handdator

Visa fullständig version : Hur får man fler tjejer att åka hoj?



pewa
2009-11-02, 14:00
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/verdandi.gif

Hur får man fler tjejer att åka hoj?
Konceptet på bilden benämns "Verdandi" och sägs vara framtagen med kvinnors
förutsättningar och önskemål i fokus. Syftet är att locka fler kvinnor till hojlivet,
en värld där kvinnor i dagsläget endast utgör en tiondel.

Det är två Chalmers-studenter som tillsammans med teknikföretaget Semcon
står bakom projektet där man tillfrågat 250 svenskar om deras relation till
motorcyklar.

Med undersökningen som grund har man sedan jobbat fram "Verdandi". Man har
lagt fokus på områden som miljö, säkerhet, ergonomi, personlighet och teknik.

En väldigt intressant lösning är eldriften med det artificiella motorljudet, äntligen
en möjlighet att köra miljövänligt utan avkall som den ljuva musiken?

Projicering av mätarinformation direkt på hjälmens visir för att inte behöva släppa
blicken framåt. Uppvärmda förvaringsutrymmen samt variabel markfrigång är
andra trevliga egenskaper.

Någon färdig hoj finns som ni förstår såklart inte, det är endast ett koncept och
en framtidsvision. Men vem vet, kanske existerar den på riktigt en dag, frågan
blir då om den fullgör sitt jobb att locka fler kvinnor till mc-världen?

Källa: Allt om motor (http://www.alltommotor.se)

Starrider_Johnny
2009-11-02, 14:21
Skulle hojarna se ut så där så skulle det inte finnas många varken kvinnor eller män som åkte hoj :-)

Nina
2009-11-02, 14:43
Nä fy, den ser verkligen inte ergonomisk ut. Brrr.

Kicki
2009-11-02, 14:51
Jättebra syften och egenskaper, men....Utseendet är oxå viktigt! Och denna hoj är så ful att den snarare får de 10% mc-åkande tjejer att sluta åka hoj!

Ove
2009-11-02, 16:26
:eek: Det var nog det avigaste fordon jag sett. Fick fundera på vad som var fram och bak. :D
Ful? Ja utan tvekan. Hoppas det artificiella ljudet inte hörs utanför hjälmen. El och tyst hoj är en dröm för mig. Vill höra fåglarna när jag kör :)

Molgan
2009-11-02, 18:43
Problemet med såna här koncept är att de flesta inte förstår syftet med dem utan bedömmer dom som prototyper till en färdig produkt. Det är en visualisering av funktioner som man fått fram genom att intervjua kvinnor (både med och utan hoj). Att den råkar likna ett hemmagym kanske har sina förklaringar..

Gurrag
2009-11-02, 19:05
Ett par stänkskydd kan man väll bekosta på en sån hoj =)

Nina
2009-11-02, 19:22
Att den råkar likna ett hemmagym kanske har sina förklaringar..
Ååh, jag har inget emot tvättbrädor. Eller lite former här och där. :p

Mc-Bosse
2009-11-02, 21:58
Anledningen till att en del kvinnor inte kör hoj beror nog på fåfänga vad gäller frisyren. Den är ju inte så som kvinnan vill ha den när hjälmen tas av...

pea_72
2009-11-02, 22:18
Anledningen till att en del kvinnor inte kör hoj beror nog på fåfänga vad gäller frisyren. Den är ju inte så som kvinnan vill ha den när hjälmen tas av...

Nu skojar du väl ändå...?

Molgan
2009-11-02, 22:22
Anledningen till att en del kvinnor inte kör hoj beror nog på fåfänga vad gäller frisyren. Den är ju inte så som kvinnan vill ha den när hjälmen tas av...
Ajajaj nu har du foten långt uppe vid gomseglet.. :rolleyes:

Panoka
2009-11-03, 01:50
Anledningen till att en del kvinnor inte kör hoj beror nog på fåfänga vad gäller frisyren. Den är ju inte så som kvinnan vill ha den när hjälmen tas av...
:eek::eek: Jag hoppas för din skull att du inte träffar på min sambo nån gång :rolleyes:

kjellokarin
2009-11-03, 02:40
Om man är så fåfäng att man inte kan ha hjälpm på sig kanske man inte skall åka hoj, för man blir både rufsig och smutsig ibland. Men kul e det.....

