handdator

Visa fullständig version : Var har ni kameran?



erkagn
2009-11-16, 11:04
Ni som är fotointresserade! Var har ni kameran när ni kör hoj?

Ifall jag har med mig kompaktkameran har jag den i sidofickan långt ner på jackans sida. Inte optimalt vid en vurpa ju.:eek:

På dragstaren hade jag packväskor där jag kunde ha systemkameran. Än så länge på XVS950:n har jag ryggsäck när jag kör. Känns inte så skoj ha en tung och hård sytemkamera där mot ryggen, om det skulle hända nåt. Har ju ryggskydd, men ändå...

Hur löser ni det hela?

Mats Liifv
2009-11-16, 11:29
Ni som är fotointresserade! Var har ni kameran när ni kör hoj?

Ifall jag har med mig kompaktkameran har jag den i sidofickan långt ner på jackans sida. Inte optimalt vid en vurpa ju.:eek:

På dragstaren hade jag packväskor där jag kunde ha systemkameran. Än så länge på XVS950:n har jag ryggsäck när jag kör. Känns inte så skoj ha en tung och hård sytemkamera där mot ryggen, om det skulle hända nåt. Har ju ryggskydd, men ändå...

Hur löser ni det hela?

När jag kör min KTM använder jag min lilla kompaktkamera som får ligga i jackfickan. De andra två hojarna är utrustade med väskor så där kan systemkameran följa med. Har aldrig några hårda saker i ryggsäcken, oavsett att jag har ryggskydd.

Har kraschat rejält två gånger med såväl telefon som kamera i fickorna på jackan, utan några som helst problem. Inte ens ett blåmärke. Till saken hör att jag båda gångerna haft så kallad säkerhetsjacka närmast kroppen. Uppenbarligen gjorde den sitt jobb.

erkagn
2009-11-16, 11:44
Undrar oxå om en systemkamera är säker i en ordinär skinnväska på en glidarhoj. Det kan väl komma in både damm och fukt, och dessutom vibrationer? Och vad händer om man lägger hojen på sidan kameran är, kan inte en mjuk glidarhojsväska av skinn tryckas ihop och kvadda kameran?

Nina
2009-11-16, 12:01
Jag har en vadderad kameraryggsäck, kameran och objektiven ligger i påsar mot väta och fukt om det är lite regnigt eller finns risk för regn. Mitt liv är viktigare än kameran så skulle jag vurpa och kameran sticker åt helsefyr så kan jag alltid skaffa en ny. Däremot är det lite svårare att få ett nytt liv.

Mitt ryggskydd är tjock, den tål nog.

erkagn
2009-11-16, 12:32
Jag har en vadderad kameraryggsäck, kameran och objektiven ligger i påsar mot väta och fukt om det är lite regnigt eller finns risk för regn. Mitt liv är viktigare än kameran så skulle jag vurpa och kameran sticker åt helsefyr så kan jag alltid skaffa en ny. Däremot är det lite svårare att få ett nytt liv.

Mitt ryggskydd är tjock, den tål nog.

Så har du ryggsäcken fastsurrad på pakethållarn då? eller instoppad i en packväska?

Nina
2009-11-16, 12:44
Så har du ryggsäcken fastsurrad på pakethållarn då? eller instoppad i en packväska?
Var natten hård i Umeå? ;) ;) ;)
Jag har en vadderad kameraryggsäck, den sitter alltså fastsurrad på kroppen.

erkagn
2009-11-16, 12:47
Var natten hård i Umeå? ;) ;) ;)
Jag har en vadderad kameraryggsäck, den sitter alltså fastsurrad på kroppen.

Jo, den verkar varit hård för en viss mc-klubb. Men är är inte jag medlem. Men hård på annat sett genom att de regnat bort all snön, och bara ruskväder ute:eek:

Man blir alldeles tokig, och fattar inte hur man ska stå ut till slutet av april/början av maj... tur man man har detta forumet att surra bort om mc ju:D

AT-gubben
2009-11-16, 12:50
Min systemkamera bor i tankväskan som är klädd med tjock skumplast mot tanken och det även om det bär ut i skogen. Skydd mot vatten blir en kraftig plastpåse om det står regn i väderrapporten. Däremot släpar jag ej med flera objektiv utan ett "allround" sitter monterat på kamerahuset. (17-70) Vid mer avancerad fotografering tar jag bilen och då får hela utrustningen åka med i en fotoryggsäck, den används även vid naturfoto och vandringar då stativ kan behövas.

Touratec säljer en insatts till deras tankväskor som är anpassad till systemkameror. Något dyr tycker jag.

erkagn
2009-11-16, 12:53
Min systemkamera bor i tankväskan som är klädd med tjock skumplast mot tanken och det även om det bär ut i skogen. Skydd mot vatten blir en kraftig plastpåse om det står regn i väderrapporten. Däremot släpar jag ej med flera objektiv utan ett "allround" sitter monterat på kamerahuset. (17-70) Vid mer avancerad fotografering tar jag bilen och då får hela utrustningen åka med i en fotoryggsäck, den används även vid naturfoto och vandringar då stativ kan behövas.

Touratec säljer en insatts till deras tankväskor som är anpassad till systemkameror. Något dyr tycker jag.


Tankväska är ju en perfekt lösning för de flesta hojar. Dessutom lätt komma åt kameran. Och perfekt ha med sig ett allround-objektiv. Tyvärr har jag hastighetsmätarn på tanken, så kommer inte åt att ha en tankväska där.

leffa
2009-11-16, 13:03
jag funderar på att köpa tankväska ,men repar dom inte lacken?

Gibson
2009-11-16, 13:06
jag funderar på att köpa tankväska ,men repar dom inte lacken?

