handdator

Visa fullständig version : Jethjälm jämfört med Integral



erkagn
2009-11-11, 07:31
Jag har båda typerna av hjälmar. På vår och höst använder jag integral men mitt på sommarn när de är varmt jet-hjälm.

Vad använder ni för slags hjälm? Och ni som kör med jet-hjälm hur resonerar ni när det gäller risken för ansiktsskador.

Själv så tycker jag att frihetskänslan och den bättre sikten är bra med jet-hjälm. Men skulle jag vurpa och skrapa ansiktet eller ännu värre så skulle jag säkert ångra mig.

Tror även många som kör glidarhoj har jet-hjälm för det passar in i det stuket. Men vissa har ju till och med icke godkända såna dära små hjälmar. Finns väl modeller som ser ut som nazisthjälm med mera...

oban
2009-11-11, 08:10
För mig finns bara integralhjälm som alternativ, detta sen dagen efter jag tog körkort som 16-åring. P.g.a. misstag av en annan nybörjarkompis blev det en liten olycka, slog i backen i 50 knyck. Det hela gick rätt bra, byta styre och räta upp fotpinnen på hojen så var den klar. Jackan hade det gått ett par stygn i på ärmen och hjälmen hade ett skrapmärke ... mitt fram på hakskyddet.
En som kom bakom oss såg att jag föll med huvudet först ner i backen, rullade runt och sen stod jag upp igen (själv kommer jag ihåg smällen och att jag stod upp).
Hade jag inte haft integralhjälmen den gången så hade jag troligen haft problem med att äta fast föda ett tag (för att inte tala om att kyssas :rolleyes: )... så valet är lätt för mig.

Nu har jag iofs. skaffat mig en öppningsbar, mest för det praktiska när man har glasögon m.m. ... men nerfälld och i låst läge är den alltid när jag åker.

erkagn
2009-11-11, 08:14
Jag glömde ju bort den öppningsbara modellen. Den är ju en finurlig hjälm. Min brorsa och min kompis kör med sådana hjälmar. Men har själv aldrig provat.

Jåke
2009-11-11, 08:27
På vår och höst använder jag integral men mitt på sommarn när de är varmt jet-hjälm.
Alltid integral. Dels av säkerhetsskäl men till stor del också för att det är väldigt obekvämt med öppen hjälm. Då skulle jag behöva täta glasögon och nånting som täcker ansiktet ändå, att krocka med alla dessa flygande kryp och utsätta sig för den fartvinden är ingen jag rankar högt på frihets- eller njutningsskalan.

Efter ett par relativt lindriga vurpor på senare år där hjälmen gått i backen kan jag dessutom säga att valet varit rätt för mig.

Öppningsbar har jag inte provat. Rent tekniskt är det en svagare konstruktion än helintegral, men sen om den ändå är TILLRÄCKLIGT hållbar så spelar ju relativ styrka ingen roll. Det som varit irriterande med vissa av dem har varit hakbandets position, annars är de extremt praktiska för t.ex instruktörer eller folk med glasögon. Man blir ganska öm om öronen att ta av hjälmen var 20:e minut under några dagar... :)

DearHunter
2009-11-11, 08:52
Jag kör med en öppningsbar hjälm som jag trivs väldigt bra med.

Skälet till att jag kör med öppningsbar är att det är lättare att frigöra andningsvägarna om olyckan skulle vara framme. Det är stor risk för bla allvarlig nackskada när folk drar av hjälmen på den drabbade om den drabbade ligger avsvimmad och kanske med redan skadad nacke. Man kan förvära skadan . Här är det ''bara'' att öppna upp vilket oftast fortfarande går. Räddningspersonalen lär förorda denna typ av hjälm som man inte behöver ta av i alla lägen.

Att det sedan är bekvämt med öppningspar är ingen ''nackdel ;D'' direkt.
Visst, i kraschögonblicket är den säkert svagare..

Mats Liifv
2009-11-11, 09:37
För mig är det bara integral eller crossintegral, vid offroadkörning som gäller.

