handdator

Visa fullständig version : Power commander



Maestro
2007-06-27, 20:38
Power Commander, denna dyra lilla leksak, hur funkar den exakt och var kan man ladda ner mjukvara till sin egen hoj?

Behöver man Power commanda hojen om man tex byter till en fetare ljuddämpare?
ni som har PC vad är era erfarenheter av detta och vad har det kostat er att optimera hojen på verkstaden?

Fredd
2007-06-28, 02:52
En power commander är liten box som man monterar in mellan styrdosan och övriga kablaget. Den styr sedan signaler för insprutningen och tändningen och förändrar dem enligt en look-up tabell. En sån tabell eller mall kan man tanka ner från nätet och modifiera eller göra en helt egen. Man kan alltså ställa om sprutet och tändningen via hojen egna dator ECU.

Hur mycket det ger är lite olika beroende på hur mycket man har modifierat sin hoj och liknande. Specifik mjukvara till varje hoj vet jag inte var man hittar, det finns standard-tabeller som man sen kan modifiera själv, men hur vet jag inte.

På www.powercommander.com (http://www.powercommander.com) finns en del tabeller, pc's och annat.

pewa
2007-06-29, 16:41
Bara fetare ljuddämpare behöver man nog inte göra något åt hojen, snackade med en mc-mekaniker om det för nått år sen och han tyckte inte det..

Börjar man byta hela avgassystemet och luftfilter kan det nog va bra att ge hojen lite extra bränsle så den inte går för torrt.

[Spanaren]
2007-06-30, 07:52
fördelen med insprut o power commander är ju att man kan mappa hela registret exakt. alla varvtal vid olika trottelöppningar
har du en standard hoj kan du säkert få ut något lite mer pulver + bättre bränsle ekonomi genom att mappa om

pewa
2007-07-01, 18:28
]
fördelen med insprut o power commander är ju att man kan mappa hela registret exakt. alla varvtal vid olika trottelöppningar
har du en standard hoj kan du säkert få ut något lite mer pulver + bättre bränsle ekonomi genom att mappa om


Sant, glömde skriva att bara för att man inte behöver betyder det ju inte att man kan få ut lite extra kraft ändå :) Hur mycket verkar variera rätt kraftigt..

pewa
2007-07-09, 19:48
I senaste numret av Allt om Mc har dom ett reportage om just Power Commander. Hur den funkar, vad den ger, hur man går tillväga osv.. Lästips!

Fredd
2007-07-10, 16:29
Jag gör ett litet tillägg, för att få en passande "map" bör man köra sin mc i en bromsbänk.

kilimanjaro
2008-01-06, 00:16
Tjaba nu har jag läst på om Power Commander, det ser ut att vara precis det jag letar men är det här en burk som sitter permanent på hojen?
Finns det några erfarenheter om den här manicken och passar den för andra maskiner eller är det en låda per cykel? Någon?
I morgon snöar det här men det skiter jag i, det blir mera Apriliavarning för alla som tänker sig ut i skoterspåret och/eller skogspromenaden i Timrå.
g´natt// Karl B. ;D

turbo
2008-01-08, 09:50
jag hittade följande info på motospeed:

En mycket omtalad nyhet från Dynojet, Power Commandern har gjort det möjligt att modifiera Inspruts hojar. Förbättrar gassvar och köregenskaper. Power Commander är en full integrerad dator somkopplas in mellan din motorcykels orginal kabelstam och orginal elektronisk kontrollenhet. Power Commander har därefter möjligheten att ge din insprutning den karaktär som ni själva valt, detta medför positiva effekter över hela varvtalsregistret. Power Commander är ett måste till dig som vill byta avgasystem och K&N Luftfilter eller trimmat cykeln på annat vis. Olika grundmappar följer med på en CD skiva där du även hittar en instruktions video mm.

här finns modeller till aprilia (http://www.motospeed.se/artiklar.asp?web_benamn=Power+Commander+Aprilia&varugrnr=332&webmeny_nr=2)

kilimanjaro
2008-01-08, 22:22
Tack för infoTurbo
Dyr leksak tveksamt om det är ett prisvärt alternativ. Det är inte så långt från en Reklusekoppling. Måste kolla med min kontakt i "amerikat" vad den kostar där, Powercommandern alltså.
Vore intressant att få information från någon som provat själv att labba med den här manicken. Någon som vet*?

// Karl B.

fransson
2008-01-08, 22:37
Har läst en hel del på andra forum om detta
röda tråden är att man skall köpa av någon som har bromsbänk o kan mappa detta själv
kosta en del extra men lär vara värt att
Kolla med Rogarts i Växjö


http://www.rogart.se/index.html

Maestro
2008-01-12, 21:04
Vad är den funktionella skillnaden mellan en Power commander och Tune boy?
Är den senare en omprogrammering av mjukvara direkt från en dator vilket betyder att man inte behöver ha med sig en box för 3000 kr under sadeln när man är ute och kör?

fransson
2008-01-12, 21:29
Kan inte svara på det men nästan alla mc idag har system som du inte kan prata med
utan du måste lura den med en power comand eller liknande

fransson
2008-01-12, 21:37
Har varit inne o läst lite snabbt om Tune Boy verkar vara en ren konkurent till Power Comand vet ej om det finns någon Svensk återförsäljare av den
Skall kolla upp detta senare

Maestro
2008-01-13, 14:07
Jag vet att bl.a Triumph använder sig av Tune Boy vilket i så fall vore ett bättre och billigare alternativ för oss Triumph-ägare.