Nej det brukar dom inte göra, mjuka bottnar bara att se till så att det är rent när man sätter på den.:)

Nina
2009-11-16, 14:51
Jag funderar på en BMW original tankväska till min GS men tyvärr så lär den skymma hastighetsmätaren och annat jag kan behöva se där framme. Jag gillar inte topboxen, jag packade ner termos och fikamackor i den och kände hur precis hela tyngdpunkten ändrats. Och så får inte kameran och alla objektiv plats däri heller men kanske i en tankväska. =)

Molgan
2009-11-16, 16:15
Jag funderar på en BMW original tankväska till min GS men tyvärr så lär den skymma hastighetsmätaren och annat jag kan behöva se där framme.
Bygg en egen. Köpte en kameraväska på ClasOhlsson, axelremmen runt styrkronan och ett spännband under tanken så har man en tankväska för 200 bagis. Är delningsbar och så här ser den ut i lilla formatet:

http://i369.photobucket.com/albums/oo140/Mollgan/Test/desert.png

räven
2009-11-16, 18:59
När jag kör själv är kameran i tankväskan annars har frun hand om den. Nya komeror med stor å bra disply är lätta å hantera under färd för passagerare.
Nog syns det på lacken att tankväskan har varit monterat sen hojen va ny. Men GSen är ju ett bruksfordon.

AT-gubben
2009-11-16, 21:04
jag funderar på att köpa tankväska ,men repar dom inte lacken?

Jodå, visst kan det bli repor av en tankväska men med lite skyddsplast på utsatta ställen minskar man risken. Men risk för repor får man väl så fort man sätter sig på hojen ;):)

leffa
2009-11-16, 22:08
nu har jag köpt en tankväska på blocket det ska bli skönt att slippa giviboxen där bak nästa säsong:)

erkagn
2009-11-16, 22:24
nu har jag köpt en tankväska på blocket det ska bli skönt att slippa giviboxen där bak nästa säsong:)

Så bra! Man kan fynda mycket på blocket och tradera ju.

leffa
2009-11-16, 23:33
Så bra! Man kan fynda mycket på blocket och tradera ju.

jo det finns mycket att välja på ute på nätet men helst vill jag se o känna på grejerna som jag vill ha och det går inte ute på nätet,men det får man ta:)

Mats Liifv
2009-11-17, 00:08
Tankväskor har enligt min erfarenhet både för och nackdelar.

Nackdelar:

Lite extra strul vid tankning. Ibland måste väskan tas bort helt, i andra fall kan den vikas undan.

Kan ibland skymma instrument och GPS.

Kan ibland vara till besvär vid stora styrutslag. Olika knappar på styret kan påverkas, med dom följder det kan få. Plötsligen börjar du tuta, motorn slås av eller så trycks startknappen in, låter inte trevligt.

Ofta kan man inte alls utnyttja flexibiliteten i att låta väskan expandera. Blir nästan alltid helt omöjligt att se instrumenten med väskan i sitt mest expanderade läge.

Olika modeller av motorcyklar fungerar naturligtvis olika bra ihop med tankväskor. BMWs 650 GS modeller där man har tanken under sadeln bör kunna passa bättre än många andra. Alltid skönt att slippa irritationsmomentet vid tankningarna.

Fördelar:

En del väskor, exempelvis Bagster, har ett tanköverdrag som man fäster väskan på. Går utmärkt att alltid låta sitta kvar på hojen. Utgör ett enastående bra skydd för tanken mot t.ex. repor från blixtlås och liknande.

Kan utgöra ett bra vindskydd på kåplösa hojar. Kan ibland avlasta rejält från fartvinden.

Enkel att montera och ta bort, alltefter behov.

Lätt att komma åt det man snabbt och enkelt vill ha tillgängligt.

Fungerar ofta som karthållare.

Bra placering av tyngdpunkten. Går att lasta tunga saker på ett bra sätt.

Gillar inte tankväskor så där jättemycket för egen del. Tänker inför varje långsemester ner i Europa att vi ska klara oss utan, men sen är det bara att krypa till korset. Väskan måste på om allt ska med. Den största irritationen är för min del att instrumenten alltid skymts på alla mina olika hojar, vore det inte så skulle jag nog ha större fördragsamhet med väskan än jag har. För dagligt bruk föredrar jag topboxen. Behöver nästan aldrig använda sidoväskorna. Har heller aldrig upplevt det obehag som Nina gjort med en termos och mackor i topboxen, trots att boxen och packningen vägt som mest tjugo kilo tillsammans. Nu har jag haft riktiga touringlok som troligen inte påverkas lika lätt som en kanske mer än hundra kilo lättare hoj gör. Dessutom kör jag alltid med passagerare på semestern. Alla olika parametrar spelar in. Som vanligt får var och en pröva sig fram till vad som passar just en själv och sin motorcykel bäst.

Molgan
2009-11-17, 01:47
Gillar inte tankväskor så där jättemycket för egen del. Tänker inför varje långsemester ner i Europa att vi ska klara oss utan, men sen är det bara att krypa till korset. Väskan måste på om allt ska med. Den största irritationen är för min del att instrumenten alltid skymts på alla mina olika hojar, vore det inte så skulle jag nog ha större fördragsamhet med väskan än jag har.
Hade en riktigt smidig väska på europaturen med SV'n, dolde inget och var inte ens ivägen när vi låg å plöjde serpentinvägar. Vid tankning lossade man bara magneterna (plåttank) och vickade fram den mot styret. Enda irritationen var på autobahn, hade varit skönt att kunna krypa ner helt bakom rutan ibland men väskan var ju ivägen. Fast nu kanske inte den hojen är att betrakta som något regelrätt touringlok så man får väl ha lite överseende. :rolleyes: