handdator

Visa fullständig version : Vikt på förare kontra storlek på hoj



erkagn
2009-11-11, 16:39
När man var ung och smal så kunde man ju köra i stort sett vilken hoj som helst t o m moppe och 125:a. Jag hade till och med en Dax. Köpte ju för några år sen en likadan Honda 550 som jag hade i början på 80-talet. Men oj så trött den var och liten.

Är det så att ju tyngre förare desto mera vrid behöver hojen ha?

Nu väger jag en bit över 100 kg och skulle jag ha en liten 250 eller 400, så skulle man väl få varva ihjäl den lilla stackarn. Medans en hoj mera vrid typ v-twin (ja även stor 4:a eller annat) har orken att dra runt mig.

Eller finns det någon storvuxen person på forumet som har liten hoj?

DearHunter
2009-11-11, 18:44
Hej!

Teoretiskt sett så behöver Du mer vrid för att få samma acceleration, ju mer Du lastar på.
MEN ... jag har en 500:a och oavsett om jag har passagerare eller ej så räcker fartresurserna till. Accet är fortfarande gott och jag blev förvånad över att det knappt märktes när vikten ökade med ca 60 kg till. Duger bra för mig. Visst går en större hoj bättre med passagerare, spceciellt när det går uppför i backarna.

Du hade kanske en trött hoj med dålig komp och/eller dåligt intällda förknasare.... Eller så är rutan i vägen för fartvinden.... :-)

erkagn
2009-11-11, 18:46
Hej!

Teoretiskt sett så behöver Du mer vrid för att få samma acceleration, ju mer Du lastar på.
MEN ... jag har en 500:a och oavsett om jag har passagerare eller ej så räcker fartresurserna till. Accet är fortfarande gott och jag blev förvånad över att det knappt märktes när vikten ökade med ca 60 kg till. Duger bra för mig. Visst går en större hoj bättre med passagerare, spceciellt när det går uppför i backarna.

Du hade kanske en trött hoj med dålig komp och/eller dåligt intällda förknasare.... Eller så är rutan i vägen för fartvinden.... :-)

Eller så hade jag för högt ställda förväntningar, eftersom jag köpte 550:n av nostalgiska skäl. Nu har jag gjort mig av med den. Det räcker med en hoj. :)