Ser även ut som om Tune Boy har fler funktioner än Power Commander vid jämförelse.

http://www.tuneboy.com.au/Compare/Compare.html

fransson
2008-01-13, 14:52
Det jag har hittat så är Tune Boy enbart mjukvara och bara till ett fåtal märken såsom triumph aprilla buell bla där du kan gå in i boxen o ändra fabriksinställningar detta tror jag kräver ännu mera en bromsbänk än vad power comand gör

Maestro
2008-01-13, 14:58
Jag har fått intrycket att det är enklare med TB, kanske inte datorprogrammet Tune edit och dess funktioner men just det där med att man själv kan ladda ner mappar och göra det hemma själv. Det enda som behövs är i princip en kabel mellan hojens ECU och din egen laptop. Programmet Tune edit finns att ladda ner gratis och lagligt.

fransson
2008-01-13, 16:06
Ja det är nog riktigt som du säger tyvärr finns det inte program till min vfr
PC har samma när du köper den får du med en del färdiga mappar men för att få optimal inställning så krävs bänkkörning ,så tror jag det är med TB med, kanske ännu större med tanke på att du ställer tändningen med. Fördelen med TB är att du i ditt fall inte behöver en extra box som jag behöver, för det går inte att komma in i Hondas boxar, så man måste manipulera den med PC

Maestro
2008-01-13, 18:03
Det är värt att kolla upp det där med Tune Boy.
TB kan användas på KTM, Triumph, Buell och Aprilia, dock inte alla modeller.

pewa
2009-05-29, 12:55
Hur man optimerar sin hoj med Power Commander

YouTube-klipp (http://www.youtube.com/watch?v=HSOwRdimiL4&feature=player_embedded)

Guzzi-Leif
2009-05-30, 21:04
Med Klarkner som "garant" kan det bara vara plånboken som hindrar.
Moto-Speed är en bra skola för trollkarlar.

engström67
2011-06-18, 16:08
Jag vet inte vad oljan heter, men det är en inkörningsolja i som är tjockare och med lite "slipmedel" under dom första 100 milen. Sedan vet jag inte varför du pratar om slipon? jag har inget slipon.....inte än.....har dock beställt ett, och förutom ett skönare ljud så skall hojen gå mjukare, vara piggare ut ur kurvor o.s.v Det är vad dom säger på verkstan iallafall. Och med power commander och mappning så skall det ju bli en stor skillnad! Piggare över hela registret och bränslesnålare. På min hoj t.e.x skall det göra 20-25hk vid 7000 varv ungefär. Aldrig hört om en hoj som inte gått bättre efter PC och mappning.

20-25hk :confused: be att få se dom siffrorna när du är med när dom bänkar.Var själv med när kompisen körde sin varadero i bänk hos en firma som sysslar med dragracing med mc. Vi monterade gpr dämpare,kn filter,powercomander.inte 1hk extra men flackare vridkurva.Ska man trimma med effekt så måste man göra ingrepp i motorn:p.Men det är ju klart att så länge kunden tror det så säljer det;).

Cubalibre
2011-06-18, 17:05
20-25hk :confused: be att få se dom siffrorna när du är med när dom bänkar.Var själv med när kompisen körde sin varadero i bänk hos en firma som sysslar med dragracing med mc. Vi monterade gpr dämpare,kn filter,powercomander.inte 1hk extra men flackare vridkurva.Ska man trimma med effekt så måste man göra ingrepp i motorn:p.Men det är ju klart att så länge kunden tror det så säljer det;).


Bra ett slipon gör 2-3hk. Ett slipon, power commander 3 och mapping +21hk vid 7500 varv;

http://www.avamc.se/produkter/product/de-basta-effektokningarna-med-power-commander-och-mappning/

Cubalibre
2011-06-18, 17:10
Och jag har absolut ingen koll på sånt här. Men i alla forum jag har läst så har folk fått en helt annan hoj som både går snabbare och mjukare, vore ju konstigt om alla firmor plus privatpersoner ljuger :-/

Hamre
2011-06-18, 17:11
Jag vet inte vad oljan heter, men det är en inkörningsolja i som är tjockare och med lite "slipmedel" under dom första 100 milen. Sedan vet jag inte varför du pratar om slipon? jag har inget slipon.....inte än.....har dock beställt ett, och förutom ett skönare ljud så skall hojen gå mjukare, vara piggare ut ur kurvor o.s.v Det är vad dom säger på verkstan iallafall. Och med power commander och mappning så skall det ju bli en stor skillnad! Piggare över hela registret och bränslesnålare. På min hoj t.e.x skall det göra 20-25hk vid 7000 varv ungefär. Aldrig hört om en hoj som inte gått bättre efter PC och mappning.

