handdator

Visa fullständig version : Någon som provat påse att sitta på (Airhawk och liknande)



erkagn
2009-11-23, 11:38
Är det någon som provat en sån dära påse att sitta på? Dvs en grunka man lägger på sadeln och en kan man sitta på den.

PatrikAdolfsson
2009-11-23, 12:06
http://www.airhawk.se/

Jag har en sådan och tycker den funkar riktigt bra. Klarar 25-30 mil utan 'träsmak'. Utan klarar jag ca 10 mil.

Patrik

erkagn
2009-11-23, 12:41
http://www.airhawk.se/

Jag har en sådan och tycker den funkar riktigt bra. Klarar 25-30 mil utan 'träsmak'. Utan klarar jag ca 10 mil.

Patrik

Ja, just en sådan. Många glidarhojar ger träsmak som du säger efter ca 10 mil och då vore en sådan underbar.

räven
2009-11-23, 12:41
Jag har oxå en sån, brukar ha den i väskan å blir det ömt i rumpan så sitter jag på airhawken en stund. Det blir liksom nya belastningspunkter .

PatrikAdolfsson
2009-11-23, 12:49
Första gången jag använde den hade jag för mycket luft. Kändes som att jag gungade runt :) Läste sen manualen hur man skulle göra...

erkagn
2009-11-23, 13:07
Första gången jag använde den hade jag för mycket luft. Kändes som att jag gungade runt :) Läste sen manualen hur man skulle göra...

Jag tänkte just på det. Men hade ingen aning man kunde justera hur mycke luft de skulle va i den.

Molgan
2009-11-23, 13:39
Rekommenderas! Tyckte först det var mycke pengar för en pimpad pruttkudde men den räddade min sommar. 10-15 mil i laglig fart är vad jag klarar i sträck på SV'n innan träsmaken passerar smärttröskeln utan airhawk. I somras klämde jag 800 mil med 60 mil som längsta dagsetapp utan problem tack vare kudden.

erkagn
2009-11-23, 14:00
Rekommenderas! Tyckte först det var mycke pengar för en pimpad pruttkudde men den räddade min sommar. 10-15 mil i laglig fart är vad jag klarar i sträck på SV'n innan träsmaken passerar smärttröskeln utan airhawk. I somras klämde jag 800 mil med 60 mil som längsta dagsetapp utan problem tack vare kudden.


Ja, priset har avskräckt mig. Men jag klarar oxå bara ca 10 mil innan jag får träsmak, så var de i alla fall på min gamla Dragstar. På 950:n har jag inte kört nå längre sträckor än.

Ove
2009-11-23, 16:23
Jag tänkte just på det. Men hade ingen aning man kunde justera hur mycke luft de skulle va i den.

:) Välsignad sak när jag kör min W650 som är ganska hård i dynan. Första milen var inte kul men jag pös ur lite luft efterhand och när det är lagom känns den nästan tom. Man måste bottna mot sadeln för att inte fara omkring okontrollerat. Den gör ändå nytta genom att fördela trycket över större yta. Det är samma princip som man använder i rullstolsdynor för att undvika trycksår.

Dyr, men under min ända, prisvärd! :cool:

stefanistockholm
2009-11-23, 20:33
För den som tycker att en AirHawk är för dyr finns ett alternativ på Bil-Butterik's (ja Biltema alltså) som man betalar 29.90 för. En sån har jag och den funkar utmärkt!

NeXTer
2009-11-24, 01:25
För den som tycker att en AirHawk är för dyr finns ett alternativ på Bil-Butterik's (ja Biltema alltså) som man betalar 29.90 för. En sån har jag och den funkar utmärkt!

Har du måhända en länk?

PatrikAdolfsson
2009-11-24, 01:50
Kan det vara någon av dessa Stefan menar?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79792
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C26%5CLarge%5C26-7521_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=155428
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C45%5CLarge%5C45-572_l.jpg

stefanistockholm
2009-11-24, 07:59
Kan det vara någon av dessa Stefan menar?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79792
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C26%5CLarge%5C26-7521_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=155428
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C45%5CLarge%5C45-572_l.jpg


Exakt! Fast jag gav otillbörlig rabatt... Biltema vill nuförtiden ha 39.90...

Ove
2009-11-24, 09:53
För den som tycker att en AirHawk är för dyr finns ett alternativ på Bil-Butterik's (ja Biltema alltså) som man betalar 29.90 för. En sån har jag och den funkar utmärkt!

