handdator

Visa fullständig version : Vaccinera er?



Nina
2009-11-11, 20:05
Jag tillhör som sagt riskgruppen med min astma. I går tog jag min vaccinationsspruta mot svininfluensan för jag vill inte riskera att få astma och att inga mediciner som jag har hemma hjälper. Det har jag varit med om förut och det är inte så roligt. För att inte nämna hur ont i lungorna man får sen…

Nu till frågan: ska ni vaccinera er mot svininfluensan?

pewa
2009-11-11, 20:18
Planerar det.. aftonbladet kör iof rätt hårt på biverkningarna, men respirator och lungmaskin lockar ännu mindre.

Jonas
2009-11-11, 20:21
Nej, jag hoppar det. Har aldrig vaccinerat mig tidigare och gör det inte nu heller. Under alla år har man skrikit om folk som dör i olika flunsor, men själv har jag inte dött ännu. Inte heller fått någon flunsa. Bara för att jag skrev så nu, så åker jag väl på den i år. :)

Bajen-Sam
2009-11-11, 20:22
Tänkte ta men, var när hur?

Seth
2009-11-11, 20:29
helt ärligt varken vill eller kommer ta sprutan. har inte hittat en anledning för mig att ta den

Hamre
2009-11-11, 21:27
Självklart. Inte för egen del men för att undvika att smitta ner nån som kanske inte har vaccinerat sej än.
Det kallas solidaritet men det kan väl snart ingen stava till i detta landet.

Ove
2009-11-11, 21:48
Självklart. Inte för egen del men för att undvika att smitta ner nån som kanske inte har vaccinerat sej än.
Det kallas solidaritet men det kan väl snart ingen stava till i detta landet.

Håller med:) Vaccinerad idag. Jag har provat på riktig flunsa ett par gånger och fy f-n vad man mår dåligt.

leffa
2009-11-11, 22:09
tog sprutan för ca 14 dagar sedan kändes det som om man var lite hängig ett par dagar förutom att där han stack in sprutan blev ganska ömt i ca 4 dar

Molgan
2009-11-12, 00:42
Då jag redan haft svininfluensan så tror jag att jag klarar mig utan spruta. Tycker inte om att stå i kö heller.

Nina
2009-11-12, 06:15
Enda biverkningen hittills är att där de stack in sprutan känns muskeln som om den har träningsvärk, något annat har inte jag märkt än. Jag har inte ens känt mig hängig heller.

Bajen-Sam
2009-11-12, 11:12
Hörde på radion att i Skåne så kallas alla in via brev där man får en tid. De kör ålder från ungdom och uppåt.

Där har de tydligen inte alls samma kaos som här i Stockholm där ingen vet när var hur man kan få sprutan.
Man måste ju ta ledigt och då vill man ju inte göra det i onödan.

Scorpio
2009-11-16, 17:01
Nej.

Jag är mer rädd för sprutor än för influensa.

Gibson
2009-11-16, 17:16
Jag ska nog göra det , vi kommer att få sprutan via arbetet har jag hört.:eek:

Kimmo
2009-11-17, 12:29
Vet inte hur jag ska göra för egen del. Sonen vaccinerades igår och nu är han hemma hos farmor med huvudvärk. Han skulle fått vaccinet tidigare då han ligger i riskgrupp men då satt vi på planet hem från Cypern så det var lite svårt.

Mc-Bosse
2009-11-17, 20:01
Jag låter bli för att få influensan och därmed smitta andra och på det viset förbättra mitt eget och andras immunförsvar inför kommande pandemier.

Solidaritet på immunförsvarsnivå... ;)

Ps: Jag körde hoj idag och det var ju riktigt trevligt!

Hamre
2009-11-17, 21:01
Som jag sa, vissa vet inte vad solidaritet innebär!

Gurrag
2009-11-17, 22:35
spruta i armen.... fixat

Jan-Olov
2009-11-18, 07:09
I kroberg så får vi vackert vänta på vår tur, om man inte tillhör någon riskgrupp.

on2wheel
2009-11-20, 09:17
Japp... Sedan 4½ vecka nu, mår prima!
De måste blanda minst 10 doser vid ett och samma tillfälle, som då ska användas inom 24 timmar annars är det bara att kasta, ibörjan så var vi många som avstod och flera doser blev hängande, jag sa ring mig ifall det blir någon över.

Mc-Bosse
2009-11-20, 11:40
Fick kallelse och får väl ta sprutan. På onsdag är jag välkommen till vårdcentralen mellan 14-19.

