handdator

Visa fullständig version : Köpa utan provkörning



erkagn
2009-11-19, 14:40
Är det vanligt att köpa hoj utan provkörning?

Köpte min Dragstar 1100 begagnad på våren innan det var säsong på firma och köpte den bara rakt av utan att ha provat den.

Min nuvarande 950 var ju demohoj som jag köpte i slutet av sommarn, så hade ju provat den förut i somras så visste hur den var.

Tänkte mera att om man köper en modell man aldrig kört, så kan man ju bli negativt överraskad över dess egenskaper.

PatrikAdolfsson
2009-11-19, 16:53
Jag köpte också min VN900 utan att ha provat den. hade inget körkort vid köptillfället :D

Var lite som att köpa grisen.... Men nu i efterhand är jag grymt nöjd!

erkagn
2009-11-19, 16:57
Jag köpte också min VN900 utan att ha provat den. hade inget körkort vid köptillfället :D

Var lite som att köpa grisen.... Men nu i efterhand är jag grymt nöjd!

Jo, de är nog ganska vanligt. Kanske det är vinter när man tecknar kontraktet, eller att man inte har körkort, eller att det är nån helt ny modell som handlaren inte ens har hemma. Då får man chansa. Om man läser tester i tidningarna får man ju en uppfattning om hojen.

Mats Liifv
2009-11-19, 16:59
Var lite som att köpa grisen.... Men nu i efterhand är jag grymt nöjd!

Ha, ha den var bra!

Kan verkligen vara ett grisköp om man inte testat innan. Visst har jag gjort det några gånger själv, mot bättre vetande. Dock inget jag rekommenderar någon annan att göra.

Nina
2009-11-19, 18:48
Är det vanligt att köpa hoj utan provkörning?
Är det vanligt att köpa byxor utan att ha provat dem först? ;)

Vet inte om det är vanligt men liknelsen är bra, ingen köper väl ett par byxor utan att ha provat dem först. Dock har jag köpt en hoj utan att ha provat den först (hade inget körkort då) men det var också enda och sista gången (man lär sig av misstagen). Fast byxor har jag aldrig köpt utan att ha provat dem först. ;)

Molgan
2009-11-19, 19:15
Har provkört alla mina hojar efter det att jag betalat för dom. =)

Nina
2009-11-19, 19:58
Har provkört alla mina hojar efter det att jag betalat för dom. =)
Ha ha ha! :)

erkagn
2009-11-19, 20:06
Har provkört alla mina hojar efter det att jag betalat för dom. =)

Om man köper en splitterny hoj, är det väl inte ens säkert att handlarn har en demohoj av den typen hemma, och kanske inte vill ska provköra de nya exen så de blir begagnade. Då får man nöja sig med en provsittning.

Umeås HD-handlare har ett antal HD hemma som demo-ex, men inte en av varje sort. Då får man väl prova den demo-hoj som mest liknar den HD man tänker köpa.

Mc-Bosse
2009-11-19, 20:19
Jag fick säljaren till att köra hem min hoj med släp till mig. Jag ville inte köra för jag hade absolut ingen koll på mc överhuvudtaget innan jag tog kortet.

stefanistockholm
2009-11-19, 21:19
Jag har köpt min hoj helt osedd och oprovad på annons och det köpet ångrar jag inte... Likaså har jag köpt mina 2 senaste bilar utan att ha sett dem eller provat före... Det är ett vågspel som har utfallit till 100% tillfredställelse hittills men jag tror att jag ska använda en annan metod nästa gång.

Kimmo
2009-11-19, 21:52
Provade inte heller min hoj innan köp eftersom jag inte hade något mc kort vid tillfället. Köpte hojen under en veckas rekreation i Varberg i Augusti. Brukar köpa byxor utan att prova oxå.

Jan-Olov
2009-11-19, 22:53
Vet jag vad jag vill ha och har bestämt mig så kvittar det om hojen provkörts före. Både Dragstaren och Varaderon köptes på det viset, det är ju garanti.

Hamre
2009-11-19, 23:40
Skulle aldrig kunna tänka mej att köpa utan provkörning. Det kan ju tänkas att det inte alls är den hoj du har drömt om.
Kan inte handlarn ordna provkörning på den hoj du är intresserad av så gå vidare till nästa handlare.
Enklare än så är det inte!

Guzzi-Leif
2009-11-20, 00:18
Visst är det en knäpp bransch detta med mc...
På samma sätt som med byxorna, brukar väl de flesta bilhandlare kunna erbjuda åtminstone att få se bilmodellen och provsitta innan man bestämmer sig.
Av de 17 mc jag handlat (själv/med pappa/för dottern) har jag bara provkört två. De jag köpt sproillans nya (7-8 st) har jag inte ens sett i verkligheten innan köpet utan handlar'n har tagit hem dem efter min beställning.

pewa
2009-11-20, 01:09
Provkört alla fyra hojar jag ägt, köpte dock en cross mitt i vintern en gång och utan dubbdäck blev det en begränsad tur den gången.

Gibson
2009-11-20, 01:19
Den första hojen köpte jag utan att prova, hade inte kortet då men sedan dess har jag provat innan köp.:D

Mc-Bosse
2009-11-20, 11:51
Det är väl med mc som med bilar. Man kan utan att provköra få en uppfattning om den. Det är ju en bil/mc som även andra kör så så extremt egendomlig eller konstig kan den serietillverkade bilen/mc:n inte vara.

Till syvende och sist är det för de flesta utseendet som fäller avgörandet vid köp. Inte för mig dock som köper billigt och begagnat för då är det skicket och priset på bilen eller mc:n som fäller avgörandet. När det gällde mc:n tyckte jag att den såg bekväm ut och priset var ok.

klaus
2009-11-20, 16:52
köpte min i januari så det var inte läge att provköra och jag var inte intresserad av det heller,gillade inte hojen i fabriksutförande men den hade fin potential att bli fin byggobjekt. Ansåg att provkörning spelar ingen roll när jag ändå kommer att bygga om rätt så rejält. Så här i efterhand tycker jag att mitt val att inte provköra var rätt,eftersom min egen har helt andra köregenskaper än originalet,jag har byggt den så den passar perfekt för mina behov och önskemål.
Provkörningen hade inte gett mig något,jag ville ju ha hojen oavsett
Min såg väl skaplig ut och priset var någorlunda ok för mig med (riktigt fyndpris med facit i hand så här i efterhand)

swischmc
2009-11-21, 16:01
Första hojen jag köpte provsatt jag bara - hade inget körkort då...
Andra hojen provkörde jag på en mc-lektion, med trafikskoleläraren bakpå! Den har jag fortfarande (hojen alltså ;) ) och trivs kanon med den. :D
Nästa hoj, när nu det blir, ska jag naturligtvis provköra först. Har fått för mig att det är så man gör... trots att det som är avgörande för mig är sitthöjden. Når jag inte ner kan hojen vara hur bra som helst att köra, till slut måste jag ju stanna... :o