:confused: Jag har båda sorterna och tycker nog att man får i det här fallet vad man betalar för.

Biltemakudden skulle nog bara ställa till problem på sadeln och snabbt hamna i packväskan och användas vid picnicken att sitta på på marken. Möjligen att det kan fungera i en stor och bred "traktorsadel" :confused:

Mats Liifv
2009-11-24, 13:44
Om man vill göra en mer permanent lösning inför framtiden kan man göra som jag gjorde. Låta en sadelmakare lägga in gel i sadeln. Blev helt fantastsikt bra. Förutom att safeln blev mycket bekvämare blev den dessutom mycket snyggare. Ingen träsmak ens efter tjugortvå timmar ooch etthundrasjuttiotvå mil i sadeln. Ganska sällan man kör längre än så. Kan vara värt att kolla vad det kostar om man räknar med att behålla hojen ett tag. Blir inte så mycket om man slår ut det på antal timmar man sitter i sadeln. Har suttit i sadeln mer än trehundra timmar denna säsong....

Ove
2009-11-25, 10:30
Om man vill göra en mer permanent lösning inför framtiden kan man göra som jag gjorde. Låta en sadelmakare lägga in gel i sadeln. Blev helt fantastsikt bra. Förutom att safeln blev mycket bekvämare blev den dessutom mycket snyggare. Ingen träsmak ens efter tjugortvå timmar ooch etthundrasjuttiotvå mil i sadeln. Ganska sällan man kör längre än så. Kan vara värt att kolla vad det kostar om man räknar med att behålla hojen ett tag. Blir inte så mycket om man slår ut det på antal timmar man sitter i sadeln. Har suttit i sadeln mer än trehundra timmar denna säsong....

:) Helt rätt Mats! Skillnaden mellan att få en ny stoppning i dynan i fh. till 2 st Airhawks kan inte vara så avsksräckande stor.

I mitt fall med W650;an så är det en retrohoj och jag vill, trots att jag är ett "funktionsfreak" inte störa stuket. Även jag är lite kokett ibland. :o

DearHunter
2009-11-25, 14:53
Efter att ha testat div hojar så konstaterar jag att stoppningarna på dagens sadlar är HÅRDA jmfrt med min sadel från 82. Men det diffar väl mellan alla hojjar oavsett år och märke.

Man kan nog beställa mjukare stoppning. Det tjänar man på komfortmässigt, såvida inte det är en sporthoj och man ska flytta på röva varja gång innan man går in i en kurva. Jag undrar om det inte blir bättre och billigare i längden med en bra sadel istället för en bönpall, kuddar och hemorrojdsalvor...:D

Nä, det borde vara större flexbiltet bland tillverkarna med att tillhandahålla ett större utbud av mc-utrustning som anpassar din hoj till just dig. På så sätt skulle de även utöka kundkretsen. Många tjejer har te x svårt för större/högre hojjar. Just nu verkar det ju som att alla ska passa in i storlek M och ha foträta skor som i gårdagen kina där alla skulle passa in i samma maokeps... Det blir ju en ganska så stor merkostnad om man måste special beställa.
:cool:

pewa
2009-12-01, 02:51
Om man vill göra en mer permanent lösning inför framtiden kan man göra som jag gjorde. Låta en sadelmakare lägga in gel i sadeln. Blev helt fantastsikt bra. Förutom att safeln blev mycket bekvämare blev den dessutom mycket snyggare. Ingen träsmak ens efter tjugortvå timmar ooch etthundrasjuttiotvå mil i sadeln. Ganska sällan man kör längre än så. Kan vara värt att kolla vad det kostar om man räknar med att behålla hojen ett tag. Blir inte så mycket om man slår ut det på antal timmar man sitter i sadeln. Har suttit i sadeln mer än trehundra timmar denna säsong....