Nina
2009-11-03, 07:13
Anledningen till att en del kvinnor inte kör hoj beror nog på fåfänga vad gäller frisyren. Den är ju inte så som kvinnan vill ha den när hjälmen tas av...
Bosse är bara ute efter en reaktion från oss andra.

Ingemar
2009-11-03, 07:58
Tror nog ni tjejer har precis som oss gubbar olika syn på hur mc-n ska se ut. Är ju helt beroende på hur den ska användas. Viktigast borde väl vara att reglagen passar för lite kortare fingrar, körställning stämmer och att benen räcker ner. Att en nivåreglering med ett enkelt knapptryck inte för länge sen kommit till tycker jag är dåligt. Är ju själv gammal och stel och det blir allt besvärligare att få över benet för varje år som går.
Gör er röst hörd tjejer Tala om för mc branchen hur ni vill ha det. 8)

Ove
2009-11-03, 08:33
Tror nog ni tjejer har precis som oss gubbar olika syn på hur mc-n ska se ut. Är ju helt beroende på hur den ska användas. Viktigast borde väl vara att reglagen passar för lite kortare fingrar, körställning stämmer och att benen räcker ner. Att en nivåreglering med ett enkelt knapptryck inte för länge sen kommit till tycker jag är dåligt. Är ju själv gammal och stel och det blir allt besvärligare att få över benet för varje år som går.
Gör er röst hörd tjejer Tala om för mc branchen hur ni vill ha det. 8)

:) Det där med nivåreglering med knapptryck var en helt genial idé! Jag tilllhör också gänget som börjar få det svårt att svinga skanken över sadeln och att gå över till custom för att komma på plats är uteslutet pga obekvämt att köra.

En hoj som är låg att kliva på och hög när man kör, maskinellt närmast ljudlös och med bra aktionsradie och kapacitet vore något! Vilken Känsla!! :D

Mc-Bosse
2009-11-03, 16:51
Skojar inte. Fåfängan har stor makt. Detta med förstörd frisyr gäller säkert även en del män.

Mc-Bosse
2009-11-03, 16:52
Om man är så fåfäng att man inte kan ha hjälpm på sig kanske man inte skall åka hoj, för man blir både rufsig och smutsig ibland. Men kul e det.....

Precis. Fåfängan segrar för vissa människor.

Tycker ni verkligen att det skulle vara så konstigt att fåfängan segrar för vissa? Jag tycker inte att det är konstigt alls...

räven
2009-11-03, 17:12
Precis. Fåfängan segrar för vissa människor.

Tycker ni verkligen att det skulle vara så konstigt att fåfängan segrar för vissa? Jag tycker inte att det är konstigt alls...

Hinner inte svara nu när jag noppar ögonbrynen

Nina
2009-11-03, 17:14
Hinner inte svara nu när jag noppar ögonbrynen
Dagens goda skratt! :D :D :D

Mc-Bosse
2009-11-03, 17:15
Hinner inte svara nu när jag noppar ögonbrynen

Låter ju trevligt men dina ögonbrym påverkas ju inte av att ha på en hjälm. Eller tycker du att dom blir lite platta kanske? ;)

Ove
2009-11-03, 17:22
Skojar inte. Fåfängan har stor makt. Detta med förstörd frisyr gäller säkert även en del män.

:p Inget problem alls! Den enda frisyr jag har sitter under näsan: :p

Nina
2009-11-03, 17:28
:p Inget problem alls! Den enda frisyr jag har sitter under näsan: :p
Snorbroms..? :p

Ove
2009-11-03, 19:03
Snorbroms..? :p

Japp! Praktiskt! :p;)

Mats Liifv
2009-11-03, 20:20
Snorbroms..? :p

Det enda som hjälper när det är snorhalt ute....;D

turbo
2009-11-03, 20:39
jag har flera tjejkompisar som är intresserade av att köpa hoj men känner att de inte kan/vågar... löjligt, men mc-svängen har väl en rejäl grabb-stämpel över sig.

jag tror inte man behöver bygga om hojarna, man behöver uppmuntra de brudar som finns att synas och höras lite mer så hakar garanterat fler på!

