handdator

Visa fullständig version : BMW K75lt



Ove
2009-11-01, 00:06
:confused: Vintermörkret börjar falla och man får idéer som måste provas. :rolleyes:

År det någon som vet något om k75lt modellen av BMW. Är det något att fundera över? Jag har upptäckt att jag börjat bli lite frusen och det kanske inte vore fel med en hoj med scooterkomfort när man åker längre sträckor. Det som lockar är den stora och eljusterbara rutan och dj---a stor kåpa som tar bort all blåst från kroppen + att det går att lasta med både passagerare och bagage. Provsatt kamrat Håkans 1100 och konstaterade att den kändes lite stor och tung med tanke på att jag är typ klen trots att jag är kaxig ibland. :p

Egentligen är jag inte mycket för Tyskt grovsmide, men finns det eg. någon Japansk motsvarighet?

Har från säker Smålänsk källa förstått att man kan ha en särskilt ful keps om man kör BMW. Vet inte om det kan ses som en bra anledning att skaffa en sån pga det. Själv har han slokhatt idag(Halloween) :D (Jag har hatt alla andra dagar)

Har eg. varken plats eller råd - men va´f-n!!

räven
2009-11-01, 10:21
Jaha du Ove. K75 motorn va poppis hos polisen för den fina vibbfria gången. 70-80 talet. LTn är ju för att vara en 75a ingen lätt å smidig hoj, den är bygd med tanke på komfort. Personligen tycker jag inte Kmodellerna är riktiga BMW, men riktiga komfortabla Touringlok med lång livslängd.

Guzzi-Leif
2009-11-01, 14:01
Gå in på BMW-klubbens Forum ( http://bmwklubben.se/ ), registrera dig och ställ frågan där.
Kan nästan lova att du får god hjälp.

Ove
2009-11-01, 19:29
Gå in på BMW-klubbens Forum ( http://bmwklubben.se/ ), registrera dig och ställ frågan där.
Kan nästan lova att du får god hjälp.

:confused: OJdå! Kan man verkligen komma in där om man varken har hoj, keps eller medlemsskap?

räven
2009-11-01, 19:46
Nääää, int om man har tre sneögda damer i garaget

Guzzi-Leif
2009-11-01, 23:45
:confused: OJdå! Kan man verkligen komma in där om man varken har hoj, keps eller medlemsskap?

Till och med jag får vara med trots att jag åker på ärkerivalen Guzzi.
Fast jag är förstås klubbmedlem någon månad till efter mitt (mörka) förflutna med BMW R1150RS. Och för att vara ärlig var det en fin båge.
BMW Forum är en fin kunskapskälla och det är dessutom ett trevligt place för det allra mesta.

Jonxar
2009-11-02, 13:15
"Egentligen är jag inte mycket för Tyskt grovsmide, men finns det eg. någon Japansk motsvarighet? "

Honda Deauville kanske? Den har ju kåpa och inbakade packväskor och inte allt för stor.

Ove
2009-11-02, 17:03
"Egentligen är jag inte mycket för Tyskt grovsmide, men finns det eg. någon Japansk motsvarighet? "

Honda Deauville kanske? Den har ju kåpa och inbakade packväskor och inte allt för stor.

Tack, Deuville tänkte jag inte på! Men hur effektiv är rutan? Inte så att jag tänker köra med adventsljusen på tanken men går det så är det bra.

Ser också att du kör K75. Hur är dina erfarenheter av den. Vad gäller det tyska är det ju så att som alla andra fördomsfria människor har jag också mina idéer, men man kan ju ändra sig med goda skäl. :cool:

NeXTer
2009-11-02, 19:47
Deauville funkar fint, absolut inga problem att ligga i laglig motorvägsfart hela dagen. Med de stora väsklocken till får man in hjälmen i vänstra väskan med god marginal för GPS, handskar och annat man inte vill bära runt på när man parkerar. Man får vara borta ett tag om man ska behöva topbox också, är man två är den dock ett utmärkt ryggstöd till det bekväma passagerarsätet.

Är man två upp får man ta det lite piano och växla lite oftare. Inga blixtsnabba omkörningar med andra ord.

Hamre
2009-11-02, 23:13
Suzuki V-Strom 650 är en annan lagom hoj, om man vill ha en hoj som går att åka långt och bekvämt på.

Ove
2009-11-04, 11:28
Kollat runt lite på Deauville och V-strom Problemet är att när det blir en så sen modell att man får med den justerbara rutan så kostar den mer än vad ramarna tillåter annars är det bra förslag. Får väl vänta några år annars :)

NeXTer
2009-11-04, 20:39
Min Deauville är en 07:a med fast ruta. Bytte till en högre ruta från Givi för €80+frakt från Tyskland. Finns lite dyrare varianter också med en ställbar skiva i överkanten så att man kan få luftflödet precis där man vill ha det. En skärmförlängare ("Extenda Fenda") är ett annat tips för £26 med frakt så att man slipper det värsta sprutet på motorblocket.

Visst, finns kanske roligare bågar, men jag var ute efter någonting praktiskt och lättskött, och då är den otroligt svårslagen! :)

Ove
2009-11-04, 23:21
Min Deauville är en 07:a med fast ruta. Bytte till en högre ruta från Givi för €80+frakt från Tyskland. Finns lite dyrare varianter också med en ställbar skiva i överkanten så att man kan få luftflödet precis där man vill ha det. En skärmförlängare ("Extenda Fenda") är ett annat tips för £26 med frakt så att man slipper det värsta sprutet på motorblocket.

Visst, finns kanske roligare bågar, men jag var ute efter någonting praktiskt och lättskött, och då är den otroligt svårslagen! :)

Aha! Dom jag har sett har alltså rutan som ett extratillbehör? Då kan det ju finnas någon. Får kolla om igen!

Jag söker en hoj som kan göra tråkiga motorvägar så korta som möjligt för att sen fungera bra på kurviga asfaltsvägar med packning och passagerare. 650 - 750 cc är bra nog vb. motorstorlek. Det är vind och väderskydd utan turbulens som är viktigt.
Ska jag t.ex. köra grus tar jag en annan hoj. :)

NeXTer
2009-11-05, 01:06
Tror det blev lite begreppsförvirring där. På 06-07 är rutan ställbar i två lägen genom att man vänder på fästblecken (insex). Det övre läget går bort helt enligt mig; för brant vinkel med högt luftmotstånd och turbulens runt hjälmen. Att montera en längre ruta i nedre läget styr luften på ett bättre sätt. På 08 och framåt är rutan ställbar i fem lägen utan verktyg.

Har bara haft bågen (min första) se'n midsommar så jag är fortfarande lite grön, men den accepterar snällt vad man ger den, om det så är slingriga småvägar såväl som en heldag på Autobahn (København-Frankfurt) med bara korta pauser för tankning och lunch.

räven
2009-11-05, 09:38
Ska jag t.ex. köra grus tar jag en annan hoj. :)

Är det inte jobbigt i längden att köra hem å byta hoj när det blir grusväg?

Ove
2009-11-05, 10:15
Är det inte jobbigt i längden att köra hem å byta hoj när det blir grusväg?

:D När man åker tillsammans med vissa herrar på detta forum får man räkna med att ta Ävertyrshojen Sigrid från början. Annars blir det att vänta en stund medan jag åker hem och byter. :rolleyes: ;) :D