handdator

Visa fullständig version : Köpa från USA



erkagn
2009-11-16, 08:18
Hur är de om man köper grejor från en firma i USA, måste man betala tull då? Har man större chans slippa tullen om man ber firman skicka paketet som privatpaket, eller att man ber någon privatperson köpa ut den från firman och sedan skicka den som privatpaket.

Har hört man kan skriva gåva på paketet för slippa tull, stämmer det?

Min 950 är så ny modell, så finns inte så mycket prylar i Sverige, medans den är en populär hoj i USA. Dessutom är ju grejorna billigare där.

Är det nån som har erfarenhet av detta?

pewa
2009-11-16, 10:16
Har inte beställt mc-grejer från USA men däremot annat som kläder osv.

Tullavgifter är alltid en risk man får ta, tror jag åkt på det vid 2/3 beställningar. Gått en del rykten om att man enklare kommer undan om paketen skickas som gåvor, slås in eller liknande, men jag tror det är lite av en myt.

Skulle va om någon privatperson köpte grejerna i USA och sedan skickade dem till dig kanske.

Dock ska tilläggas att inklusive tullavgifter kan grejerna ändå va billigare än i Sverige, om man vill chansa lite.

erkagn
2009-11-16, 10:24
Har inte beställt mc-grejer från USA men däremot annat som kläder osv.

Tullavgifter är alltid en risk man får ta, tror jag åkt på det vid 2/3 beställningar. Gått en del rykten om att man enklare kommer undan om paketen skickas som gåvor, slås in eller liknande, men jag tror det är lite av en myt.

Skulle va om någon privatperson köpte grejerna i USA och sedan skickade dem till dig kanske.

Dock ska tilläggas att inklusive tullavgifter kan grejerna ändå va billigare än i Sverige, om man vill chansa lite.


Jo, jag chattar med en tjej därborta. Och känner jag kan lita på henne, så man kunde ju skicka över pengar till hennes konto. Funderar ju på köpa Cobra-pipan som jag inte lyckats hitta i Sverige. Alternativet är ju Raask-pipan som kostar strax under 3000 kr och finns här i Sverige. Men tycker Cobran är finare.

Hade ju Raask på Dragstaren och tyckte inte de gav nå mycke effekt heller. Fast egentligen är de lite dovare ljud jag vill åt, och det har Cobra enligt de filmer jag sett påYouTube.

klaus
2009-11-16, 13:54
inget problem att få prylar från USA,tar tre dagar att få hem dom med UPS
frakten är viktbaserad,skulle tippa ca 200$ för dina pipor
tull,importavgift är ca 260sek för varje 100$ +exp.avg på 137sek per sändelse

man kan be firman skriva ner fakturans värde,vissa gör det ,vissa inte
du kan betala firman direkt och be dom skicka prylarna till tjejen,frakt inom USA ca 10-20$
tull är alltid lotteri,ingen garanti att du slipper även om det är hon som skickar,men är det firman som skickar så då åker man mestadels på tullen

har du fler frågor,så hör av dig,beställer med jämna mellanrum,helt ok om du vill hänga med

erkagn
2009-11-16, 14:38
inget problem att få prylar från USA,tar tre dagar att få hem dom med UPS
frakten är viktbaserad,skulle tippa ca 200$ för dina pipor
tull,importavgift är ca 260sek för varje 100$ +exp.avg på 137sek per sändelse

man kan be firman skriva ner fakturans värde,vissa gör det ,vissa inte
du kan betala firman direkt och be dom skicka prylarna till tjejen,frakt inom USA ca 10-20$
tull är alltid lotteri,ingen garanti att du slipper även om det är hon som skickar,men är det firman som skickar så då åker man mestadels på tullen

har du fler frågor,så hör av dig,beställer med jämna mellanrum,helt ok om du vill hänga med


Oki! Tackar så mycket för råden och erbjudandet. Ska bara först fundera vad exakt jag ska ha. Skulle va skoj om man hittade motsvarande här i Sverige så man kunde jämföra priset.

klaus
2009-11-16, 22:23
hittar du dina prylar inom EU så blir det bara porto,kolla Tyskland,England, dom brukar ha fina nätbutiker

TheCrow
2013-12-16, 21:41
Hur är det med frakt från USA? Jag har varit inne på två nätbutiker och båda visar noll dollar i frakt. Verkar ju inte helt trovärdigt...

/Freddo

Kakel_anders
2013-12-16, 23:11
Det är ganska så ordentlig frakt ifrån USA, bland de dyrare är min erfarenhet, MEN det man sparar genom att köpa en del pinaler där gör att frakten knappt märks :)

Mitt mustang sadelkit till Vz800 kostade i USA 2500:-, därtill gick moms, tull och frakt (Ungefär 1000:-).

Bara förarsadeln kostar lätt 3500 - 4500 i sig självt, och med pallen går det till ett par tusenlappar till... för att nämna ett exemel.

TheCrow
2013-12-16, 23:37
Ok, men det var det jag gjorde. Valde Sverige och det stod fortfarande noll efter uppdatering. Jag klicka förvisso inte vidare. Får kolla närmare när det är köpdags.

/Freddo

Kakel_anders
2013-12-16, 23:51
Tull och moms är inga gigantiska poster, fördelen med att välja en leverantör som sköter hela importavgiftsbiten är att den gamle torrdasen på tullen inte använder din kartong som fotpall i 4 veckor :) Du kommer hur som regel undan 200% vinstmarginal som den inhemska åf vill ha för varan..

V Saarela
2013-12-17, 06:08
Tull och moms är inga gigantiska poster, fördelen med att välja en leverantör som sköter hela importavgiftsbiten är att den gamle torrdasen på tullen inte använder din kartong som fotpall i 4 veckor :) Du kommer hur som regel undan 200% vinstmarginal som den inhemska åf vill ha för varan..

200%....blir ju 10500 för din sadel :)

Ja, då kommer jag att vara billig då:
Knapprade in min leverantör och kollade in Mustangläget vad gäller Marauder......
Råkar jag sitta vid en dator så har jag just nu hemma en Mustang Wide touring seat Vintage(finns bara i Vintage till Marauder) på tre dagar. Säljer såna för 4907:- (fvb för 69:- i frakt)

Kakel_anders
2013-12-17, 07:04
Varför kunde du inte nämna det liiiiiiite tidigare?

Kakel_anders
2013-12-17, 07:14
Här får jag ge 5300 för bara förarsadeln.

http://www.nize.se/group.asp?group=459

Här skiljer bara nån 100lapp...

http://www.bikeparts.nu/mustang-sadlar/suzuki


Den jag köpt och ville ha är " no studs ". Finns både den och vintage.
märk väl att prisexemplena avser 1 sadel, alltså ingen bönpall.. :/