Gibson
2009-11-03, 20:45
Jag tycker att det har blivit många tjejer som kör hoj, man ser ju massor när man är ute och åker.:)

turbo
2009-11-03, 20:54
Jag tycker att det har blivit många tjejer som kör hoj, man ser ju massor när man är ute och åker.:)

ja, glömde skriva att det blivit mycket bättre, kul att umgås med lite damer också :)

fler tjejer kör själva idag, inte bara åker bakpå

Jonas
2009-11-03, 20:55
jag har flera tjejkompisar som är intresserade av att köpa hoj men känner att de inte kan/vågar... löjligt, men mc-svängen har väl en rejäl grabb-stämpel över sig.

jag tror inte man behöver bygga om hojarna, man behöver uppmuntra de brudar som finns att synas och höras lite mer så hakar garanterat fler på!

Instämmer. Jag är glad över att åka med ett gäng där vi uppmuntrar alla att hänga med. Kille eller tjej, gammal eller ung, erfaren eller oerfaren. Himla kul att så många tjejer tagit lappen i år och förhoppningsvis kommer åka med oss nästa säsong. Det viktiga är inte vilket kön man har utan att man gillar att köra hoj. Gärna med hojen.nu. :)

Nina
2009-11-04, 07:19
jag har flera tjejkompisar som är intresserade av att köpa hoj men känner att de inte kan/vågar... löjligt, men mc-svängen har väl en rejäl grabb-stämpel över sig.

jag tror inte man behöver bygga om hojarna, man behöver uppmuntra de brudar som finns att synas och höras lite mer så hakar garanterat fler på!
Turbo satte fingret på det hela. Tjejer är som bekant lite mindre våghalsiga och räds lättare. Men såg man till det borde prototypen sett mjukare ut.

Molgan
2009-11-04, 07:51
Turbo satte fingret på det hela. Tjejer är som bekant lite mindre våghalsiga och räds lättare. Men såg man till det borde prototypen sett mjukare ut.
Lite som Gladius (http://www.totalmotorcycle.com/photos/2009models/2009-Suzuki-GladiusSFV650e.jpg), en "tjejhoj" som redan finns?

Volvos YCC-koncept (http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_YCC) var väldigt intressant, det var ju en bil framtagen av kvinnor för kvinnor. Utseendet har inte alls de där fördomsfullt "kvinnliga" egenskaperna, och de unika lösningarna som fanns i bilen visade sig vara precis lika uppskattade av männen. Personligen vill jag oxå ha en bil som helt saknar motorhuv, då behöver man inte hitta på bortförklaringar till varför man inte ids leka hobbymekaniker. =)

Fast det är knepigt det här med genus och fordon, skulle man kunna ta fram en hoj för kvinnor borde man oxå kunna ta fram en hoj för män och då skulle marknaden i stort sett bestå av två hojvarianter. Tror att smak, tycke och behov varierar individuellt hos kvinnor precis lika mycket som hos den andra halvan av befolkningen.

turbo
2009-11-04, 12:41
Lite som Gladius (http://www.totalmotorcycle.com/photos/2009models/2009-Suzuki-GladiusSFV650e.jpg), en "tjejhoj" som redan finns?

jag läste precis att gladiusen kommer börja säljas i sverige, tog aldrig in några förra säsongen.

ellie
2009-11-04, 14:26
Oh! Kommer den??? Jag är helt kär i Gladius =) Den är tilltalande snygg! För håret bryr jag mej inte ett skit om, men hojen måste vara av typen att man blir smått kär i den varje gång man tittar på den =) Sen är det ju lite avskräckande när dom kallar det "tjejhoj". Blir lite smått anti av sånt.

Sedan håller jag med lite om det där med höjden, borde vara lättare att reglera, utan att hojen får helt annorlunda egenskaper. Vi var några korta tjejer på körskolan i somras - och vi fick nog kämpa lite extra med allt - framför allt skjutsa och lågfart. Det är ju så ofantligt mycket längre ner än för er killar. Lätt att lägga omkull den när man måste tippa den så långt att den blir för tung att ta emot när man ska ner med foten.