Tron:adore: kan försätta berg säger dom! Det stämmer nog i detta fallet.
"Inkörningsolja???):confused: Finns en del muppar som tror det är bättre att köra in hojen med mineralolja, kan inte riktigt få till det! En modern syntetolja är ju det absolut bästa du kan hälla på.
Har läst tester som säger att Slipondämpare tom. sänker effekten! Att tro det ska ge 20-25 hk är väldigt optimistiskt. Men som sagt "Tron kan försätta berg" Kanske du får en hoj som är mer körbar.

Cubalibre
2011-06-18, 17:36
Tron:adore: kan försätta berg säger dom! Det stämmer nog i detta fallet.
"Inkörningsolja???):confused: Finns en del muppar som tror det är bättre att köra in hojen med mineralolja, kan inte riktigt få till det! En modern syntetolja är ju det absolut bästa du kan hälla på.
Har läst tester som säger att Slipondämpare tom. sänker effekten! Att tro det ska ge 20-25 hk är väldigt optimistiskt. Men som sagt "Tron kan försätta berg" Kanske du får en hoj som är mer körbar.

Inte enbart ett slipon, utan power commander och ordentlig mapping. Titta på länken ovanför och läs i andra forum. Jag har själv ingen erfarenhet, men det vore ju konstigt om alla ljuger som sagt...

Och enligt oljan så sa försäljaren på Johans Mc i Göteborg att det var en specialolja i som skulle "slipa" alla delar, och efter 100 mil så byts den ut mot "riktig" olja....men vad vet jag...

Hamre
2011-06-18, 17:44
Inte enbart ett slipon, utan power commander och ordentlig mapping. Titta på länken ovanför och läs i andra forum. Jag har själv ingen erfarenhet, men det vore ju konstigt om alla ljuger som sagt


Dom flesta vill nog inte erkänna att dom lagt ner en 8-10 000:-(om det räcker) på nåt som skall ge en massa HK. Allt dom får är ett annat ljud!
Dom skulle aldrig erkänna att det är bortkastade pengar!!!

Cubalibre
2011-06-18, 17:52
Dom flesta vill nog inte erkänna att dom lagt ner en 8-10 000:-(om det räcker) på nåt som skall ge en massa HK. Allt dom får är ett annat ljud!
Dom skulle aldrig erkänna att det är bortkastade pengar!!!

Driver du med mig?

Power commander är ju jättestort! Om det nu hade vart en bluff så hade väl det kommit fram för längesen!

Du menar alltså att alla effektkurvor man kan läsa om och titta på på youtube t.e.x är fake bara? att den blir bränslesnålare? får ett jämnare drag över hela registret? allt är bara ljug? tror inte dom hade överlevt så länge då....

Freda
2011-06-18, 19:00
Driver du med mig?

Power commander är ju jättestort! Om det nu hade vart en bluff så hade väl det kommit fram för längesen!

Du menar alltså att alla effektkurvor man kan läsa om och titta på på youtube t.e.x är fake bara? att den blir bränslesnålare? får ett jämnare drag över hela registret? allt är bara ljug? tror inte dom hade överlevt så länge då....

Power Commander eller Dynojet är absolut ingen bluff.
Det är mycket sällan en fabriksmotor ger optimalt med effekt.
Men 20-25 hk extra ska man nog inte räkna med även om det kan stämma på vissa motorer.
Så får man så mycket som 25 hk så har fabriken gjort ett väldigt dåligt jobb tycker jag.

Det är ju bara å snegla på alla som "chippar" bilar... PC är ju ungefär samma sak.

Har man sen en turbo så kan man i princip öka turbotrycket tills den exploderar och där nånstans strax innan den small så har man ganska många extra hk.... men grejorna ska ju helst hålla ett tag med....

Cubalibre
2011-06-18, 19:17
Power Commander eller Dynojet är absolut ingen bluff.
Det är mycket sällan en fabriksmotor ger optimalt med effekt.
Men 20-25 hk extra ska man nog inte räkna med även om det kan stämma på vissa motorer.
Så får man så mycket som 25 hk så har fabriken gjort ett väldigt dåligt jobb tycker jag.

Det är ju bara å snegla på alla som "chippar" bilar... PC är ju ungefär samma sak.

Har man sen en turbo så kan man i princip öka turbotrycket tills den exploderar och där nånstans strax innan den small så har man ganska många extra hk.... men grejorna ska ju helst hålla ett tag med....


Jag tror inte heller på några 20-25hk, det är nog väldigt ovanligt att man kan få ut såpass mycket mer.