Efter två olyckor på grusväg, varav den ena med en riktig så kallad "faceplant"med efterföljande medvetslöshet vet jag att jag inte vill ha något annat.
Hade jag haft en öppen hjälm vid den den senare olyckan hade jag fått riktigt, riktigt svåra ansiktsskador. Nu klarade det sig ganska bra med "bara" en pinne genom läppen,uufläkt näsvinge, sårskador på panna och haka samt en kraftigt misshandlad näsa med påföljande näsblod. Dessa skador fick jag alltså, trots en crossintegral.

Valet av hjälmtyp känns givet för min del, andra resonerar annorlunda...

Här kan du se hur man kan se ut efter en vurpa med crossintegral. (http://www.nogg.se/photos2.asp?idPhotoCategory=83888&idPhoto=677593&idHomepage=7211)

erkagn
2009-11-11, 09:47
Nu har jag fått nåt att tänka på. I båda trådarna rörande allvädersställ samt hjälmar så har jag ju kommit fram till att jag kör med undermålig skyddsutrustning och jag som är så noga att alltid köra med full mundering. Men det har nog mest varit en falsk trygghet.

Gurrag
2009-11-11, 10:49
på skrämselsidan live to ride -ride to die finns det en beskrivande bild om att runt 30-35% av alla som slår i huvudet får användning av sitt hakskydd i integralhjälmen. Kan man köpa skydd som skyddar, oavsett om det rör sig om heltäckande hjälm, skyddskläder eller nackskydd tycker jag man ska göra det.

Mats Liifv
2009-11-11, 12:05
Instämmer helt med Gurrag!

Har alltid nacksyddet på när jag kör grusvägskörning, där olycksrisken uppenbarligen är som störst. Mina två olyckor har inträffat just på det underlaget. Har man varit dåligt skyddad kanske man inte får en "andra chans", vilket jag fick. Vill påstå att jag klarat mig såpass "lindrigt" som jag gjorde tack vare bra skydd.

Mc-Bosse
2009-11-11, 12:38
Öppna visiret på intergralhjälmen så blir det nästan som en jethjälm men bara nästan. Blir det för mycket flygfän i luften så stäng visiret. Det kan du inte göra med en jethjälm...

erkagn
2009-11-11, 12:49
Öppna visiret på intergralhjälmen så blir det nästan som en jethjälm men bara nästan. Blir det för mycket flygfän i luften så stäng visiret. Det kan du inte göra med en jethjälm...

Jag har ju min jättestora ruta som tar bort flygfäna. :D

Men den är lätt plocka bort med en vridning, så tänkte köra utan mitt på sommarn och då är de ju inte så trevligt få dem i ansiktet :eek:

Kimmo
2009-11-11, 12:52
Köpte en Jet-hjälm för några år sedan och har haft den när jag pendlade med EU-moppe dem 4,5 milen enkel resa till jobbet. Den funkade bra till det. Men nu när jag äntligen skaffade det efter
längtade mc kortet så blir det att investera i en ny hjälm till våren. Upptäckte att den har tänjt ut sig
så pass mycket att den vill lyfta bort från huvudet och det är ju inte så bra.
Det finns jet-hjälmar med hakskydd typ Schubert J1 och Nolan N43 Air är det någon som vet hur pass bra dem skyddar framtil vid en ev olycka?
Jag gillar jet-hjälm för att jag tycker att jag ser bättre ut ;-) i dem.

erkagn
2009-11-11, 12:55
Köpte en Jet-hjälm för några år sedan och har haft den när jag pendlade med EU-moppe dem 4,5 milen enkel resa till jobbet. Den funkade bra till det. Men nu när jag äntligen skaffade det efter
längtade mc kortet så blir det att investera i en ny hjälm till våren. Upptäckte att den har tänjt ut sig
så pass mycket att den vill lyfta bort från huvudet och det är ju inte så bra.
Det finns jet-hjälmar med hakskydd typ Schubert J1 och Nolan N43 Air är det någon som vet hur pass bra dem skyddar framtil vid en ev olycka?
Jag gillar jet-hjälm för att jag tycker att jag ser bättre ut ;-) i dem.


