handdator

Visa fullständig version : Normalt svårstartad??



kenneth
2009-11-12, 23:13
Äger en Suzuki GSX 1100F-88 När den stått i c:a 5 dagar Så får man nöta med startmotorn i nästan 1 minut innan den får soppa och startar.Skall det vara så eller
är det något problem med nån vakumpryl?
Hade en gammal gs 850 g-79 innan .Då vred man om soppakranen till ett annat läge då soppan rann ner så fint genom slangen.Å så startade den bara....

Nilsson
2009-11-12, 23:33
ja det måste till ettvakum för att få ner soppan . kolla även efter läckor , soppan dunstar och det måste ner ny för att den ska starta

Mc-Bosse
2009-11-13, 12:23
Jag har samma problem med min Kawasaki från 81. Speciellt om den stått på sidostödet i flera dagar. Motorn startar visserligen men går inte på de två högra cylindrarna trots att jag har full choke. Jag har kommit på att om jag reser hojen upp och vrider kranen till Pri i ca 1 min och vrider tillbaka den och sen slår på full choke och startar så går motorn igång direkt på alla fyra utan att hacka alls. Jag tror att det har med förgasarna att göra. Att de två högra av någon anledning tappar soppan i flotörhusen efter några dagar. Eller att det tar tid för vacuumet att bildas för det är slangen från en av förgasarna till kranen som gör att det bildas vacuum i slangen och kranen öppnar.

Men jag lever med detta lilla "problem" för jag vet ju hur jag botar det på ett enkelt sätt. ;) Hojen ska ju resas upp ändå för annars kan jag ju inte köra... :)

DearHunter
2009-11-13, 12:57
Samma här men med den egenheten att den startar först på vänstercylindern. Efter några sek hoppar nr 2 igång. Vanligt beteende och normalt efter att den har stått ett tag.

Rengöring av samtliga filter, förgasare, synkning, byte av slangar. Putsning och en vänlig klapp på sadeln och tanken då och då under vintern.... Hojen måste ''känna'' att man bryr sig. ;D

Mc-Bosse
2009-11-13, 19:08
Rengöring av samtliga filter, förgasare, synkning, byte av slangar. Putsning och en vänlig klapp på sadeln och tanken då och då under vintern.... Hojen måste ''känna'' att man bryr sig.

Nä nu överdriver du allt... ;) Den ska starta och gör den inte det så sparkar man på eländet och tar bilen istället! :)

Ove
2009-11-13, 19:30
Jag har samma problem med min Kawasaki från 81. Speciellt om den stått på sidostödet i flera dagar. Motorn startar visserligen men går inte på de två högra cylindrarna trots att jag har full choke. Jag har kommit på att om jag reser hojen upp och vrider kranen till Pri i ca 1 min och vrider tillbaka den och sen slår på full choke och startar så går motorn igång direkt på alla fyra utan att hacka alls. Jag tror att det har med förgasarna att göra. Att de två högra av någon anledning tappar soppan i flotörhusen efter några dagar. Eller att det tar tid för vacuumet att bildas för det är slangen från en av förgasarna till kranen som gör att det bildas vacuum i slangen och kranen öppnar.

Men jag lever med detta lilla "problem" för jag vet ju hur jag botar det på ett enkelt sätt. ;) Hojen ska ju resas upp ändå för annars kan jag ju inte köra... :)

:confused: Låter lite som en "procedur! Jag vrider till PRI, ckoke. startar och sen försöker jag komma ihåg att vrida tillbaka kranen (:o)

Men kolla om slangarna håller tätt. Kan vara så att vacumslangen har torrsprickor.

DearHunter
2009-11-13, 21:54
Nä nu överdriver du allt... ;) Den ska starta och gör den inte det så sparkar man på eländet och tar bilen istället! :)

Sparkcykel eller har Du kickstart??

Skulle aldrig falla mig in att sparka på min bajk....däremot så har jag förstått att ibland så har den en skruv lös... ;D

kenneth
2009-11-13, 23:28
:confused: Låter lite som en "procedur! Jag vrider till PRI, ckoke. startar och sen försöker jag komma ihåg att vrida tillbaka kranen (:o)

Men kolla om slangarna håller tätt. Kan vara så att vacumslangen har torrsprickor.

Jag har inget pri läge.....Bara on och off .Bakom en kåpa.Var sitter vacumslangen??

kenneth
2009-11-13, 23:30
Sparkcykel eller har Du kickstart??

Skulle aldrig falla mig in att sparka på min bajk....däremot så har jag förstått att ibland så har den en skruv lös... ;D

gs 850 kickstart. 11oo:an Bara chok. Trist men så sant.

kenneth
2009-11-13, 23:31
Sparkcykel eller har Du kickstart??