Maestro
2009-11-20, 19:14
Aldrig att jag vaccinerar mig.

Nina
2009-11-20, 20:04
Jag brukar inte vaccinera mig i normala fall utan låter kroppen ta hand om virusen, detta var första gången jag vaccinerat mig men jag vågar helt enkelt inte chansa. Det har känts mer eller mindre som att jag har att välja mellan pest och kolera.

Idag (20 nov -09) rapporteras det om att viruset har muterat och kan gå längre ner i lungorna. Verkar vara ett riktigt ruskigt virus det här. Jag kan inte låta bli att tänka på medeltidens pestperiod, fast vi målar inte kors på dörrarna i dagens Sverige.

Jonas
2009-11-20, 20:09
Det bästa vaccinet är att köra hoj! :D

Jonas
2009-11-20, 20:18
Tror för övrigt att man ska ta alla krigsrubriker med viss ro. Hörde ett inslag häromdagen att betydligt fler dog i en vanlig inflensa för tre år sedan i initialskedet. I ett inslag på CNN för någon vecka sedan var flera högt ansedda läkare ordentligt trötta på hetsen i media och menade att den nya influensan (finns inget som heter svininfluensa) inte alls är så farlig som den beskrivs i media. Jag har valt att avstå. Är dock väldigt noga med att tvätta händerna ofta och undviker stora folksamlingar. Bara ifall att... :D

DearHunter
2009-11-20, 21:59
och nu har viruset muterat och heter numer hojinfluensan. De värst drabbade är singlar över 40 som har antydan till sexig ölmage och är män. Enligt skrönorna i läkarfass så höjer en pilsner på kvällen immunförsvaret.... :D


Dr. 3,14

Mc-Bosse
2009-11-21, 12:50
Är dock väldigt noga med att tvätta händerna ofta och undviker stora folksamlingar. Bara ifall att...


En läkare på tv sa att detta med att tvätta händerna ofta kan hjälpa men viruset är i huvudsak luftburet. Gå in i en lokal och viruset finns i luften om någon person där är smittad. Är ditt immunfösvar inte bra så blir du smittad. Inkubationstiden kan vara upp till 7 dagar.

Jonas
2009-11-21, 20:50
Sant. Att stå på en buss i Stockholms rusningstrafik när någon nyser och hostar kan få mig att kliva av. Men det här får inte bli för hysteriskt. Det är inte pesten som drabbat oss. I alla fall inte denna gången även om vissa kvällstidningar vill få oss att tro det.

Mc-Bosse
2009-11-21, 20:59
Sant. Att stå på en buss i Stockholms rusningstrafik när någon nyser och hostar kan få mig att kliva av.

Vad gör jag som kör bussen om någon nyser? Jag får väl tvärnita, hoppa ur bussen, stänga dörrarna utifrån och ringa anticimex... :D

Jonas
2009-11-21, 21:03
Vad gör jag som kör bussen om någon nyser? Jag får väl tvärnita, hoppa ur bussen, stänga dörrarna utifrån och ringa anticimex... :D

Eller göra ett utrop i micken att vederbörande smittbärande inte är välkommen att åka vidare. "Du där i grön dunjacka. Vänligen kliv av. Vi vill inte bli smittade av din otäcka influensa, tack. Se så, kliv av nu!" :D

Linnex
2009-11-22, 00:20
Idag (20 nov -09) rapporteras det om att viruset har muterat och kan gå längre ner i lungorna. Verkar vara ett riktigt ruskigt virus det här. Jag kan inte låta bli att tänka på medeltidens pestperiod, fast vi målar inte kors på dörrarna i dagens Sverige.

Spanskan som var samma typ av visrus drog först igenom utan att vara så farlig. Muterade och dödade 50 -100 miljoner människor.

Jag är inte heller speciellt orolig men man skall nog inte ta för lätt på det heller.

Jonas
2009-11-22, 02:35
Klart man ska vara på alerten, men också vara kritisk. Betydligt fler har dött i år av att snava på en mattkant än av den nya influensan. Endast nio personer har dött i Sverige med anknytning till den nya influensan. Nio (!) personer. Och de flesta hade en mycket svår sjukdom i botten. Näe, jag avvaktar vidare empirisk forskning och struntar blankt i tidningarnas krigsrubriker. Jag har heller inte tagit antibiotika sen jag var tio år även fast jag förskrivits det vid säkert tiotalet tillfällen sedan dess. Lyckligtvis, då läkare nu säger att alldeles för många i framtiden inte kan skydda sig mot allvarliga pandemier pga att människor har byggt upp en resistens mot antibiotika. Jag följer influensadebatten på väl valda sajter och klandrar ingen som tar vaccinet, men väljer själv om jag ska ta det eller inte.

erkagn
2009-12-06, 18:36
Idag tog jag sprutan. Vi fick möjlighet göra det på jobbet fast det var söndag. Så var där 11.45 fast det egentligen starta kl 12, så var först i kön och tog sprutan exakt kl 12. Har då inte känt av några biverkningar än i all fall...

