handdator

Visa fullständig version : Äga flera hojar?



erkagn
2009-11-12, 10:58
Ni som äger flera hojar, hur har ni tid att köra med alla? Eller står många av era hojar mest?

Jag hade både en Honda CBX 550 FII och en Yamaha Dragstar 1100. Men hade ju aldrig tid att köra med Hondan, så bytte den mot luft och buller på Dragstaren. Och sen bytte jag ju bytt den i sin tur mot min 950.

Måste ju va dyrt att serva en massa hojar varje år som bara går några hundra mil.

Nina
2009-11-12, 11:17
Njä, inte så fasligt dyrt tycker jag. Vissa är gamla veteranhojar jag ändå inte kör med till daglig dags pga att det kanske är svårt att få tag i reservdelar om det händer nåt. Eller att generatorn slutat ladda och man måste fixa magneten i den (avmagnetisera) och det gör inte vem som helst i dag. Min Honda CB750 Four är trög i gashandtaget, efter ett par mil är man trött i högerhanden så den får stå mer, annars hade jag kört med den lite mer.

Den dyraste men mest bränslesnålaste hojen att serva är faktiskt min BMW där det kostar drygt 5000 kr för en första service. Den ska in på sin första service (1000 mil) i vår innan jag tar ut den och kör med den. Trajjans första service kostade ca 1800 kr.

erkagn
2009-11-12, 11:21
kanske en fråga om garageplats oxå. Hade jag mera plats och hade ett antal veteranhojar utöver min fina 950 så kanske man kunde ha några hojar till. Är ju lite sugen på en Dax och den tar ju ingen plats att tala om :-)

Linnex
2009-11-12, 12:06
3 MC och en moppe. Fick nu riva ett förråd i garaget för att få in dem + bil.

Service gör jag själv. Större vid de riktiga service intervallen. Årsvis blir det väl mest att byta oljorna och det ser jag inte som någon större kostnad.

Tog kortet 30 juli och har inte börjat köra så mycket. Får se hur det blir när frun är klar med sitt kort. Jag har nog kört max 50 mil efter jag tog kortet.

erkagn
2009-11-12, 13:19
Så vad är den ultimata uppsättningen då? Är det typ en fin glidarhoj, en offroadare samt en äldre sportigare hoj som klassas som veteran så man slipper dyr försäkring...

Linnex
2009-11-12, 13:43
För min del.

*Skoter-MC (V3:an) som pendlar/bruks hoj, 821 kr i försäkring/år.
*Deauvillen när jag skall lite längre sträckor. ≈1470 kr i försäkring/år. Ett spontanköp. 10 år gammal hoj som bara gått 905 mil. Helt i nyskick.
*Kawasakin- Gammal brukshoj som jag har som övningshoj. Skall som sagt säljas när frun är klar med sitt kort. Dyrast i försäkring. 1670 kr/år.

Så fort frun är klar så ryker även andrabilen. Moppen har fått vinterdäck och kommer rulla under vintern. Övriga står i garaget och väntar tills våren.

Ove
2009-11-12, 14:11
:) Lillan: Används till korta turer, typ inom radie 5 mil. Får stå under kapell större delen av året och är alltid beredd. Åka till butiken och andra ärenden. Hon är en Suzuki GSX400f.

Sigrid: Suzuki DR 650rse. Kort och långt. Kan bära ordentlig packning men är för kort i sadeln för att skjutsa. Använder den till alla typer av vägar och strävar efter att hålla henne ständigt lortig. :D

Greta: Kawasaki W650. Kromfjollan i familjen. Använder den när det bara handlar om asfalt och när någon vill åka med. Inte användbar sen höst och tidig vår pga kromade avgasrör. :mad:( Varma rör och kallt vatten =krackelering =rost )

Mina damer har fått namn och det gör att det går inte utan vidare att sälja av - alltså mina för evigt. Kostnader för mig är inte så höga pga jag har gubbförsäkrat och hojarna kostade inte så mycket att köpa. Ett medvetet val för jag vill inte kosta på så att jag inte har råd att ha kul. Kanske inte så förnuftigt för i så fall hade det nog blivit EN tvåhjulig, typ Volvo - fotriktig, slitstark (och tråkig).

Har eg. inga köruppehåll pga service och vad som nu kan hända en hoj, då tar jag bara en annan:

Molgan
2009-11-12, 14:37
Så vad är den ultimata uppsättningen då? Är det typ en fin glidarhoj, en offroadare samt en äldre sportigare hoj som klassas som veteran så man slipper dyr försäkring...

En touringhoj
En grushoj
En banhoj
En shopping- och pendlarhoj

4 är alltså minimum.

räven
2009-11-12, 15:13
Hmmm. det går att kombinera i en hoj om man vill.

Mats Liifv
2009-11-12, 15:55
Hmmm. det går att kombinera i en hoj om man vill.

Stämmer precis!

En GS är den optimala kompromissen. Vill/ kan man bara ha en hoj finns ingen bättre, som jag känner till i alla fall.