Men att säga att man inte får ut något annat än ett annat ljud som tidigare talare sa är ju bara komiskt....

erkagn
2011-06-18, 19:35
Hon som köpte min gamla hoj, Yamaha XVS950, satte dit V&H Big radious 2-2-pipor, power commander och luftfilter. Hon bänkade den innan och efter. Hon jobbar på mc-firman där jag bytte in den. Hon säger att hon fick en ökning av effekten på bakhjulet med 26%.

Cubalibre
2011-06-18, 19:40
Undrar vad engström och hamre har att säga nu......jag har enbart hört positiva responser av installation av power commander. Får se om det blir något köp av en sådan framöver.

engström67
2011-06-18, 20:33
Undrar vad engström och hamre har att säga nu......jag har enbart hört positiva responser av installation av power commander. Får se om det blir något köp av en sådan framöver.

Ja ja jag säger inte mycket,för jag vet hur det är.Som någon sa att man lämnar in bilar och chippar dom,och det skulle vara samma sak,nix pix.Nu snackar vi överladdade motorer,turbomaskiner,det är en helt annan sak.Att power comander är bluff det har jag aldrig påstått.Vissa maskiner man byter avgassystem på så monterar man powercomander och optimerar motorn,luft,bränsleblandning.Vissa kanske någon hk,men vi snackar bara optimering,knappast trimmning.Jag har haft,har slipon på mina hojar från det dom är nya och jag kommer aldrig lägga pengar på powercomander,då jag vet att den knappast går bättre,bättre att köpa en värre maskin då.Och jag kör bara med slipon enbart för ljudets skull.Lycka till med trimmningen.;)

Cubalibre
2011-06-18, 20:40
Ja ja jag säger inte mycket,för jag vet hur det är.Som någon sa att man lämnar in bilar och chippar dom,och det skulle vara samma sak,nix pix.Nu snackar vi överladdade motorer,turbomaskiner,det är en helt annan sak.Att power comander är bluff det har jag aldrig påstått.Vissa maskiner man byter avgassystem på så monterar man powercomander och optimerar motorn,luft,bränsleblandning.Vissa kanske någon hk,men vi snackar bara optimering,knappast trimmning.Jag har haft,har slipon på mina hojar från det dom är nya och jag kommer aldrig lägga pengar på powercomander,då jag vet att den knappast går bättre,bättre att köpa en värre maskin då.Och jag kör bara med slipon enbart för ljudets skull.Lycka till med trimmningen.;)

Jag har inget behov av att trimma min hoj, och har inga planer på att köpa någon power commander i dagsläget. Men det är ju kul att du anser att alla företag och privatpersoner ljuger.

erkagn
2011-06-18, 20:41
Kan det vara så att customhojar är mera strypta än sportigare hojar, så att det ger mera effekt på sådana än på de sportigare hojarna?
Märker ju klar skilllnad på min Sporster som jag körde ett 30-tal mil orginal jämfört med när den fick luft och buller. Särskilt nu när den blev mappad.

En kompis satte dit luft och buller och bänkkörde sin Yamaha 1900:a och fick 99 hästar på bakhjulet och 160 nm vrid. Orginal är den 90 hästar i motorn.

Fick ju även låna en Fat bob med orginal avgas/filter av firman nu är jag var inne på service. Den gick märkbart sämre än kompisens Street bob med Race Tuner, vance and hines pipa och öppnare luftfilter.

engström67
2011-06-18, 21:02
Jag har inget behov av att trimma min hoj, och har inga planer på att köpa någon power commander i dagsläget. Men det är ju kul att du anser att alla företag och privatpersoner ljuger.

Som sagt,har aldrig påstått att någon ljuger,jag är bara inte övertygad om vissa överdrivna effekt ökningar.Jag har frågat min handlare som själv tävlingskör flera gånger om detta när jag slängt på slipon på mina hojar direkt när dom är nya om man behöver powercomander,nä det behövs ej,det räcker för mig.och som jag sa tidigare någon hk kanske på någon maskin det kan jag köpa.Och sedan vet jag att Hd är det rätt viktigt med rätt mappning vid byte av blås,och då funkar det bra med powercomander.Men du kan ju läsa och jag säger det igen,powercomander är bra om man vill optimera sin hoj,och någon hk kanske.:hello: Här har du ett citat från Motospeed En mycket omtalad nyhet från Dynojet, Power Commandern har gjort det möjligt att modifiera Inspruts hojar. Förbättrar gassvar och köregenskaper. Power Commander är en full integrerad dator somkopplas in mellan din motorcykels orginal kabelstam och orginal elektronisk kontrollenhet. Power Commander har därefter möjligheten att ge din insprutning den karaktär som ni själva valt, detta medför positiva effekter över hela varvtalsregistret. Power Commander är ett måste till dig som vill byta avgasystem och K&N Luftfilter eller trimmat cykeln på annat vis.

Cubalibre
2011-06-18, 21:15
Jag har inte sagt något om att man måste ha en PC bara för att man sätter på ett slipon. Jag har själv beställt ett slipon, och kollat upp att det skall fungera hur bra som helst med originalmappningen.

