handdator

Visa fullständig version : Julskinkan? (Julmats-tråden)



räven
2009-11-25, 19:10
Hemska bilder från svinstallar. Kommer ni att fundera över om ni ska köpa en julskinka i år ?

Nina
2009-11-25, 19:14
Hemska bilder från svinstallar. Kommer ni att fundera över om ni ska köpa en julskinka i år ?
Bra fråga men lutfisk ska jag garanterat ha på bordet!

leffa
2009-11-25, 19:24
Hemska bilder från svinstallar. Kommer ni att fundera över om ni ska köpa en julskinka i år ?

vet ej men jag tror faktiskt att jag bojkottar skinkan och andra produkter från grisindustrin i år som en tyst protest,verkar som det bara är pengar som gäller och inte en tanke på hur djuret mår,klarar dom ej att ha en besättning så ska dom inte ha några djur överhuvudtaget.sen skulle dom sluta att föranmäla när dom kommer och ska inspektera då skulle det nog bli bättre ordning kan man hoppas.

Gibson
2009-11-25, 19:46
vet ej men jag tror faktiskt att jag bojkottar skinkan och andra produkter från grisindustrin i år som en tyst protest,verkar som det bara är pengar som gäller och inte en tanke på hur djuret mår,klarar dom ej att ha en besättning så ska dom inte ha några djur överhuvudtaget.sen skulle dom sluta att föranmäla när dom kommer och ska inspektera då skulle det nog bli bättre ordning kan man hoppas.

Kan bara hålla med dig men du som är jägare, skjut ett vildsvin och gör julskinka på det. Dom har garanterat mått bra.:D

Gurrag
2009-11-25, 20:01
Kalkon är maten för hjulen!!!

Ove
2009-11-25, 20:24
:( Aldrig bra när djur far illa! :(

:) Men jag har blivit lite intresserad av nägot som bl.a. kallas landsbygdsutveckling. Det växer upp en verksamhet med småproducenter som en reaktion på att det bara har blivit storindustri av matproduktionen. Det finns en massa gårdsbutiker som har bra kvalitet från ekologiska odlingar. Köpte 1/8 stut härom veckan. Ekologiskt och garanterat vegetariskt(!!) uppfödd. Menar med det att den inte blivit utsatt för idiotiska försök med kadavermjöl och sån skit, utan den består bara av koncentrerat gräs. Kanske lite dyrare men är det värt med tanke på att djuret haft det bra.
Skulle inte falla mig in att köpa kött som är gasat och med lång hållbarhet i långa kyldisken. Griskött köper jag hos en handlare med manuell charkdisk och får där även färsen nymald. :)

:cool: Konsumenter!!! Ställ krav! :cool:

Ove
2009-11-25, 20:27
Kalkon är maten för hjulen!!!

:confused: Var tusan kör du egentligen?! :confused::p:D

leffa
2009-11-25, 20:30
Kan bara hålla med dig men du som är jägare, skjut ett vildsvin och gör julskinka på det. Dom har garanterat mått bra.:D

jodå skulle gärna ha vildsvins skinka men dom är inte så lättjagade:)

Gibson
2009-11-25, 20:32
jodå skulle gärna ha vildsvins skinka men dom är inte så lättjagade:)

Här hemma så skulle du nog inte ha några problem med jagat, dom är fan överallt.:o

leffa
2009-11-25, 20:50
:( Aldrig bra när djur far illa! :(

:) Men jag har blivit lite intresserad av nägot som bl.a. kallas landsbygdsutveckling. Det växer upp en verksamhet med småproducenter som en reaktion på att det bara har blivit storindustri av matproduktionen. Det finns en massa gårdsbutiker som har bra kvalitet från ekologiska odlingar. Köpte 1/8 stut härom veckan. Ekologiskt och garanterat vegetariskt(!!) uppfödd. Menar med det att den inte blivit utsatt för idiotiska försök med kadavermjöl och sån skit, utan den består bara av koncentrerat gräs. Kanske lite dyrare men är det värt med tanke på att djuret haft det bra.
Skulle inte falla mig in att köpa kött som är gasat och med lång hållbarhet i långa kyldisken. Griskött köper jag hos en handlare med manuell charkdisk och får där även färsen nymald. :)

:cool: Konsumenter!!! Ställ krav! :cool:

skulle gärna betala lite mer om jag hade tillgång till nåt liknande men tyvär så har jag ej de där kontakterna:(

DearHunter
2009-11-25, 23:20
Dansk skinka finns som alternativ och självklart så behandlar man inte grisar som svin i Danmark, eller? ;) Man kan alltid fixa skinkan själv enligt något nyuppfunnet gammaldags recept på nätet.