Ja det hakskyddet saknar jag på de flesta moderna jet-hjälmar. Förr i tiden tror jag de allra flesta hade ett sådant. Men har ingen aning om det skyddar...

Mats Liifv
2009-11-11, 12:56
Öppna visiret på intergralhjälmen så blir det nästan som en jethjälm men bara nästan. Blir det för mycket flygfän i luften så stäng visiret. Det kan du inte göra med en jethjälm...

Gör även jag som Bosse, kör med visiret öppet så mycket som möjligt.

Var faktiskt en nödvändighet när jag körde min IronButt i slutet på juni. Det var så varmt, mer än trettio grader plus, att det kändes som att någon stod och blåste på mig med en fön. Var en omöjlighet att stänga visiret förrän frampå nattkröken, när det blivit lite svalare. Har full förståelse för dom som gillar att köra i jet-hjälm, har själv gjort det en hel del, men inser att priset kan vara i högsta laget vid en eventuell marksyning.

Kimmo
2009-11-11, 13:02
Ja det hakskyddet saknar jag på de flesta moderna jet-hjälmar. Förr i tiden tror jag de allra flesta hade ett sådant. Men har ingen aning om det skyddar...

Vet inte heller som sakt hur dem skyddar men jag fundrar starkt på att skaffa Nolan N43 hjälmen. Får leta lite mer på nätet om den och se om jag hittar något vettigt.

Mats Liifv
2009-11-11, 13:19
Om jag skulle välja mellan dessa två hjälmar skulle det absolut bli Nolan för min del.

Tycker att det ser väldigt vekt ut och kan innebära en falsk trygghet. När man väl slår i backen sker det med en ganska våldsam kraft och även haksyddet trycks upp mot ansiktet. Själv skulle jag inte ens vilja ha en öppningsbar hjälm, vilket jag haft ett antal tidigare. Säkert är dom tillräckligt bra, men blotta misstanken om vad som kan hända får mig att avstå även från sådana modeller. Det är upp till var och en att värdera vilka risker man är beredd att ta. När man varit med om en olycka och sett vilka krafter som påverkar en i samband med en olycka är i varje fall jag inte beredd att kompromissa med hjälmen. Det får aldrig bli så att jag låter priset avgöra och medvetet köper en sämre hjälm för att spara pengar. Det är mitt val!

Ove
2009-11-11, 13:59
Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Visst är det bra att skydda sig så långt det bara går, men..Jag är en sån där tråkig "bruksåkare" som använder hojen så mycket som bara går när väder och hälsa tillåter. Då kommer problemet att pga frekvent åkande korta sträckor fungerar det inte att ta av och på skyddsutrustning varje gång. Jag är ju också ett gammalt fossil som började karriären iförd yllemössa när det var kallt, och lite av den attityden har jag väl fortfarande i mig. :o
(De värsta felstegen: Trikåer och balettskor i Göteborgs centrala delar på -70talet och för något år sen hjälm , morgonrock och pinketofflor en vintermorgon när åklusten satte åt. OBS! varnande exempel!)

Det är skillnad om man ska på långtur eller bara ut och leka en stund, då är det på något sätt inte alls besvärligt att rusta sig.

Jag har flera hjälmar men kör nästan bara med öppen hjälm med visir.
Fördelar att den är lätt att ta av och på + bättre sikt och man känner sig inte instängd. Gillar när vinden rufsar om frisyren vilken numera bara finns under näsan.
Nackdelar är naturligtvis sämre skydd. Med visir får man ett tråkgt vindbrus som faktiskt är värre än i andra hjälmtyper.

DearHunter
2009-11-11, 14:00
Om jag skulle välja mellan dessa två hjälmar skulle det absolut bli Nolan för min del.

