handdator

Visa fullständig version : MC-vecka 2010 kommer att gå till Småland...



christianka
2009-11-08, 10:32
gjorde sökning på Småland här på hojen.nu men tråden jag fick träff på funkar inte.

Gjort lite efterforskningar så här på morgonkvisten och hittat t ex Kleva gruvan i Vetlanda men söker efter fler att göra/se.

Hittat lite tips kring vägar på nätet också men har ni en "dit måste ni åka" eller "detta bör ni göra" så hojta gärna till.

Tack på förhand. Christian 8)

räven
2009-11-08, 11:10
Massor av intresanta ting att kolla på beroende på intresse. Glasriket med omnejd har ett trevligt småvägsnät(både grus å asfalt). Man kan Googla på tex. Kyrkö mosse .

Mats Liifv
2009-11-08, 13:36
Var för en del år sedan i trakten av Eksjö och funderade över vad som fanns att se med tanke på fordon och klädsel. Eftersom vi åkte motorcykel fick det bli saker som inte krävde så lång promenad, var mitt i sommaren och jättevarmt. Fick tips om den här pyramiden. (http://www.epochtimes.se/articles/2006/06/28/9354.html) Blev en bit att gå genom skogen innan vi kom fram. Var dessvärre stängt så vi kom inte in i den. Lite märklig företeelse om än inte så väldigt imponerande, rent storleksmässigt. Hade väntat mig något större. Är man i närheten så kan den absolut vara värd ett besök.

Det andra tipset var vattenfallet "Stalpet". Vilket, enligt uppgift, skulle vara imponerande. Det tycker jag gott att man kan undvika. Var i alla fall inte värt att göra den minsta omväg för. Fattade inte riktigt att det var det "imponerande Stalpet" vi såg när vi stod framför det. Mycket lite imponerande, tyckte i alla fall vi!

Lennart K
2009-11-08, 15:21
Var nere och besökte pyramiden 2003 i samband med en klubbaktivitet och var i Maltes stora hus också vi hade en underbart kunnig gaid som berättade om Maltes märkliga liv ett besök där är väl värt om man har vägarna förbi men lite planering kanske behövs så att det är öppet.

Jan-Olov
2009-11-08, 16:44
I Rydahom i kronobergs län har vi detta hhttp://www.motorima.com/.
Jag bor bara några mil bort och hade inte besökt museet förrän nu i höst. Jag blev imponerad av allt som fans att titta på så ett nytt besök nästa år måste bli av, jag kan verkligen rekomendera ett besök.

christianka
2009-11-08, 20:30
Tack allihopa. Vi brukar kolla vad som kommer framför oss, kloster, slussar (som om vi inte har det i Trollhättan ;o ), museum tja allt möjligt,

Glasriket det är han som har New Wave va? Skall kolla in det.
Pyramiden hade vart lite coolt att kolla in med förhoppningsvis en guide då.

Motorima låter kanon.

ps, var faktist ute och rastade hojen förut, längtar!!

Ove
2009-11-08, 21:02
:confused: Berätta lite mera. Vad är MC-vecka 2010? Är det något ni ordnar i en mindre grupp eller är det ett öppet arrangemang? Det finns tankar i den riktningen i 60+gruppen som vi funderar på när värmen kommer och det kanske kan bli ngt. ;)

BanditJanne
2009-11-08, 22:06
Om det passar in för mig så kan jag vara guide för en dag och köra runt på trevliga vägar med rasplatser. Bor mitt i Glasriket, Kalmar län.

räven
2009-11-08, 22:28
Kan ta över i kronobergs län.

christianka
2009-11-09, 13:42
Jo jag och bästa kompisen fick A-kortet med 2 dagar emellan. Sedan 5 år tillbaka har jag och han haft en mc-vecka per sommar.

Sätter på mobilen kanske 1-2 gånger om dagen bara för att checka av och meddela att allt är ok till hemmafronten.

Tar några öl till maten på kvällarna och bara tar det lugnt och kör hoj och har SEMESTER 8)

Vi har varit på, gotland, vättern runt (med lite omnejd), värmland, örebro/kumla som utgångspunkt, och ett år hade han ryggskott så jag och en annan tog en mini semester på Tylösand.

Vi har ju båda små barn hemma så Sverige räcker gott och väl.

Tycker absolut att vi kan träffas och bli lotsade BanditJanne o Räven beroende på tid.

Ove svaret på din fråga är att vi är mindre grupp och vill gärna ha det så men att synka ihop med en dagstur är absolut inga hinder, vet aldrig var vi hamnar lite det som är grejen :)

mc-ist
2010-01-10, 20:29
Om du är intresserad så körs det elitseriespeedway (tisdag kvällar säkert på en plats i närheten)

I Ädelfors kan man vaska GULD.

I Hjorted har man ett moppe museum, ligger nära Långsjön, som är ett känt mc-fik.

Abodaklint bör du heller inte missa, Utsiktsplats och mc-fik.

christianka
2010-01-11, 15:17
8)Tack MC-ist

Ove
2010-01-11, 20:07
Om du är intresserad så körs det elitseriespeedway (tisdag kvällar säkert på en plats i närheten)

I Ädelfors kan man vaska GULD.

I Hjorted har man ett moppe museum, ligger nära Långsjön, som är ett känt mc-fik.

Abodaklint bör du heller inte missa, Utsiktsplats och mc-fik.

:confused: Var ungefär ligger de här platserna? Jag och kartan kommer inte riktigt överens. :o

BanditJanne
2010-01-12, 12:25
Abodaklint har MC-macka på Onsdagar http://www.abodacafe.com/swedish/default.asp?s=1&Lang=1
Går också bra att köra en glasbruksrunda med småvägar. Kolla in cykeltävlingen http://www.glasrikeresan.se/banan/ för trevliga vägar, var MC kurir på den tävlingen 2009.

mc-ist
2010-01-18, 18:55
Ädelfors ligger strax utanför Vetlanda vid Holsbybrunn

Moppe museum ligger ligger i Hjorted strax utanför Ankarsrum och där ligger även Långsjön (mellan Västervik och Vimmerby med Astrid Lindgrens Värd och Åbro Bryggeri. Åbro har guidade visningar där provsmakningar ingår.