handdator

Visa fullständig version : Regler för enduro reggad hoj



Johan T
2009-10-27, 23:42
Är det någon som har bra koll på vad lagen säger om en enduro reggad hoj på allmän väg ??

Nina
2009-10-28, 06:43
Här är visserligen ett gammalt inlägg på sporthoj (http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=27184&postcount=2), det kan ha ändrats sen dess. Jag försökte hitta ett modernare svar men lyckades inte. Prova att fråga försäkringsbolagen, transportstyrelsen, bilprovningen, jag tror de borde veta reglerna vad som gäller i dag.

Mats Liifv
2009-10-28, 07:25
Är det någon som har bra koll på vad lagen säger om en enduro reggad hoj på allmän väg ??

För att köra på vägen ska du vara på väg till eller från träning/tävling, arrangerad av SVEMO-ansluten klubb. m man ska följa reglerna är dom oanvändbara i praktiken. Sen att polisen knappast bryr sig är en annan sak. Kan vara svårt att förklara för försäkringsbolage vilken arrangerad tävling/träning man var på väg till om olyckan är framme. Körde själv ett helt år olagligt med min Yamaha TT350 till och från jobbet utan problem. Lite av en kalkylerad risk är det. Sök här (http://www.soe.se) för mer info i ämnet, tror du kan hitta en hel del!

on2wheel
2009-10-28, 09:44
Är det någon som har bra koll på vad lagen säger om en enduro reggad hoj på allmän väg ??

Tyvärr, om det händer något så är du i praktiken utan försäkring, ingen höjdare kanske och det är väl den här biten som suger mest skulle jag tro.

Vad länsman säger.... De har säkert en hel del viktigare saker att göra och väljer ofta att "inte veta" något, till din fördel antagligen!

Men att LV regga är inget stort drama direkt även om det är lite garage pyssel!

Lycka till!

Johan T
2009-10-28, 23:24
Tack för alla svar!

Det var väl som jag misstänkte att om det händer något på allmän väg så kan det bli tungt.

Bakgrunden var att jag hade funderingar om en mer renodlad enduro hoj eftersom det finns en uppsjö få tag på till rätt pris.
Tipset av on2wheel att regga en enduro hoj till att bli landsvägsreggad låter sig inte göras hur som helst eftersom den inte är typad från sitt ursprung, och det finns en hel del regler kring detta och det är beroende av märke och modell.

Så jag ger upp tanken på en enduroreggad hoj >:(

Mats Liifv
2009-10-29, 08:39
Så jag ger upp tanken på en enduroreggad hoj >:(

Tror att det är ganska klokt.
Vet att det finns folk som köpt enduroreggade hojar för att sedan landsvägsregistrera dom. Dom har gått på världens blåsningar när det sedan, enligt olika regler, inte gått. Är det inte så att nya endurohojar säljs med blinkers, hastighetsmätare etc. för att man ska kunna registrera dom för gatkörning? Om man inte ska ha hojen enbart till ren tävlingskörning är det nog inte någon idé att ha en enduroregistrerad hoj.

pewa
2009-10-29, 17:43
Finns lite mer info på ämnet i den här tråden: Vägregga en cross (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1917)

Johan T
2009-10-30, 01:51
Finns lite mer info på ämnet i den här tråden: Vägregga en cross (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1917)

Nu känner man sig lite pinsam :o
Borde ha gjort en sökning först, men hade förutfattad mening att ni inte avhandlat liknande ärende. Tack för länken den var också informativ.

Har varit och provkört en KTM 690 idag och den passade mig som en handske. Har bestämt mig att hålla mig till 150 kg klassen för jag tror att användnings området blir lite större och faller mig i smaken. Ska försöka få provköra en DRZ 400 någonstans också.

Tack alla för hjälpen

Johan T
2010-10-24, 14:48
Kanske kul för er att veta hur allt slutade i denna tråd.

Hittade och köpte mig en KTM 525 EXC enduro reggad, trivdes bra förutom med kick starten. I många surhål med motorstopp drömde jag om en knapp som man bara kunde trycka på. Var alltid rädd att något skulle hända på allmän väg eftersom den bara var enduro reggad.

Min bästa MC kompis var ägare av en KTM 690 enduro som jag kört ganska mycket och tänkte själv införskaffa mig.

Men i ett större samanhang (grussafari) fick jag av en deltagare prova på en Husqvarna 610 och efter den första milen var det bara erkänna att det här var hojen för mig:D Det var framför allt motorkaraktären (mellanregistret och inte så toppig) och fjädrings egenskaperna (Följsam men varken hård eller mjuk) som föll mig i smaken. Efter två månaders letade hittade jag mitt exemplar, på bifogad bild ser ni den.