Tycker att det ser väldigt vekt ut och kan innebära en falsk trygghet. När man väl slår i backen sker det med en ganska våldsam kraft och även haksyddet trycks upp mot ansiktet. Själv skulle jag inte ens vilja ha en öppningsbar hjälm, vilket jag haft ett antal tidigare. Säkert är dom tillräckligt bra, men blotta misstanken om vad som kan hända får mig att avstå även från sådana modeller. Det är upp till var och en att värdera vilka risker man är beredd att ta. När man varit med om en olycka och sett vilka krafter som påverkar en i samband med en olycka är i varje fall jag inte beredd att kompromissa med hjälmen. Det får aldrig bli så att jag låter priset avgöra och medvetet köper en sämre hjälm för att spara pengar. Det är mitt val!


Öppningsbara hjälmar är minst lika dyra som integral så det är inga slantar man sparar.
Det är en fråga om bekvämlighet och det kan vara nog så viktigt när man kör eller stannar till. Bekvämlighet är viktigt. Efter att ha kört en längre stund i 35-40 graders värme så är jag idag inte så säker på att ett helställ i textil eller skinn är så säkert. Uttorkning och värme är livsfarligt för koncentrationen och körförmågan och den aktiva säkerheten som gör att man minskar sannolikhete för en olycka blir lidande. Men som tur är så finns det skyddsutrustning för sådana förhållanden. Ok! Inte många som kör i ställ nere i Spanien, kan jag säga. Den aktiva säkerheten blir högre men den passiva är....nada :eek:

Det är upp till var och en att avgöra och man kan inte säga vad som är rätt eller fel när även andra faktorer än säkerhet spelar in hur man väljer. Vi är alla individer med olika galna ideer och bakgrund. Inte alla som sätter den passiva säkerheten högst. Då skulle man inte åka hoj alls, kanske :eek:

Vad gäller den öppningsbara hjälmen så är, somsagt, risken mindre att man kvävs eller får värre nackskador om man ligger avsvimmad. Få kan frigöra dina andningsvägar utan att riskera din nacke. Räddningspersonalen är utbildad och kan klippa upp integralkrukan. Men orkar vi hålla andan i 20 min :cool:

Det är ofta slumpen som avgör hur det går när olyckan är framme. Men genom att tänka sunt och ta till sig information + andras erfarenheter så överlåter man mindre åt slumpen.

Kimmo
2009-11-11, 14:16
Om jag skulle välja mellan dessa två hjälmar skulle det absolut bli Nolan för min del.

Tycker att det ser väldigt vekt ut och kan innebära en falsk trygghet. När man väl slår i backen sker det med en ganska våldsam kraft och även haksyddet trycks upp mot ansiktet. Själv skulle jag inte ens vilja ha en öppningsbar hjälm, vilket jag haft ett antal tidigare. Säkert är dom tillräckligt bra, men blotta misstanken om vad som kan hända får mig att avstå även från sådana modeller. Det är upp till var och en att värdera vilka risker man är beredd att ta. När man varit med om en olycka och sett vilka krafter som påverkar en i samband med en olycka är i varje fall jag inte beredd att kompromissa med hjälmen. Det får aldrig bli så att jag låter priset avgöra och medvetet köper en sämre hjälm för att spara pengar. Det är mitt val!

Vet inte heller hur pass vek hakskyddet är det är att ta reda på det. Jag tycker mig ha
bättre sikt i en jet än en integral och jag vet att en integral har ett bättre skydd för ansiktet än andra. Sedan så har jag glasögon och då är en jet hjälm ett stort plus. Ska jag få på mig glasögnen i en integral då blir den för stor och då skyddar den oxå sämre.
Men som sagt får se vad det blir. Funderar på att ta vägen hos Louise i tyskland eller österrike nästa sommar när vi har tänkt bila med husvagnen ner till Italien.