Jag kommer definitivt att ta upp en fin rådjurssadel ur frysen och tillaga den efter bästa förmåga, vilket innebär bortplockning av hagel den här gången ;D

Tillsist så vill jag påminna alla äkta ättlingar till vikingarna (ej dansbandet, gud förbjude) i rakt nedstigande led: Hur Du än vänder och vrider på dig så har Du skinkan i baken. Dvs hur mycket man än resonerar så kommer man att sakna skinkan i Sverige, för utan traditioner (skinka) inge bra hjul. ;)

Och eftersom man ska ha en liten nubbe till sillen så räknas även skinkan till sillsläktet numer :cool:

Ove
2009-11-26, 09:00
Dansk skinka finns som alternativ och självklart så behandlar man inte grisar som svin i Danmark, eller? ;) :cool:

:( Trots dom undantag som har kommit fram den sista veckan är det nog så att ska man vara glad gris så är det bättre i Sverige. Det är inte utan anledning som den danska grisen är billigare :(

:) Lokalt producerat kommer från mindre besättningar och mindre slakterier. Vinsten är att man kan få levererat i den form man vill ha det. Det bästa exemplet är lamm där man ofta finner bitar i frysdisken som är skurna med bandsåg i fruset kött och man kan ha alla köttkvaliteer i samma lilla bit, från det som bara behöver en snabb stekning till det som måste koka en timma för att bli gott.
Man har dessutom koll på hela kedjan så gott det går och varorna har inte åkt lastbil land och rike runt, dels före slakt dels som färdiga och förpackade styckningsbitar.

Jo. Var man få tag på: Sök på gårdsbutiker, närproducerat, ekologiskt osv. Har man fått ett napp så kan man fråga var man hittar nästa.

leffa
2009-11-26, 12:18
Dansk skinka finns som alternativ och självklart så behandlar man inte grisar som svin i Danmark, eller? ;) Man kan alltid fixa skinkan själv enligt något nyuppfunnet gammaldags recept på nätet.

Jag kommer definitivt att ta upp en fin rådjurssadel ur frysen och tillaga den efter bästa förmåga, vilket innebär bortplockning av hagel den här gången ;D

Tillsist så vill jag påminna alla äkta ättlingar till vikingarna (ej dansbandet, gud förbjude) i rakt nedstigande led: Hur Du än vänder och vrider på dig så har Du skinkan i baken. Dvs hur mycket man än resonerar så kommer man att sakna skinkan i Sverige, för utan traditioner (skinka) inge bra hjul. ;)

Och eftersom man ska ha en liten nubbe till sillen så räknas även skinkan till sillsläktet numer :cool:

har du gjort wiskymarinerad rådjurs sadel nån gång det är riktigt smarrigt,köttet får en härlig smak och smälter nästan i munnen.

Molgan
2009-11-26, 14:07
Att slaktdjur behandlas illa är ingen nyhet och att Svenska grisar skulle ha det bättre än nån annanstans är en myt. Vägrade äta kött i över ett år efter att ha besökt Scans slakteri i Kristianstad för ungefär 10 år sen, vidrig upplevelse. Men vill man äta kött och köper från storproducenter kan det vara bra att veta hur det går till. De flesta bryr sig ändå inte men kanske nån tänker efter, och förhoppningsvis tar branschen tag i det om det bildas opinion.

När jag bodde i Småland åt jag bara kött från ett lokalt charkuteri som bara använde grisar från gårdar i närheten, vilken enorm skillnad på köttet jämfört med Scans sönderstressade minigrisar. Tyvärr finns inte möjligheten på samma sätt här uppe.

DearHunter
2009-11-26, 14:13
Ove å Leffa: Tack för tipsen. ;)

Nä, jag har inte marinerat ett rådjur i Whisky, innan det hamnar i magen och marineras där...


En ny produktide: Whiskymarinerad vildsvinsjulskinka ;D


/Hupp!

Ove
2009-11-26, 21:35
har du gjort wiskymarinerad rådjurs sadel nån gång det är riktigt smarrigt,köttet får en härlig smak och smälter nästan i munnen.

