handdator

Visa fullständig version : Supermotard till offroad. Går det att göra om en supermotard till en offroad?



Nible
2009-11-01, 21:20
Har kikat lite på 125cc offroad-hojar på senaste.
Kom över en supermotard; Yamaha TDR 125. "Den vill jag ha!", tänkte jag. Men sen krossades drömmen när jag såg jag att det var just en supermotard.

Så jag undrar om det kanske går att göra om den till en offroad-hoj. Den ser ju ganska tung ut, så kanske göra den lite lättare. Eller kanske ta bort grejer som kan skadas vid lite lättare enduro, eller som helt enkelt hindrar. I så fall hur? Det är ju ingen jättebrådska i för sig men jag vill gärna veta om den är värd att fortsätta sukta över eller om jag ska komma över den.

Skulle även kunna tänka mig att kanske byta "kåpan"(?)/"karossen"(?) Vet inte vad det heter. Men göra så att TDR:en ser ut som en Yamaha XT660z, om det inte blir för dyrt, alltså jag menar om jag behöver köpa en Teneré så blir det nog inget sånt, kanske skroten? Men det kanske är omöjligt.
Är villig att mecka lite men inte göra om hela skiten. Jag menar svetsa eller sådant tror jag blir lite svårt, eftersom jag inte har någon vidare erfarenhet.

Men som sagt så blir det inte köp på ett tag, så jag kan tyvärr inte pröva era teorier än. Hur man gör kanske blir lite senare, när jag väl har köpt den (april-maj 2011, kanske). Måste ta A1 först.

Här (http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery%20%20A/Yamaha%20TDR125R%2098%20%202.jpg) kan ni för övrigt se den. Vet inte hur man bifogar bilder :p.

Ove
2009-11-02, 09:33
:) Ja du Nible. Inte för jag vill vara tråkig, jag är det av naturen. :rolleyes:

Du skall ta kortet nästa år och vill byta upp dig så fort som bara går till större hoj. Kommer allså att ha första hojen i 2 år och drömma om något annat under tiden. Varför inte satsa på något begagnat i hyfsat skick att göra första misstagen på och samtidigt samla slant till nästa projekt?

Om man inte av naturen (stenrika föräldrar) har obegränsade resurser får man jobba så att man inte har tid att ha kul om man ska satsa på det häftigaste redan från början. ;)

:D Som sagt: Jag är en trist typ! :cool:

Mats Liifv
2009-11-02, 09:50
Kan bara instämma med Ove!

Satsa på något begagnat som första hoj. Investera inga stora pengar i första hojen, den ska ändå snarast möjligt, bytas till något annat. Du har gott om tid på dig att hitta just ditt objekt.

Var i Stockholms län bor du? Kanske har du möjlighet att åka med någon av oss som passagerare på våra träffar nästa säsong?

erkagn
2009-11-02, 09:51
Det som skiljer är väl storleken på framhjulet samt typen av däck.

Vet att vissa har 2 uppsättningar hjul till sin hoj så de kan byta efter vilken typ av hoj de vill ha.

Nible
2009-11-02, 17:02
Är det alltså ingen större skillnad än själva hjulen?
Jag bor i Sollentuna, strax norr om Stockholm. Skulle vara jättekul att följa med någon gång om jag inte skulle vara till för mycket besvär som passagerare.
Har "tyvärr" inga stenrika föräldrar, så jag kanske ska köpa något enklare. Fast själva hojen är ju inte så dyr begagnad, tror jag. Men med något stort projekt kanske det blir lite dyrare, och som sagt, jag vill ju byta upp mig så fort som möjligt, så det kanske inte är värt tiden heller. Har annars tittat lite på en Yamaha XT125R.

Tack för svar

Mats Liifv
2009-11-02, 17:25
Jag bor i Sollentuna, strax norr om Stockholm. Skulle vara jättekul att följa med någon gång om jag inte skulle vara till för mycket besvär som passagerare.


Sollentuna är ju perfekt, bara ett stenkast ifrån mig i Kista. Klart du ska åka med någon gång, när inte min fru åker med, nästa säsong!

Nible
2009-11-02, 17:46
Kul! Det ser jag verkligen framemot! Har faktiskt ingen som helst erfarenhet av att åka motorcykel då varken min mamma, pappa, "styvmamma" eller "styvpappa" är det minsta intresserad. Äntligen, hehe.
Har ingen moppe heller, ville spara till lätt motorcykel istället.

Mats Liifv
2009-11-02, 19:47
Känns bara kul om vi kan ge dig lite input angående hojåkarlivet.

Du kommer att vara mer än välkommen att följa med för att se om det verkligen är något för dig, vilket jag tror att det är. Du verkar genuint intresserad, trots "bristande påbrå".

Nible
2009-11-02, 20:52
Låter grymt, tack!