04, 12:36
Lättjobbat, 5 navbultar på min BMW, styrs upp av en fläns,hjulet kan aldrig hamna fel eller snett.

Mats Liifv
2009-12-04, 13:32
Lättjobbat, 5 navbultar på min BMW, styrs upp av en fläns,hjulet kan aldrig hamna fel eller snett.

Kan inte se annat än fördelar, tycker att det funkar suveränt bra. Väldigt smidigt att ta av bakhjulet för byte av däck. Tycker fler tillverkare borde använda sig av den lösningen.

DearHunter
2009-12-04, 16:02
Enkelsving innebär oftast en viktbesparing. Sedan så har man ju endast en dämpare, mono shock, som man kan ställa in och slipper kruxet med balanseringen. Olika tryck på höger å vänster sida ger taskiga vägegenskaper. Man slipper även ett icke önskvärt vridmoment i roll-riktningen på svingen... ;)

Dessutom så kan jag mycket väl tänka mig att det är fördelaktigare ur produktionssynpunkt och blir billigare för tillverkaren. Färre moment.. Sedan så är ju den praktisk. Enklare att hålla rent eller serva tex.

ho, ho, ja, ja...min CX var före sin tid med monoshocken = :eek:. ;D

Jåke
2009-12-04, 20:33
Enkelsving innebär oftast en viktbesparing. Sedan så har man ju endast en dämpare, mono shock, som man kan ställa in och slipper kruxet med balanseringen. Olika tryck på höger å vänster sida ger taskiga vägegenskaper. Man slipper även ett icke önskvärt vridmoment i roll-riktningen på svingen... ;)

Dessutom så kan jag mycket väl tänka mig att det är fördelaktigare ur produktionssynpunkt och blir billigare för tillverkaren. Färre moment.. Sedan så är ju den praktisk. Enklare att hålla rent eller serva tex.

ho, ho, ja, ja...min CX var före sin tid med monoshocken = :eek:. ;D
Nja, enkelsving är faktiskt oftast tyngre än vanliga dito:n pga den måste vara kraftigare så det är inte för att spara vikt man använder det... åtminstone när vi pratar kedje- eller remdrivna hojar. Kolla MotoGP t.ex.

Den är kanske inte ens kanske bättre ur produktionshänseende då en vanlig svingarm är en relativt enkel konstruktion trots allt, en enkelsving måste det till mer komplicerade fästen för hjulet som både väger och fördyrar processen plus att det som sagt ställs helt andra krav på vridstyvhet.

Däremot är det ju de andra sakerna som på många gathojar kanske vida överväger för oss som användare :)

En dämpare har vi haft på de vanliga svingarna också sedan början på 80-talet, så det är inte där det skiljer ;)

Mats Liifv
2009-12-05, 10:16
Tror, som Jåke, att det inte är varken enklare eller billigare att producera, då hade alla hojar haft det.

Hela vinsten ligger hos oss brukare, det är nog därför som det inte är så vanligt hos andra märken än BMW.

DearHunter
2009-12-05, 18:11
Mycket möjligt att det blir dyrare eller att själva enkelsvingen är ngt tyngre.. å andra sidan vem bryr sig om det lockar köpare ;)