handdator

Visa fullständig version : Service



Nina
2009-10-26, 19:58
I dag har hundkojan varit på service och fått ny olja och filter. Men de glömde visst att nollställa datan på bilen. Det är så att den räknar ner vilket som infaller först – Månad/År eller mätarställning. Det var dags i nov 2009 egentligen man jag ville ha det gjort lite före, alltså redan idag. Hemma upptäcker jag att det fortfarande står 11/2009 när man slår på tändningen men att jag kan köra ytterligare 2000 mil innan nästa service.

Jag kan omöjligt hinna köra 2000 mil på en månad. Faktiskt så inträffar 11/2009 om några dagar så egentligen har jag bara några dagar på mig att köra 2000 mil till. ;)

Jag får svänga förbi dom i morgon och kolla om de kan plugga in datorn och fixa datumet korrekt. Annars lär jag väl få felmeddelanden som säger att jag överskridit datumet med råge…

Mats Liifv
2009-10-28, 13:32
Känns som att du haft mer "oflyt" med din bil än du förtjänar.

Nu detta och tidigare problem med lackbehandling, gummilist och vinterdäcken. Hoppas det fixar sig enkelt!

Nina
2009-10-28, 13:37
Det var inte bara tidsintervallen de glömt bort att ändra i färddatorn utan de glömde också byta bromsvätska. De erkände de hade gjort fel så jag får den bytt utan kostnad.

Linnex
2009-10-28, 13:41
Du måste ha järnkoll!

Bromsvätska är nog ett av de saker som jag inte skulle kolla/upptäcka om det är bytt eller ej.

Nina
2009-10-28, 14:52
Från allra första början skulle 1:a servicen infalla 01/2010 men eftersom de åtgärdade ett fel på garantin och kopplade ur allting (databoxar + batteri) så blev det ett nytt datum för första service – 11/2009. Enligt färddatorn skulle även bromsvätskan bytas 01/2010 – alltså på första servicen. Efter ett irriterat samtal om hur besviken jag var på dom och att så här får det inte gå till och frågan om de fuskar med min bil bla bla bla så fick jag ett erkännande samt byte av bromsvätska utan kostnad. Jag har nog kanske järnkoll på vad som ska göras på servicen i alla fall?

Mats Liifv
2009-10-28, 22:01
Enligt färddatorn skulle även bromsvätskan bytas 01/2010 – alltså på första servicen. Efter ett irriterat samtal om hur besviken jag var på dom och att så här får det inte gå till och frågan om de fuskar med min bil bla bla bla så fick jag ett erkännande samt byte av bromsvätska utan kostnad. Jag har nog kanske järnkoll på vad som ska göras på servicen i alla fall?

Talar färddatorn om att bromsvätskan behöver bytas? Suveränt! Dumt i så fall att fuska när det står svart på vitt att det inte är gjort. Dom hade väl ändå tagit betalt för bytet av bromsvätska eller...? Jag upphör aldrig att förvånas över fusket på både bil och mc-verkstäder...

Gurrag
2009-10-28, 22:58
Talar färddatorn om att bromsvätskan behöver bytas? Suveränt! Dumt i så fall att fuska när det står svart på vitt att det inte är gjort. Dom hade väl ändå tagit betalt för bytet av bromsvätska eller...? Jag upphör aldrig att förvånas över fusket på både bil och mc-verkstäder...

Fusket och otryggheten är lite anledningen till att man vill lära sig själv. Tyvärr så gör nog MCfuskande verkstäder fortfarande bättre än min mekkunskap.

=)

Nina
2009-10-29, 07:32
De tar betalt för allt de gör på servicen och för materialet som används. Jag har varit med om fusk en gång förut och det var Philipson som fuskade. Jag hade en sprillans ny bil, lämnar in den hos Mercedes som då hette Philipson för 1000-milaservice. Dagen efter for jag till Norge på semester. Efter ett par tre dar började den hosta och hacka, gick jättedåligt och det tyckte jag var märkligt för den var ju nyservad med nya stift, olja + filter och nytt luftfilter etc.

Jag öppnar huven och kikar runt, det där oljefiltret såg inte så värst nytt ut, kan omöjligt bli så där smutsigt på utsidan efter ett par dar. Jag lyfter på kåpan till luftfiltret och hittar en väldigt skitigt luftfilter. Tändstiften var också märkligt dåliga på bara ett par dars användande. Nu väcktes min finska jävlar anamma och jag fick horn i pannan. Jag vände på luftfiltret, hem ögonaböj och slängde serviceboken under näsan på verkstadschefen, ut med honom till bilen med frågan om det är så här man servar en bil när han fått titta på allt som skulle vara bytt men som inte var det.

Han erbjöd sig att göra om jobbet men jag sa ”Aldrig ni petar på min bil igen!” och så for jag till verkstaden där jag hade köpt bilen och visade allt fusk, de fick mer än gärna debitera Philipson för att de måste göra om deras jobb. Jag tyckte också att de kunde salta på räkningen lite extra när de ändå ska skicka en faktura. MEN; innan de fick börja jobbet hade jag målat nagellack på allt som skulle bytas! http://www.hojen.nu/forum/images/icons/icon14.gif
Och innan jag for ut genom grindarna kollade jag att de faktiskt hade bytt allt på bilen. Och det hade de, efter den dagen visste de att det är bäst man inte fuskar med min bil. Tre år senare kom jag med en annan bil av samma märke, jag lämnade in den på service och de kom faktiskt ihåg mig. Inget fusk med den bilen där inte. =)

Man fuskar inte med min bil och dess service, jag blir en riktig kärring då. Men det jag märkt är att många tycks tro man inte har koll på saker och ting bara för att man är tjej, att man bara kör fordonet. Problemet för dom är att jag varit fordonstokig sen många, många år. Jag är involverad i racing och umgås med racefolk, är gift med en dragracer och dessutom mekade jag med mina bilar förr och är tekniskt intresserad. Jag kör inte bara fordonen utan jag måste veta hur de i praktiken fungerar tekniskt också. Och varför de krånglar som de gör och vad som orsakat krånglet. Det är inte alltid lampan som är trasig, det kan vara en säkring men är den hel kanske det är ett kabelbrott eller okontakt, felsökning i ett led tills man hittar felet och åtgärdar det. ;)

Mats Liifv
2009-10-29, 08:33
Bedrägeri anser jag att det är när man visar upp ett protokoll över vad som är gjort och tar betalt för saker som inte utförts.

Efter liknande incidenter som Ninas, med de två mest kända BMW-verkstäderna i Stockholm låter jag en kille i Enköping sköta om min hojar. Där fuskas det inte kan jag lova. Allt är minituiöst dokumenterat och alla utbytta delar får du med dig hem. Han är helt suverän. Att han sen debiterar ett timpris som är runt hälften av märkesverkstäderna är bara en extra bonus. Har en bra verkstad för bilen. Har, så här långt i alla fall, inte upptäckt något som helst fusk utan allt har varit i sin ordning.

Nina
2009-10-29, 13:25
Nja, man får inget protokoll med genomgångna punkter i dag.

Mats Liifv
2009-10-30, 18:00
Nja, man får inget protokoll med genomgångna punkter i dag.

Då är det än svårare att veta vad som ska göras, och när!

räven
2009-10-30, 18:19
När jag servar min BMW1200GS i Bromölla, får jag alltid med ett protokoll som är i markerat vad som är gjort.