Skulle aldrig falla mig in att sparka på min bajk....däremot så har jag förstått att ibland så har den en skruv lös... ;D

Kanske ska ge den valium... :-)

kenneth
2009-11-13, 23:33
Nä nu överdriver du allt... ;) Den ska starta och gör den inte det så sparkar man på eländet och tar bilen istället! :)

Jag kan ju börja med hot.... eller nåt.....:)

kenneth
2009-11-13, 23:39
Jag har samma problem med min Kawasaki från 81. Speciellt om den stått på sidostödet i flera dagar. Motorn startar visserligen men går inte på de två högra cylindrarna trots att jag har full choke. Jag har kommit på att om jag reser hojen upp och vrider kranen till Pri i ca 1 min och vrider tillbaka den och sen slår på full choke och startar så går motorn igång direkt på alla fyra utan att hacka alls. Jag tror att det har med förgasarna att göra. Att de två högra av någon anledning tappar soppan i flotörhusen efter några dagar. Eller att det tar tid för vacuumet att bildas för det är slangen från en av förgasarna till kranen som gör att det bildas vacuum i slangen och kranen öppnar.

Men jag lever med detta lilla "problem" för jag vet ju hur jag botar det på ett enkelt sätt. ;) Hojen ska ju resas upp ändå för annars kan jag ju inte köra... :)

Okey då.... Då säger jag till den att den får ligga ner på sidan när jag startar den nästa gång.....Annars så hotar jag med bilbattariet!

V Saarela
2009-11-14, 11:21
Ännu en variant. Inte ovanligt att symtomen du beskriver beror på för litet ventilspel.
Kollat sånt på senaste tiden/milen?

Mc-Bosse
2009-11-14, 14:47
Ännu en variant. Inte ovanligt att symtomen du beskriver beror på för litet ventilspel.
Kollat sånt på senaste tiden/milen?

Nä...

Ventilspelet påverkas inte av hur hojen lutar när den startas.

Ove
2009-11-14, 15:04
Jag har inget pri läge.....Bara on och off .Bakom en kåpa.Var sitter vacumslangen??

:confused: Ööööh va? Känner i o.f.s. inte till modellen men finns det inte en synlig kran med åtminstone reserv på? Verkar lite väl religiöst att bara behöva lita på en bränslemätare. Dom Suzuki som jag kollat lite mera har alla haft res - on - pri. på kranen, men jag har naturligtvis inte sett alla.

V Saarela
2009-11-14, 15:33
Nä...

Ventilspelet påverkas inte av hur hojen lutar när den startas.

Nu var ju visserligen förslaget skrivet till trådskaparen.

Nilsson
2009-11-14, 19:08
jag tycker du ska kolla alla slangar även de som går från förgasare och ut under hojen , problemet kan liga i förgasarna att flottörhusets överfyllnad är kass och det gör att soppan dunstar i förgasarna och när du sen startar hojen måste flottörhuset fyllas upp igen , och detta tar lite tid

Mc-Bosse
2009-11-14, 20:21
Nu var ju visserligen förslaget skrivet till trådskaparen.

Jaha... my bad.

kenneth
2009-11-14, 23:23
jag tycker du ska kolla alla slangar även de som går från förgasare och ut under hojen , problemet kan liga i förgasarna att flottörhusets överfyllnad är kass och det gör att soppan dunstar i förgasarna och när du sen startar hojen måste flottörhuset fyllas upp igen , och detta tar lite tid

Tack för svaret. Då har jag i allafall nåt att göra under denn gråa och kalla tid som kommer.

kenneth
2009-11-14, 23:27
:confused: Ööööh va? Känner i o.f.s. inte till modellen men finns det inte en synlig kran med åtminstone reserv på? Verkar lite väl religiöst att bara behöva lita på en bränslemätare. Dom Suzuki som jag kollat lite mera har alla haft res - on - pri. på kranen, men jag har naturligtvis inte sett alla.

Man lär sig att hålla koll på räkneverket och mätaren.Ingen reserv och inget pri-läge
"That`s the way it is"

Intruder
2009-11-15, 03:15
Test med o töm förgasara i botten plugen
Min tanke är om det ligger skit i botten så färska bensinen dunstar fort

klaus
2009-11-15, 15:30
min kran har också bara on eller off läge,inget annat,gäller som sagt ha koll på km och veta ungefär hur mätaren ska vara för att tanka i tid

Guzzi-Leif
2009-11-15, 22:54
Om du har en vakuumstyrd bränslekran:
-Köp en renoveringssats (kostar någon hundring) och gör ordentligt rent innan du sätter i de nya delarna.
-Byt slangen från insug till bränslekranen.

kenneth
2009-12-04, 21:54
Om du har en vakuumstyrd bränslekran:
-Köp en renoveringssats (kostar någon hundring) och gör ordentligt rent innan du sätter i de nya delarna.
-Byt slangen från insug till bränslekranen.

En bra tanke....Skall prova det i vår. ( hojen står kallt under vintern och jag gillar inte mek och kyla)