Gibson
2009-12-06, 18:38
Skulle ha gjort det imorgon på jobbet men det har blivit uppskjutet så vi får se när det blir.

DearHunter
2009-12-06, 18:40
Har Du sett dig i spegeln ?? Luta huvudet bakåt så att Du ser näsborrarna, men grips inte av panik.... :D:D

Min kompis tog sprutan och han hade ont i ett par dagaer efteråt. Har även hört att andra fått feber. Det är grymt med den här influensan. Tror det är bra att ta sin spruta.

Nina
2009-12-06, 18:50
erkagn, det kommer nog i morgon i form av en träningsvärk i den muskeln under ett par dagar.

Mats Liifv
2009-12-06, 19:36
Tog sprutan i torsdags. Kände inte ens när nålen stacks in eller vätskan sprutades in. Märkte inte av några biverkningar förutom en liten svag antydan till träningsvärk i muskeln. Det var när jag verkligen kände efter efter, annars hade jag inte ens noterat den lilla skillnaden. Min fru och två andra jobbarkompisar som tog sprutan samtidigt blev däremot febriga och allmänt dåliga samma kväll. Dock inte värre än att två av tre kom till jobbet på morgonen och en efter lunch. Gemensamt för dessa "sjuklingar" är att de alla tre är av det mindre formatet. Dom väger alla mellan 50 och 60 kilo. Klart att man vid samma dos då blir mer påverkad än oss som väger mer än 50% mer. Ingen av oss på jobbet som är av det mer välväxta formatet har besvärats av några biverkningar.

erkagn
2009-12-06, 20:04
erkagn, det kommer nog i morgon i form av en träningsvärk i den muskeln under ett par dagar.

Får ta och vänta med gå på gymmet då. Onödigt träna ifall man har ont i armen av sprutan.:D

erkagn
2009-12-06, 20:05
Tog sprutan i torsdags. Kände inte ens när nålen stacks in eller vätskan sprutades in. Märkte inte av några biverkningar förutom en liten svag antydan till träningsvärk i muskeln. Det var när jag verkligen kände efter efter, annars hade jag inte ens noterat den lilla skillnaden. Min fru och två andra jobbarkompisar som tog sprutan samtidigt blev däremot febriga och allmänt dåliga samma kväll. Dock inte värre än att två av tre kom till jobbet på morgonen och en efter lunch. Gemensamt för dessa "sjuklingar" är att de alla tre är av det mindre formatet. Dom väger alla mellan 50 och 60 kilo. Klart att man vid samma dos då blir mer påverkad än oss som väger mer än 50% mer. Ingen av oss på jobbet som är av det mer välväxta formatet har besvärats av några biverkningar.

Oki! Så bra med en fördel att väga över 100 kg :D

Jan-Olov
2009-12-06, 21:13
Jag väntar på att min åldersgrupp får vår tur, det tar nog ett tag till.

pm_57
2009-12-08, 23:48
Alla fick möjlighet på mitt jobb att ta - ca 8 dagar sen. ca 60 procent tog den. Jag kännde igentligen ingenting av sprutan. Jag tog den igentligen endast av en anledning. De som haft inflensan har ofta fått en lång och besvärlig hosta som hänger kvar. Den vill jag slippa. Annars tror jag de flesta inte skulle behöva vaccinera sig. Men återstår att se om resten av familjen drabbas då de ej tänker ta sprutan.

Bajen-Sam
2009-12-09, 11:19
Tog sprutan igår och det kändes ingenting, inga biverkningar efter heller. :)

BanditJanne
2009-12-09, 11:23
Snart 2 veckor sen (på fredag) jag blev stungen, lite ont i överarmen några dagar annars ok.

mallesan
2009-12-09, 16:34
Hej, jag ska inte ta sprutan,tror att jag klarar mej bra ändå

Jonas
2009-12-09, 19:25
http://www.youtube.com/watch?v=AH4d7AZdXiU