:) Recept tack! Jag har mest satsat på att whiskeymarinera kocken tidigare men det är ju kul med andra varianter. :p;)

räven
2009-11-26, 21:46
Jag tycker om rödvinsmarinader,om inte kocken dricker allt rödvinet själv.
Blev en fin vinterpälsad räv i dag. Duger nog inte till julskinka?

Jan-Olov
2009-11-26, 22:14
Jag tycker om rödvinsmarinader,om inte kocken dricker allt rödvinet själv.
Blev en fin vinterpälsad räv i dag. Duger nog inte till julskinka?
Då har du en fin grund till att laga viltragu.

Ove
2009-11-26, 22:20
Jag tycker om rödvinsmarinader,om inte kocken dricker allt rödvinet själv.
Blev en fin vinterpälsad räv i dag. Duger nog inte till julskinka?

:) Rätt tillagad...kanske. Enligt vissa källor kan man äta allt på 4 ben utom stolar och bord. :p:D

Du kan iallafall bereda skinnet och klå in hjälmen enligt annan tråd så ses vi i vår och kammar våra hjälmfrisyrer :D

räven
2009-11-26, 22:29
Strålande ide,Sveriges enda schuberth med rävsvans.

leffa
2009-11-26, 22:36
ove du har ett mail:)

Ove
2009-11-26, 23:07
ove du har ett mail:)

Och du har ett tebax!

Kimmo
2009-11-27, 14:35
Har beställt en skicka från en gårdsbutik som jag köpt i från under några år nu. Sedan är det bara att
värma bakungnen (vedugn) och in med skickan över natten.
Mumma

Ove
2009-11-27, 15:19
Har beställt en skicka från en gårdsbutik som jag köpt i från under några år nu. Sedan är det bara att
värma bakungnen (vedugn) och in med skickan över natten.
Mumma

:( Om du menar en sån där murad ugn som man eldar inne i så hemfaller jag åt en av dödssynderna - Avund! Vill ha! :cool::rolleyes:;)

Är skinkan rimmad eller färsk?

Kimmo
2009-11-27, 23:44
:( Om du menar en sån där murad ugn som man eldar inne i så hemfaller jag åt en av dödssynderna - Avund! Vill ha! :cool::rolleyes:;)

Är skinkan rimmad eller färsk?

Det är en murad ugn och skinkan är färsk.
Kan bara säga att jag längtar redan till att få hugga in på skinkan
godare än så blir det inte med en julskinka än den som tillagas i bakugn.
Så du får allt avundas på :D
Nästa helg blir det till att baka tunnbröd och tjockbulla i den som oxå ska
vara till hjul. Gissa om det blir gott ???

DearHunter
2009-11-28, 00:21
Ahaaa.... Du är pizzabagare ;)
Så när Du tillagar skinkan så stoppar Du in en pinne i brasan...ha, ha. :D:D


Håller med om att din ugn är kanon. Önskar själv att jag hade en sådan. Jag får nöja mig med en varmlufts. :cool:

Molgan
2009-11-28, 10:29
Här har vi sanna gastronomer, en tråd om djurplågeri slutar med matlagningstips. :p

Ove
2009-11-28, 10:40
Här har vi sanna gastronomer, en tråd om djurplågeri slutar med matlagningstips. :p

:) Det är det som är kul med forum - man vet aldrig hur det slutar. :p

Jan-Olov
2009-11-28, 12:05
:) Det är det som är kul med forum - man vet aldrig hur det slutar. :p
Ja och en blandning av folk som normalt inte skulle umgås, jätteroligt. Fördelen är också att vill jag delta så får jag och vill jag bara kolla så är det med axepterat.http://www.hojen.nu/forum/images/icons/icon14.gif

Kimmo
2009-11-28, 22:02
Ahaaa.... Du är pizzabagare ;)
Så när Du tillagar skinkan så stoppar Du in en pinne i brasan...ha, ha. :D:D


Håller med om att din ugn är kanon. Önskar själv att jag hade en sådan. Jag får nöja mig med en varmlufts. :cool:

Godare pizza finns inte än den som blir i den.
Jag fårstår denna avundsjuka för ugnen :rolleyes:
Det var ugnen som gjorde att vi köpte huset har barndomsminnen
sedan farmor var uppe tidigt och bakade bröd och jag vaknade till
denna gudomliga doft som kom från det så då kunde jag inte låta
bli att köpa huset. Resten av huset spelade liksom ingen roll.
Undra om man skulle bygga in en ugn i husvagnen oxå sitter just
nu i den i Tandådalen. Vilken hitt.