Men väljer man att montera en PC också så talar ju allt för att man får ut mer hästkrafter på bakhjulet. Hojen går bättre genom alla växlar och hela registret,och man får en lägre bränsleförbrukning.

Hamre
2011-06-19, 15:39
Undrar vad engström och hamre har att säga nu......jag har enbart hört positiva responser av installation av power commander. Får se om det blir något köp av en sådan framöver.


Säger bara "Placeboeffekt" kan lura vem som helst!!
Håller med engström, han har sammanfattat det hela bra!

Intruder
2011-06-22, 01:21
Ja flesta custom hojar är strypta pga försäkringar
Custom hojar har inte prio 1 för effekt uttag
Har en V70 140 hästare som går o öka till 170 hk o ja en sugmotor
Eller lurar Volvo alla som köper 170 hästars motor?
BSR kan ta ut ca 188hk ur den men kan även det vara ruffel o båg

erkagn
2011-06-22, 04:50
Förstår inte hur folk kan säga att det är placeboeffekt. Man får ju hojen bänkkörd och utskrivet diagram som visar effekt och vrid efter luft och buller samt mappning.

Nina
2011-06-22, 05:36
Håller med Engström, powercomander är ingen trimenhet, den optimerar luft/bränsleblandning och därigenom kan man utvinna nån extra hästkraft men rent trim gör den inte. Man kan säga att fabriken justerar in grejerna i grunden så hojen funkar att köra tillfredsställande med, powercomander justerar det sista som fabriken inte har tid med. Men rent trim är det inte, då får man byta ett och annat här och där i motorn förutom att bara byta ljuddämpare och luftfilter. :)

erkagn
2011-06-22, 06:23
På min H-D blev det då trim eftersom jag har nu samma effekt på bakhjulet som en orginal har i motorn. Eller vi kan ta exemplet med min kompis Yamaha 1900:a som fick 99 hästar på bakhjulet. En orginal har 90 hästar i motorn. Man får ju ut diagram från bänkkörningen som visar hästarna.

erkagn
2011-06-22, 06:24
Börjar bli less på folk som hackar på oss customåkare på detta forum. Är det månne bara för sporthojare och offroadare detta forum? I så fall tackar jag för mig. Tyckte förut det var så trevligt och alla hojtyper var välkomna. Men nu är det inte så längre.

Cubalibre
2011-06-22, 07:16
Trim eller inte! Man ökar iallafall hojens prestanda! Man får ut mer hk på bakhjulet, den går mjukare och jämnare, bränslesnålare, och inte bara ett häftigare ljud som någon sa tidigare. Sedan skiljer det sig nog väldigt mycket ifrån hoj till hoj....men vad man kan läsa och vad man har hört så blir det en klar förbättring på alla hojar!

V Saarela
2011-06-22, 07:19
Bry dig inte erkagn....du har ju sett svart på vitt till skillnad från andra :)

Klart pc är sk trim, eller tillhör trimmet, precis som allt annan effekthöjning. Annars kam man ju kalla för uppborrade cylindrar för större cylindrar, kn filter för öppnare luftfilter osv osv....

Vissa hojar får man ut mer effkt på än vissa andra. Har sett AVA:s ER6 papper och ER6:an är ju en av dom som man får ut mest effekt på. Nu ska ju sägas att det är ju inte det på effekttoppen, utan mellanregistret. Fast och andra sidan, det är ju egentligen mellanregistret som gör hojen mer "rolig"

Nina
2011-06-22, 08:18
Börjar bli less på folk som hackar på oss customåkare på detta forum. Är det månne bara för sporthojare och offroadare detta forum? I så fall tackar jag för mig. Tyckte förut det var så trevligt och alla hojtyper var välkomna. Men nu är det inte så längre.

Det var ju tråkigt att du tog det så vilket inte var meningen från min sida. Minns för en tid sen när jag pratade om att trimma min Scrambler? Det var porta topp, byte av kolvar, byta luftfilterinsats till utanpåliggande etc. Det hade gett hojen ca 20 hk till förutom också ca 20 Nm mer i vrid, det är mycket på en hoj. Vad som fick mig att avstå var för att jag ville så jättegärna göra en sleeper av den och ljuddämparna satte stopp för det går inte att ha tysta dämpare och mer trim på samma gång, motorn stryps där. Så, en smatterknarr och utanpåliggande luftfilterinsats på varje fugge hade skvallrat att den moppen rör på sig ganska bra. Jag som ville ha en sleeper... Inte synas, inte höras, bara gå som tusan. En omöjlig uppgift men hade varit fint om det funkat som jag önskat och tänkt.

Ber om ursäkt om jag retar gallfeber men efter många år inom motorsport vet jag vad som behövs göras för att trimma, i min värld är inte optimering något trim.

engström67
2011-06-22, 08:47
Börjar bli less på folk som hackar på oss customåkare på detta forum. Är det månne bara för sporthojare och offroadare detta forum? I så fall tackar jag för mig. Tyckte förut det var så trevligt och alla hojtyper var välkomna. Men nu är det inte så längre.