Molgan
2009-11-11, 14:16
Jag skulle aldrig ta på mig en jet-hjälm. Skulle kunna påskina att det är av säkerhetstänk, men i verkligheten är det främst för att man ser så oerhört fånig ut med en sån på huvudet. :rolleyes:

klaus
2009-11-11, 15:07
Använder Shoei multitec,öppningsbar integralhjälm. Hittills inga problem med något,skyddar bra ,lätt att ha visiret öppet helt eller bara lite grann,jättebra ventilation även varma dagar och visiret stängt,imskydd på visiret,lätt få glasögon av och på,och den viktigaste orsaken,hade matchande färg med hojen :)

Kimmo
2009-11-11, 15:09
Här (http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/nolan-n43/) finns en del info om n43 air som jag funderar på men även en massa andra hjälmar.

erkagn
2009-11-11, 15:20
Här (http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/nolan-n43/) finns en del info om n43 air som jag funderar på men även en massa andra hjälmar.

Den såg verkligen bra ut. Och med bra sikt.

Kimmo
2009-11-11, 19:25
Får nog se till att åka och klämma och känna på den på touringbutiken. Om dem har något kvar.

Linnex
2009-11-11, 20:52
Vad gäller den öppningsbara hjälmen så är, somsagt, risken mindre att man kvävs eller får värre nackskador om man ligger avsvimmad. Få kan frigöra dina andningsvägar utan att riskera din nacke. Räddningspersonalen är utbildad och kan klippa upp integralkrukan. Men orkar vi hålla andan i 20 min :cool:


Vi klipper inte. Med rätt teknik tar två personer av hjälmen utan större risk att förvärra en nackskada.

Den skadade läggs på rygg. En en person sitter jämte, händerna framifrån, vardera sidan om halsen stödjer man bakom nacken med fingrarna ett par cm in mellan huvud och hjälmfoder. Den andra sitter bakom och tar tag i hjälmen ungefär där spännen sitter. Trycker in fodret så mycket som möjligt och drar hjälmen rakt bakåt.

erkagn
2009-11-12, 15:48
Man ser ju folk i vissa delstater i USA köra utan hjälm. Fattar inte att dom vågar.

Mats Liifv
2009-11-12, 15:58
Vi klipper inte. Med rätt teknik tar två personer av hjälmen utan större risk att förvärra en nackskada.

Den skadade läggs på rygg. En en person sitter jämte, händerna framifrån, vardera sidan om halsen stödjer man bakom nacken med fingrarna ett par cm in mellan huvud och hjälmfoder. Den andra sitter bakom och tar tag i hjälmen ungefär där spännen sitter. Trycker in fodret så mycket som möjligt och drar hjälmen rakt bakåt.

Precis den tekniken fick vi öva på en kurs Nina och jag ordnade i våras. Skulle inte tveka att göra det i ett skarpt läge, utan känner mig trygg i att veta hur jag ska göra.

Mc-Bosse
2009-11-12, 16:49
Man ser ju folk i vissa delstater i USA köra utan hjälm. Fattar inte att dom vågar.

Risken för olycka kontra frihetskänslan i ett samhälle med lagar och förordningar som reglerar livet ibland in i minsta detalj. Smäller det kan det bli allvarligt men känslan av friheten där på hojen med fritt blås runt huvudet är tydligen större än den marginella risken för att verkligen smälla. Det är inte många mc-olycker som sker om man räknar totalt körda mil på alla hojar. Hade inte lagen om hjälmtvång funnits i Sverige sedan 1974 hade många kört utan hjälm.

Linnex
2009-11-12, 16:50
Precis den tekniken fick vi öva på en kurs Nina och jag ordnade i våras. Skulle inte tveka att göra det i ett skarpt läge, utan känner mig trygg i att veta hur jag ska göra.

Det viktigaste är att använda sunt förnuft och prioriterar. Andas inte personen eller är i livsfarligt läge så kommer nacke och rygg i andra hand.
Som någon skrev. Det är svårt att hålla andan i 20 minuter.... Men det går att leva i en rullstol.

Mats Liifv
2009-11-12, 17:18
Risken för olycka kontra frihetskänslan i ett samhälle med lagar och förordningar som reglerar livet ibland in i minsta detalj. Smäller det kan det bli allvarligt men känslan av friheten där på hojen med fritt blås runt huvudet är tydligen större än den marginella risken för att verkligen smälla. Det är inte många mc-olycker som sker om man räknar totalt körda mil på alla hojar. Hade inte lagen om hjälmtvång funnits i Sverige sedan 1974 hade många kört utan hjälm.

