handdator

Visa fullständig version : Skog och stigkörningens vedermödor



AT-gubben
2009-10-25, 23:11
Det kan bli lite stökigt på stigarna så här års. Tog en tur i förmiddags med min grovdäckutrustade Dr800. Utrustad med slitna MT21or så bar det iväg i duggregnet. Naturligtvis så har mina kamrater något lättare hojar, typ KTM250 och TTR 600:( Men skam den som ger sig för sådana bagateller, men:mad: när grustigen övergick i rena skogsåkat så fanns där en illvillig, tjock och hal rot tvärs över spåret. Fick tugga lite ris till kamraternas glädje. Farten var låg och ingen skada på hojen, bara tilltufsat självförtroende. Tilliten för stigfinnaren som låg först var inte heller så värst god men han skötte sig bra resten av resan. På lite hårdare underlag var fästet förträffligt och några breställ förgyllde färden.:D Känslan att brumma runt på stig och grus när skogen omsluter en i ett disigt vått omslag är skönt. för att inte tala om tystnaden när förmiddagsfikat intogs på en stubbe, bara ett susande "tinnitus" från mina skadade öron och kamraternas lättsamma pladder hördes :cool:

Om forsatt körande ska vara glädjefyllt så måste nog nya däck monteras innan nästa tur:)

Så visst blir det fler körtillfällen innan vinterdvalan inträder ;D

Johan T
2009-10-25, 23:50
Det roliga med den typen av åkning är att det sällan händer värre olyckor.
Och bjuda på det man har varit med om är bara roligt.

Jag och en kamrat var också ute i regnet på lördagen och körde en av våra vanliga slingor som går i närheten av den nya motorvägen till Nynäshamn. Men till vår förvåning jämte motorvägen har man utfört markarbeten. Det var jädrans lerigt jag hade nya MT 21 och kompisen hade Maxxis 6001 som också var fräscha Men inte kan vi ge upp vår slinga och köra runt sa vi med ett flin båda två, och började att gasa på utan att tänka först :o

Vi kör så nära som möjligt och jämsides viltstaket till motorvägen, men till saken hör att det är ca 25% lutning och lera. Det gick väldigt bra dom första 10 metrarna sedan satte leran igen däckmönstret och efter det blev som en smörklick i stekpannan och vi började glida ner dom ca 8m ner till vattenfyllt kärr. Vattennivå var i höjd på nedre delen av cylindern Jag och kompisen var väldigt förvånade när vi stängde av motorerna och undrade hur vi hade hamnat här.

Jag lovar att sedan tog det en timma att få loss en TT och en XT och då var vi väldigt glada att det inte var 2 st AT eller GS :rolleyes: Jag behöver väl inte tala om hur vi såg ut när vi kom hem på kvällen i mörker och fick ta fram vattenslang och borste. Morgonen efter kommer grannfrun in för ett ärende och då påpekar hon att det måste ha varit några ungar som har lekt med lera på garage uppfarten.

Idag på kvällen ringer min kamrat och säger att vi inte kan ge upp den där sträckan och föreslår nytt försök nästa helg :eek:

Molgan
2009-10-26, 00:16
Idag på kvällen ringer min kamrat och säger att vi inte kan ge upp den där sträckan och föreslår nytt försök nästa helg :eek:
Och då vill vi se bildbevis. =)

Nible
2009-10-26, 23:56
Vad har man för hojar för dessa "daytrips"? Det verkar ju så grymt kul.

AT-gubben
2009-10-27, 10:16
I mitt fall så har jag en "mycket" gammal Suzuki Dr Big för skogslufferiet. Encylindrig 800cc av årsmodell -92. Alldeles för tung för ren enduro men för skogsstigar och grusvägar duger den gott. Det underlättar om underlaget är någorlunda fast. Kamraterna har något mindre och mer lämpade för skogen. Yamaha TTR 600cc eller liknande är ett billigt alternativ för ovanstående underlag.