Vet att KTM säjer gel-sadlar till en del av sina modeller. Kanske ett försäljningsknep att leverera för hårda sadlar, sälja mer tillbehör.

mybba
2011-05-06, 17:25
Hej alla,Ja idag har man införskaffat sig en airhawk,Äntligen så får man inte träsmak efter 5-6mil,Har väl kanske inte en bra dyna som en del andra har,Man åker ju en yamaha 660 xtz tenere 91,Så den är väl hård tycker jag,Men för övrigt en kanon hoj som bara går och går,Japp ha en kanon sommar med möe mc åkning.Mvh mybba:):):):)

Olle Å
2011-05-06, 20:49
Jag hade väl inte den bästa sittkomforten på min Yamaha xj 600, så jag tog en överbliven gelpad som legat i min ridsadel och la den under överdraget till dynan. Helt otroligt vad en så tunn pad kan göra nytta, ca 1 cm. Körde ca 50 mil på dan utan att känna något obehag.

Olle Å
2011-06-18, 11:09
Eftersom jag var nöjd med den på xj 600, så fixade jag en till som jag lade på min Transalp.
Lossade överdraget och skar ner skumgummit ett par cm eftersom det var nersuttet och lade dit en tillklippt gelpad. Förra året i Norge hade jag problem med att sitta länge, men under årets resa var det nästan inga problem trots ett par dagsetapper på 50 och 70 mil.

Lazze
2011-06-18, 18:34
Skulle ha behövt nå´t liknande när jag körde från Västerbotten ner till Gävle förra sommaren på min zzr 1100 :/ Blev till att stanna och ta fram en tröja ur väskan och stoppa ner i brallan! Detta år kör jag Intruder 1400. Åkte från Gävle ner till Skåne, en nätt resa på 76 mil, utan att en enda gång få problem med betongröv!! Fantastisk sadel på min hoj, och ändå originalsadel.

Jonas
2011-06-18, 20:26
Även jag är nöjd med originalsadeln på min Kawasaki CT. Har aldrig känt tendenser till träsmak. =)

Olle Å
2011-06-23, 21:26
Skall du köra ganska aktivt på grusvägar och andra dåliga vägar rekommenderas en gelpad som ligger fast och inte flyttar sig då man måste stå upp och köra. Den skall placeras under dynklädseln

engström67
2011-06-26, 21:23
Man kan även ta en liten bensträckare 1 gång i timmen,och kasta bort kalsongerna,allt vad bomull heter är ju tabu under skyddskläderna.Det är det som är största problemet,det blir tätt i röven och varmt,ju varmare desto ondare i baken:)

Olle Å
2011-06-27, 19:57
Man kan även ta en liten bensträckare 1 gång i timmen,och kasta bort kalsongerna,allt vad bomull heter är ju tabu under skyddskläderna.Det är det som är största problemet,det blir tätt i röven och varmt,ju varmare desto ondare i baken:)

Om du med din hoj tar en bensträckare i stående körning någon minut varje kvart, kan du utan problem köra hela dagen och rasta bara när du tankar.

Mats Liifv
2011-06-27, 21:10
Man kan även ta en liten bensträckare 1 gång i timmen,och kasta bort kalsongerna,allt vad bomull heter är ju tabu under skyddskläderna.Det är det som är största problemet,det blir tätt i röven och varmt,ju varmare desto ondare i baken:)Själv kör jag oftast med löpartights under stället vid långturer. Funkar utmärkt för min del!

engström67
2011-06-27, 22:37
Om du med din hoj tar en bensträckare i stående körning någon minut varje kvart, kan du utan problem köra hela dagen och rasta bara när du tankar.

Brukar göra det,men alla kan ju inte stå och köra på sina hojar:)

pentti01
2011-07-01, 23:50
Köra si o så långt utan stopp,,, e de smart? Personligen tycker jag att jag vill ha en paus efter MAX 1 timme, känns behagligt även för skallen ! Visst, även jag klarar längre etapper än så , men i alla fall,,,

Mats Liifv
2011-07-02, 22:59
Köra si o så långt utan stopp,,, e de smart? Personligen tycker jag att jag vill ha en paus efter MAX 1 timme, känns behagligt även för skallen ! Visst, även jag klarar längre etapper än så , men i alla fall,,,För min del ligger gränsen för en bensträckare runt tre timmar om jag kör solo, med passagerare kör jag runt två timmar mellan stoppen. Det är en lagom intervall för min del. Gäller att känna när det är dags för en själv, behovet är så väldigt olika mellan olika individer och vilken hoj man kör. När jag skjutsade på min Honda Dominator kom jag aldrig längre än en timmes körning om jag körde med passagerare innan jag behövde stanna. Det är nog den i särklass sämsta skjutshoj jag haft. Alldeles för kort sadel för att åka två.