Jag körde hoj redan på den tiden det faktiskt var lagligt att köra utan hjälm, så förbudet att åka utan hjälm bör ha inträtt -75. I alla fall såg jag av och till folk som åkte utan hjälm den sommaren jag började köra. Kanske var dom lagtrotsare. Var dock inte många som inte frivilligt använde hjälm, vilket jag kan förstå. Det är inte speciellt behagligt att åka utan hjälm. Det är ett djävulskt oväsen och blåser kraftigt, förutom att det i Sverige blir rätt kallt. Funkar nog bättre i Californien, om ens där.

Då och då kan jag se representanter för en viss MC-klubb fara fram i Stockholm utan hjälmar. Vet inte om dom lider av klaustrofobi eller vad det kan vara, men tuffa tycker dom i alla fall att dom är...

erkagn
2009-11-12, 17:59
Jag kommer ihåg när de blev hjälmlag på moppe. Tror jag körde första sommaren utan hjälm. Eller rättare sagt ibland med hjälm och ibland utan.

Mats Liifv
2009-11-12, 18:53
Jag kommer ihåg när de blev hjälmlag på moppe. Tror jag körde första sommaren utan hjälm. Eller rättare sagt ibland med hjälm och ibland utan.
När jag körde moppe, 1974, var det bara jag, i hela plugget, som körde med hjälm . Var villkoret från mina föräldrar för att jag skulle få moppe. Utgjorde inget problem för min del, alla tråkningar till trots. Hade faktiskt nytta av den vid ett tillfälle när jag körde ner i ett dike och dunkade i huvudet rätt ordentligt. Den smällen hade jag inte velat ta utan hjälmen...

Mc-Bosse
2009-11-12, 19:13
Då och då kan jag se representanter för en viss MC-klubb fara fram i Stockholm utan hjälmar. Vet inte om dom lider av klaustrofobi eller vad det kan vara, men tuffa tycker dom i alla fall att dom är...

Kan vara den klubben vars medlemmar inte hittar mjällschampo på Konsum och har sjukintyg på att deras mjällproblem hindrar dom från att använda hjälm... ;) Eller är det bara en skröna... :D

oban
2009-11-12, 19:26
En polis jag känner berättade om första året med hjälmlagen, han hade då stoppat en kille som körde i skinnhuva.
Förklaringen han fick var: "Den här är ju säkrare än en hjälm, slänger jag en hjälm i backen så spricker den men slänger jag den här i backen, inte f_n spricker den då!!"
Polisen fick sig ett gott skratt och gav sen mc-föraren böter, men båda var tydligen lika bra vänner ändå efter det ;D

Mats Liifv
2009-11-12, 20:48
Kan vara den klubben vars medlemmar inte hittar mjällschampo på Konsum och har sjukintyg på att deras mjällproblem hindrar dom från att använda hjälm... ;) Eller är det bara en skröna... :D

Precis den klubben rör det sig om. Av klubbmärket att döma lär dom inte behöva schampo alls. Kan inte tänka mig annat än att det är en skröna. Skulle vilja se den klubbmedlem som, på begäran, visar upp ett läkarintyg på sina problem. ;D

Polisen låter dom vara helt ifred. Dom gör som dom vill, kör utan hjälm samt använder trottoaren som "gräddfil" när det är långa köer i eftermiddagstrafken.

DearHunter
2009-11-13, 01:03
En polis jag känner berättade om första året med hjälmlagen, han hade då stoppat en kille som körde i skinnhuva.
Förklaringen han fick var: "Den här är ju säkrare än en hjälm, slänger jag en hjälm i backen så spricker den men slänger jag den här i backen, inte f_n spricker den då!!"
Polisen fick sig ett gott skratt och gav sen mc-föraren böter, men båda var tydligen lika bra vänner ändå efter det ;D

Ha, ha... den va bra..