Det är väl ingen som hackar på hojtyp vad jag kan se.Jag gillar då alla hojar,skulle vilja ha en av varje.:) Det är väl det som är meningen med ett forum som detta att alla får ventilera sina åsikter.Jag kommer bara med påståenden om powercomander som jag fick höra av en mc trimmare.Problemet med dom flesta nya hojar i dag handlar ju om miljön som tex en fjr 1300,dennes luftintag är alldeles för tät,den andas inte rätt lika så triumph tiger 955i.Bara igenom att ge dom mera luft och finsjustera insprut,med pc så går den ju bättre.Dom flesta hojar idag ger inte den effekt som uppges,men med denna lilla omvandling så lockar man fram dom,detta är vad jag tror i alla fall.MEN som någon tidigare sa om volvo 140hk vs 170hk
då snackar vi ju om chipning,man byter ut programvaran det är ju en annan sak.Men skit samma.Det här kan man ju diskutera hur länge som helst.Nää kör du lungt HD det är ingen som hackar på dig för det,skulle jätte gärna vilja ha en själv,speciellt cross bone:)

Intruder
2011-06-22, 11:58
Det är väl ingen som hackar på hojtyp vad jag kan se.Jag gillar då alla hojar,skulle vilja ha en av varje.:) Det är väl det som är meningen med ett forum som detta att alla får ventilera sina åsikter.Jag kommer bara med påståenden om powercomander som jag fick höra av en mc trimmare.Problemet med dom flesta nya hojar i dag handlar ju om miljön som tex en fjr 1300,dennes luftintag är alldeles för tät,den andas inte rätt lika så triumph tiger 955i.Bara igenom att ge dom mera luft och finsjustera insprut,med pc så går den ju bättre.Dom flesta hojar idag ger inte den effekt som uppges,men med denna lilla omvandling så lockar man fram dom,detta är vad jag tror i alla fall.MEN som någon tidigare sa om volvo 140hk vs 170hk
då snackar vi ju om chipning,man byter ut programvaran det är ju en annan sak.Men skit samma.Det här kan man ju diskutera hur länge som helst.Nää kör du lungt HD det är ingen som hackar på dig för det,skulle jätte gärna vilja ha en själv,speciellt cross bone:)

Det är programvaran du ändrar med powercomander
Min Volvo behöver du inte byta något utan bara koppla datorn till den
Kcr har trimmboxar som du bara ansluter mellen kabelstam o orginal box = ingen åverkan på orginalet

cribbe
2011-10-11, 20:59
Japp så slog jag till och köpte en powercommander. Samtidigt passade jag på att köpa ett K&N filter. Har ikväll monterat allt, dock har jag inte hunnit provköra hojen vilket jag skall försöka göra imorgon :-)
För er som är intresserade ligger det lite bilder på min hemsida: www.cribbe.com
Kan uppdatera med mer info här om någon är intresserad.

Jåke
2011-10-11, 22:55
Då är det bara att lämna in för justering i bänk kvar, bara montera PC gör ju inget i sig om du inte råkar ha en passande kurva till just din hoj sen tidigare. Efter det kommer du kunna se resultat. Men det visste du redan... Väl?

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

engström67
2011-10-12, 15:43
Då är det bara att lämna in för justering i bänk kvar, bara montera PC gör ju inget i sig om du inte råkar ha en passande kurva till just din hoj sen tidigare. Efter det kommer du kunna se resultat. Men det visste du redan... Väl?

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Ja precis,men ändå så ger det knappt någonting.Bättre att lämna iväg ecu,n som jag gjorde och plockade bort strypningarna som dom flesta nya hojar med insprutning har:D.Det gör mycket mycket mera:)

Mats Liifv
2011-10-12, 15:51
Ja precis,men ändå så ger det knappt någonting.Bättre att lämna iväg ecu,n som jag gjorde och plockade bort strypningarna som dom flesta nya hojar med insprutning har:D.Det gör mycket mycket mera:)

Har du gjort några mätningar före och efter? Vore intressant att se vad det ger i praktiken.

cribbe
2011-10-12, 16:13
Ja precis,men ändå så ger det knappt någonting.Bättre att lämna iväg ecu,n som jag gjorde och plockade bort strypningarna som dom flesta nya hojar med insprutning har:D.Det gör mycket mycket mera:)

Njae igen. Det vet jag inte om jag vill hålla med om. Då hade ju knappast Powercommander varit så stora som dom är, det finns ju trots allt många Dynojets center som riktar sig åt "bänkning".
Sen funderar jag på garantin, hur funkar det om man gör som du gjort och "fibblat" med ecu:n?
Med Powercommandern kan du ju alltid koppla loss den för att återgå till din normala hoj.
Jag räknar med en 15-20% effekt ökning samt minskad bränsleförbrukning.

engström67
2011-10-12, 20:19
Har du gjort några mätningar före och efter? Vore intressant att se vad det ger i praktiken.