Bifogar ett par bilder på min skogsluffare. En med packning och klar för en veckas bus i värmländska skogar och en när packningen är väck. Att dessutom ha riktigt grovmönstrade däck är en klar fördel. Jag föredrar Pirelli MT 21 som har bra fäste på dom flesta underlag och även duger för transport på asfalt.

I min moderklubb, Distans MCK, är vi ett gäng gubbar som gillar att brumma omkring i skogarna och där är modellfloran stor. BMW GS 1200 och 800, KTM adventure m.m. Bifogar ytterligare två bilder från höstens grusvecka då vi far runt i Dalarna och Värmland. Då räknas varje meter på asfalt som minuspoäng :):cool: Som synes kan det bli ganska skitigt :mad:

Molgan
2009-10-27, 10:55
Fast man behöver ju inte göra det svårt för sig och släpa ut touringhojar i skogen, för ren skogskörning klarar man sig med en 250. Mycket smidigare och lättare att baxa loss när man hittar surhål. =)

Jag blir lite tårögd när jag ser DR800an, saknar den gamla stånkan. Min första storhoj var en sån.

http://img176.imageshack.us/img176/3331/56414901zb6.jpg

Nible
2009-10-27, 23:21
Jaha ni kör med såna, jag som trodde det var rena endurohojar som användes till dessa utflykter. Iofs mer praktiskt med dessa i och med att endurohojar ofta inte är registrerade för transportsträckorna.

Verkar roligt. Längtar nu till jag skaffar hoj nästa år!

Johan T
2009-10-27, 23:22
Vad har man för hojar för dessa "daytrips"? Det verkar ju så grymt kul.

Förlåt AT-gubben om jag är lite OT och lånar din tråd men jag ser en potentiella grusåkare på forumet.

Som du redan har fått svar på Nible är det många olika modeller av hoj som man kan använda.
Jag själv har nästan slutat åka bana (har ingen sådan hoj för tillfället) för jag tycker det är så förbaskat roligt med grus och lätt enduro och man behöver inte planera långt i förväg för att kunna köra. Det är bara att åka när man har tid och lust.

Jag själv använder mig för längre resor en BMW 1200 GS och en ombyggd Yamaha 600 XT som jag lyckats få ner till 155 kg tankad och körklar men någon enduro maskin blir den aldrig. Som enduro använde jag en Yamaha 250 WR på 116 kg.

Om man vill prova det här med grus utan att ruinera sig så finns det Honda Dominator, Yamaha xt, tt och Suzuki Dr för 15,000 till 25,000 kr. Modellerna är väldigt skottsäkra när det gäller hållbarhet. Sedan har vi vassa maskiner som KTM 690 enduro eller BMW 650Xchallenge med ca 20 hk mera, men det är en annan historia.

På bild ser du BMW 1200 GS Yamaha xt och BMW folk från norra Europa som träffas en gång om året i Norge och kör grusbus.
Gå in och titta på följande länk så får du se fler bilder från Norge och grusåka. http://www.gsmeeting.com/

Nible
2009-10-28, 18:40
Skulle inte tacka nej till nån sådan :D.
Överväger nästan självmord när jag tänker på att jag måste vänta 3 år för att skaffa någon av dem där (hoppas jag inte gick över gränsen där). Sen skulle jag väl behöva strypa dem till 25kw eller vad det är för A begränsat kort.

Jag är bara 15 och ska börja övningsköra i augusti nästa år för lätt mc-kort. Så det får bli lite klenare hojar för mig ett tag. Ska titta runt på liknande motorcyklar nu när jag vet vilken typ. Sen får vi se om det blir en offroad eller sporthoj.

AT-gubben
2009-10-28, 19:00
Satsa på offroad. Definitivt billigare, enklare, roligare och mindre riskfyllt. (lägre fart och mindre trafik i skog och terräng)

Köp en spargris, en stor en, och samla pengar. Du har några år på dig.