leffa
2009-11-29, 18:40
Det är en murad ugn och skinkan är färsk.
Kan bara säga att jag längtar redan till att få hugga in på skinkan
godare än så blir det inte med en julskinka än den som tillagas i bakugn.
Så du får allt avundas på :D
Nästa helg blir det till att baka tunnbröd och tjockbulla i den som oxå ska
vara till hjul. Gissa om det blir gott ???

tunnbröd vet man vad det är men vad är tjockbulla för ting ? säkert gott kan man tro:)

Kimmo
2009-11-30, 12:55
tunnbröd vet man vad det är men vad är tjockbulla för ting ? säkert gott kan man tro:)

Det är en form av bröd som bakas här i Dalarna till jul. Det ska givetvis gräddas i vedugn för bästa resultat. Skickar med en länk till en blogg där dem skriver om tjockbulla bakning.

http://engsroom.blogspot.com/2007/11/idag-har-det-bakats-till-julen.html

pewa
2009-12-01, 03:10
Då tråden ändå spretat iväg fullständigt döpte jag om och breddade den lite :)

Vad har ni för favoriter på julbordet? Själv gillar jag klassiker som skinka, gravlax och varför inte ris-a-la-malta!

Kimmo
2009-12-01, 12:13
Tja som sagt julskinka, lax, sill, prinskorv m.m.m.m.m.m.m.

Ove
2009-12-01, 12:54
:) Glöm inte köttbullarna! Dom små! Får snart sätta igång och rulla av några kilo färs.
1kg blandfärs till 1/2 kg nöt eller älg brukar bli bra så dom inte blir för torra men ändå smakar lite extra. OBS! Stekas i smör, inte margarin.

Janssons frestelse hör visst till också.

Rimmade skinkan kokas inte hos oss utan går direkt in i ugnen dagen före på låg värme, ca 150 grader. Nätet avtaget och svålen strimlad sen löst bunden med garn för att hålla formen. Avsmakas varm 23/12 och kall 24;e. Brukar bara vara halva kvar då av någon anledning. Den knapriga / sega svålen är jättegottast att mumsa på! ;)

leffa
2009-12-01, 17:01
sillbordet hör till min favorit på julbordet:)

Olle Å
2009-12-18, 15:46
Åt av ett fantastikt julbord i går kväll och har väl inte riktigt återhämtat mig än. Där fanns ju alla de vanliga frestelserna inklusive Janssons, skinkan och laxen i olika former. revbensspjäll och så förstås sillabordet.
Av åtgången på skinkan att döma så åts den med verkligt god aptit. Både rådjur, lamm och älg var också representerade plus alla varianter av olika korvar. PUH.
Skulle gärna vilja ha tag i en bit rökt vildsvinsskinka, men var hittar man sådant?

Ove
2009-12-19, 09:45
Skulle gärna vilja ha tag i en bit rökt vildsvinsskinka, men var hittar man sådant?

:) Inte så svårt! Brukar finnas i ICA-butiken jag anlitar. Säg till i god tid så kan det ordnas. Blir väl lite svårt att skicka på posten och tro att den är framme före jul. Bättre att mötas på vägen för överlämning men inte när det som nu är -15grader. Jag fryser näbbet av mig om jag ska ut nu.. :p:D




Kom just från affären. Vildsvinsskinkan slutsåld. Tillgången ojämn och det tar en stund att fixa med saltning och rökning och sånt men det kommer igen.

Ove
2009-12-21, 22:48
:cool: Ja nu är julruschen i köket igång :) I Lördags En omelett med räkstuvning som var inbjuden till en julfest på kvällen. Igår ett par Janssons som också försvann tilll annan destination så jag fick göra ett par nya idag som hamnar i egen frys ett tag.
Spadet till dopp i grytan påbörjat idag med att en fläsklägg fick bli överkokt tillsammans med lök peppar och örtkryddor. Blir inget spad av skinkan för den går direkt i ugn utan kokning.Ett par formbröd blev det och den första risgrynsgröten är kokt och även uppäten. :)

I morgon blir det bakning som huvudaktivitet. Blir nog någon mera Jansson + åka och handla också. Kul när det rör sig lite. Brassa käket är julens höjdpunkt, så grabbar - fös ut tanterna ur köket! :D

räven
2009-12-21, 23:06
Därför koks skinkan i småland, vi älskar att doppa i grytan.