handdator

Visa fullständig version : Start-tips Honda CB 250



Evavind
2009-11-20, 13:43
Hej! Solen lyser ju idag så jag tänkte ta en tur. Men se, det tänkte inte hojen. Den står i solen nu och jag hoppades att det skulle hjälpa. Den har stått flera veckor utan körning, så den är väl sur på mig. Nu har jag gjort ett par startförsök med elektriska starmotorn och låtit den vila emellan. Kan man göra något annat?
Eva

Nina
2009-11-20, 14:00
Har du en kick på den? Jag vet inte hur gammal din CB250 är men på min CB750 från -73 finns en kick också förutom elstartknappen.

Annars kan du rulla igång den. Se till att hitta en lagom lång nerförsbacke att rulla nerför. Lägg i 2:ans växel och när du är uppe i lagom fart släpper du ut kopplingen och dunsar till den med rumpan på dynan så ska den gå igång. Så gjorde jag med min Husqvarna.

erkagn
2009-11-20, 14:02
Hej! Solen lyser ju idag så jag tänkte ta en tur. Men se, det tänkte inte hojen. Den står i solen nu och jag hoppades att det skulle hjälpa. Den har stått flera veckor utan körning, så den är väl sur på mig. Nu har jag gjort ett par startförsök med elektriska starmotorn och låtit den vila emellan. Kan man göra något annat?
Eva

En Honda CBX 550 jag ägde kunde bli så. Då provade jag att ha gasen i botten medans jag körde runt startmotorn, då brukade den starta med en stor avgasknall :)

Evavind
2009-11-20, 15:42
Hm, nej, det funkade inte med startmotor + gasen i botten heller. På vårkanten när jag börjar köra igen vet jag att jag ofta får lirka och gulla men att det till slut startar. Så jag ska väl inte ge upp än. steg två får bli att ta ur batteriet och ladda det. E

erkagn
2009-11-20, 15:44
Hm, nej, det funkade inte med startmotor + gasen i botten heller. På vårkanten när jag börjar köra igen vet jag att jag ofta får lirka och gulla men att det till slut startar. Så jag ska väl inte ge upp än. steg två får bli att ta ur batteriet och ladda det. E

Håller tummarna den smäller igång lätt som en plätt när du laddat batteriet. Här i Umeå är säsongen slut. Även om de inte är snö på marken är det regnigt, mörkt och några plusgrader, så det är bara invänta premiärturen i slutet av april/början av maj.

DearHunter
2009-11-20, 17:08
Antagligen så har den svårt att få soppa. Det har väl dunstat så att förgasarna och slangarna är helt tömda. Testa att spraya startgas där luften sugs in så att den börjar gå runt och suga in bensin.

...och Du har väl öppnat upp kranen å chokat... ;)

Evavind
2009-11-20, 19:48
Jomänvisst, kranen öppen och full choke. Strax innan jag bestämde mig för att ställa in i garaget för kvällen och förtsätta imorgon, då hostade hojen till och kom igång. För att sedan själv-stanna motorn. Men det hördes att den fick lite soppa.
Nya tag imorgon alltså.
Eva

Nina
2009-11-20, 19:52
Hur länge har den stått? Dagens bensin blir fort gammalt (max 4 veckor gammalt får det vara), annars vill de inte gå. Häll i en flaska K-sprit i tanken, det löser upp klumparna som bildas.

Ove
2009-11-22, 10:55
:confused: Ursrunget till tråden var att Evavind ville ha igång hojen. ;)

Om det finns PRI-läge på kranen: Vrid till PRI och starta som vanligt. Kör inte länge med startmotorn. Gör några försök och om det inte går så öppna luftfilter och spraya in en liten dutt med startgas. Om den inte går då har du förmodligen kört den sur och då är det bäst att vänta bra länge alt. skruva ur stift och torka. (Jag skulle välja första varianten)

Glöm inte kranen i PRI läget för då kan soppan rinna ur tanken ner i motorn och då blir det SURT!! :eek: ( Jag har en gång för längesen lyckats fylla en tvåtaktare med bensin från vevhus till tändstift - snacka om surt)

Om den vill ha startgas efter varje längre uppehåll så kan man borra ett litet hål i luftburken och täppa det med en skruv som är lätt att komma åt att lossa vid behov. Olle Å har ett recept på hur man kan dra en slang till burken om den sitter riktigt illa till. :)

DearHunter
2009-11-22, 13:29
En annan sak som är bra är att gå igenom alla anslutningar till/från batteriet så att det inte har oxiderat. Friskt jordat - hälften vunnet! ;)

pewa
2009-11-22, 22:33
Tråd rensad. Som någon sa, alla har vi olika åsikter och alla kan vi ha fel, men håll god ton ändå!

Inlägg kring bensins livslängd flyttade --> Bensin livslängd (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3197)

erkagn
2009-11-23, 07:24
Hur går det? Har du fått igång hojen?