handdator

Visa fullständig version : Nya hastigheter



Nilsson
2009-11-21, 16:46
en sak som slog mej idag , var hur genomtänkt e det med att man sänkt hastigheter från 90 till 80 , jag har märk att antalet vansines omkörningar ökar , för kunde man ju köra om tex en lastbil , här i skåne körs ju mycke betor men det vågar folk inte nu då det står en jäkla massa kameror överallt , detta gör att det blir köer och alltid någon som måste om , man pratar om att olyckorna minskar , nja jag vet inte det , en älg eller rådjur hoppar ut även om man kör 10 km sacktare , vad tycker ni?

Molgan
2009-11-21, 17:07
Svensk vägskyltning är ett skämt generellt och verkar mest gå ut på att ge skylttillverkare arbete. Det land som jag upplevt haft den sundaste inställningen till det här med skyltpynt är Italien, vi borde se och lära av dom.

Ove
2009-11-21, 17:17
Svensk vägskyltning är ett skämt generellt och verkar mest gå ut på att ge skylttillverkare arbete. Det land som jag upplevt haft den sundaste inställningen till det här med skyltpynt är Italien, vi borde se och lära av dom.

Körde idag på en väg utanför Mariestad, Rak, jämn och fin med god sikt vid sidorna och inga speciellt farliga korsningar. Den skyltades ner till 80 från 90 för någon vecka sen, men Trafiken flyter på som vanligt i 100 - 110. Håller med om att "de våra" kunde lära av länder med en annan trafikmängd. Liknar maktens lekstuga. :mad:

Jan-Olov
2009-11-21, 17:17
Jag har kanske fel, men om vägverket sänker hastigheten så minskas kraven på vägen och kostnaden kan hållas nere där med så kommer vägarna att bli kass med tiden.

Gibson
2009-11-21, 17:36
Jag har kanske fel, men om vägverket sänker hastigheten så minskas kraven på vägen och kostnaden kan hållas nere där med så kommer vägarna att bli kass med tiden.

Jag tror att du har hur rätt som helst.

Nina
2009-11-21, 18:07
Jag körde en väg hem i dag som skyltats om till lägre hastighet men ingen höll den lägre hastigheten, alla körde i samma gamla fart som alltid där. Frågan är om det ens lönar sig att sänka hastigheten? Jag tror nog det är som Jan-Olov skriver.

Nilsson
2009-11-21, 20:20
jag vet ej men jag tror inte att vare sig utsläpp eller säkerheten ökar