Finns Gladius i annat än 600? Nu när jag väl fattat att storleken på mig inte behöver hänga ihop med motorkraft så vill jag ju ha minst en 800.

erkagn
2009-11-04, 15:29
Vissa som bygger customhojar bygger väl in hydraulisk fjädring bak så de kan höja och sänka. Tycks ha sett filmer på såna hojar på youtube.

Ove
2009-11-04, 15:34
:confused:
Hörenini! Börjar fundera på om vi har fått en ny könsindelning: Långa ben =män, Korta ben = kvinnor? :confused:

Känner många damer med låånga ben och även ett helt gäng med kortbenta killar. Lite lurig genom att man som tjej begränsar sig till låga maskiner när det kanske vore bättre med ex.vis en hög offroad med tanke på intresse och även körergonomi. Bor man dessutom så till att man har en bra bit till asfaltsvägen kanske det också är en faktor att väga in. Vet inte men man kan ju alltid fundera. :confused:

Sen detta med att tjejer. Kanske inte "tar för sig" initialt, men sen ser jag faktiskt inte att det är några problem för dem mer än att komma över en del fördommar. :cool:

Molgan
2009-11-04, 17:02
:confused:
Hörenini! Börjar fundera på om vi har fått en ny könsindelning: Långa ben =män, Korta ben = kvinnor? :confused:
Ja statistiskt sett så är män längre.

erkagn
2009-11-04, 17:40
Jag är kille och är lång och har långa ben, men föredrar låga, långa och feta hojar. Är ju inget problem att ha låg sadelhöjd fast man är lång när man har fotplattor eller fotpinnar långt fram så benen pekar framåt.

Molgan
2009-11-04, 18:09
Är ju inget problem att ha låg sadelhöjd fast man är lång när man har fotplattor eller fotpinnar långt fram så benen pekar framåt.
..vilket är en i mitt tycke fullständigt naturvidrig sittställning som får folk att se ut som en säck potatis (med ben). Därför ar det tur att det inte finns nån "idealhoj" utan en stor variation så alla blir nöjda. =)

Ove
2009-11-04, 18:23
Svarar Molgan och erkagn:

Jo tjejer är kortare statistiskt sett.

Ja det går att köra låga hojar.

Vad jag menar är att tjejer är som vi pojkar olika, en del långa en del är korta, en del vill köra asfalt och andra vill sprätta grus. Inget konstigt i det.

När man pratar lämplig tjejhoj är det oftast typ låg och snäll som bara vill ha asfalt. Jag vill inte köra i halva befolkningen i en likriktad fålla. Får höra med Nina om jag har rätt. ;)

erkagn
2009-11-04, 18:42
Frånsett aspekten att nå ner med benen, så är det väl så att en låg hoj för det mesta har lägre tyngdpunkt än en hög, och därigenom blir smidigare och mer lätthanterlig. Eller har jag fel? Jag tycker det borde vara så i alla fall...

Ove
2009-11-04, 19:31
Frånsett aspekten att nå ner med benen, så är det väl så att en låg hoj för det mesta har lägre tyngdpunkt än en hög, och därigenom blir smidigare och mer lätthanterlig. Eller har jag fel? Jag tycker det borde vara så i alla fall...

Jodå! håller med att om man baxar maskinen för hand eller ska resa upp en tippad hoj så är en låg tyngdpunkt en fördel. När den körs är jag mera tveksam och vill själv ha högre tyngpunkt för att lättare få iväg hjulen åt sidan för att svänga. Men allt är ju en vanesak.

Eftersom jag pga egna skavanker inte kan köra en låg hoj nån längre bit tycker jag att körställning med låg sadel, högt styre och framflyttade fotpinnar bara känns avig. Känner att jag sitter som en räka

Men som sagt vi är alla olika och tur er väl det ;)

erkagn
2009-11-04, 19:39
Jodå! håller med att om man baxar maskinen för hand eller ska resa upp en tippad hoj så är en låg tyngdpunkt en fördel. När den körs är jag mera tveksam och vill själv ha högre tyngpunkt för att lättare få iväg hjulen åt sidan för att svänga. Men allt är ju en vanesak.