Ska köra med den varianten om jag råkar få fortkörningsböter:

- Va, vaddå farligt? ...jag undviker ju att bli påkörd av andra för jag kör ifrån dem.... :D

Mc-Bosse
2009-11-13, 11:53
...jag undviker ju att bli påkörd av andra för jag kör ifrån dem....

Off topic:

Faktum är att en del bilister just kör enligt detta. Pyttesmå cirkulationsplatser med höga hus åt alla håll och skymd sikt är ett exempel på var detta beteende praktiseras. Rent fysiskt kan man kör rakt över då rondellen i mitten inte är upphöjd. Troligtvis ser inte bilisten skyltarna om att det är en cirkulationsplats och tänker att "om jag kör fort som fan rakt igenom denna konstiga kornsing så hinner ingen köra på mig och jag behöver inte tänka överhuvudtaget om vad det är för typ av korsning jag ska passera".

Problemet blir ett verkligt problem om en korsande bilist gör på samma vis....

DearHunter
2009-11-13, 12:48
Japp!

Ett annat lustigt fenomen som jag möter är bilförare, med vanlig svensson bil, som av ngn konstig anledning börjar accellerera ikapp och om man inte själv glider undan till högerfilen när man uptäcker detta i tid så ligger bilisten plötsligt 1-2 meter bakom hojen och tror att han är Tom Cruse i filmen Top Gun. När han ligger så nära så drar man naturligtvis på och glider sedan undan. Detta fenomen märker jag väldigt sällan när jag kör bil. Men på mc är det vanlig.

Lustigt detdär..:confused:

Molgan
2009-11-13, 17:27
- Va, vaddå farligt? ...jag undviker ju att bli påkörd av andra för jag kör ifrån dem.... :D
Jag praktiserar den taktiken dagligen när jag är ute med hoj, och den funkar faktiskt. Hellre ligga framför bilisterna så de inte kan göra nåt dumt än bakom eller än värre vid sidan eller mellan bilisterna. En av anledningarna till att jag tränger mej vid trafikljus så fort jag får chansen.

On-topic: Är det någon som känner någon som skadats pga användning av moppehjälm? Såg en del fula skador när man var i moppeåldern och folk landade på ansiktet men undrar hur vanligt det är nuförtiden.

erkagn
2009-11-13, 17:46
Jag praktiserar den taktiken dagligen när jag är ute med hoj, och den funkar faktiskt. Hellre ligga framför bilisterna så de inte kan göra nåt dumt än bakom eller än värre vid sidan eller mellan bilisterna. En av anledningarna till att jag tränger mej vid trafikljus så fort jag får chansen.

On-topic: Är det någon som känner någon som skadats pga användning av moppehjälm? Såg en del fula skador när man var i moppeåldern och folk landade på ansiktet men undrar hur vanligt det är nuförtiden.


Är det inte ganska vanligt att de struntar i att knäppa fast spännet på hjälmen när kör moppe? Kan ju inte va så nyttigt direkt ifall man kör omkull.

swischmc
2009-11-14, 00:02
Något O.T, men har just hemkommit från en längre resa med bl.a. en dansk tjej. Fick där lära mig att öppningsbara intergralhjälmar kallas socialhjälm i Danmark - det är helt enkelt lättare att vara social med den hjälmtypen. :)

Själv skulle jag inte vilja köra i öppen hjälm, inte ens när det är över 30 grader. Öppnar visiret lite och släpper in mer luft, men kör aldrig med "social-visiret" uppfällt. Även om man ibland önskar att man gjorde det. +33 grader är VARMT när man kör hoj... :cool:

erkagn
2009-11-14, 19:07
Finns det dom som kör Jet-hjälm utan att ha glasögon? Det är ju synd att få en fluga eller geting i ögat.

Mats Liifv
2009-11-14, 21:48
Finns det dom som kör Jet-hjälm utan att ha glasögon? Det är ju synd att få en fluga eller geting i ögat.