Ove
2009-10-28, 19:09
Jag är bara 15 och ska börja övningsköra i augusti nästa år för lätt mc-kort. Så det får bli lite klenare hojar för mig ett tag. Ska titta runt på liknande motorcyklar nu när jag vet vilken typ. Sen får vi se om det blir en offroad eller sporthoj.

;) Lugn och fin Nible. Det är ingen nackdel att vara "tvungen" att börja med lättare hojar. Bra att börja med små maskiner som ändå är otroligt roliga att köra, och sen succesivt öka i storlek och effekt. Du lär dig bättre på att hantera en lätt maskin i början och det har du nytta av när tyngd och effekt kommer in i bilden på ett annat sätt. :cool:

Problemet med att vara 15 är att avhålla sig från att trimma moppen - kan försena körkortet en hel del :(

Johan T
2009-10-28, 23:34
Jag är bara 15 och ska börja övningsköra i augusti nästa år för lätt mc-kort. Så det får bli lite klenare hojar för mig ett tag. Ska titta runt på liknande motorcyklar nu när jag vet vilken typ. Sen får vi se om det blir en offroad eller sporthoj.
Ja du verkar ha ett genuint intresse och det brukar hålla i sig till äldre dar. Men ta det lugnt och lägg Oves kloka ord på minnet, allt kommer att falla på plats tids nog. :)

Nible
2009-10-29, 02:17
Jo, det kanske är bra ändå när man tänker efter. Men samtidigt så... nej... Längtar i alla fall!

Lutar åt offroad just nu. Problemet med offroad är ju att eftersom jag ska ta den som transportmedel till skolan så tror
ju att folk att det är en moppe. Det är fånigt enligt min storasyster att ta moppen till gymnasiet :/. Tönt som man är så bryr man sig faktiskt. Får försöka bortse det eller markera på något sätt att det är en 125:a.

Nu måste jag bara hitta någon som delar min passion, hehe. Ingen i min skola gillar motorcyklar särskilt mycket, inte många som funderar på lätt motorcykel :/. Försöker övertala dem :P.

Molgan
2009-10-29, 09:10
Jo, det kanske är bra ändå när man tänker efter. Men samtidigt så... nej... Längtar i alla fall!

Lutar åt offroad just nu. Problemet med offroad är ju att eftersom jag ska ta den som transportmedel till skolan så tror
ju att folk att det är en moppe. Det är fånigt enligt min storasyster att ta moppen till gymnasiet :/. Tönt som man är så bryr man sig faktiskt. Får försöka bortse det eller markera på något sätt att det är en 125:a.

Nu måste jag bara hitta någon som delar min passion, hehe. Ingen i min skola gillar motorcyklar särskilt mycket, inte många som funderar på lätt motorcykel :/. Försöker övertala dem :P.
Att folk tror du kör moppe är nog inget större problem, när du rullar iväg så blir det nog uppenbart om än bara för ljudet. De som fortfarande inte fattar är obildade stackare vars åsikter du inte behöver bry dej om. ;)

Även om ingen av dina kompisar skaffar MC så kommer du att hitta andra med sunda intressen. Det är en sak med hoj som är rätt rolig. Man ser någon kliva av en hoj, och man vet ju direkt att det är en någorlunda vettig människa då den haft förstånd att skaffa hoj, och det är lätt att ta kontakt då man uppenbarligen har ett gemensamt intresse. Det är inte så svårt att skaffa fler lekkamrater. =)

Ove
2009-10-29, 09:47
Jo, det kanske är bra ändå när man tänker efter. Men samtidigt så... nej... Längtar i alla fall!

Lutar åt offroad just nu. Problemet med offroad är ju att eftersom jag ska ta den som transportmedel till skolan så tror
ju att folk att det är en moppe. Det är fånigt enligt min storasyster att ta moppen till gymnasiet :/. Tönt som man är så bryr man sig faktiskt. Får försöka bortse det eller markera på något sätt att det är en 125:a.

Nu måste jag bara hitta någon som delar min passion, hehe. Ingen i min skola gillar motorcyklar särskilt mycket, inte många som funderar på lätt motorcykel :/. Försöker övertala dem :P.