Eftersom jag pga egna skavanker inte kan köra en låg hoj nån längre bit tycker jag att körställning med låg sadel, högt styre och framflyttade fotpinnar bara känns avig. Känner att jag sitter som en räka

Men som sagt vi är alla olika och tur er väl det ;)

Jo, tur det :)

Min före detta hoj som var en Dragstar 1100 Custom tyckte jag kändes hopklämd i körställningen på nåt vis. Då är min 950 betydligt bekvämare. Men kör mest kortare turer och därför spelar det inte så stor roll.

ellie
2009-11-05, 01:25
Haha, jo formulerade mig kanske lite dumt där Ove =) Såklart är inte alla tjejer korta och tycker om samma sak =)

Älskar min sevenfifty - även om jag bara når ner med tåspetsarna när den är som mest sänkt. Problemen uppstår bara om jag skjutsar och personen bakom vinglar i mycket låga farter, samt (grymt enerverande) när jag parkerat nånstans där jag måste "backa ut med hojen" det räcker med en anigaste antydan till uppförs så får jag kliva av å dra hojen bakåt. Därav lägre hoj. Annars har jag inga som helst synpunkter på hoj speciellt för tjejer. Men det är känslan av att inte nå ner och ha kontroll som skrämt mig i så många år - innan jag tillslut övervann det.

Å ja - övervinner fördomar gör man definitivt när man väl börjar!

phu! Nu blev det sådär långt igen... Hade!

Mc-Bosse
2009-11-13, 12:12
Men det är känslan av att inte nå ner och ha kontroll som skrämt mig i så många år - innan jag tillslut övervann det.

Det kan fortfarande skräma mig. Normalt når jag ner med båda fotsulorna men då det är kuperat som det är på min tomt och jag inte följer samma spår in och ut och runt huset så blir det obehagligt om jag inte håller farten över "kullarna". Då vill fötterna ner i backen och är något hjul då på en upphöjning så når inte båda fötterna ner...

Det är ju sååå surt att lägga mc:n. Ett helvete att resa den upp igen. Dock har jag bara lagt mc:n en gång här på tomten och en gång ute i trafiken.

Guzzi-Leif
2009-11-14, 21:39
Jag håller alltid på tanken att "Skillnaderna mellan individerna är i nästan alla fall betydligt större än skillnaderna mellan könen!".

Sedan tror jag nog att vi män (generellt, som kollektiv) skulle behöva anlägga en mer välkomnande attityd när det gäller kvinnors inträde i det som av konvention och korkad konservatism räknas som manliga bastioner.

Åsså: En valfrihet som är bra för kvinnor skulle vara lika bra för oss män (varierande sitthöjd, reglage som inte kräver jättehänder, utseendebitar o.s.v.).

Ove
2009-11-14, 22:26
Jag håller alltid på tanken att "Skillnaderna mellan individerna är i nästan alla fall betydligt större än skillnaderna mellan könen!".

Sedan tror jag nog att vi män (generellt, som kollektiv) skulle behöva anlägga en mer välkomnande attityd när det gäller kvinnors inträde i det som av konvention och korkad konservatism räknas som manliga bastioner.

Åsså: En valfrihet som är bra för kvinnor skulle vara lika bra för oss män (varierande sitthöjd, reglage som inte kräver jättehänder, utseendebitar o.s.v.).

:cool: Håller med till 100%! Inte ett dugg märkvärdigare att kvinnsen kör MC än att de kör bil eller cyklar. Det är nog bara en massa vanföreställningar som att man ska ha snopp för att göra något så tekniskt och farligt som att köra en cykel med motor. (Vad nu den har med det att göra?) :confused::rolleyes::p

klaus
2009-11-15, 15:49
jo,finns en "tjejvariant" även på Boss Hoss,är 7cm lägre och aningen kortare. Kom till pga efterfrågan av lite kortare personer och är populär bland tjejer i USA, inte så många tjejer här i Europa som kör Boss :rolleyes:
Snoppen kom med även på en annan tråd när det gällde min Boss,men har inte fattat vad det har med mc körning att göra (ska man ha större för att balansera stora maskiner :confused: )

Guzzi-Leif
2009-11-15, 17:41
Eftersom jag är lite åt mjukis-hållet och definitivt ingen macho exteriört, väljer jag gärna lite råa motorcyklar. Har jag tänkt på...

Fast jag har inte spårat någon koppling till måtten på en viss kroppsdel.