Det är riktigt obehagligt att få in bara något så litet som en fluga i ögat, redan i låg fart. Har fått det själv och det blev en blödning som inte såg trevlig ut. Såg ut som att någon stuckit in en stoppnål i ögonvitan. Självläkte efter en tid men gav mig en läxa. Kör aldrg utan glasögon! Har hållit det sedan dess och har alltid glasögon under integralhjälmen, just för att kunna fälla upp visiret vid behov. Kör väldigt mycket på det viset.

klaus
2009-11-15, 15:23
Lärde mig använda glasögon som skydd när jag cyklade,har fått en geting och en skalbagge i glasögon. Hade nog inte varit hälsosamt att få dem i ögat trots det relativt låga hastigheten.
Vad har man för nytta av all annan skyddsutrustning om man inte skyddar ögonen också,finns ju inte så många blinda som kör mc.
Läste dock om hastighetsrekord för blinda som kör bil!

Kimmo
2009-11-15, 19:51
Har inget problem med att har glasögon för utan dem skulle jag nog inte hitta ut genom ytterdörren. Kan ibland bli intressant att åka då visiret och glasögonen immar igen samtidigt då blir det intressant.

Ove
2009-11-15, 22:02
Har inget problem med att har glasögon för utan dem skulle jag nog inte hitta ut genom ytterdörren. Kan ibland bli intressant att åka då visiret och glasögonen immar igen samtidigt då blir det intressant.

:D Råkade ut för det problemet för ett par år sen. Visiret la igen så jag hade bara lite vid sidan att se igenom. Gick väl att sitta med skallen på sned ute på landsvägen, men när jag kom in i stan´så blev det inte bra med så begränsad sikt så jag fällde upp med resultatet att glasögona immade igen direkt! Med visiret uppe och glasögona på nästippen trevade jag mig in mot centrum till MC-parkeringen.

In hos närmaste optiker och frågade om något bra medel. Jodå, det finns. Jag blev lite misstänksam på den rosa hatten på sprayflaskan. Måste ju se var jag kör - köper och sprayar. Nämenfyfaen vilken stank av billig parfym. Luktade som Bordellen Eternellen i krukan. Mot imman fungerade det nog sådär men trots att jag körde med öppen hjälm med visir så tårades ögona av stanken. Den hjälmen var inte i bruk på flera veckor efter det äventyret.

Sens moral: Köp inget som har rosa kapsyl! :eek:

leffa
2009-11-15, 23:24
det ska jag lägga på minnet haha:D

DearHunter
2009-11-15, 23:35
:D:D:D

Kimmo
2009-11-16, 13:02
:D Råkade ut för det problemet för ett par år sen. Visiret la igen så jag hade bara lite vid sidan att se igenom. Gick väl att sitta med skallen på sned ute på landsvägen, men när jag kom in i stan´så blev det inte bra med så begränsad sikt så jag fällde upp med resultatet att glasögona immade igen direkt! Med visiret uppe och glasögona på nästippen trevade jag mig in mot centrum till MC-parkeringen.

In hos närmaste optiker och frågade om något bra medel. Jodå, det finns. Jag blev lite misstänksam på den rosa hatten på sprayflaskan. Måste ju se var jag kör - köper och sprayar. Nämenfyfaen vilken stank av billig parfym. Luktade som Bordellen Eternellen i krukan. Mot imman fungerade det nog sådär men trots att jag körde med öppen hjälm med visir så tårades ögona av stanken. Den hjälmen var inte i bruk på flera veckor efter det äventyret.

Sens moral: Köp inget som har rosa kapsyl! :eek:

Ett gammalt men beprövat recept mot imma som jag lärde mig här i höstas är att lägga några droppar diskmedel på insidan av visiret och sedan gnida in det tills det inte syns. Det är det bästa mot imma som jag har hittat. Det fungerar ett tag men sedan så är det bara att lägga på ett nytt lager. Har även gjort det med mina glasögon och det fungerar. Detta fungerar inte fullt ut men det bästa jag har hittat hitils.

Gibson
2009-11-16, 13:09
Rosa är farligt.:D:D:D:D:D