Drömmar är bra. Kostar inget och krånglar aldrig. När man har skaffat det man drömt om har man förlorat en dröm och problemen börjar.... nåja, det är smällar man tar :D

Ang. moppe - folk kallar mina 650;or för moppar. För dom som inget vet är allt som inte är skitstort och glittrar av krom och lullull moppar. Vem bryr sig? :)

MC-folk är lite udda men vem vill vara kopia när man kan vara original. Det finns en värld utanför skolan också och där finns nog dom kompisarna du vill ha. MC-folket är bra människor trots att det finns avarter som ger konstiga signaler.

Kör du hoj, tids nog får du krypa in i en burk på hjul för det är svårt med barnvagn och vovve på en MC även om du har sidvagn.

Nible
2009-10-29, 12:39
Låter bra det, men det är ju ett år kvar, så jag får se. Ska kolla lite på "moppar" nu :D.
Förlåt om jag drev tråden off topic

Olle Å
2009-11-10, 22:15
Jag har kört väldigt mycket grus med min gamla Dominator, men ville ha en mera allroundhoj, så jag köpte en Honda Transalp. Nackdelen är väl lite kort fjädringsväg i framgaffeln om man vill köra i skogen. Funderar på att sätta dit gaffelben från en XR 600.

Olle Å
2009-11-21, 08:31
Ja du Nible, det här med hojar är ju ett evigt tvistande. För er ungdomar finns ju Hondas XR 125. Det är ju en landsvägsreggad hoj som passar mycket bra på grus också. Inte så hög toppfart kanske, men det behövs inte på småvägar heller. Vet inte om de fortfarande tillverkas, men det finns begagnade till ett vettigt pris.

Nible
2009-11-22, 14:06
Jo, det är ju begagnat jag ska ha också ;).

Hondan såg för övrigt rätt ball ut faktiskt, har inte sett den förut. Den ser inte ut som en riktig sån där "vanlig" grushoj heller. Jag menar t.ex. http://www.travelizmo.com/kawasaki-klx-300r-off-road-dirt-bike-2007.jpg Det är ju inte heller "vanliga grushojar" som jag är ute efter. Vill ha lite unikare utseende. Typ som Hondan.
Ska titta lite mer på den. Läsa lite om den och så.

Hög fart används väl inte ens så mycket på grus/offroad, am I not right?

henkesjorud
2011-11-08, 22:08
hej sväjs... ja ville bara höra om ni har nå bra att säga om husaberg fe 501 -97. ja har bestämt mej för att börja åka lite skoj å nu ska ja köpa en såndan. det blir nog mest småstigar å grusvägar. i atv storlek på småstigarna så det är inte för litet till att börja med. :) mvh

Olle Å
2011-11-09, 09:25
hej sväjs... ja ville bara höra om ni har nå bra att säga om husaberg fe 501 -97. ja har bestämt mej för att börja åka lite skoj å nu ska ja köpa en såndan. det blir nog mest småstigar å grusvägar. i atv storlek på småstigarna så det är inte för litet till att börja med. :) mvh

Med den hojen kan du vara säker på att det inte går för sakta om du vill vrida på lite. den är ju egentligen en tävlingshoj. Så spänn fast hjälmen ordentligt så kan du ha mycket kul med den. Provkörde en sådan i våras och kom underfund med att jag är alldeles för gammal för den. Annars så är ju den låga vikten ett plus, ca 125 kg tankad och klar.

Borken
2011-11-09, 12:07
Offroad är tokkul!
Tom med en lite halvsur XT250 på ca 20 hästar :P
Har funderat på större hoj länge, men det är ju det där med kompromisser.
En lätt liten hoj är ju skitkul i skogen (enl terrängkörningslagen naturligtvis), med det är surt att ta sig ut de 3-4 milen som jag har till skogen. 250:n är dessutom suverän för min jobbpendling då jag bara ska genom stan, å böka igång en 600 eller värre vore overkill. Men det vore gött med lite mer mos....