För mig råder ingen tvekan på den punkten!;)

Molgan
2009-11-12, 16:03
Hmmm. det går att kombinera i en hoj om man vill.
Det går att kombinera möjligheten att göra alla sakerna i en hoj, men inte göra dem rättvisa. Stor skillnad. ;)

Jag har kört bana, grus, långt samt pendlat dagligen på min Teneré. Det går, men jämför man grusåkningen med en enduro eller banåkningen med en sporthoj så är det ju inte samma sak.

Nina
2009-11-12, 16:34
En GS är den optimala kompromissen.

Helt korrekt, en BMW GS är en ultimat cykel, den kan gå överallt. Mats vet för vi körde igenom en vattensamling, eller ja de körde runt och jag tog genvägen rakt igenom den. Han vet att den också gått igenom en gyttjepöl, med vanliga landsvägsdäck utan att tippa omkull (!). Mönstret var igenkletat med lera, i praktiken hade jag rena rama slicksen på hojen just då, he he he.
Så javisst, en GS är en ultimat mc som fungerar överallt. Synd bara att storservicen är så dyr, det är enda nackdelen.

Mats Liifv
2009-11-12, 16:57
Det går att kombinera möjligheten att göra alla sakerna i en hoj, men inte göra dem rättvisa. Stor skillnad. ;)


Du har så rätt så. En kompromiss är aldrig annat än en kompromiss, även om just denna är fantstisk. Bevisas inte minst av försäljningssiffror för BMWs GS-modeller. Vill gärna suga ut det "göttaste" ur varje hojtyp, nu när jag har möjlighet. Därför är garaget lite trängre än vad hustrun, fullt ut, uppskattar...

Känner att jag är en GS som människa och hojåkare, lite halvbra/dålig, beroende på hur man vill se det, på det mesta. Skulle varit kul att vara bra på något här i världen. Fast å andra sidan är det rätt kul att vara "bred" också...:rolleyes:

räven
2009-11-12, 18:30
Det går att kombinera möjligheten att göra alla sakerna i en hoj, men inte göra dem rättvisa. Stor skillnad. ;)

Jag har kört bana, grus, långt samt pendlat dagligen på min Teneré. Det går, men jämför man grusåkningen med en enduro eller banåkningen med en sporthoj så är det ju inte samma sak.

Nu ska vi inte blanda ihop en en 1200GS med en 660 yamaha. Skrattar .

räven
2009-11-12, 18:42
Nu gör vi så här = tant å pack för 14 dagar i norge,100mil till äventyret. Samma tant,samma pack när vi hittar en liten grusväg upp på fjället. Vad gör vi nu? Jo trycker på blinkesreglaget rätt sida på styret å forstsätter upp på fjället.

Nina
2009-11-12, 18:43
Nu ska vi inte blanda ihop en en 1200GS med en 660 yamaha. Skrattar .
Men en 650GS och en Yamaha 660 funkar väl? ;) ;) ;)

Nina
2009-11-12, 18:44
Fast å andra sidan är det rätt kul att vara "bred" också...:rolleyes:
Jag är bred, säger min man. ;) ;) ;)

räven
2009-11-12, 20:05
Om man inte är så bra på enduro eller roadracing men ändå vill köra är det sällan hojen som är begränsningen.
Gillar köra på äventyr oavsett underlag, grus å asfalt. Hänger med på grustouring ibland,njuter av en bankurs i Anderstorp eller annan storbana. Tycker om att ha frun bakpå å upptäcka saker tillsamans. Tvekar sällan utan vill kolla vart den lilla vägen tar vägen.

Mats Liifv
2009-11-12, 20:40
Nu gör vi så här = tant å pack för 14 dagar i norge,100mil till äventyret. Samma tant,samma pack när vi hittar en liten grusväg upp på fjället. Vad gör vi nu? Jo trycker på blinkesreglaget rätt sida på styret å forstsätter upp på fjället.

Där är GS:en oslagbar. Själv var jag nere i Skåne/Småland och körde alltfrån små grusvägar till enduro light, torsdag till söndag. Åkte sedan hem, satte på packväskor och drog i väg på alpsemester med hustrun på måndag. Inte många hojar som klarar dylika övningar. Måste tillstå att jag var rätt försiktig i min körning eftersom jag inte ville krascha dagen innan det var dags att åka till alperna. Efter den resan bestämde jag att jag skulle ha två hojar, en för grus och en för semester med hustrun. Kan inte påstå att jag ångrat det beslutet.

Scorpio
2009-11-16, 16:38
Har för närvarande tre hojar:

Entusiastfordonet 998:an som körs max en månad/ett hundratal mil per år = kostar inte så mycket per år.

Familjekombin ST3:an körs några hundra mil per år. Kostar i nivå med de flesta andra standardhojar.

Slit & slänghojen CB 400 N -83 som körs när jag känner för det samt till och från jobbet ibland. Plus lite övningskörning. Kostar knappt något alls i drift.

Totalt sett kostar det väl inte mer än vad fjunläpparna lägger på sin nya R1/GSXR/ZXRR i värdeminskning finansiering och försäkring.. Men köper man en begagnad brukshoj av typ BMW basmodell eller japanglidare lär det säkert bli billigare. Det är dock inget för mig.

Fast det blir nog till att sälja ST3:an till våren då det vid eventuellt husköp får omprioriteras lite i ekonomin..