Inte jag men firman som gjorde det har.Sedan så känns det ju i hojen.

engström67
2011-10-12, 20:25
Njae igen. Det vet jag inte om jag vill hålla med om. Då hade ju knappast Powercommander varit så stora som dom är, det finns ju trots allt många Dynojets center som riktar sig åt "bänkning".
Sen funderar jag på garantin, hur funkar det om man gör som du gjort och "fibblat" med ecu:n?
Med Powercommandern kan du ju alltid koppla loss den för att återgå till din normala hoj.
Jag räknar med en 15-20% effekt ökning samt minskad bränsleförbrukning.

http://helsingborg.yamahacenter.com/nyheter/list/4

Guzzi-Leif
2011-10-12, 20:44
Det känns gott att vara en enkel människa!
Jag tycker man ska köpa den båge man vill ha; en som inte behöver moddas för att man ska vara nöjd...

engström67
2011-10-12, 20:47
Det känns gott att vara en enkel människa!
Jag tycker man ska köpa den båge man vill ha; en som inte behöver moddas för att man ska vara nöjd...

Det är väl klart,men får man veta att hojen är medvetet strypt så vill man ju ha bort det.

Freda
2011-10-12, 21:11
Håller med Engström, powercomander är ingen trimenhet, den optimerar luft/bränsleblandning och därigenom kan man utvinna nån extra hästkraft men rent trim gör den inte. Man kan säga att fabriken justerar in grejerna i grunden så hojen funkar att köra tillfredsställande med, powercomander justerar det sista som fabriken inte har tid med. Men rent trim är det inte, då får man byta ett och annat här och där i motorn förutom att bara byta ljuddämpare och luftfilter. :)

Nu kastar ja mig handlöst in i debatten med ;)

Att trimma en motor innebär faktiskt att man OPTIMERAR den så Power Comander ÄR en form av trimning, om man sen sänker bränsleförbrukningen utan att få ens en ½ hk så är det likförbannat trimning.
Att sen gemene man menar att trimning = öka hk massor hör inte hit.
Samma som när man trimmar seglen på en båt....
Ni som inte tror mig kanske kan slå upp ordet trimma i ett lexikon.... :D:D:D

engström67
2011-10-12, 21:14
Nu kastar ja mig handlöst in i debatten med ;)

Att trimma en motor innebär faktiskt att man OPTIMERAR den så Power Comander ÄR en form av trimning, om man sen sänker bränsleförbrukningen utan att få ens en ½ hk så är det likförbannat trimning.
Att sen gemene man menar att trimning = öka hk massor hör inte hit.
Samma som när man trimmar seglen på en båt....
Ni som inte tror mig kanske kan slå upp ordet trimma i ett lexikon.... :D:D:D

:):):)

Intruder
2011-10-12, 21:58
Haha Freda
Nu har du fel Leif man moddar för o inte likna grannen
Vem vill ha lika ful bil. Hoj. Hus. Kärring som grannen hehe
Hur vet du annars om det är grannens ;-)

Guzzi-Leif
2011-10-12, 22:24
Varför köpte man inte då en starkare maskin om man behöver det?
Jag sitter kvar under min kork-ek jag...

Ove
2011-10-12, 22:37
Varför köpte man inte då en starkare maskin om man behöver det?
Jag sitter kvar under min kork-ek jag...

:D Instämmer i allt! Och det är lugnt och skönt under eken. :cool:

Jan-Olov
2011-10-13, 06:18
Det finns en ganska viktig faktor till, det är kul att bara få ändra något utan att det är speciellt viktigt. Se bara så många som byter blinkersen eller nya backspeglar. Inte speciellt viktigt, men roligt att ändra.

Molgan
2011-10-13, 09:02
Nu kastar ja mig handlöst in i debatten med ;)

Att trimma en motor innebär faktiskt att man OPTIMERAR den så Power Comander ÄR en form av trimning, om man sen sänker bränsleförbrukningen utan att få ens en ½ hk så är det likförbannat trimning.
Att sen gemene man menar att trimning = öka hk massor hör inte hit.
Samma som när man trimmar seglen på en båt....
Ni som inte tror mig kanske kan slå upp ordet trimma i ett lexikon.... :D:D:D
Och nu kan jag inte låta bli heller.. Trimning och optimering är INTE samma sak när det gäller motorer. Trimning handlar om effektivisering, dvs att öka effekten på motorn genom justeringar av komponenterna. Optimering handlar om att hitta den bästa lösningen på ett antal variabler, tex effekt, motorkaraktär, förslitning, miljökrav, bullerkrav, ekonomi osv. Det vi kallar "strypningar" är alltså optimeringar, men vi kan sen välja att strunta i alla andra variabler och fokusera på att öka effekten = trimning.

Nog om detta, jag tycker precis som Engström att det är kul att pilla på saker och "optimera" dem till mina behov. =)



Inte jag men firman som gjorde det har.Sedan så känns det ju i hojen.
Vad kom firman fram till att det hade gett i siffror?

cribbe
2011-10-13, 09:34
Kul att det blivit en sådan dissukssion :-) Det är ju som vissa säger att det är kul att hålla på att fixa med sin hoj. Visst kunde jag köpt en större och kraftigare hoj, men dels hade den kostat mer i inköp och framför allt i försäkring. Att göra som jag valde att köpa powercommander och k&n filter i USA till grymt lågt pris och montera gör att den ekonomiska biten blir ganska minimal. Efter att fått allt monterat igår utan några speciella inställningar gick hojen betydligt bättre. Både mer drag och vridmoment, framför allt på lägre varv. Skulle jag sedan välja att sätta den i bänk kommer effekten av commandern att bli ännu bättre, eller som jag väljer att mappa den själv hemma under vintern eller köper autotune från powercommander. Sedan kan man ju alltid disskutera vilket sätt som är det bästa, fixa med ECU:n eller montera typ powercommander. Jag visste faktiskt inte om att Yamaha Center fixade med ECU:n, det var intressant. Man kanske skall göra det oxå :-)

cribbe
2011-10-13, 09:35
Inte jag men firman som gjorde det har.Sedan så känns det ju i hojen.

Fundering, vad kostade det?

engström67
2011-10-13, 13:45
Och nu kan jag inte låta bli heller.. Trimning och optimering är INTE samma sak när det gäller motorer. Trimning handlar om effektivisering, dvs att öka effekten på motorn genom justeringar av komponenterna. Optimering handlar om att hitta den bästa lösningen på ett antal variabler, tex effekt, motorkaraktär, förslitning, miljökrav, bullerkrav, ekonomi osv. Det vi kallar "strypningar" är alltså optimeringar, men vi kan sen välja att strunta i alla andra variabler och fokusera på att öka effekten = trimning.

Nog om detta, jag tycker precis som Engström att det är kul att pilla på saker och "optimera" dem till mina behov. =)



Vad kom firman fram till att det hade gett i siffror?

det är ju som sagt ingen trimmning,utan hojen ska ju ha 110hk i motorn enl tillverkaren,men sedan så har dom tydligen lagt in en liten strypning på dom 3 första växlarna.Så den ger ju inte full effekt i början,men kan lova det vart skillnad:) jag tvivlade väl först men vart kanon.Du gasar lätt upp den på bakhjulet på 2,ans växel om man är intresserad av det,det var då omöjligt förrut,den är ju rätt framtung,bara som jämförelse före,efter.:)

engström67
2011-10-13, 13:52
Varför köpte man inte då en starkare maskin om man behöver det?
Jag sitter kvar under min kork-ek jag...

Finns ingen starkare i segmentet just nu:)Skulle vara multistrada då,men det är ingen offroadare tycker jag.Hade hojen funnits i två utföranden en med 110 hk och en med 210 hk så har jag ju tagit 210 naturligtvis:) mycket effekt är alltid bra att ha,och kul.man behöver ju inte busköra för det.Det värsta som finns är väl ett fordon som det inte händer någonting när man vill köra om någon pappskalle eller bilkö som går 70:)

Freda
2011-10-13, 21:19
Och nu kan jag inte låta bli heller.. Trimning och optimering är INTE samma sak när det gäller motorer. Trimning handlar om effektivisering, dvs att öka effekten på motorn genom justeringar av komponenterna. Optimering handlar om att hitta den bästa lösningen på ett antal variabler, tex effekt, motorkaraktär, förslitning, miljökrav, bullerkrav, ekonomi osv. Det vi kallar "strypningar" är alltså optimeringar, men vi kan sen välja att strunta i alla andra variabler och fokusera på att öka effekten = trimning.

Nog om detta, jag tycker precis som Engström att det är kul att pilla på saker och "optimera" dem till mina behov. =)


Hämtat från SAOL (Svenska Akademins ordlista) >>>

TRIMMA
1) bringa (ngt l. ngn) i (mer) funktionellt l. verkningsfullt skick

Det är ursprungsordet, sen används det till en massa andra förklaringar och EN av dessa är effekthöjning av motor.....

:D

Molgan
2011-10-13, 22:56
Hämtat från SAOL (Svenska Akademins ordlista) >>>

TRIMMA
1) bringa (ngt l. ngn) i (mer) funktionellt l. verkningsfullt skick

Det är ursprungsordet, sen används det till en massa andra förklaringar och EN av dessa är effekthöjning av motor.....

:D
Vilket stödjer det jag sa, verkan = effekt. ;)

Freda
2011-10-13, 23:44
Vilket stödjer det jag sa, verkan = effekt. ;)

Skillnaden är kanske att jag har ett helt rätt å du bara ett halvt? :rofl:

Näää Skämt å sido faktum är att vi har båda rätt, det hela är väl lite av en tolknings fråga och vad/hur man fått lära sig å då kommer jag osökt över på följande.

Vad kallas en brunett som är placerad mellan 2 blondiner?

Freda
2011-10-13, 23:44
Rätt svar: Tolk